Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    musicus

    Gjest
    Som nevnt tidligere, jeg tok bort en strømdings igår, funker bedre uten, her..forskjeller ja!! Men ikke i min smaksfavør

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Selveste strømrens-tråden løftet enda et hakk, godt gjort. (y) :cool:

    Venter fortsatt på blindtest. Lars Martin tør ikke, tross de ekstreme forskjellene han rapporterer om, men kanskje noen andre?
    godt råd: hold ikke pusten i påvente av blindtesten :cool:

    mvh
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Idag koblet jeg anlegget på vanlig strømpadder rett i vegg for å være sikker på ingenting tok dynamikken.
    Jeg forstår virkelig ikke at folk ikke hører forskjell med og uten strømrens. Med kun skilletrafo låter alt bedre, videre rens kan kanskje være smaksak. Uten rens flyter hele lydbilde sammen, men oppleves større og mer sammensatt.
    Med rens blir det bedre separasjon, saxofon og vokal skilles og detaljene kommer tydeligere frem. Kanskje noe mindre lyttebilde, men totaltsett mest riktig om en ønsker naturtro lyd.
     
    Sist redigert av en moderator:

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Idag koblet jeg anlegget på vanlig strømpadder rett i vegg for å være sikker på ingenting tok dynamikken.
    Jeg forstår virkelig ikke at folk ikke hører forskjell med og uten strømrens. Med kun skilletrafo låter alt bedre, videre rens kan kanskje være smaksak. Uten rens flyter hele lydbilde sammen, men oppleves større og mer sammensatt.
    Med rens blir det bedre separasjon, saxofon og vokal skilles og detaljene kommer tydeligere frem. Kanskje noe mindre lyttebilde, men totaltsett mest riktig om en ønsker naturtro lyd.
    601AA36A-9846-4FA7-B6CB-BC039C88E276.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Idag koblet jeg anlegget på vanlig strømpadder rett i vegg for å være sikker på ingenting tok dynamikken.
    Jeg forstår virkelig ikke at folk ikke hører forskjell med og uten strømrens. Med kun skilletrafo låter alt bedre, videre rens kan kanskje være smaksak. Uten rens flyter hele lydbilde sammen, men oppleves større og mer sammensatt.
    Med rens blir det bedre separasjon, saxofon og vokal skilles og detaljene kommer tydeligere frem. Kanskje noe mindre lyttebilde, men totaltsett mest riktig om en ønsker naturtro lyd.
    Så du er klar for blindtest?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.255
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bor du? Kan vi ta test hos deg? Jeg liker ikke å kødde for mye med anlegget mitt. Noen satte griller i hodet mitt om at økt impedans tok dynamikk så ønsket å teste uten rens.
    Du var jo etter det du sier på god vei med å rydde opp - så setter du duppedingsene i anlegget igjen - da må du jo like å kødde det til....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvor bor du? Kan vi ta test hos deg? Jeg liker ikke å kødde for mye med anlegget mitt. Noen satte griller i hodet mitt om at økt impedans tok dynamikk så ønsket å teste uten rens.
    Hvorfor det? Ikke har jeg anlegg i millionklassen, og ikke mener å høre de voldsomme forskjellene du legger ut om, så det gir vel ikke særlig mye mening å teste hos meg. 🤔
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jeg forstår virkelig ikke at folk ikke hører forskjell med og uten strømrens. ...
    Gitt at en skal høre reelle forbedringer med og uten «strømrens» så er det jo som kjent et par tre faktorer som må være på plass, 1) at en faktisk har et problem med kvaliteten på det lokale strømnettet, 2) at en har komponenter i husalteret som er følsomme for de samme problemene med strømkvaliteten, og 3) at «strømrenseren» faktisk «renser» de samme problemene med strømkvalitet. Det er jo ikke gitt at dette er tilfelle når en «tifeldig» hifientusiast tester en «tilfeldig» strømdings i eget husalter.

    Jo fler av dine innlegg jeg leser, jo mer setter jeg pris på at mitt eget husalter ikke har nevneverdige problemer med den lokale strømkvaliteten.

    mvh
    KJ
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.255
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ...hadde nesten vært billigere å flytte til Holmenkollåsen.... (satse på at de har "renere" strøm der)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her snakker vi ikke om en forsterker, men en haug med dingser - lett å gå seg vil så sant en ikke måler seg frem.
    En regenerator er en forsterker som gir ny ren 230volt 50hz sinus.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    ...hadde nesten vært billigere å flytte til Holmenkollåsen.... (satse på at de har "renere" strøm der)
    Er kanskje en del elbil ladere som tar for seg og genererer støy der?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gitt at en skal høre reelle forbedringer med og uten «strømrens» så er det jo som kjent et par tre faktorer som må være på plass, 1) at en faktisk har et problem med kvaliteten på det lokale strømnettet, 2) at en har komponenter i husalteret som er følsomme for de samme problemene med strømkvaliteten, og 3) at «strømrenseren» faktisk «renser» de samme problemene med strømkvalitet. Det er jo ikke gitt at dette er tilfelle når en «tifeldig» hifientusiast tester en «tilfeldig» strømdings i eget husalter.

    Jo fler av dine innlegg jeg leser, jo mer setter jeg pris på at mitt eget husalter ikke har nevneverdige problemer med den lokale strømkvaliteten.

    mvh
    KJ
    Har du ingen naboer og en trafo for hvert komponent til stereoen i gata er du veldig heldig, ikke mange som har det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.255
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er kanskje en del elbil ladere som tar for seg og genererer støy der?
    Det "problemet" er vel "overalt" - i gaten vår så er vi de eneste som ennå ikke har elbil. Har absolutt ikke noe problem med støy i mitt anlegg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.316
    Torget vurderinger
    1
    Har du ingen naboer og kun stereo på trafoen i gata er du veldig heldig, ikke mange som har det.
    Blokk med 41 leiligheter i oppgangen og 6 oppganger. Hva naboene forpester strømmen med vet jeg ikke. Har heller ikke så mye peiling på hvordan strømmen er lagt opp i blokka eller antall abonenter på «min» trafo.

    mvh
    KJ
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Det "problemet" er vel "overalt" - i gaten vår så er vi de eneste som ennå ikke har elbil. Har absolutt ikke noe problem med støy i mitt anlegg.
    Godt poeng, men det er kanskje forskjell på hvor kraftige laderne er ut i fra biltype, batteristørrelse osv.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva forsterker den? Sikker på at den ikke demper? :)
    Nettopp det jeg sjekket. 150watt til hver komponent er nok. Effekt står rett i skilletrafo, bassere i ansuz filter.
    Alt blei dårligere i veggen, det føltes faktisk som mindre krefter, antagelig pga mindre kontroll.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.255
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp det jeg sjekket. 150watt til hver komponent er nok. Effekt står rett i skilletrafo, bassere i ansuz filter.
    Alt blei dårligere i veggen, det føltes faktisk som mindre krefter, antagelig pga mindre kontroll.
    Du må nok få inn en elektriker, må være noe feil hos deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår virkelig ikke at folk ikke hører forskjell med og uten strømrens.
    Det forstår jeg derimot veldig godt. Som nevnt tidligere: Med de gamle forsterkerne mine var det lett hørbar forskjell i støy og forvrengning om jeg satte et strømfilter foran dem, mens med de jeg har nå er det ingen som helst forskjell. Langt billigere og bedre å kvitte seg med sårbare komponenter enn å kåle rundt med plaster, gips og krykke på noe som av en eller annen grunn ikke takler normale driftsbetingelser.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det forstår jeg derimot veldig godt. Som nevnt tidligere: Med de gamle forsterkerne mine var det lett hørbar forskjell i støy og forvrengning om jeg satte et strømfilter foran dem, mens med de jeg har nå er det ingen som helst forskjell. Langt billigere og bedre å kvitte seg med sårbare komponenter enn å kåle rundt med plaster, gips og krykke på noe som av en eller annen grunn ikke takler normale driftsbetingelser.
    Ikke mange produkter som får 100% null påvirkning uansett hva som kommer inn. Til og med retter uten at det oppstår ny støy. Godt jobba! 😊
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe påvirkes vel, men hele poenget er at det ikke er hørbar støy eller forvrenging. Ting som ligger 100+ dB ned fra signalet kan i beste fall måles, men ikke høres.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke prøv deg, det er du som hører forskjell i ditt anlegg, ifølge deg er forskjellene som natt og dag.

    Men blindtest tør du fremdeles ikke.
    Tørr ikke pga prisen. Var redd nok idag, ikke gøy å sende 200kg til Danmark om noe går galt.
    Det er samme hvor vi prøver, viktigste er å få frem forskjellen. Hvorfor ikke hos deg?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.255
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tørr ikke pga prisen. Var redd nok idag, ikke gøy å sende 200kg til Danmark om noe går galt.
    Det er samme hvor vi prøver, viktigste er å få frem forskjellen. Hvorfor ikke hos deg?
    Hvis systemet ikke tåler å bli koblet fra og til så hadde jeg ikke orket å betale noe særlig for produktet.
    Skal si du er en fantastisk ambassadør for både butikken som selger produktene og produsentene. Skriker HOLD DERE UNNA! lang vei.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvis systemet ikke tåler å bli koblet fra og til så hadde jeg ikke orket å betale noe særlig for produktet.
    Skal si du er en fantastisk ambassadør for både butikken som selger produktene og produsentene. Skriker HOLD DERE UNNA! lang vei.
    Er det så viktig å snakke dritt om andres produkter? Ønsker du en omtale om dine produkter siden du hele tiden hinter kan jeg gi det! Hvilke merke er olabil anlegget ditt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn