Med solceller på taket føler jeg meg ikke særlig godt mottatt nei. Trodde jeg skulle bidra i det grønne skiftet men møter bare motbør. Det siste er at de nå sender melding til skattemyndighetene om hvor mye jeg har solgt. Langt under taket for skatt nå , men det kan fort endre seg da noen ville ha skatt fra først krone.
Solceller kan godt være rasjonelt for den enkelte boligeier men i mindre grad for helheten. Problemet er først og fremst at dersom man har større installasjon enn egen baselast så ender man opp med å, sammen med alle andre i samme situasjon, å pøse masse guffe ut på det lokale nettet på det tidspunkt det er minst behov for den, typisk midt på dagen om sommeren. De mest opplagte løsningene på dette er at man kun installerer så mye at man bruker hele produksjonen selv stort sett, for en enebolig vil dette typisk være et anlegg som leverer 1-2kW effekt avhenig av hva end egen baselast faktisk er. Den andre er å ha en god del batterikapasitet i en eller annen form slik at man kan produsere på et tidspunkt og forbruke på et annet. Men store batteripakker er ganske dyrt.
Det har jo vært en del rare varianter med "virtuelle batterier" og denslags uten noen rot i den fysiske virkeligheten og regnestykkene nå som det har kommet både strømstøtte og Norgespris og endatil renter signifikant forskjelling fra null. Det er mye lettere å se caset for næringsbygg enn for private. Jeg antar også det er en del som har investert i slike anlegg da ting stod på som verst i 2022 og deromkring men forutsetningene for eventuelle regnestykker er jo totalt endret siden den gang og basert på litt overskrifter har privatmarkedet for slike installasjoner langt på vei blitt helt dødt.
Det går også såder med de komersielle som har bygget solkraftverk rundtomkring i Europa, problemet der er at det er mange andre som har gjort det samme og prisene som oppnås er tildels svært lave og langt under null. Da sitter man igjen med å få betalt eventuelle subsidier knyttet til produksjonsvolum.