- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 16.840
Kjernekraft er heller ikke superegnet til reguleringskraft per se. Gitt kapitalkostnaden ved slike så vil man ønske å produsere så mye som mulig. Så vidt jeg har skjønt er fleksibilitet i og for seg teknisk og praktisk mulig (franske EDF er visstnok gode på dette) derom kraftverkene er designet for det, men det endrer ikke på at det er ganske dårlig butikk gitt hvor stor kapitalkostnaden er relativt til brenselskostnaden for et kjernekraftverk. Man kan selvsagt også se for seg andre varianter som at "overskuddsproduksjon" brukes til å løfte vann høyere i pumpekraftverk, lagres i en eller annen form, f.eks i batterier, eller til hydrogrenproduksjon.Sol og vindkraft er avhengig av reguleringskraft, så mange steder er kjernekraft det.
Her er produksjonen i prosent av maks for svenske og finske kjernekraftverk de to siste ukene - hvorfor Sverige ligger såpass lavt aner jeg ikke, kan være noe vedlikehold eller noe ute av drift av en eller annen grunn.
Her er fransk kraftproduksjon en tilfeldig valgt måned jeg fant på nett. Den lilla er kjernekraft