Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.307
    Sted
    Tid og rom
    Med solceller på taket føler jeg meg ikke særlig godt mottatt nei. Trodde jeg skulle bidra i det grønne skiftet men møter bare motbør. Det siste er at de nå sender melding til skattemyndighetene om hvor mye jeg har solgt.
    Eg trur dette er ein del av ENØK-kulten, der alle tenkelege problem knytt til straum og energi har vorte løyst med dei magiske bokstavane.

Ikkje at eg meiner at det er kjempefint å bruka masse energi utan grunn, altså. Men ENØK er ein slik mekanisme (sidan han ikkje representerer noko reelt, berre ambisjonar for framtida) som gjer valet mellom utbygging eller mindre forbruk til eit ikkje-problem.

Vi har tilsvarande magiske ord på andre område der dei underliggjande motsetnadene stiller oss andsynes ganske harde val.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.596
    Med solceller på taket føler jeg meg ikke særlig godt mottatt nei. Trodde jeg skulle bidra i det grønne skiftet men møter bare motbør. Det siste er at de nå sender melding til skattemyndighetene om hvor mye jeg har solgt. Langt under taket for skatt nå , men det kan fort endre seg da noen ville ha skatt fra først krone.
    Solceller kan godt være rasjonelt for den enkelte boligeier men i mindre grad for helheten. Problemet er først og fremst at dersom man har større installasjon enn egen baselast så ender man opp med å, sammen med alle andre i samme situasjon, å pøse masse guffe ut på det lokale nettet på det tidspunkt det er minst behov for den, typisk midt på dagen om sommeren. De mest opplagte løsningene på dette er at man kun installerer så mye at man bruker hele produksjonen selv stort sett, for en enebolig vil dette typisk være et anlegg som leverer 1-2kW effekt avhenig av hva end egen baselast faktisk er. Den andre er å ha en god del batterikapasitet i en eller annen form slik at man kan produsere på et tidspunkt og forbruke på et annet. Men store batteripakker er ganske dyrt.

Det har jo vært en del rare varianter med "virtuelle batterier" og denslags uten noen rot i den fysiske virkeligheten og regnestykkene nå som det har kommet både strømstøtte og Norgespris og endatil renter signifikant forskjelling fra null. Det er mye lettere å se caset for næringsbygg enn for private. Jeg antar også det er en del som har investert i slike anlegg da ting stod på som verst i 2022 og deromkring men forutsetningene for eventuelle regnestykker er jo totalt endret siden den gang og basert på litt overskrifter har privatmarkedet for slike installasjoner langt på vei blitt helt dødt.

Det går også såder med de komersielle som har bygget solkraftverk rundtomkring i Europa, problemet der er at det er mange andre som har gjort det samme og prisene som oppnås er tildels svært lave og langt under null. Da sitter man igjen med å få betalt eventuelle subsidier knyttet til produksjonsvolum.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.596
    Oljeprisen opp ca 10%, gassprisen i Europa opp ca 20% og dieselprisen opp 20% nå på morgenkvisen. Det er mye snakk om oljå i Midt-Østen, men veldig mye av verdens LNG (naturgass på skip) går også gjennom det mye omtalte Homuz-stredet. For EU er den suverent største kilden til skipsfraktet gass USA, men det kommer også betydelige volumer fra Midt-Østen og eksporterer selvsagt også andre steder og i motsetning til gass i rørledninger er LNG, diesel og bensin globale markeder.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.502
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    25
    I Thailand er solceller i ferd med å bli mainstream, og gjerne med batteripakker som gir deg egen strøm om natten også.
    Et anlegg med 24 paneler a 620w og 3 batterer a 16,2 kwh ble prisen 420.000 baht ferdig montert. I norske kroner er det ca. 130.000. Med disse prisene skjer det noe når prisen på strøm er godt over 1 norsk krone pr.kw. (Et strømforbruk på 1000kwh er slettes ikke uvanlig med et par aircondition som surrer og går)
    Alternativt er et anlegg med kun paneler en løsning, man selger overskuddstrøm til nettselskapet på dagtid og kjøper strøm fra nevnte selskap når sola ikke skinner. Jeg vet ikke prisen man får ved salg. Men trenden er klar; man sparer inn anlegget på 5-6 år. Og da er det god butikk.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.307
    Sted
    Tid og rom
    I Thailand er solceller i ferd med å bli mainstream, og gjerne med batteripakker som gir deg egen strøm om natten også.
    Eg ser føre meg at Thailand kanskje er meir naturleg eigna til solceller, både fordi det er meir sol (døh) og fordi behovet for å trekkja straum er aller størst når det er mest sol?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.502
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    25
    Eg ser føre meg at Thailand kanskje er meir naturleg eigna til solceller, både fordi det er meir sol (døh) og fordi behovet for å trekkja straum er aller størst når det er mest sol?
    Absolutt, men poenget er at prisene på dette har falt med 50% på 5 år og jeg liker tanken på å ha egen strøm 24/7. Å få til dette i Norge er vanskeligere men ikke umulig. Hvis man bruker strøm til alt utenom oppvarming så kan det kanskje gå. Solceller, vindturbin og batteri kan være løsningen hvis man bor der ingen kan tru at nokon kunne bu

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.596
    Absolutt, men poenget er at prisene på dette har falt med 50% på 5 år og jeg liker tanken på å ha egen strøm 24/7. Å få til dette i Norge er vanskeligere men ikke umulig. Hvis man bruker strøm til alt utenom oppvarming så kan det kanskje gå. Solceller, vindturbin og batteri kan være løsningen hvis man bor der ingen kan tru at nokon kunne bu
    Solceller er og har lengt vært utbredt på f.eks hytter, om man ikke er tilkoblet det lokale nettet så er det potensielt veldig dyrt, om i det hele mulig å bli koblet til og da ser regnestykkene helt annerledes ut.

Jeg vet ikke hva splitten på arbeid og materiell er på en solcelleinstallasjon men selv om prisene på paneler har kommet mye ned (og det sikkert er mulig å få gode rabatter siden det nok er en del som strever med å overleve) så har alt annet involvert blitt betydelig dyrere, spesielt lønna til de som skal gjøre jobben. Panelpriser er rimelig internasjonale regner jeg med, de er uansett produsert i Kina men lokale forhold påvirker installasjonskostnad mye.

Og som antydet av Tweedjakke, i Norge fungerer slikt som dårligs når man trenger det som mest og som best når man trenger det som minst - i alle fall for private husholdninger. For næringsvirksomhet kan i alle fall forbruksdelen av det se annerledes ut.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.967
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg gjorde en prisinnhenting på solcelletak ifb med et takskifte for ca 4 år siden
    solcellestein - rundt 300'
    elektrodeler tilhørende - 100'
    Arbeid elektriker og monteringsmateriell osv.

Med alt av skap, ikke inkludert gridinverter og kobling mot nettselskap, så var det den gang da snakk om 550' inkl mva.

I tillegg ville det komme vanlige takstein, takstiger, undertak, takrenner, lekter osv. Totalpris vil røffly ende rundt 850'-

Hele installasjonen ville gi bare 7600kWh/år (ugunstig plassering av huset, samt at dette var i Nord).

Det ville nok bli en del billigere å benytte vanlige solcellepaneler og braketter oppå taket. men man klarer rett og slett ikke å regne hjem dette.

En alternativ installasjon, som ikke selger strøm tilbake til nettet vil være en del billigere.
    - Batteribank/inverter/lader/solcelleregulator.
    - Smartstyring av systemet, som knyttes opp mot strømprisene. Lading på natt, bruk av batteribank på dagtid.

Med tilstrekkelig størrelse på batteribanken, samt at du skal ha elektriker, så vil jeg anta at du fremdeles er i størrelsesorden 200' minimum. (forutsatt at du ikke skal bytte tak)

For å få dette til å henge (halvveis) på greip er en avhengig av en alternativ varmekilde som ikke bruker strøm.

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.340
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Alt kan ikke regnes hjem, spesielt ikke når ting kompliseres og motarbeides av de som ser på meg som en konkurrent ved å ta bort solkonto, reduserer Enova fradrag, innføre skatt på det man selger og ikke minst Norgespris, selv om det siste kan slå positivt ut til sommeren.

Selv skulle jeg skifte tak og la Sunstyle integrerte paneler på 2/3 av taket. Alt kom på rundt 750 000,- og prisene droppe ganske mye kort tid etter men regner det som en investering og får det nok igjen med renter den dagen huset selges i tillegg til at det er mye morsommere enn betongstein :).

Klart jeg ser utfordringen vet at jeg produserer mest nå jeg ikke trenger det men i fjor produserte jeg mer enn jeg brukte fom april tom september. Anlegget er godkejnt av netteier så de har ingen problemer med å handtere det. I følge min AI robot har vi kun tatt ca 15% av det som slipper ut co2 i Norge og vi har en laaang vei å gå i transport sektoren, så om dette ikke bare er en svindel i form av avgifter må man bare gi gass og ikke bare reise på miljøkonferanser, spise høye smørbrød og lange middager og komme hjem uten å ha fått til noe.

Og kom ikke her å fortell meg at vi ikke vil trenge betydelig mer strøm i fremtiden og vi kan ikke legge alt i rør og atomkraftverk tar tid og med en ustabil verden er det vel sikrere å bruke det sola gir. Så får men heller ta kostnaden med å legge om strømnettet og produksjonen til å ta strøm peakene når sola skinner på Norges tak om det så er pumpekraftverk eller andre lekkerbiskner, men det blir vel bare prat....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn