Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Ved hvilken frekvens, og for hvor lang kabel?

    Fra boken «High-Speed Signal Propagation: Advanced Black Magic»:
    Vis vedlegget 890354
    Vis vedlegget 890356
    «Lumped element region» er området hvor man ikke behøver ta hensyn til transmisjonslinjeeffekter (som f eks karakteristisk impedans). Det holder å modellere kabelen som diskrete LRC-komponenter. Prøv å finne punktet hvor en meterlang audiokabel med 20 kHz båndbredde befinner seg.
    Likestrøm har konstant strøm, men her er spenningen.
    F5DB086E-5178-429E-9501-1D0465AED651.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har lest en del av Ymirs utfordringer og målinger, og det som er helt åpenbart her er at det ikke bare er å plugge inn en ledning til X antall tusen eller å legge en magisk stein oppå cdspillern, så er alt i orden.
    Tiltakene som må til i slike tilfeller er så drøye at det i praksis ender opp med at det er et problem som nettleverandøren må ta hånd om.

    Så da spør jeg igjen, hva er det som er så unikt med hifibransjen at det utelukkende er vi som har oppdaget at vi både trenger, og får ekstremt godt utbytte av strømrenseprodukter som ingen andre i hele verden har noen nytte av eller interesse av i det heletatt?
    Og hvorfor er det slik at desto dyrere anlegg vi har, desto mer penger trenger man å investere i strømrens?
    Burde jeg ikke vært interessert i massivt med strømrens til pcen min for å sørge for at de ekstremt omfattende kalkuleringene blir håndtert korrekt?
    Det er rens i omtrent alle komponenter, industri filter er ofte et krav om de har mye utstyr dom støyer tilbake på strømnettet.
    Har en en gårdsplass full av grus og fjerner en stein merker ingen det. Har du 10 steiner begynner du å kunne merke om en stein er borte.
    Sånn er det med støy på strømmen også. Har du -80db støygulv og ingen kontroll på jordstrømmer osv hjelper det sjeldent å koble på en strømskinne fra inakustik til kr. 6000.- og si strømrens ikke har effekt.(kun et eksempel)
    Strømrens er det som koster mest og må ha gjennomtenkte løsninger. Noen løsninger forverrer, noen løsninger forbedrer, samme løsning trenger ikke være best hos deg selvom det funker best her osv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Likestrøm har konstant strøm, men er er spenningen.
    Det var ikke det jeg spurte om. Du skrev:
    Hvorfor sier du jeg misser. Det kommer tydelig frem på videoen at kabelen har kapasitans og det blir en transmisjons linje.
    Og da spør jeg om du har tenkt over ved hvilken frekvens den begynner å oppføre seg som en transmisjonslinje for de korte kabelstumpene vi omgir oss med i hifi-sammenheng.

    Alternativt, har du tenkt over hvilken tidskonstant det er på den step-responsen du viser? Y-aksen er tydelig merket med spenning i volt, men ikke X-aksen med tid. Hvorfor ikke? Når du har funnet ut det kan du også sammenligne med responsen fra en effektforsterker som går fra null til full utstyring så fort den bare greier (max slew rate). Hva skal til for at tidskonstanten i kablingen skal forsinke noe som helst?

    Responsen i grafen ser forøvrig ut til å domineres av litt induktans, som først motsetter seg endring i strømtrekk og deretter gir overshoot.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Likestrøm har konstant strøm, men er er spenningen.
    Vis vedlegget 890357
    Kabler er gjerne designet med tanke på frekvens, et godt eksempel her er forskjellen imellom Cat 5 og Cat 6. Cat 6 er designet for å takle høyere frekvens (250MHz) som man har på 10Gbit, sammenlignet med Cat 5 (100MHz) og 1 Gbit. Også har man også disse i forbedrede utgaver Cat5e og Cat6a. Og Cat 7 som takler 600MHz. Cat 8 takler 2000MHz.
    Også er jo de høyere categoriene bakoverkompatible.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Strømrens er det som koster mest og må ha gjennomtenkte løsninger. Noen løsninger forverrer, noen løsninger forbedrer, samme løsning trenger ikke være best hos deg selvom det funker best her osv.
    Så vi snakker altså om en ekstrem kostbar og svært avansert vitenskap. Men når alt kommer til alt baserer vi oss på ren flaks, siden det like gjerne kan gjøre ting betydelig verre istedenfor betydelig bedre?

    Ikke rart ingen andre bransjer og brukergrupper ønsker å ha noe med dette å gjøre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det var ikke det jeg spurte om. Du skrev:

    Og da spør jeg om du har tenkt over ved hvilken frekvens det skjer for de korte kabelstumpene vi omgir oss med i hifi-sammenheng.

    Alternativt, har du tenkt over hvilken tidskonstant det er på den step-responsen du viser? Y-aksen er tydelig merket med spenning i volt, men ikke X-aksen med tid. Hvorfor ikke? Når du har funnet ut det kan du også sammenligne med responsen fra en effektforsterker som går fra null til full utstyring så fort den bare greier (max slew rate). Hva skal til for at tidskonstanten i kablingen skal forsinke noe som helst?

    Responsen i grafen ser forøvrig ut til å domineres av litt induktans, som først motsetter seg endring i strømtrekk og deretter gir overshoot.
    Derfor du ikke kan måle det antagelig, det går for raskt. Når en effektforsterker er i drift er det ikke lett å vite presist hva som skjer? Når strømmen går 7,5 runde rundt jorden på et sekund er det vanskelig å måle alt. Hos meg er det 50m fra trafo i gaten til komponentene mine, syntes det er ganske langt og viktig å ha godt dimensjonert. Kraftigere enn minimum kravet på 2,5mm2 fra sikringskapet er viktig.

    Mulig jeg ser feil, men er ikke skjema høyt i frekvens i forhold til vi snakker om strøm?

    Får ikke svar på denne av de andre. Kan du si hva som skjer med målingene her?

    Bruker jeg en 50m 1,5mm2 trekke kabel og kobler til en hårføner på 3300watt. Vil jeg med et godt måleinstrument måle noe forskjell om trekkekablene er tvunnet, ligger pararellt inntil hverandre eller med 2m avstand?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Ro deg ned, pass på blodtrykket , hva vet du om hva jeg har ?
    Vi ser jo bare det du selv i stolthet lister opp i din signatur , har du noen vettuge produkter utenom det som stod der er det bare å oppdatere.
    Listen din og innleggene -som har kort historikk- tyder faktisk mer på at du er en som av ukjente eller kanskje likeså ukjente motiver nettop opprettet en bruker for å spre desinformasjon og falsk reklame for tulleprodukter.

    Alternativt driver du bare gjøn på kødd
    Over og ut, vi sees på AudioScienceReveiw
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor du ikke kan måle det antagelig, det går for raskt. Når en effektforsterker er i drift er det ikke lett å vite presist hva som skjer?
    Armand og jeg moret oss litt i sommer med å debugge hva som skjedde i en brokoblet komposittforsterker som responderte på et plutselig signalburst ved et par hundre kilohertz. Kjapp liten rakker, den forsterkeren, traces på noen få millimeter mellom IC’ene på kortet og ca 1 MHz båndbredde før gainet treffer 0 dB, men Armand hadde ingen problemer med å logge hva som skjedde slik at vi også kunne modellere det i Spice-simulatoren.

    Husk også at en eller annen har konstruert mobiltelefonen din, wifien og fiberen du muligens har inn til huset. Da kan vi muligens begynne å snakke transmisjonslinjer og lignende. Om Apple, Samsung og Netgear bare gjetter i blinde når de designer nye produkter som opererer ved noen GHz vil jeg bli litt overrasket. En audiokomponent med 20 kHz båndbredde regnes som DC i det miljøet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Derfor du ikke kan måle det antagelig, det går for raskt. Når en effektforsterker er i drift er det ikke lett å vite presist hva som skjer? Når strømmen går 7,5 runde rundt jorden på et sekund er det vanskelig å måle alt. Hos meg er det 50m fra trafo i gaten til komponentene mine, syntes det er ganske langt og viktig å ha godt dimensjonert. Kraftigere enn minimum kravet på 2,5mm2 fra sikringskapet er viktig.

    Mulig jeg ser feil, men er ikke skjema høyt i frekvens i forhold til vi snakker om strøm?

    Får ikke svar på denne av de andre. Kan du si hva som skjer med målingene her?

    Bruker jeg en 50m 1,5mm2 trekke kabel og kobler til en hårføner på 3300watt. Vil jeg med et godt måleinstrument måle noe forskjell om trekkekablene er tvunnet, ligger pararellt inntil hverandre eller med 2m avstand?
    Med en Fluke så måler man med forskjellige frekvenser for å se om kabelen klarer kravene, der måler man på alt fra Cat 3 til Cat 8. Om kablene ikke takler 2000MHz så oppfyller de ikke kravene ril Cat 8 etc.. Ikke med den Fluken du har, her må man ha en kabeltester beregnet til formålet og ikke et multimeter.
    På 50Hz derimot så er det ikke akkurat veldig avansert.
    Det du lurer på er kanskje LCR måling av kabelen? Det får man gjort med et multimeter som støtter LCR målinger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Armand og jeg moret oss litt i sommer med å debugge hva som skjedde i en brokoblet komposittforsterker som responderte på et plutselig signalburst ved et par hundre kilohertz. Kjapp liten rakker, den forsterkeren, traces på noen få millimeter mellom IC’ene på kortet og ca 1 MHz båndbredde før gainet treffer 0 dB, men Armand hadde ingen problemer med å logge hva som skjedde slik at vi også kunne modellere det i Spice-simulatoren.

    Husk også at en eller annen har konstruert mobiltelefonen din, wifien og fiberen du muligens har inn til huset. Da kan vi muligens begynne å snakke transmisjonslinjer og lignende. Om Apple, Samsung og Netgear bare gjetter i blinde når de designer nye produkter som opererer ved noen GHz vil jeg bli litt overrasket. En audiokomponent med 20 kHz båndbredde regnes som DC i det miljøet.
    Tror ikke selv en liten rakker påvirker stort, da hadde det spilt veldig ujevnt i såfall. Mistenker dc, hf og jevn strøm av switchstøy og den type støy fra nett.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Jeg registrerer at et nytt sagn er i ferd med å etablere seg, nemlig 'Sagnet om Den Uidentifiserte Læreren fra Den Videregående Skolen Og Den Fordampede Gassens Effekt På Jordkabelens Lydpåvirkning', og dette på samenes nasjonaldag.
    Tilfeldig? Neppe!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Med en Fluke så måler man med forskjellige frekvenser for å se om kabelen klarer kravene, der måler man på alt fra Cat 3 til Cat 8. Om kablene ikke takler 2000MHz så oppfyller de ikke kravene ril Cat 8 etc.. Ikke med den Fluken du har, her må man ha en kabeltester beregnet til formålet og ikke et multimeter.
    På 50Hz derimot så er det ikke akkurat veldig avansert.
    Det du lurer på er kanskje LCR måling av kabelen? Det får man gjort med et multimeter som støtter LCR målinger.
    Jeg lurer bare på en ting. Blir det målbare forskjeller?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hmmm. Jeg registrerer at et nytt sagn er i ferd med å etablere seg, nemlig 'Sagnet om Den Uidentifiserte Læreren fra Den Videregående Skolen Og Den Fordampede Gassens Effekt På Jordkabelens Lydpåvirkning', og dette på samenes nasjonaldag.
    Tilfeldig? Neppe!
    Jeg er ikke så på den gassen. Solid core i rent kobber med sølv legering som isoleres i teflonstrømper er min favoritt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke selv en liten rakker påvirker stort, da hadde det spilt veldig ujevnt i såfall. Mistenker selv dc, hf og jevn strøm av switchstøy og den type støy fra nett.
    Hva skjer om man kjører litt likestrøm igjennom en trafo og likeretter? Hvordan oppfører HF seg sammenlignet med VLF (som lyd er). Tenker da på direktehet, refleksjoner og penetrasjon i forhold til materialer. Luft er også en type materiale, temperatur og luftfuktighet bør da være med i regnestykket.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva skjer om man kjører litt likestrøm igjennom en trafo og likeretter? Hvordan oppfører HF seg sammenlignet med VLF (som lyd er). Tenker da på direktehet, refleksjoner og penetrasjon i forhold til materialer. Luft er også en type materiale, temperatur og luftfuktighet bør da være med i regnestykket.
    Trafoen kan begynne å brumme og skaper høy egen resonans som er hovedproblemet. Hf støy kan gå rett inn i kretsen og påvirke lyd kretsene negativt.

    Tenker du på hva som skjer med sluttresultatet(lyden) kan jeg si uten jord høres det ut som bandet står hos naboen. Null nærhet og sjel i musikken. Dritt kjedelig å høre med andre ord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke selv en liten rakker påvirker stort, da hadde det spilt veldig ujevnt i såfall. Mistenker dc, hf og jevn strøm av switchstøy og den type støy fra nett.
    Det er en 100 W effektforsterker, siden du mente det var så vanskelig å vite presist hva som skjer når en slik er i drift. Tingen er tilnærmet immun for hva som skjer på strømforsyningen, så lenge spenningen ikke kollapser helt. Vi mater den med en rimelig SMPS etterfulgt av helt standard spenningsregulatorer, fordi det ikke er noen forskjell mellom det og noe annet. Vi ser likevel signal/støyforhold på bedre enn 120 dB uten behov for svartekunst.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er en 100 W effektforsterker, siden du mente det var så vanskelig å vite presist hva som skjer når en slik er i drift. Tingen er tilnærmet immun for hva som skjer på strømforsyningen, så lenge spenningen ikke kollapser helt. Vi mater den med en rimelig SMPS etterfulgt av helt standard spenningsregulatorer, fordi det ikke er noen forskjell mellom det og noe annet. Vi ser likevel signal/støyforhold på bedre enn 120 dB uten behov for svartekunst.
    Hva med når det spilles musikk og den blir utfordret?
    Ikke mange som har sus i anlegget. Forringelser under avspilling jeg stort sett hører med forbedringer på strømnett.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    K.i.s.s eller keep it simple, stupid har aldri appellert til deg LM😅 Men mener du nærmest blindt at kompleksitet gir bedre lyd?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    K.i.s.s eller keep it simple, stupid har aldri appellert til deg LM😅 Men mener du nærmest blindt at kompleksitet gir bedre lyd?
    Har gjort det veldig enkelt. Gode kabler, eksterne strømforsyninger, skilletrafo og regenerator som har uttak til hvert produkt. Ikke komplisert! ☺
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Traff på en professor i elektronikk nettopp, han sa at strømrens spesielt de dyre som hifi-butikkene selger er bare tull og tøys, bedre å gi pengene til Frelsesarmeen.. Ønsker så klart å ikke oppgi hvem personen er....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med når det spilles musikk og den blir utfordret?
    Utfordret, hvordan da? Et par sinuser ved full utstyring, gjerne oppe ved 19-20 kHz, er langt mer krevende bølgeform for en effektforsterker enn noe musikksignal.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Utfordret, hvordan da? Et par sinuser ved full utstyring, gjerne oppe ved 19-20 kHz, er langt mer krevende bølgeform enn noe musikksignal.
    Utfordret var feil ord, men om støygulvet er lavt ved avspilling av en par sinuser, bør ikke det tilsi alt er perfekt ved avspilling av musikk?
    Erfarer mange forsterke som er kraftige og med gode strømforsyninger likevel ikke leverer optimalt i hele frekvensresponsen på høyt volum. Kommer f. eks det frem ved en slik test?
    Om det er mye variasjon i frekvensen som avspilles, kan det påvirke strømforsyningen annerledes enn under avspilling av et par sinus toner?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Traff på en professor i elektronikk nettopp, han sa at strømrens spesielt de dyre som hifi-butikkene selger er bare tull og tøys, bedre å gi pengene til Frelsesarmeen.. Ønsker så klart å ikke oppgi hvem personen er....
    Finst det ein skala her, og kvar er Frelsesarmeen på den skalaen?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Traff på en professor i elektronikk nettopp, han sa at strømrens spesielt de dyre som hifi-butikkene selger er bare tull og tøys, bedre å gi pengene til Frelsesarmeen.. Ønsker så klart å ikke oppgi hvem personen er....
    Det var meg. Hyyyyyyshhh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utfordret var feil ord, men om støygulvet er lavt ved avspilling av en par sinuser, bør ikke det tilsi alt er perfekt ved avspilling av musikk?
    Erfarer mange forsterke som er kraftige og med gode strømforsyninger likevel ikke leverer optimalt i hele frekvensresponsen på høyt volum. Kommer f. eks det frem ved en slik test?
    Om det er mye variasjon i frekvensen som avspilles, kan det påvirke strømforsyningen annerledes enn under avspilling av et par sinus toner?
    Tja, det kommer jo an på hva du forsøker å gjøre. Det er selvsagt mulig å få den til å klippe på strømtrekk hvis man forsøker fullt signalsving i lav impedans, men det fører til klipping og tilhørende forvrenging, ikke støy. Variasjon i frekvens er transienter, og båndbredden sier en del om det. Vi har begrenset denne til ca 100 kHz båndbredde for å kunne gjengi kildemateriale med 192 kHz samplingfrekvens. Vanskelig å se behov for særlig mye mer med mine middelaldrende ører. Strømforsyningen responderer evig fort nok for å støtte det, ved hjelp av bypass-kondensatorer like inntil kritiske komponenter på kretskortet.

    1675701984876.png
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Traff på en professor i elektronikk nettopp, han sa at strømrens spesielt de dyre som hifi-butikkene selger er bare tull og tøys, bedre å gi pengene til Frelsesarmeen.. Ønsker så klart å ikke oppgi hvem personen er....
    Beklager, men da aner han ikke hva han snakker om… Og fagfolk er ikke enige så det faller litt igjennom å dra det kortet.

    Kjøpte selv nettopp en brukt strømrenser grisebillig av en som ikke visste hva han satt på og ikke så vitsen… som jeg satte i kjeden foran ruter siden jeg streamer mye. Himmel og hav, en ekstrem oppgradering her i gården!! Så mye mer krydder og detaljer i bassen, så mye mer musikalsk at jeg bare ble sittende lenge å le i sjokk og vantro, for dette overgikk også mine villeste fantasier. Jeg måtte klype meg i armen, «er det mulig?» spurte jeg meg selv. Selv også når jeg har så mye på plass allerede viser det seg gang på gang at det fortsatt er mye å hente. Så at strømrens ikke har noe å si for hifi anlegget, det er så langt fra sannheten som det går an å komme i min bok. Det fine med at mange ikke har trua på det er at vi andre kan gjøre knallkjøp på bruktmarkedet;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tja, det kommer jo an på hva du forsøker å gjøre. Det er selvsagt mulig å få den til å klippe på strømtrekk hvis man forsøker fullt signalsving i lav impedans, men det fører til klipping og tilhørende forvrenging, ikke støy. Variasjon i frekvens er transienter, og båndbredden sier en del om det. Vi har begrenset denne til ca 100 kHz båndbredde for å kunne gjengi kildemateriale med 192 kHz samplingfrekvens. Vanskelig å se behov for særlig mye mer med mine middelaldrende ører. Strømforsyningen responderer evig fort nok for å støtte det, ved hjelp av bypass-kondensatorer like inntil kritiske komponenter på kretskortet.

    Vis vedlegget 890369
    Det burde holde for de fleste.
    En sammenligning til poenget blir elektrostat høyttalerne hos mala. Spiller harmonisk og flott på lavt volum, men drar en på mister den energi i mellomtonen, den henger ikke med.
    Slik opplever jeg mange effektforsterkere også. Ikke lineær frekvensrespons i forhold til volum.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Kjøpte selv nettopp en brukt strømrenser grisebillig av en som ikke visste hva han satt på og ikke så vitsen… som jeg satte i kjeden foran ruter siden jeg streamer mye. Himmel og hav, en ekstrem oppgradering her i gården!! Så mye mer krydder og detaljer i bassen, så mye mer musikalsk at jeg bare ble sittende lenge å le i sjokk og vantro,
    Du berre tulle-trollar no, sant (og veit kva ein router gjer?)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Den støyer.
    Så.. Er det vanskelig å stoppe HF og VHF?
    Hva er problemet med MHz og GHz "støy"? Er det veldig hørbart? Bare prøver å forstå hva du driver og roter med..
    Om du mener HF som i høyfrekvent lyd så blir jo det noe helt annet, og dette er gjerne noe som kan komme av jordingslooper; just google it!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen tvil om at strømnettet vårt fylles opp med problemer fra mange kilder, og at det kan skape reelle problemer.
    I ditt tilfelle er det slett ikke usannsynlig at det er supraharmoniske som skaper problemer. ymir er er jo selveste ypperstepresten i misjoneringen av dette. La oss invitere han inn. @ymir
    Opplever du problemer på strømnettet slik du beskriver burde du be om å få utført en måling av leverandøren. Det kan hende de kan finne og løse problemet for deg.
    Det som irriterer meg er at idiotbransjen skal "løse" dette med remedier med latterlige produkter til latterlige priser. At idiotene bruker pengene sine på dette får nå så være, og man kan kanskje se det Darwinistiske i dette og da er det jo like greit.
    Ha, yppersteprest liksom... Yppersteprestene er Rønnberg og Bollen bl.a og den norske representanten i kommisjonen som arbeider med forskriften.
    Jeg referer hovedsakelig forklaringene deres gitt direkte til meg.
    Men deres forklaring faller ikke i god jord her. Ei heller John Curl sin forklaring på hvorfor effekttrinn er lite plaget mht støy.
    Men her frereres det kun til effekttrinn, aldri til preamp, kilder eller mc riaa trinn spesielt.
    Det finnes billige løsninger, R core eller litt mer kompliserte som Technics, aktiv, som tross reklamen ikke er noe nytt.


    De aller fleste av preamp og kilder håndterer ikke støy, supraharmonics som i form av "second emission" ikke er synkron med grunnfrekvens. Lager en seg "støyfrekvenser" vil disse være synkron med grunnfrekvens, på samme vis som støy målt ved en hver støy kilde, smps, led lampe ol.

    Noen anbefaler i villfarelse å koble seg av nettet med solcelle. Hvordan gikk det?



    " Medlemmer" i den innerste krets som "uheldigvis" beskriver hvor galt det kan gå når filer tilsluttes anlegget sitt blir tiet i hel da "deffekt eller feilkonstuert" elektronikk ikke ønskes å bli brukt i de kretser. Det utsagnet er forbeholdt oss mindre begavede.

    Screenshot_20230206_181817_com.android.chrome~2.jpg
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så.. Er det vanskelig å stoppe HF og VHF?
    Hva er problemet med MHz og GHz "støy"? Er det veldig hørbart? Bare prøver å forstå hva du driver og roter med..
    Om du mener HF som i høyfrekvent lyd så blir jo det noe helt annet, og dette er gjerne noe som kan komme av jordingslooper; just google it!
    Gidde ikke diskutere magi. Har galvaniske skille(fiber) etter jeg mener å godt hører forskjell ved test av ansuz switch til kr. 120000.-
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Pga SMPS? Mja, kva veit vel eg. Men vi er altså einige i at sjølve routeren ikkje brått byrja å gje musikken meir bass, PRaT, detaljar, perspektiv og whatnot etter straumfilteret kom på plass?
    Du må jo forstå at strømrens fikser både bass området og diskant området og ikke minst mellomtonen (må ikke glemme den!). For på flere GHz så er det jo dette som merkes i stereoen såklart... Glem alt man har lært og ikke stol på fagfolk, skal man bygge hus så bruker man en lege for å bygge huset, skal man ha en stereo som fungerer eller få fikset problemer med en jernbane så hør med en snekker for de kan alt av elektronikk! Mer avansert om elektronikk, så kan man alltids høre med selgere. Bilmekaniker, glem det for her bruker man en rørlegger, er sluket tett så hør med en flyveleder. Ingeniørene kan jo ingenting, så de kan man jo ikke stole på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Beklager med en on-topic digresjon:

    Jeg installerte for en stund siden noen nye lamper, og jeg irriterte meg over at lyset fra de nye lampene blafret mye og ujevnt.
    Siden jeg også har slitt med tilsvarende i projektoren min, og i tillegg opplever at de små bluesoundhøyttalerne jeg har på badet og soverommet fanger opp mye støy, tenkte jeg at det kunne være en sammenheng.
    Anlegget i stua spiller utmerket og preges ikke av dette vel å merke.

    Jeg tenkte da at enkelte elektroniske apprater var mer utsatt for støy enn andre, og at jeg må ha en eller annen støykilde i nærheten av meg som klarer å skape krøll. Så vel vitende om at konseptet strømrens er ganske utbredt i bransjen, begynner jeg å lete etter produkter som kan være til hjelp for å løse dette for meg.

    Problemet er at det ser ut som at konseptet "strømrens" eller "strømfiltrering" ikke eksisterer utenom i koko-alternativmedisin og idiot-hifi.

    Jeg kunne selvsagt kjøpe meg en gigantisk batteribank for industrielle formål for å få batteridrift av leiligheten min, men slike hendige mindre varianter som filtre i form av skjøtekontakter, aktiv strømrens eller plugg-på-enheter finnes rett og slett ikke.

    En ting var at dette i seg selv var ganske skuffende (jeg endte opp med å bytte lampene til tilsvarende produkter fra en annen produsent og problemet løste seg) , men det er jo ekstremt påfallende hvor lettlurte idioter vi faktisk er når det kun er alternativ-koko-folka som er like dumme som oss.

    Det er jo en enorm verden der ute som burde vært kjempeinteressert i strømrens.
    Hvorfor finnes ikke dette til noen andre målgrupper dersom strømrens faktisk ikke er placebo?
    Jeg tror det er viktig å skille mellom om strøm kan påvirkes, og hva denne påvirkningen senere kan slå ut i.

    Dersom du sliter med variasjoner i lyset er det stor sannsynlighet for at lyset er regulert av en form for fasesnitt-dimmer. I såfall vil kurveformen direkte kunne slå ut i hvor stor mengde energi som slipper gjennom for hver puls. Hadde strømmen først blitt konvertert til en konstant DC-spenning (slik den blir i hifiutstyr) hadde naturligvis ikke dette vært noe tema.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du må jo forstå at strømrens fikser både bass området og diskant området og ikke minst mellomtonen (må ikke glemme den!). For på flere GHz så er det jo dette som merkes i stereoen såklart... Glem alt man har lært og ikke stol på fagfolk, skal man bygge hus så bruker man en lege for å bygge huset, skal man ha en stereo som fungerer eller få fikset problemer med en jernbane så hør med en snekker for de kan alt av elektronikk! Mer avansert om elektronikk, så kan man alltids høre med selgere. Bilmekaniker, glem det for her bruker man en rørlegger, er sluket tett så hør med en flyveleder. Ingeniørene kan jo ingenting, så de kan man jo ikke stole på.
    Hva med teorien ymir deler fra Rønneberg og bolla?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn