Stereopluss har gjort det igjen: Billigste kabel: 5000 kr!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.679
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har lest Stereo+ sin anmeldelse av kabler akkurat nå, samt argumentasjonen fra redaktør om at kabler havner langt ned på listen over prioriteringer. For å si det rett ut: håpløs test av kabler! Og håpløs konklusjon. Helt enig med Academic South om at det bør finnes kabler til under 5000 kr som kan duge og gjøre jobben i mindre/rimelige anlegg. Du har f eks Purple Flare signalkabler fra Nordost og Clearway fra Chord, sistnevnte kåret til årets kabler i What Hi-Fi? og billigere enn dem fra Midas. Disse to eksempler spiller mye bedre enn no-name variantene som overstrømmer Elkjøp og Clas Ohlson og Biltema. Og: går man opp i modeller fra nevnte Nordost og Chord, får man bare mer detaljer og dynamikk. Jeg kjenner svært mange som har opplevd det samme. Kabler er noe av det viktigste å tenke på for å løfte ytelsen i ethvert anlegg. Stereo+ tester kabler i hytt og pine og ingenting å stole på.
    Hvis du mener kabler er det viktigste parameter for å løfte ytelsen i anlegget ditt til nye høyder blir jeg veldig nysgjerrig på hva du spiller på, dette vil jeg gjerne oppleve, og håper du vil sette av tid for å demonstrere det for meg når det passer en dag. Klarer du det?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hver gang det begynner å bli litt rolig her kommer de samme gamle sure oppgulpene til Kristian, mulig han kjeder seg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns iallfall det er godt gjort å sammenligne effekten av kabler med effekten bytte av pick-up eller akustikkbehandling gir. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Byttet ut CO kablene med noen tynnere og penere fra QED, ferdig terminert var de også. Kjøpt på eBay, godt under momsgrensa, rett i postkassa. Fungerer for meg. Kabler kjøpes med øynene og ikke med ørene.
    Forandring fryder, sa brura.

    Venter på nye kabler i posten selv, men forventer ærlig talt ingen lydmessig oppgradering. Er bare nysgjerrig, har lyst til å prøve noe annet, og syns de nye kablene ser mye kulere ut enn de gamle jeg spiller på nå. Som forøvrig fortsatt fungerer helt utmerket.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei alle sammen, hvorfor blir det så polarisert i disse kabeldiskusjonene?

    Jeg har tenkt litt på dette, og håper at det jeg nå skriver oppfattes som konstruktivt, jeg ønsker ikke å framstå som "besserwisser". Først litt om min bakgrunn, jeg er forsker, og Siv. Ing med en doktorgrad. Som hobby, bygger jeg både forsterkere (fra kit, a-la Nelson Pass osv) og konstruerer og bygger høyttalere til eget bruk, jeg liker også å lage digitale filtre, for øyeblikket er FIR filter temaet mitt.

    Slik jeg ser det, er utfordringen innenfor HiFi, og spesielt kabler, at man omtaler noe som en test. En test skal imidlertid inneholde utstyrsoppsett, objektive målinger og en diskusjon og konklusjon. Men en subjektivproduktomtale slik de gjennomføres i mange hifi-blader oppfyller ikke dette. Derfor oppleves nok de relativt sterke produktbesbskrivelsene og forklaringene som mangelfulle. Dette tror jeg skaper mistro og irritasjon hos de som som ser på hifi fra et teknologisk/vitenskapelig perspektiv, altså ikke som et magisk eller uforklarlig fenomen. Som forsker, så kan jeg ikke formidle forklaringer og anbefalinger hvis jeg ikke har slik tilstrekkelig dekning for det jeg påstår. Hifi bladene opplever jeg kommer med sterke påstander uten å ha god nok substans i sin argumentasjon. Dette synes jeg at de skal gjøre noe med.

    La meg ta et eksempel, jeg syntes bassen var "treg" og utflytende på mine Spendor bassrefleks høyttalere, jeg lagde de aperiodisk ved å delvis tette åpningen på bassrefleksrør. Jeg tar så målinger med og uten aperiodisk åpning, og la kurvene oppå hverandre (bruker REW og Umik-1). Jeg ser at jeg får ca 2 db redusert bass i området 80 hz, samt reduksjon av group-delay på ca. 30%. Altså kan jeg si at jeg har fått et redusert nivå på bassen, samt mer "tight" bass. Jeg kan da forklare både mekanismen underbygget med måling. Dette er også et fint utgangspunkt for en anbefaling til andre som har lignende problem.

    Dette ønsker jeg også at eksperter i hifi blad skal gjøre, Stereophile gjør det, og selv om målinger bare forteller deler av helheten, så kan det hjelpe å underbygge eller avkrefte antagelser. Jeg vil anbefale REW og Umik-1 som et fint utgangspunkt for å måle: frekvensgang, fase, forvrengning, step-respons osv. Nei det er ikke uten feil, men det er lite arbeidskrevende, og raskt og effektivt for formålet. Lykke til:)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Trur du må bytte ut agnet Kristian. Usikker på om fisken vil bite nå.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    436
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Hver gang det begynner å bli litt rolig her kommer de samme gamle sure oppgulpene til Kristian, mulig han kjeder seg.
    Man skulle tro at det gjelder alle som gidder å legge energi i kabeldebatter...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jo biligere kablene er, jo bedre er dem. Dermed basta! :D Spesielt dem du i tillegg slipper å betale MVA for.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hver gang det begynner å bli litt rolig her kommer de samme gamle sure oppgulpene til Kristian, mulig han kjeder seg.
    Jeg kan fortelle at jeg bruker ikke mye tid på trådene her, leser gjennom i ny og ned og skriver det jeg mener. Er her langt ifra hver dag. Stort sett bruker jeg tid på det jeg må og også mye lytting av eget anlegg, deriblant utprøving av kabler og annet utstyr. Det burde flere gjort også!
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
    Da tror jeg ikke du heller har opplevd et anlegg med høyt nivå på kabler! Jeg klarer meg uten noen akustikk-plater, spiller flott i min lille stue uten. Kabler gjør svært mye for sluttresultatet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor mye gjør kabler for sluttresultatet?
    Ranger gjerne: rom(akustikk), høyttalere, kilde, forsterker, kabler i den rekkefølge du synes gir størst betydning. Fra størst til minst.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Rom -Akustikk har iallefall 50 prosent å si for om man får skikkelig god lyd ut av anlegget eller ikke . Garantert . Dette har jeg prøvd ut.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Her har du en kabel som er lett og skille, selv om det skulle være litt dunkel belysning.
    Bra pris, og får fram signalet til høyttaler nesten helt uten sminke.https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/kabler-og-adaptere/hoyttaler/ferdig-lengde/hoyttalerkabel-4-mm-svart-rod-10-m-p69254?gclid=EAIaIQobChMIiLqr3O7m2wIVFtwZCh0fBQebEAQYBSABEgKWTPD_BwE
    Vis vedlegget 498333
    Copper Clad aluminum wire`= Kobber belagt Aluminium tråd.
    Sikker bra det!
    Bra nok! men ville selv valgt en med bare kobber:)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    En god kok foretrekker rene råvare
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
    Helt enig at et riktig rom er det viktigste,men hvis en kabel gjør noe med lyden som likes hvorfor er det ikke et ønske.? Bitte lille forskjell det er jo flere meninger der,,,,kostnad DSP vs kabel hmmm...fungerer ikke DSP som et filter hvis du tuner lyden? Er ikke tunig av lyden om det kommer ifra elektronikk eller heksebrygg uvesentlig så lenge lytteren blir fornøyd..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vil si att akustikken dvs rommet utgjør 98 % i forhold til kabler.
    Kristian vi har opplevd kabler av høyt nivå i gode anlegg. Men det utgjør nesten ingen ting i forhold til godt behandlede rom.
    Har selv sittet å "hørt" på kabler i 100 000,- klassen. det gir meget lite kontra ett rom som er godt og riktig behandlet.
    Men de som ikke vil lære lærer aldri, de går hele tiden til siden og ikke fremover.
    Istede for å fornekte de fysiske lover i dette, så er det langt viktigere å høre på de tingene som ganske enkelt forklarer seg neste helt selv.
    Lyden beveger seg mest i rommet ikke i kabelen.
    Lydens bevegelser i rommet er de samme uansett om du bytter en kabel.
    De som ikke vil lære kommer heller aldri videre, jeg trodde heller ikke mye på dette med akustikk før for noen år tilbake.
    Men noen får sitte i sine harde glatte ekkokammer å tro att en kabel løser alle problemer.
    Har full respekt for att noen ikke har dedikerte rom å må leve med det slikt. Har hvert der selv, først når jeg fikk dedikert rom att noen åpnet mine øyne for hva som faktisk påvirker lyden mest, og det er ikke den lille ledningen fra kilde til amp og fra amt til ht.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
    Helt enig at et riktig rom er det viktigste,men hvis en kabel gjør noe med lyden som likes hvorfor er det ikke et ønske.? Bitte lille forskjell det er jo flere meninger der,,,,kostnad DSP vs kabel hmmm...fungerer ikke DSP som et filter hvis du tuner lyden? Er ikke tunig av lyden om det kommer ifra elektronikk eller heksebrygg uvesentlig så lenge lytteren blir fornøyd..
    En kabel kan du ikke bestemme hvor den skal rydde opp. DSP er siste verktøy etter att rommet er blitt behandlet riktig.
    En kabel kan du ikke justere.
    Har du en topp rundt 1576hz kan du ikke fjerne den med en kabel, men med DSP kan du få ordnet opp.
    Dette er sikkert ikke lett for de som aldri har satt seg inn i det, og jeg er fortsatt i lære innen dette.
    Har holdt på i flere år med å lære av folk som kan dette godt. Når man blir forklart dette med de fysiske/akustiske lover, er det også lettere å akseptere de.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har aldri helt fått tak i hva som menes med dette utsagnet, men står så om deres Heimdall 2 Ethernet kabler:

    Mechanically tuned length. ???

    Akustikken betyr lite så lenge kablene er mekanisk tunet
     

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Har aldri helt fått tak i hva som menes med dette utsagnet, men står så om deres Heimdall 2 Ethernet kabler:

    Mechanically tuned length. ???
    Den er enkel
    Mechanically tuned length = kappet
    Mulig de mener at en spesiell lengde er optimal i forhold til forskjellige elektriske parametere men da burde vel ikke en annen lengde av samme kabel være like bra, selv ikke kortere :)


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sier seg selv att det er svada.
    lyd i luft beveger seg med ca 330 meter i sek.
    Strøm beveger seg med ca 300 000 km i sek.
    Tror jeg veit hvor du kan hente noe:)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det står også: The precise cut of each conductor also ensures the uniform arrival of all signals, dramatically reducing timing errors.

    Da kan man kanskje oversette hele skiten med noe sånt som: Kutta i justert maskin med skarpe blader.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det står også: The precise cut of each conductor also ensures the uniform arrival of all signals, dramatically reducing timing errors.

    Da kan man kanskje oversette hele skiten med noe sånt som: Kutta i justert maskin med skarpe blader.
    Jeg syns ordvalget er interessant. At man dramatisk reduserer tidsfeil ved å kappe kablene mer nøyaktig.

    Innrømmer gjerne at jeg ikke er helt overbevist om hvor dramatisk forskjell det utgjør. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
    Det er ikke mange 1000 km kabler bakover fra elektronikken til nettkiosken til netteier.
    Altså like mye svada som kabelprodusentene kommer med.

    Elektronikk som ikke fungerer vil ikke kunne reddes av trailerlass med glava.
    Kabler og nettfiltre påvirker der forholdene er ugunstige og dette kan ikke reddes av lass med glava.
    Filter er uønsket?Vel,disse berømte Hypexene har nettfilter,
    og under ugunstige forhold blir det krise med Hypex også.(har selv)

    Apparatkabelen er og blir den første lengden for støystrømmene som SKAL i retur til nettkiosken
    fra elektronikken.

    MEN,den støyen stopper oftest i egen installasjon,avhengig av nettimpedansen,
    og den er størst mellom apparat og inttak/hovedsikring.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

    For ordens skyld,forfatteren er personen bak begrepet "supraharmonics" og sees på som
    den forskeren som kan mest om dette.

    I praksis vil/kan dette se slik ut.4 av 6 merker liten ingen forskjell.

    https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/


    Vi har under åren som gått testat med ganska många olika fabrikat och modeller av strömrenare hos både A, B, C och hos mig, men det är faktiskt bara hos Gubbe A och hos mig som vi har märkt någon större skillnad med och utan.



    Navn THD Nettimpedans

    A 4.11 0.93
    B 2.12 0.40
    C 2.24 0.66
    D 1.20 0.63
    E 1.40 0.33
    PEO 7,93 1.12

    Som du da ser er at jo høyere nettimpedans,dess bedre virkning av nettfiltre,men hvor grensen går for virkning/ikke virkning og forverring er nok glidende.


    Hos meg med nettimpedans stereostikk på 0,2 ohm vil nettfiltre og kabler forverre tilstanden
    når forholdene er ugunstige.
    På ett annet stikk brukt tidligere har jeg nettimpedans på 0.9,der gjør nettfiltre en positiv jobb.
    Og støyen her som påvirker er fra egen installasjon.

    Alt dette er etter boken og kan forklares med normal elektronikk kunnskap,og måles.
    Mye ligger i begrepet kilde/last impedans.
    Men jeg ville ikke bruke forklaringsmodellene til kabel produsentene;)

    Og mitt tilfelle er ikke ekstraordinært.

    Uten å kunne si med hundre prosent sikkerhet årsak sammenheng,
    men hva har personene i innlegg #322,324 og 326 og undertegnede felles?

    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-17.html

    https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_smelteverk_i_Norge

    Nå er ikke alle i listen i drift,men Porsgrunn og Årdal er i hvert fall i drift.

    Og denne karen her?

    https://www.hifisentralen.no/forume...391-rimelig-ma-leapparat-ma-le-nettsta-y.html

    Ingen akustiker i verden ville kunne redde lyden med slike forhold.
     
    Sist redigert:

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
    Helt enig at et riktig rom er det viktigste,men hvis en kabel gjør noe med lyden som likes hvorfor er det ikke et ønske.? Bitte lille forskjell det er jo flere meninger der,,,,kostnad DSP vs kabel hmmm...fungerer ikke DSP som et filter hvis du tuner lyden? Er ikke tunig av lyden om det kommer ifra elektronikk eller heksebrygg uvesentlig så lenge lytteren blir fornøyd..
    En kabel kan du ikke bestemme hvor den skal rydde opp. DSP er siste verktøy etter att rommet er blitt behandlet riktig.
    En kabel kan du ikke justere.
    Har du en topp rundt 1576hz kan du ikke fjerne den med en kabel, men med DSP kan du få ordnet opp.
    Dette er sikkert ikke lett for de som aldri har satt seg inn i det, og jeg er fortsatt i lære innen dette.
    Har holdt på i flere år med å lære av folk som kan dette godt. Når man blir forklart dette med de fysiske/akustiske lover, er det også lettere å akseptere de.
    OK så et filter er greit så lenge det heter Dsp...? Enig at en kabel ikke kan justeres,men det finnes da mange å prøve for de som liker det. Mener du fortsatt at justering med DSP ikke er filter ?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg lånte bort audience-kablene mine i går. En som vil teste en ut. Hørte litt på anlegget med andre kabler i dag og bare skrudde av. Det åpner seg ikke. Alt er "flatere" og «grunnere» og langt mindre interessant. I tillegg er det smalere. Magien er borte. Slik kan jeg rett og slett ikke ha det. No way! Hørte på noe Stanley Clarke. Strengene står ikke i rommet. 2 dimensjonal lyd og hvitere lyd. Så her skal det testes ut mer.
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Jeg lånte bort audience-kablene mine i går. En som vil teste en ut. Hørte litt på anlegget med andre kabler i dag og bare skrudde av. Det åpner seg ikke. Alt er "flatere" og «grunnere» og langt mindre interessant. I tillegg er det smalere. Magien er borte. Slik kan jeg rett og slett ikke ha det. No way! Hørte på noe Stanley Clarke. Strengene står ikke i rommet. 2 dimensjonal lyd og hvitere lyd. Så her skal det testes ut mer.
    Null stress bare å kjøre på med DSP ifølge steinost...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kristian har tydelig ikke opplevd ett riktig behandlet rom.
    Det ligger så mange 1000 km foran en kabel som mulig.
    Kabler er vell det siste bitte lille som kan gjøre en bitte liten forskjell.
    En kabel som gjør noe med lyden er et filter, noe som ikke er ett ønske.
    Den bitte lille forskjellen kan mye letter ordnes med DSP. Der kan du plukke ut feilen mye lettere en med en kabel.
    Billigere og langt bedre.
    Helt enig at et riktig rom er det viktigste,men hvis en kabel gjør noe med lyden som likes hvorfor er det ikke et ønske.? Bitte lille forskjell det er jo flere meninger der,,,,kostnad DSP vs kabel hmmm...fungerer ikke DSP som et filter hvis du tuner lyden? Er ikke tunig av lyden om det kommer ifra elektronikk eller heksebrygg uvesentlig så lenge lytteren blir fornøyd..
    En kabel kan du ikke bestemme hvor den skal rydde opp. DSP er siste verktøy etter att rommet er blitt behandlet riktig.
    En kabel kan du ikke justere.
    Har du en topp rundt 1576hz kan du ikke fjerne den med en kabel, men med DSP kan du få ordnet opp.
    Dette er sikkert ikke lett for de som aldri har satt seg inn i det, og jeg er fortsatt i lære innen dette.
    Har holdt på i flere år med å lære av folk som kan dette godt. Når man blir forklart dette med de fysiske/akustiske lover, er det også lettere å akseptere de.
    OK så et filter er greit så lenge det heter Dsp...? Enig at en kabel ikke kan justeres,men det finnes da mange å prøve for de som liker det. Mener du fortsatt at justering med DSP ikke er filter ?
    Nei, men du har kontroll på det du driver med, en vesentlig forskjell.
    Foresten har jeg sagt att det ikke er ett filter?
    Jeg sier att en kabel som har en slik effekt ikke kan justeres og blir en faktor som du ikke har kontroll på.
    Har du foresten brukt et godt DSP verktøy?
    Noe du tydelig ikke har, men her handler det om å gå hele veien.
    Da må du gjerne ha et dedikert rom som man kan ta alle akustiske behandlingen helt ut.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lånte bort audience-kablene mine i går. En som vil teste en ut. Hørte litt på anlegget med andre kabler i dag og bare skrudde av. Det åpner seg ikke. Alt er "flatere" og «grunnere» og langt mindre interessant. I tillegg er det smalere. Magien er borte. Slik kan jeg rett og slett ikke ha det. No way! Hørte på noe Stanley Clarke. Strengene står ikke i rommet. 2 dimensjonal lyd og hvitere lyd. Så her skal det testes ut mer.
    Null stress bare å kjøre på med DSP ifølge steinost...
    Du har tydelig ikke satt deg inn i hva jeg har gjort i mitt rom, med slike forsøk på å drite ut andre.
    Etter att rommet ble dempet riktig er det vel ca 5 punkter som er gjort noe med DSP.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Jeg lånte bort audience-kablene mine i går. En som vil teste en ut. Hørte litt på anlegget med andre kabler i dag og bare skrudde av. Det åpner seg ikke. Alt er "flatere" og «grunnere» og langt mindre interessant. I tillegg er det smalere. Magien er borte. Slik kan jeg rett og slett ikke ha det. No way! Hørte på noe Stanley Clarke. Strengene står ikke i rommet. 2 dimensjonal lyd og hvitere lyd. Så her skal det testes ut mer.
    Null stress bare å kjøre på med DSP ifølge steinost...
    Du har tydelig ikke satt deg inn i hva jeg har gjort i mitt rom, med slike forsøk på å drite ut andre.
    Etter att rommet ble dempet riktig er det vel ca 5 punkter som er gjort noe med DSP.
    Hmm, - så var det vel dette med stein og glasshus?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg kastet stein i glasshus også nå.
    Du får forklare dette bedre.
    Men da skaffer du kabelen som fikser feilene i frekvensgangen for meg?
    Du kan få punktene som skal fikses.
    Gleder meg til denne kabelen kommer. Den som klarer dette er god, og kommer til å bli meget rik:=)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    selv om målinger bare forteller deler av helheten, så kan det hjelpe å underbygge eller avkrefte antagelser.
    Det er vel nettopp overnevnte som er problemet.
    Dvs. at mange av målefantastene ser på målinger som uttømmende - ikke som et hjelpemiddel sammen med andre remedier (som bedragerske ører eksempelvis).
    Men det er sikkert bare atter en annen stråmann (hvem har sagt det, osv.).
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    selv om målinger bare forteller deler av helheten, så kan det hjelpe å underbygge eller avkrefte antagelser.
    Det er vel nettopp overnevnte som er problemet.
    Dvs. at mange av målefantastene ser på målinger som uttømmende - ikke som et hjelpemiddel sammen med andre remedier (som bedragerske ører eksempelvis).
    Men det er sikkert bare atter en annen stråmann (hvem har sagt det, osv.).
    Siden du er så forbannet tøff i tryne kan du vel komme med noen navn. Hvem er det som ikke bruker ørene til siste finpuss og bare ser på en strek?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn