Stereopluss har gjort det igjen: Billigste kabel: 5000 kr!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt var Hodas utsagn om at plassering er 70% og Eq 5%,og ikke omvendt.
    Er vel svært få som har over halvmeteren med glava/rockwool på veggene i stuene,hvor flesteparten har stereoen sin.
    Får Hodas til god lyd ved optimal plassering av høyttaler og LYTTEPOSISJON,og med relativt moderat demping,
    kan også flere få det til.

    Er ikke mye demping i hans eks. i videoen,og tviler på at det låter dårlig.
    I tillegg får en med på kjøpet at en lettere høre forskjeller på kabler og andre tweeks:)
    Enig at plassering er vesentlig. Man kan flytte seg av mange problemfrekvenser hvis man kan være fleksibel på både plassering av lytteposisjon og høyttalere. Definitivt kjempe viktig. Samtidig må man nesten ha en god del tiltak i de aller fleste rom hvis det virkelig skal låte high-end.

    Når det gjelder EQ, så man skille mellom EQ til korreksjon av høyttalerne og til rommet. Førstnevnte har mange spesielt passive høyttalere nytte av fordi passivt delefilter har klare begrensninger. Så her kan man korrigere høyttalerne og ofte få et bedre resultat. Mens med en aktiv høyttaler med god DSP så vil det ikke være ytterligere å hente foruten foruten og evt. tune direktelyden etter musikksmak o.l. EQ til romrelaterte problemer fungerer veldig begrenset IMO og det er sjelden behov for det i det hele tatt dersom man har jobbet med plassering og akustiske tiltak. Regner med det er den type EQ Hodas snakker om.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Du får ta en titt på videoen.
    Så den for noen år siden, det var vel klient-eksempler stort sett. Ser også på noen av bildene at det er gjort akustiske tiltak. Står også at det er 25% på akustiske tiltak, 70% på høyttalere og plassering. 5% på EQ og standarder.
    Det står derimot ingenting om kabler, han nevner vel heller ingenting om det i den videoen?

    Han nevnte et eksempel der rommet ikke trengte å gjøres noe med, da det tilfeldigvis var perfekt lydmessig uten tiltak. Og det var egentlig ren og skjær flaks.
    "Ren og skjær flaks"..og dette vet du,førstehånds kjennskap?Eller synsing?

    Høre forskjeller på tweeks og kabler? Fra 35 sekunder..i videoen.

    Men med en slik CV Bob Hodas - Clients er han nok ikke troverdig her.
    De fleste her kan nok mer enn Hodas i dette faget.

    Og igjen,de aller fleste av oss har stereoen i stua.
    Konsertsaler og kinosaler er ikke tema her.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Han nevnte et eksempel der rommet ikke trengte å gjøres noe med, da det tilfeldigvis var perfekt lydmessig uten tiltak. Og det var egentlig ren og skjær flaks.
    Handler nok mer om hvor man legger listen. At resultatet var tilfredsstillende nok for eier og kanskje det ikke var ønske om fysiske remedier. Det er åpenbart at med tiltak så vil man alltid kunne dra strikken lengre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    "Ren og skjær flaks"..og dette vet du,førstehånds kjennskap?Eller synsing?

    Høre forskjeller på tweeks og kabler? Fra 35 sekunder..i videoen.

    Og igjen,de aller fleste av oss har stereoen i stua.
    Konsertsaler og kinosaler er ikke tema her.
    Sa han ikke i videoen at det er eneste plassen han har vært der han IKKE har trengt å gjøre noe med rommet da det var perfekt fra før, uten akustiske tiltak? Så ja, flaks med møbleringen mao da det ikke var møblert for å få bra lyd der i utgangspunktet. Møbler og interiør kan også være akustiske tiltak.

    Personlig synes jeg den videoen var god og informativ og han har mye å lære bort, men føler ikke for å se hele videoen igjen da den er alt for lang.

    Det er litt poenget med å nevne kinosaler og konsertsaler, det er gjort mye tiltak der og det er mye som skal til for å få det bra lydmessig. Noe man kan gjøre for dedikerte lytterom, noe mange her inne har så jeg synes det er et tema. Man kan også gjøre mye med stua for å forbedre akustikken, noe Bob Hodas har mest fokus på i den videoen om jeg husker rett.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    "Ren og skjær flaks"..og dette vet du,førstehånds kjennskap?Eller synsing?

    Høre forskjeller på tweeks og kabler? Fra 35 sekunder..i videoen.

    Og igjen,de aller fleste av oss har stereoen i stua.
    Konsertsaler og kinosaler er ikke tema her.
    Sa han ikke i videoen at det er eneste plassen han har vært der han IKKE har trengt å gjøre noe med rommet da det var perfekt fra før, uten akustiske tiltak? Så ja, flaks med møbleringen mao da det ikke var møblert for å få bra lyd der i utgangspunktet. Møbler og interiør kan også være akustiske tiltak.

    Personlig synes jeg den videoen var god og informativ og han har mye å lære bort, men føler ikke for å se hele videoen igjen da den er alt for lang.

    Det er litt poenget med å nevne kinosaler og konsertsaler, det er gjort mye tiltak der og det er mye som skal til for å få det bra lydmessig. Noe man kan gjøre for dedikerte lytterom, noe mange her inne har så jeg synes det er et tema. Man kan også gjøre mye med stua for å forbedre akustikken, noe Bob Hodas har mest fokus på i den videoen om jeg husker rett.
    Jeg har ikke noe imot akustikk-tiltak,det er viktig,like viktig som starten,stikkontakten,selv-erfart.

    Liten reise i akustikk hos meg,og den kommer til å fortsette pga interessen..er planen.


    DSC_1491.jpg


    Bilde 0609.jpg



    OG IKKE FØR HER BEGYNTE JEG Å HØRE FORSKJELLER PÅ KABLER.
    Men forklaringsmodeller og priser kan saktens diskuteres.


    Bilde 0655.jpg


    helmholtz.jpg


    DSCN1732.JPG


    DSC_0918[1].jpg


    akustikk (1).jpg


    IMG_20181026_074923.jpg


    IMG_20180420_104256.jpg


    P1030710.jpg

    elspec.jpg

    IMG_20180322_130354 (1).jpg


    Sånn,nok meningsløs tid,spesielt på en fredag.
    Er så gammel at jeg ikke klarer å følge med hvilken dag det er:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn