Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    15.072
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skjønner ikke disse påstandene om strømforbruk hos de med Norgespris....Hva gjør de?? 28 i stua og oppkjørseen? Hele familien dusjer 5 ggr om dagen? Oppvaskmaskin og vaskemaskin kjøres 0m og om igjen med enkeltartikler? Se på oss...se på Oss... vi som har så billig strøm.... :ROFLMAO:
    På den annen side så finnes det bevislig tullinger i all leire

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.423
    Ein kan kanskje diskutera om private solceller er eit miljøtiltak (eg er usikker), men snakka nett med ein økonom som meinte Norgespris gjorde solceller meir gunstig.
    Muligens for de som ikke er omfattet av Norgespris, altså næring og store hytter som brukes om sommeren. Siden det alt annet like gir høyere spotpriser. Men for en privathusholdning har Norgespris ganske effektivt drept dette vil jeg tro. Investeringskost er den samme, lønnsomheten i det mye lavere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.423
    Skjønner ikke disse påstandene om strømforbruk hos de med Norgespris....Hva gjør de?? 28 i stua og oppkjørseen? Hele familien dusjer 5 ggr om dagen? Oppvaskmaskin og vaskemaskin kjøres 0m og om igjen med enkeltartikler? Se på oss...se på Oss... vi som har så billig strøm.... :ROFLMAO:
    På den annen side så finnes det bevislig tullinger i all leire
    Det er nå en del empiri som tilsier at forbruket ikke øker i seg selv, og det er jo strengt tatt som man skulle forvente. Men incentivene til å redusere forbruket og/eller fordele det utover døgnet er borte. Generelt skjønner økonomer ingen ting av kraftsystemet og tenker at det er forbruket som teller, men når forbruket skjer er minst like viktig. Videre har man effektivt drept ethvert økonomisk incentiv til å investere for å kutte forbruket siden, som nevt over, investeringskostnaden er uendret men lønnsomheten av den kraftig redusert.

Norgespris er et strålende eksempel på politikkens iboende motsetninger, det er formodentlig fortsatt norsk politikk å ganske kraftig redusere energiforbruket i husholdningene men nå er det ingen som kommer til å investere for å gjøre det.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.139
    Sted
    Market Snodsbury
    Investeringskost er den samme, lønnsomheten i det mye lavere.
    Her galdt det eit case der solcellene allereie var på plass, i NO3 der prisbiletet er mildt sagt uklart (i vinter har vi lege nær NO5).

Eg forstod det heller ikkje, eg trudde ein betalte for brutto forbruk og fekk for brutto produksjon (til spot). Men gjeve 1 at ein bruker straumen «sin» sjølv først, 2 solcellene er der og 3 Norgespris er lønsamt for dei utan, så er det kanskje meir lønsamt for dei med.

Han droppa forresten solceller då han bygde for 4-5 år sidan, så eg har tillit til at han kan rekna.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.868
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke disse påstandene om strømforbruk hos de med Norgespris....Hva gjør de?? 28 i stua og oppkjørseen? Hele familien dusjer 5 ggr om dagen? Oppvaskmaskin og vaskemaskin kjøres 0m og om igjen med enkeltartikler?
    Eller.... noen grader varmere på hytta. Oftere lading av elbil(ene). Mindre fyring med ved (vedsalget har stupt)... alle disse små tingene oppsummert så er vi der.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.749
    Re disse forbruks sammenligningene: er det korrigert/justert/normalisert/tatt hensyn til utetemperatur?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    17.401
    Sted
    Almost there
    Norgespris er et strålende eksempel på politikkens iboende motsetninger, det er formodentlig fortsatt norsk politikk å ganske kraftig redusere energiforbruket i husholdningene men nå er det ingen som kommer til å investere for å gjøre det.
    Formodentlig, men nå har det vist seg at det kanskje ikke er så mye å hente fra husholdningene så kanskje like bra å fokusere på de øvrige to tredjedeler av forbruket.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Eller.... noen grader varmere på hytta. Oftere lading av elbil(ene). Mindre fyring med ved (vedsalget har stupt)... alle disse små tingene oppsummert så er vi der.
    Bruker ikke mer strøm om en ladder elbilen oftere. ;) Hytte har jeg ikke og sluttet å bruke ved for flere år siden når vi fikk ny varmepumpe.:)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.423
    Formodentlig, men nå har det vist seg at det kanskje ikke er så mye å hente fra husholdningene så kanskje like bra å fokusere på de øvrige to tredjedeler av forbruket.
    Jo, det er masse å hente men det krever investeringer som aldri lønner seg (har stregt tatt aldri gjort det) og nå mye mindre enn noen gang. Det er jo en grunn til at nesten alle eneboliger i Norge har varmepumpe, det koster lite og gir mye. Skal man gå seriøst til verks på bygningsmassen så koster det en million eller to per bolig og besparelsen er ikke allverdens. Når staten gir deg fastpris så blir regnestykket helt meningsløst og ingen kommer til å gjøre noe. Med Norgespris bruker vi kanskje 30k i året på strøm inkl nettleie, ikke så mye jeg er villig til å bruke da. Har ganske nylig installert varmepumpe på kjøkken/stue og soverom etter en lengre strid med interiørpolitiet men motivasjonen er pimært kjøling om sommeren, ikke spare strøm om vinteren.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.864
    Torget vurderinger
    96
    Uten noen form for strømstøtte/Norgespris, så ville jeg fått kr. 9000 i strømregning for januar. Om jeg har skjønt Vibb appen rett.
    I stedet blir det ca 4300.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.864
    Torget vurderinger
    96
    Da har vi unnet oss den luksusen med rundt 21 grader i stua, men holdt 13 grader i rom som ikke brukes.

Takk til fornuftige norske politikere som har skjønt at godene med norsk, ren kraft i overflod, skal gi nordmenn noen fordeler.
    Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste politisk beslutning som har føltes mer fornuftig og rettferdig i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.423
    Uten noen form for strømstøtte/Norgespris, så ville jeg fått kr. 9000 i strømregning for januar. Om jeg har skjønt Vibb appen rett.
    I stedet blir det ca 4300.
    stemmer sikkert, og uten Norgespris ville incentivene til å gjøre noe med de 9000 vært mye høyere, nå er de et sted rundt ikke-eksisterende. Da altså samtidig med at politikere mener at det er vikig å kutte energiforbruket i husholdningene.

Takk til fornuftige norske politikere som har skjønt at godene med norsk, ren kraft i overflod, skal gi nordmenn noen fordeler.
    Dersom de samtidig hadde sagt at de gir fullsendig faen i å prøve å bruke mindre energi i husholdningene kunne man kanskje ment de var fornuftige, men de mener fortsatt at det er viktig å gjøre det.

Norgespris hadde en og kun en funksjon: Vinne valget for AP. Dersom man tror noe annet så er man helt nedsødd. De kunne innført dette flere år tidligere men gjorde det ikke. De har ingen verdens ting med rørende omsorg for nasjonens innbyggere å gjøre. Om du tror dette hadde noen med omtake for deg å gjøre så er du rørende naiv.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn