Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Forsøk på et seriøst spm: Hvis det er slik at kvaliteten på strømmen inn til huset er SÅ viktig som noen mener (og ja, jeg tror jeg har erfart at det kan ha en viss betydning): Hvorfor installerer vi ikke heller da et gigantisk batteri (1000Ah bør vel holde) som også kan lades opp når strømmen er billigst, med 220V sinusgenerator ut? Det finnes så vidt jeg vet hvis man installerer for eksempel solcellepaneler i huset.
    Hva er evt. ulemper sammenliknet med tildels suspekte isotrafoer og strømfilter-produkter? Prisen tror jeg IKKE er høyere...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det interessante er at Ohms lov i stor grad forklarer det interessante ved Faradays lov i forhold til å håndtere støy. I dag har vi kommet dit at vi kan lage SMPS som pakkes inn i plast, eller ikke pakkes inn i det heletatt, men som ikke støyer. Det er Ohms og Faradays lover som har gjort det mulig.
    Da er det ikke switch støy på strømnettet pga det smps er pakket inn i plast? Og du sier et komponentet med smps går det ingen elektrisitet til chassiet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nei, det jeg sier er at vi klarer å håndtere switchestøyen uten at vi må pakke det inn og skjerme ting. Det var viktig for 20 år siden, men i dag er det ikke lenger sånn, fordi vi kan løse det lokalt i kretsen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Også det min logik efterhånden er kommet til. Derfor har jeg vovet mig til at kjøpe to stk Hypex Switch Mode på 3000 W.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    ^Du kan kanskje lese deg litt opp på SMPSU først ?

    «Halve poenget» er at «switchingen» går igjennom likeretterbroer og inn i elektronikken. Jeg planlegger forresten å bruke to SMPSUer i serie i en phonoforsterker jeg brygger på, det ser ganske lovende ut.

    mvh
    KJ
    Hvorfor 2 stk? Det blir jo litt som strømrenser, er ikke det tull?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor 2 stk? Det blir jo litt som strømrenser, er ikke det tull?
    Så SMPSU er ikke fandens bolverk likevel?

    To sykk i serie (sammen med to trinn linær regulering) i et forsøk på eliminere et hvert hint av 50Hz/100Hz (og multipler) brum fra utgangen på phonoforsterkeren, som skal ha innebygd strømforsyning. Det er først en AC/DC konverter som kjører på ca 50k -140k Hz, deretter DC/DC konverter som kjører på ca 380k Hz. Konverterne skal fungere som støyskiftere som skifter støy/ripple fra komponenter med 100Hz, til bredbåndet støy uten identifiserbare enkelttoner i audioområdet. Siden MC-inngangen har ei nominell forsterking ved 50Hz på ca 10 000X så er det ei lita utfordring å unngå at nettfrekvensen og ripple lekker ut på utgangene. [EDIT det innebærer at med referanse til MC inngangen til phonoforsterkeren skal forstyrrelesr fra nettspenning og ripple holdes under ca 300-500 pico volt!] Av samme grunn er det uaktuelt å ha en vanlig nett-transformator i ei innebygd stømforsyning i phonoforsterkeren.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Leddiggang mens jeg venter på fredagen og popkornet ...

    mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det jeg finner fascinerende er at trådens mest aktive enkeltperson i lang tid nå har hevdet å ha løst støyproblematikken. Allikevel dveler han fortsatt ved emne og kommer seg ikke videre.

    Jeg har selvfølgelig gjort meg opp en mening om hvorfor.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det jeg finner fascinerende er at trådens mest aktive enkeltperson i lang tid nå har hevdet å ha løst støyproblematikken. Allikevel dveler han fortsatt ved emne og kommer seg ikke videre.

    Jeg har selvfølgelig gjort meg opp en mening om hvorfor.
    Jeg er ferdig. Prøvde gold serien til ansuz her om dagen, det ble i mine ører dårligere, så jeg er fornøyd.
    Hvor har du lest noe annet? Trenger du renere strøm siden du er aktiv i diskusjon?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk på et seriøst spm: Hvis det er slik at kvaliteten på strømmen inn til huset er SÅ viktig som noen mener (og ja, jeg tror jeg har erfart at det kan ha en viss betydning): Hvorfor installerer vi ikke heller da et gigantisk batteri (1000Ah bør vel holde) som også kan lades opp når strømmen er billigst, med 220V sinusgenerator ut? Det finnes så vidt jeg vet hvis man installerer for eksempel solcellepaneler i huset.
    Hva er evt. ulemper sammenliknet med tildels suspekte isotrafoer og strømfilter-produkter? Prisen tror jeg IKKE er høyere...
    Tja, med en slik løsning fungerte ikke Macintosh, men Gryphon kom bedre ut av det.


    Eller slik kan det også gå. Og årsak?



    Screenshot_20230317_081225_com.android.chrome~2.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ferdig. Prøvde gold serien til ansuz her om dagen, det ble i mine ører dårligere, så jeg er fornøyd.
    Hvor har du lest noe annet? Trenger du renere strøm siden du er aktiv i diskusjon?
    Eneste grunnen til at jeg er aktiv i tråden er fordi den er ganske invaderende og topper stadig listen over nye. Jeg er bare et menneske og ser jeg en tragedie stopper jeg opp. Jeg har forsøkt å ignorere visse nøkkelpersoner for å slippe å få den opp, men det er såpass mange som åpenbart mesker seg med din ulykke at det ville bli mye interessant andre steder jeg gikk glipp av.

    Min bønn til @Høvdingen er vel at slike temaer får en egen fane, slik som off topic, men jeg innser jo at dette er mitt problem og klandrer ingen andre, så skal gjøre et nytt forsøk. Holder kanskje med å ignorere deg for å lette trykket nok. Skal prøve det siden jeg åpenbart ikke er sterk nok uten hjelp.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Eneste grunnen til at jeg er aktiv i tråden er fordi den er ganske invaderende og topper stadig listen over nye. Jeg er bare et menneske og ser jeg en tragedie stopper jeg opp. Jeg har forsøkt å ignorere visse nøkkelpersoner for å slippe å få den opp, men det er såpass mange som åpenbart mesker seg med din ulykke at det ville bli mye interessant andre steder jeg gikk glipp av.

    Min bønn til @Høvdingen er vel at slike temaer får en egen fane, slik som off topic, men jeg innser jo at dette er mitt problem og klandrer ingen andre, så skal gjøre et nytt forsøk. Holder kanskje med å ignorere deg for å lette trykket nok. Skal prøve det siden jeg åpenbart ikke er sterk nok uten hjelp.
    Tråden dreier som om strømrens. Anbefaler deg å skippe videre om det er uinteressant.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men diskusjonen har jo stoppet opp for lengst? Altså, det diskuteres, men det går jo bare i ring.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert tidtrøyte for NAVere, pensjonister og slike som er stuet bort på ett kontor uten arbeidsoppgaver for å spare bedriften for store ekstra kostnader.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tråden dreier som om strømrens. Anbefaler deg å skippe videre om det er uinteressant.
    Problemet er vel at det kun er 1% innlegg som faktisk dreier seg om strømrens i slike strøm diskusjoner der du hopper inn fra intet.

    Tuning av støy og jordsløyfer og ekstra støy er ikke strømrens!
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Min erfaring rundt tema er at jeg erfarte ett roligere lyd bilde natt og kveldstid. Jobber turnus og har muligheter for lytte session også på nattestid. Begynte å reflektere litt over dette samtidig som jeg ønsket en beskyttelse såkalt fin-vern mot overharmoniske spenninger. Har allerede montert grov-vern i sikringsskapet, men som noen sikkert vet er ikke dette nok til å benytte sensitiv elektronikk. Jeg bor også på en høyde slik at jeg ligger utsatt til for lyn. Valget falt på en PS regenerator. Dette begynner nå å bli noen år siden. Kan legge til at jeg ikke bor langt unna trafo i hus-feltet som er av eldre dato. Ved bruk av PS regenerator fikk jeg samme ro i lydbildet hele tiden. Forbausende nok hadde jeg veldig ren strøm inn med relativt stabil spenning gjennom døgnet. Dette var før pandemi og el-bil revolusjon her i landet!!! Slik status que er nå er at det er myyye mer støy på nettet nå med mer varierende spenninger, spesielt kveld og natt!! Overraskende store forskjeller faktisk. Dette skyldes uten tvil elbil lading vil jeg tro. Jeg lever godt med at anlegget mitt innehar både grov og fin vern nå samt full kontroll på støy inn. Har sett Amir sine videoer og må si jeg liker måten han tilnærmet seg publikum på. Rolig og avbalansert sådan. Jeg kan bare svare for meg selv og det er at jeg er fornøyd med jobben min re-generator gjør!!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har så elendig hørsel, hører ikke noe støy hverken på dagtid eller nattestid. Har en sub til atmos-systemet hvor forsterkeren suser og støyer, så lenge jeg vet hvor og hvorfor støyen kommer fra så bryr jeg meg lite. Kan bare skru av suben hvis jeg gidder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    L

    larsmartin

    Gjest
    Min erfaring rundt tema er at jeg erfarte ett roligere lyd bilde natt og kveldstid. Jobber turnus og har muligheter for lytte session også på nattestid. Begynte å reflektere litt over dette samtidig som jeg ønsket en beskyttelse såkalt fin-vern mot overharmoniske spenninger. Har allerede montert grov-vern i sikringsskapet, men som noen sikkert vet er ikke dette nok til å benytte sensitiv elektronikk. Jeg bor også på en høyde slik at jeg ligger utsatt til for lyn. Valget falt på en PS regenerator. Dette begynner nå å bli noen år siden. Kan legge til at jeg ikke bor langt unna trafo i hus-feltet som er av eldre dato. Ved bruk av PS regenerator fikk jeg samme ro i lydbildet hele tiden. Forbausende nok hadde jeg veldig ren strøm inn med relativt stabil spenning gjennom døgnet. Dette var før pandemi og el-bil revolusjon her i landet!!! Slik status que er nå er at det er myyye mer støy på nettet nå med mer varierende spenninger, spesielt kveld og natt!! Overraskende store forskjeller faktisk. Dette skyldes uten tvil elbil lading vil jeg tro. Jeg lever godt med at anlegget mitt innehar både grov og fin vern nå samt full kontroll på støy inn. Har sett Amir sine videoer og må si jeg liker måten han tilnærmet seg publikum på. Rolig og avbalansert sådan. Jeg kan bare svare for meg selv og det er at jeg er fornøyd med jobben min re-generator gjør!!
    Det er bare en mulighet for å ikke høre forskjell med og uten ren strøm. Anlegget er ikke avslørende nok eller har så mye egen støy at anlegget drukner i støy uansett hvor mye en renser.

    Det er heldigvis sjeldent elektronikk og høyttalere er så dårlig idag at det ikke avsløres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare en mulighet for å ikke høre forskjell med og uten ren strøm. Anlegget er ikke avslørende nok eller har så mye egen støy at anlegget druknes i støyen uansett hvor mye en renser.
    Hvorfor er det et mål å ha et anlegg som kan «avsløre» nettstøy? Den tredje muligheten er vel at strømforsyning og elektronikk er konstruert og bygget for å fungere som de skal under helt normale driftsbetingelser uten å slippe gjennom hørbar støy eller forvrengning.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare en mulighet for å ikke høre forskjell med og uten ren strøm. Anlegget er ikke avslørende nok eller har så mye egen støy at anlegget drukner i støy uansett hvor mye en renser.

    Det er heldigvis sjeldent elektronikk og høyttalere er så dårlig idag at det ikke avsløres.
    Sludder og vås.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvorfor er det et mål å ha et anlegg som kan «avsløre» nettstøy? Den tredje muligheten er vel at strømforsyning og elektronikk er konstruert og bygget for å fungere som de skal under helt normale driftsbetingelser uten å slippe gjennom hørbar støy eller forvrengning.
    Alle strømforsyninger har godt av optimale forhold! Men forbedringen blir mindre om strømforsyningen er god.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvis man ikke vet hva optimale arbeidsforhold er kan man nok lett lures til å tro på mye rart.

    Det at du hører forskjell @larsmartin er foreløpig bare en udokumentert påstand som ikke en gang du selv vet om stemmer.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Det er bare en mulighet for å ikke høre forskjell med og uten ren strøm. Anlegget er ikke avslørende nok eller har så mye egen støy at anlegget drukner i støy uansett hvor mye en renser.

    Det er heldigvis sjeldent elektronikk og høyttalere er så dårlig idag at det ikke avsløres.
    Problemet med de argumentene er at flere av produktene du hyller ikke er støyfiltre men nettopp støygeneratorer. Altså er det andre virkemidler som er i spill her enn det du arkumenterer for. Hvor det å ta bort jordsløyfer som en test potensielt kan påvirker resultatene du erfarer.

    Disse såkalte tesla coilene, en spekulerer om de passive versjonene kan ha en funksjon som ligner ferritringer ved å tvinne sammen kablene på en blyant faktisk evner skape nok induktans til faktisk få til en liten dempeevne? I den sammenheng kan det være intressant å ta rede på om disse teslacoilene er magnetisk. Om tråden brukt til å tvinne rundt lederen er av jern er det muligens noen som kan se for seg et annet schenario enn hva som har vært diskutert tidligere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn