Stereopluss har gjort det igjen: Billigste kabel: 5000 kr!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har selv gått til innkjøp av Umik-1 for bruk sammen med REW og Faber Acoustical Signalscope Pro, da jeg trenger en ny mic for Dirac Live (multikanal/hjemmekino).
    Men holdningen min er at resultater herfra ikke på noen måte blir uttømmende, bare et hjelpemiddel.
    Hvis ørene ikke stemmer overens med måling, vinner ørene.
    Men jeg har ingen intensjoner om å presse mitt syn på andre og insistere på at alle skal gjøre som meg, for dette er den eneste riktige veien til målet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.083
    Antall liker
    8.007
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har selv gått til innkjøp av Umik-1 for bruk sammen med REW og Faber Acoustical Signalscope Pro, da jeg trenger en ny mic for Dirac Live (multikanal/hjemmekino).
    Men holdningen min er at resultater herfra ikke på noen måte blir uttømmende, bare et hjelpemiddel.
    Hvis ørene ikke stemmer overens med måling, vinner ørene.
    Men jeg har ingen intensjoner om å presse mitt syn på andre og insistere på at alle skal gjøre som meg, for dette er den eneste riktige veien til målet.
    Hvem er det som gjør det da?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det et poeng å finne eksempler på at ‘ørene tar feil - det er målinger som er det saliggjørende’ mener du?
    Eller er det ovenfra og ned holdningen til de som stoler på ørene sine du mangler eksempler på?
    Trenger du å finne setningen ‘jeg mener det er forskjell på kabler’ i mine innlegg for å finne ut hva holdningen min til kabler er, eller er du istand til å resonnere deg frem til dette basert på innholdet i mine poster?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.083
    Antall liker
    8.007
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spør om hvem du sikter til som insisterer på at alle andre skal gjøre som dem, ref din egen post rett før min, ref #85.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.046
    Antall liker
    11.465
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor i all verden kommer dette tøvet fra, at noen bare måler og måler og ikke bryr seg om å lytte? Hvem er det egentlig som ikke leser det som skrives?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund
    Hvor i all verden kommer dette tøvet fra, at noen bare måler og måler og ikke bryr seg om å lytte? Hvem er det egentlig som ikke leser det som skrives?
    Kan vel egentlig kun svare for meg selv og noen av de nærmeste i hobbyen. Ja vi måler en grunnleggende start, for å si det sånn. Her prøver jeg å være så nøyaktig som mulig. Så setter vi forskjellige punkter med EQ eller punkter på target.
    Bruker veldig mye tid på å lytte for å oppnå, stemmer, instrumenter, rominformasjon og rytmikk i musikken, som ønsket. Jeg for min del liker jeg at det ligner mine preferanser av opplevd musikk. En ganske intens periode, der kan få det meste til å låte dritt.

    Til slutt pleier en å bli belønnet med masse hyggelige stunder med musikk.
     
    Sist redigert:

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    En kabel kan du ikke bestemme hvor den skal rydde opp. DSP er siste verktøy etter att rommet er blitt behandlet riktig.
    En kabel kan du ikke justere.
    Har du en topp rundt 1576hz kan du ikke fjerne den med en kabel, men med DSP kan du få ordnet opp.
    Dette er sikkert ikke lett for de som aldri har satt seg inn i det, og jeg er fortsatt i lære innen dette.
    Har holdt på i flere år med å lære av folk som kan dette godt. Når man blir forklart dette med de fysiske/akustiske lover, er det også lettere å akseptere de.
    OK så et filter er greit så lenge det heter Dsp...? Enig at en kabel ikke kan justeres,men det finnes da mange å prøve for de som liker det. Mener du fortsatt at justering med DSP ikke er filter ?
    Nei, men du har kontroll på det du driver med, en vesentlig forskjell.
    Foresten har jeg sagt att det ikke er ett filter?
    Jeg sier att en kabel som har en slik effekt ikke kan justeres og blir en faktor som du ikke har kontroll på.
    Har du foresten brukt et godt DSP verktøy?
    Noe du tydelig ikke har, men her handler det om å gå hele veien.
    Da må du gjerne ha et dedikert rom som man kan ta alle akustiske behandlingen helt ut.
    Du har sagt att et filter ikke er ønskelig. Jeg ser på DSP som et mye større filter enn en kabel.
    Tydeligvis gjør ikke du det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg spør om hvem du sikter til som insisterer på at alle andre skal gjøre som dem, ref din egen post rett før min, ref #85.
    Jeg trodde mitt utsagn ‘Trenger du å finne setningen ‘jeg mener det er forskjell på kabler’ i mine innlegg for å finne ut hva holdningen min til kabler er, eller er du istand til å resonnere deg frem til dette basert på innholdet i mine poster?’ var svar på det du etterspør. Hvem som har sagt hva er uinteressant.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvor i all verden kommer dette tøvet fra, at noen bare måler og måler og ikke bryr seg om å lytte? Hvem er det egentlig som ikke leser det som skrives?
    Hvis man ikke måler signifikant forskjell på 2 kabler, men man hører forskjell er man jo sprøyte pine gal :rolleyes:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke noe problem å målelytte... man må bare JordeD riktig....




    Målegrunnlag...



     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.083
    Antall liker
    8.007
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spør om hvem du sikter til som insisterer på at alle andre skal gjøre som dem, ref din egen post rett før min, ref #85.
    Jeg trodde mitt utsagn ‘Trenger du å finne setningen ‘jeg mener det er forskjell på kabler’ i mine innlegg for å finne ut hva holdningen min til kabler er, eller er du istand til å resonnere deg frem til dette basert på innholdet i mine poster?’ var svar på det du etterspør. Hvem som har sagt hva er uinteressant.
    Med teskje:

    Du sier: "Men jeg har ingen intensjoner om å presse mitt syn på andre og insistere på at alle skal gjøre som meg, for dette er den eneste riktige veien til målet."
    Det er en klar insinuasjon om at det må finnes noen som presser sitt syn på andre og insisterer på at det er eneste farbare vei til målet etc.

    Jeg spør "Hvem er det som gjør det da?" med trykket på "det". Kunne vært omskrevet til "Hvem er det som gjør det?".

    Jeg finner nemlig ingen her inne som bare måler og ikke lytter. Jeg finner ingen som insisterer på at andre skal gjøre som seg.

    Hvorfor jeg stiller dette spørsmålet? Fordi jeg oppfatter at slike innlegg bare steller i stand bråk basert på nada.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.374
    Antall liker
    8.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En kabel kan du ikke bestemme hvor den skal rydde opp. DSP er siste verktøy etter att rommet er blitt behandlet riktig.
    En kabel kan du ikke justere.
    Har du en topp rundt 1576hz kan du ikke fjerne den med en kabel, men med DSP kan du få ordnet opp.
    Dette er sikkert ikke lett for de som aldri har satt seg inn i det, og jeg er fortsatt i lære innen dette.
    Har holdt på i flere år med å lære av folk som kan dette godt. Når man blir forklart dette med de fysiske/akustiske lover, er det også lettere å akseptere de.
    OK så et filter er greit så lenge det heter Dsp...? Enig at en kabel ikke kan justeres,men det finnes da mange å prøve for de som liker det. Mener du fortsatt at justering med DSP ikke er filter ?
    Nei, men du har kontroll på det du driver med, en vesentlig forskjell.
    Foresten har jeg sagt att det ikke er ett filter?
    Jeg sier att en kabel som har en slik effekt ikke kan justeres og blir en faktor som du ikke har kontroll på.
    Har du foresten brukt et godt DSP verktøy?
    Noe du tydelig ikke har, men her handler det om å gå hele veien.
    Da må du gjerne ha et dedikert rom som man kan ta alle akustiske behandlingen helt ut.
    Du har sagt att et filter ikke er ønskelig. Jeg ser på DSP som et mye større filter enn en kabel.
    Tydeligvis gjør ikke du det.
    Jeg ønsker et filter som det er kontroll på.
    Det er overhode ikke en kabel. Men det er noe som ønsker å vri det jeg sier.
    Skall det brukes et filter må det være kontroll på det, det er ikke på en kabel.
    Problemene er mest skapt av rommet anlegget står i.
    Og jeg gjentar det jeg alltid har sagt, rommet må det først være kontrol på.
    Så kan den siste fintuningen tas med DSP.
    Det er ingen kabler som klarer å ordne opp i dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvorfor jeg stiller dette spørsmålet? Fordi jeg oppfatter at slike innlegg bare steller i stand bråk basert på nada.
    Dette blir resultatet når objektive målinger avviker fra subjektive erfaringer, hvor sistnevnte sidestilles med bæring av tin-foil hat.
    Enig, vi har hatt nok krangletråder som underbygger disse meningsforskjellene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    3.753
    Torget vurderinger
    1
    For å ta det kort, igjen: En kabel er en passiv komponent..
    DSP kan man kalle en aktiv komponent. Kabelen kan fungere som et passivt filter, dvs. Vil man ha andre verdier så må man bytte kabel. Fordelen med en DSP er at det er et aktivt filter, slik at man kan justere kurver som man ønsker likedan som på en EQ. Et rom har forskjellige verdier på både resonans, ekko og andre verdier. Får man glattet ut rommet så kan man ved DSP endre kurver for å få akkurat den lyden man ønsker. Med en kabel som ikke er justerbar så får man det man får og må kanskje gjøre større grep på rommet for å få de samme verdiene som man ønsker..
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En kabel er en "choke". No More, No Less....

    Gode eller dårlige og alt i mellom....tygg på den.... :)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For å ta det kort, igjen: En kabel er en passiv komponent..
    DSP kan man kalle en aktiv komponent. Kabelen kan fungere som et passivt filter, dvs. Vil man ha andre verdier så må man bytte kabel. Fordelen med en DSP er at det er et aktivt filter, slik at man kan justere kurver som man ønsker likedan som på en EQ. Et rom har forskjellige verdier på både resonans, ekko og andre verdier. Får man glattet ut rommet så kan man ved DSP endre kurver for å få akkurat den lyden man ønsker. Med en kabel som ikke er justerbar så får man det man får og må kanskje gjøre større grep på rommet for å få de samme verdiene som man ønsker..
    Men ulempen med aktiv kompensering er/kan være:
    1) Kompetanse
    2) Avsetting av tid
    3) Frustrasjon knyttet til forståelse
    4) Mulighet for å gjøre feil (ratte ut på viddene)
    5) Konstant befinne seg i tilstanden 'er dette optimalt, nå?' (her er undertegnede)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Men ulempen med kabel er/kan være:
    1) Kompetanse
    2) Avsetting av tid
    3) Frustrasjon knyttet til forståelse
    4) Mulighet for å gjøre feil (kable ut på viddene)
    5) Konstant befinne seg i tilstanden 'er dette optimalt, nå?' (undertegnede gir F i kabler)


    :rolleyes:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.374
    Antall liker
    8.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men ulempen med kabel er/kan være:
    1) Kompetanse
    2) Avsetting av tid
    3) Frustrasjon knyttet til forståelse
    4) Mulighet for å gjøre feil (kable ut på viddene)
    5) Konstant befinne seg i tilstanden 'er dette optimalt, nå?' (undertegnede gir F i kabler)


    :rolleyes:
    Ja, det er vel heller riktig betraktning av problemet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men ulempen med kabel er/kan være:
    1) Kompetanse
    2) Avsetting av tid
    3) Frustrasjon knyttet til forståelse
    4) Mulighet for å gjøre feil (kable ut på viddene)
    5) Konstant befinne seg i tilstanden 'er dette optimalt, nå?' (undertegnede gir F i kabler)


    :rolleyes:
    :confused:
    Hvem som helst kan koble opp en ferdig terminert kabel, men skjønner hvor du vil med poenget.....

    Når jeg tenker meg om er vel det største problemet at DSP-hooligans ikke vedkjenner seg disse problemstillingene og innrømmer ikke at de nok har støtt på en del av dem til tider. Vi har jo sett flere eksempler på punkt 3 - men da kommer selvsagt spørsmålet 'gi eksempel på dette' (sukk).
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Nei, men du har kontroll på det du driver med, en vesentlig forskjell.
    Foresten har jeg sagt att det ikke er ett filter?
    Jeg sier att en kabel som har en slik effekt ikke kan justeres og blir en faktor som du ikke har kontroll på.
    Har du foresten brukt et godt DSP verktøy?
    Noe du tydelig ikke har, men her handler det om å gå hele veien.
    Da må du gjerne ha et dedikert rom som man kan ta alle akustiske behandlingen helt ut.
    Du har sagt att et filter ikke er ønskelig. Jeg ser på DSP som et mye større filter enn en kabel.
    Tydeligvis gjør ikke du det.
    Jeg ønsker et filter som det er kontroll på.
    Det er overhode ikke en kabel. Men det er noe som ønsker å vri det jeg sier.
    Skall det brukes et filter må det være kontroll på det, det er ikke på en kabel.
    Problemene er mest skapt av rommet anlegget står i.
    Og jeg gjentar det jeg alltid har sagt, rommet må det først være kontrol på.
    Så kan den siste fintuningen tas med DSP.
    Det er ingen kabler som klarer å ordne opp i dette.

    Når et filter ikke er ønskelig som jeg er enig i , hjelper det ikke om det er justerbart. justerer du noe mister du noe,,,,,,
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.374
    Antall liker
    8.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men du har kontroll på det du driver med, en vesentlig forskjell.
    Foresten har jeg sagt att det ikke er ett filter?
    Jeg sier att en kabel som har en slik effekt ikke kan justeres og blir en faktor som du ikke har kontroll på.
    Har du foresten brukt et godt DSP verktøy?
    Noe du tydelig ikke har, men her handler det om å gå hele veien.
    Da må du gjerne ha et dedikert rom som man kan ta alle akustiske behandlingen helt ut.
    Du har sagt att et filter ikke er ønskelig. Jeg ser på DSP som et mye større filter enn en kabel.
    Tydeligvis gjør ikke du det.
    Jeg ønsker et filter som det er kontroll på.
    Det er overhode ikke en kabel. Men det er noe som ønsker å vri det jeg sier.
    Skall det brukes et filter må det være kontroll på det, det er ikke på en kabel.
    Problemene er mest skapt av rommet anlegget står i.
    Og jeg gjentar det jeg alltid har sagt, rommet må det først være kontrol på.
    Så kan den siste fintuningen tas med DSP.
    Det er ingen kabler som klarer å ordne opp i dette.

    Når et filter ikke er ønskelig som jeg er enig i , hjelper det ikke om det er justerbart. justerer du noe mister du noe,,,,,,
    Sett deg litt bedre inn i tingene før du kommer med slike kommentarer.
    Du fjerner ting som er for mye og trekker muligens opp noe som er for lite med DSP.
    DSP er et verktøy for å få rette opp i feil som oppstår, disse feilene er som oftest, eller nesten alltid romrelaterte.
    Hadde du fåttmen demo av kyndige folk på feltet så hadde pipa fått en annen tone.
    Er en grunn til att jeg gikk vekk fra alle flotte komponenter og staket ut en kurs som ga mange ganger bedre musikkopplevelse.
    Dette handler ikke om å ikke ha rå til flotte komponenter, handler om å kunne glede seg med musikken.
    Først når jeg gikk denne veien etter 40år att den store gleden kom.
    Stått å tråkket fra side til side med kabler og all slags tull, som ga ingen ting.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nei, men du har kontroll på det du driver med, en vesentlig forskjell.
    Foresten har jeg sagt att det ikke er ett filter?
    Jeg sier att en kabel som har en slik effekt ikke kan justeres og blir en faktor som du ikke har kontroll på.
    Har du foresten brukt et godt DSP verktøy?
    Noe du tydelig ikke har, men her handler det om å gå hele veien.
    Da må du gjerne ha et dedikert rom som man kan ta alle akustiske behandlingen helt ut.
    Du har sagt att et filter ikke er ønskelig. Jeg ser på DSP som et mye større filter enn en kabel.
    Tydeligvis gjør ikke du det.
    Jeg ønsker et filter som det er kontroll på.
    Det er overhode ikke en kabel. Men det er noe som ønsker å vri det jeg sier.
    Skall det brukes et filter må det være kontroll på det, det er ikke på en kabel.
    Problemene er mest skapt av rommet anlegget står i.
    Og jeg gjentar det jeg alltid har sagt, rommet må det først være kontrol på.
    Så kan den siste fintuningen tas med DSP.
    Det er ingen kabler som klarer å ordne opp i dette.

    Når et filter ikke er ønskelig som jeg er enig i , hjelper det ikke om det er justerbart. justerer du noe mister du noe,,,,,,
    Når man justerer i DSP, så er det for å FÅ noe.....ALLTID!
    Man FÅR et resultat som er bedre enn utgangspunktet, selv om det betyr at en fjerner noe eller legger til.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?

    At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.

    Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Når en ser på mengde glava enkelte benytter og hvor mye det rattes bort fra start utgangspunktet
    så må vel enkelte ha startet i feil ende der høyttalerplassering er 5% og ikke som anbefalt,70%.


     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?
    Da har man det jammen travelt , hvis det er slik at man ikke har tid til å vente på at DSP'en man bruker gjør jobben ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    4.428
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Å sammenligne kabler og DSP er vel som å bekymre seg over om dørhåndtaket påvirker dekkets glattkjøringsegenskap.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?
    Da har man det jammen travelt , hvis det er slik at man ikke har tid til å vente på at DSP'en man bruker gjør jobben ;)
    Det fucker jo opp hele space/time continuumet. :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?

    At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.

    Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
    Artig at du syns det. Men det er jo ikke helt uvanlig å høre folk si de ikke liker DSP fordi de syns det slører til lyden i mer eller mindre grad. Tror jeg har hørt minst to stykker si det, de siste ti årene. :)
    Og mener å ha hørt noe lignende selv også, selv om det rydder opp i frekvensgangen i et gitt rom.

    Er det ikke sånn at signal prosesseringen tilfører en forsinkelse på lyden a là noe av det man opplever med lipsync feil på en tv?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?
    Satte bare eksempel på ytterpunktene. Mange muligheter

    DSP brukt av folk med forståelse på det, blir alltid mye bedre og lyden blir mer ekte
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.530
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sløring i DSP vil jeg hevde ligger i AD/DA-konvertering og analog-implementasjonen i apparatet - mao noe som er relatert til det enkelte produktet, og ikke i forhold til prinsippet med DSP i seg selv. MiniDSP sine produkter er f.eks. gode på digitalbiten, men analogdelene på de rimelige produktene vil ha sine begrensinger. Du kan ikke sammenligne en MiniDSP 2x4 til $95 med en Groundsound til mange ganger prisen...

    Jeg har en MiniDSP OpenDRC DA-8, og den både suser og slører litt. Jeg har også en Hypex DLCP, og det er et helt annet dyr. Den er helt stille, og så vidt jeg (og andre som har hørt den) kan bedømme så er det heller ikke antydning til sløring.

    Når det gjelder forsinkelse, så vil DSPen medføre noe forsinkelse. IIR-filtre har normalt ikke mye forsinkelse, mens FIR-filtre medføre en signalforsinkelse som er direkte relatert til lengden på filteret og samplingsfrekvensen. Skal en korrigere med FIR langt ned i frekvens, så må lengden på filteret være større, og forsinkelsen blir da større. Spiller en bare musikk er forsinkelsene uten betydning. Skal en synkronisere med bilde, så må det taes hensyn.


    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.716
    Antall liker
    103.606
    Torget vurderinger
    23
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?

    Det finnes faktisk alternative farbare veier... digitale aktive filtre uten "DSP" som sådan... Løpetidskorrigering inkludert.

    Anbefales de som er datademente slik som undertegnede. Trykk & vri, ingen PC eller programmering.


    ac filter.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    14.676
    Sted
    Langesund
    Er jo kommet for å bli dette med DSP og det er vel brukergrensesnittet som blir i fokus etter hvert. Ser rå ut den Accuphasen, som alltid
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn