Stereopluss har gjort det igjen: Billigste kabel: 5000 kr!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?

    At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.

    Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
    Artig at du syns det. Men det er jo ikke helt uvanlig å høre folk si de ikke liker DSP fordi de syns det slører til lyden i mer eller mindre grad. Tror jeg har hørt minst to stykker si det, de siste ti årene. :)
    Og mener å ha hørt noe lignende selv også, selv om det rydder opp i frekvensgangen i et gitt rom.

    Er det ikke sånn at signal prosesseringen tilfører en forsinkelse på lyden a là noe av det man opplever med lipsync feil på en tv?
    Jeg hadde to hardcore superlyd fanboys innom her på søndag for en kjapp demo mens andre ærend ble gjort i Multimedia oppsettet mitt. Du kan spørre dem rett ut hva som skjedde når jeg spilte med optimizer i trinnov aktiv, og hva som skjedde når jeg bypasset filtrene.

    Jeg skal gi deg et hint.... Det motsatte av beskrivelsen din over her.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.

    Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
    Artig at du syns det. Men det er jo ikke helt uvanlig å høre folk si de ikke liker DSP fordi de syns det slører til lyden i mer eller mindre grad. Tror jeg har hørt minst to stykker si det, de siste ti årene. :)
    Og mener å ha hørt noe lignende selv også, selv om det rydder opp i frekvensgangen i et gitt rom.

    Er det ikke sånn at signal prosesseringen tilfører en forsinkelse på lyden a là noe av det man opplever med lipsync feil på en tv?
    Jeg hadde to hardcore superlyd fanboys innom her på søndag for en kjapp demo mens andre ærend ble gjort i Multimedia oppsettet mitt. Du kan spørre dem rett ut hva som skjedde når jeg spilte med optimizer i trinnov aktiv, og hva som skjedde når jeg bypasset filtrene.

    Jeg skal gi deg et hint.... Det motsatte av beskrivelsen din over her.
    Det kan vel da også tolkes slik at høyttaler og lytteposisjon er mildt sagt elendig plassert.


     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.

    Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
    Artig at du syns det. Men det er jo ikke helt uvanlig å høre folk si de ikke liker DSP fordi de syns det slører til lyden i mer eller mindre grad. Tror jeg har hørt minst to stykker si det, de siste ti årene. :)
    Og mener å ha hørt noe lignende selv også, selv om det rydder opp i frekvensgangen i et gitt rom.

    Er det ikke sånn at signal prosesseringen tilfører en forsinkelse på lyden a là noe av det man opplever med lipsync feil på en tv?
    Jeg hadde to hardcore superlyd fanboys innom her på søndag for en kjapp demo mens andre ærend ble gjort i Multimedia oppsettet mitt. Du kan spørre dem rett ut hva som skjedde når jeg spilte med optimizer i trinnov aktiv, og hva som skjedde når jeg bypasset filtrene.

    Jeg skal gi deg et hint.... Det motsatte av beskrivelsen din over her.
    Det kan vel da også tolkes slik at høyttaler og lytteposisjon er mildt sagt elendig plassert.


    Det er vel lett og tolke det dithen at det passer med egen tro.

    Jeg har hørt dette og det spiller også meget bra uten korreksjon, sikkert ikke noe dårligere en det du har fått til i din stue. Med Trinnov aktivt i kjeden blir alt bare mer riktig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?

    Det finnes faktisk alternative farbare veier... digitale aktive filtre uten "DSP" som sådan... Løpetidskorrigering inkludert.

    Anbefales de som er datademente slik som undertegnede. Trykk & vri, ingen PC eller programmering.


    Vis vedlegget 534331

    Men den koster jo like mye som en Nordost kabel!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.

    Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.

    Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
    Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.

    Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?

    Det finnes faktisk alternative farbare veier... digitale aktive filtre uten "DSP" som sådan... Løpetidskorrigering inkludert.

    Anbefales de som er datademente slik som undertegnede. Trykk & vri, ingen PC eller programmering.


    Vis vedlegget 534331

    Men den koster jo like mye som en Nordost kabel!
    Råtass det der:)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.

    Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
    Artig at du syns det. Men det er jo ikke helt uvanlig å høre folk si de ikke liker DSP fordi de syns det slører til lyden i mer eller mindre grad. Tror jeg har hørt minst to stykker si det, de siste ti årene. :)
    Og mener å ha hørt noe lignende selv også, selv om det rydder opp i frekvensgangen i et gitt rom.

    Er det ikke sånn at signal prosesseringen tilfører en forsinkelse på lyden a là noe av det man opplever med lipsync feil på en tv?
    Jeg hadde to hardcore superlyd fanboys innom her på søndag for en kjapp demo mens andre ærend ble gjort i Multimedia oppsettet mitt. Du kan spørre dem rett ut hva som skjedde når jeg spilte med optimizer i trinnov aktiv, og hva som skjedde når jeg bypasset filtrene.

    Jeg skal gi deg et hint.... Det motsatte av beskrivelsen din over her.
    Det kan vel da også tolkes slik at høyttaler og lytteposisjon er mildt sagt elendig plassert.




    Vel! Kanskje denne hjelper deg å tolke??
    4F0A33A9-4A03-4BE3-8E28-FB2E8E239418.jpg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ett annet ofte diskutert fenomen er om at alle lydforskjeller kan måles!? itt dårlig på HIFI lingoen men hvordan måler man luftighet, holografi, dybde, bredde eller stereo peerspektivet for og nevne noe. Selvølgelig så utgjør rommet og akustikken en del men allikevel ikke alltid. Hvordan vises dette på målinger?





    Hei alle sammen, hvorfor blir det så polarisert i disse kabeldiskusjonene?

    Jeg har tenkt litt på dette, og håper at det jeg nå skriver oppfattes som konstruktivt, jeg ønsker ikke å framstå som "besserwisser". Først litt om min bakgrunn, jeg er forsker, og Siv. Ing med en doktorgrad. Som hobby, bygger jeg både forsterkere (fra kit, a-la Nelson Pass osv) og konstruerer og bygger høyttalere til eget bruk, jeg liker også å lage digitale filtre, for øyeblikket er FIR filter temaet mitt.

    Slik jeg ser det, er utfordringen innenfor HiFi, og spesielt kabler, at man omtaler noe som en test. En test skal imidlertid inneholde utstyrsoppsett, objektive målinger og en diskusjon og konklusjon. Men en subjektivproduktomtale slik de gjennomføres i mange hifi-blader oppfyller ikke dette. Derfor oppleves nok de relativt sterke produktbesbskrivelsene og forklaringene som mangelfulle. Dette tror jeg skaper mistro og irritasjon hos de som som ser på hifi fra et teknologisk/vitenskapelig perspektiv, altså ikke som et magisk eller uforklarlig fenomen. Som forsker, så kan jeg ikke formidle forklaringer og anbefalinger hvis jeg ikke har slik tilstrekkelig dekning for det jeg påstår. Hifi bladene opplever jeg kommer med sterke påstander uten å ha god nok substans i sin argumentasjon. Dette synes jeg at de skal gjøre noe med.

    La meg ta et eksempel, jeg syntes bassen var "treg" og utflytende på mine Spendor bassrefleks høyttalere, jeg lagde de aperiodisk ved å delvis tette åpningen på bassrefleksrør. Jeg tar så målinger med og uten aperiodisk åpning, og la kurvene oppå hverandre (bruker REW og Umik-1). Jeg ser at jeg får ca 2 db redusert bass i området 80 hz, samt reduksjon av group-delay på ca. 30%. Altså kan jeg si at jeg har fått et redusert nivå på bassen, samt mer "tight" bass. Jeg kan da forklare både mekanismen underbygget med måling. Dette er også et fint utgangspunkt for en anbefaling til andre som har lignende problem.

    Dette ønsker jeg også at eksperter i hifi blad skal gjøre, Stereophile gjør det, og selv om målinger bare forteller deler av helheten, så kan det hjelpe å underbygge eller avkrefte antagelser. Jeg vil anbefale REW og Umik-1 som et fint utgangspunkt for å måle: frekvensgang, fase, forvrengning, step-respons osv. Nei det er ikke uten feil, men det er lite arbeidskrevende, og raskt og effektivt for formålet. Lykke til:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Luftigheten du høre ligger et eller annet sted der. Det kan være litt i frekvensresponsen, litt åssen refleksjoner treffer, høyttalerens spredning, harmoniske overtoner /forvrengning , Alt er der på målinger, men litt vanskelig å peke akkurat på hva som er hva. Dette er jo ikke noe kabelen skaper. Det er jo fanget opp av en mikrofon, så målbart må det nesten være.


    Ekstra luftighet i form av at rommet spiller med i høyere frekvenser er også i høyeste grad målbart.

    Luftigheten mellom ørene på folk er verre å måle. I hvert fall med min mik.;)
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    ^
    Vis en måling.. med grafer og vannfall og forklar.....
    Så blir det noe mer forståelig for noen.

    Ellers så må jeg si at diskusjonen kommer godt ut...

    DSP er ikke det eneste svaret, men det er uansett fremtiden,
    og det er vel liten tvil om at det gir større fleksibilitet enn passivt filter og kabler.. som dem fleste andre holder på med.
    DSP er et unikt verktøy som gjør at det blir en enklere vei for mange, til og få den lyden enn vil ha , i kombinasjon med det rommet enn har...
    Jada, det er mange fallgruver, og det skal også kompetanse til.. men hvorhen er det det ikke må det til innen denne hobbyen...
    Er ikke det en av dem tingene som gjør det hele litt mer interessant ??

    Og vi er vel bare i startgropen i hva vi har av HW/SW løsninger... Trinnov... Groundsound.. MiniDSP... som mange kjenner innen HW..
    Audio Lense som er SW basert...

    AL som er puttet inn i en box med basis justeringer og volumratt, som man kan styre eller oppgradere via PC... det er vel noen som allerede har meldt sin interesse for (i den private sfære...) :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Helt nytteløst da det er omtrent en forklaringsmodell til hvert menneske. Har jo opplevd så mange ganger, at det noen synes er luftighet er for meg plagsomme refleksjoner eller sågar en mellomtone ut av fase. Det lureste er å finne ut av dette på egenhånd.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siden en snakker om plassering av høyttaler og lytteposisjon er det vel målingen "before" som gjelder?
    Tolker fremdeles det slik at det er begynt i feil ende.
    Bob Hodas sier Eq - 5%,plassering 70%




    +/- 5dB ?


    4F0A33A9-4A03-4BE3-8E28-FB2E8E239418.jpg



    Confluence Pastorale med ingen akustikk behandling
    +/- 2,5 dB

    30 dB (2).jpg



    Quad S2 med litt akustikk behandling

    s2 FR (2) (1).jpg


    s2 RTA (1).jpg


    Med sub

    s2 RTA sub (2).jpg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Fordel at det er minst mulig luft mellom øra. Forøvrig lett målbart:)


    Luftigheten du høre ligger et eller annet sted der. Det kan være litt i frekvensresponsen, litt åssen refleksjoner treffer, høyttalerens spredning, harmoniske overtoner /forvrengning , Alt er der på målinger, men litt vanskelig å peke akkurat på hva som er hva. Dette er jo ikke noe kabelen skaper. Det er jo fanget opp av en mikrofon, så målbart må det nesten være.


    Ekstra luftighet i form av at rommet spiller med i høyere frekvenser er også i høyeste grad målbart.

    Luftigheten mellom ørene på folk er verre å måle. I hvert fall med min mik.;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Ref Ymisr pene kurver:Har man bare +/-5 dB avvik i rommet mmet sitt har man griseflaks eller er dritflink kominert med hard jobbing. Godt at vi har kabler som kan løse problemet ved å tilby mer elle mindre tilfeldige variasjoner på under 0.2dB ....
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Må bare si at jeg overbevist om at det er flere som har gått fra og være kabel troende til kabelskeptiker en vice versa. For min egen del så er det greit at det ser bra og skikkelig kvalitet:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ganske spesiell, denne tanken om at et filter pr. automatikk er en dårlig ting.

    Vel er det en smule, ehhh.. 'vrient' å realisere et filter som er helt uten uønskede effekter ved siden av sin tiltenkte funksjon.

    Men å bygge en høyttaler som kan gjengi lyd fra 20 til 20k tilfredsstillende, uten et filter? Eller å bygge elementer som deler tilfredsstillende av seg selv uten filter? Enn å gjøre seg blind for at det faktisk er filtereffekter som gjør at et høyttalerelement har begrenset båndbredde i utgangspunktet, enten den er elektrisk eller mekanisk, eller begge deler.

    Nei. Lykke til med renhetslengselen deres, altså.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Ganske spesiell, denne tanken om at et filter pr. automatikk er en dårlig ting.

    Vel er det en smule, ehhh.. 'vrient' å realisere et filter som er helt uten uønskede effekter ved siden av sin tiltenkte funksjon.

    Men å bygge en høyttaler som kan gjengi lyd fra 20 til 20k tilfredsstillende, uten et filter? Eller å bygge elementer som deler tilfredsstillende av seg selv uten filter? Enn å gjøre seg blind for at det faktisk er filtereffekter som gjør at et høyttalerelement har begrenset båndbredde i utgangspunktet, enten den er elektrisk eller mekanisk, eller begge deler.

    Nei. Lykke til med renhetslengselen deres, altså.
    Tenk bare på hvor mye elektronikk og filtre det vi hører på platene har vært igjennom. Nei det å rydde oppi hva et høyttalersystem klarer å prestere i et rom, med DSP, det ser jeg på som en overlegen måte for best mulig resultat.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De troende på kabler lærer sikkert til slutt de også att det ikke er der vi henter kvaliteten på lyden.
    brukte ca 30 år jeg på dette.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Verdens beste norske høyttalerkabler: (ikke tull en gang)

    Kablene er helt forskjellige og Radionetten låter best - naturligvis. Bruker disse selv.



    Tandberg 70 tallet...
    IMG_4027.jpg


    Radionette 70 tallet
    IMG_4026.jpg


     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sa jeg 40 år med kabelbytte?
    Joda det var mye bra komponenter Cary SLP 05 MF 750 supercharger for å nevne de siste virkelig gode
    Men det var først når jeg fikk en del lære om akustikk og DSP att ting virkelig ble klart.
    Så har vi din barnslige måte å opptre på da.............
    Noen har et ønske om å lære, ande ett ønske om å prøve å drite ut andre..............
    Jeg har altid gått inn med et ønske om å lære.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ref Ymisr pene kurver:Har man bare +/-5 dB avvik i rommet mmet sitt har man griseflaks eller er dritflink kominert med hard jobbing. Godt at vi har kabler som kan løse problemet ved å tilby mer elle mindre tilfeldige variasjoner på under 0.2dB ....

    +/- 5 dB er målingen til "alphamale" sin måling fra innlegg # 126 som jeg mener er ett resultat av uheldig plassering
    av høyttaler/lytteposisjon.

    De andre målingene er mine,og er stort sett innenfor +/- 2.5 dB uten akustikk tiltak på den første.

    Som Hodas sier;Plassering er 70% og Eq dersom det er nødvendig kan brukes på de siste 5%.
    Min mening er at det virker som enkelte fyller opp rommet med ett trailerlass med glave,
    og øser på med digital Eq i tillegg.

    ser en på eksemplene i videoen til Hodas finner en ikke vegger med tykke lag med glave e.l.
    Altså..noen begynner i feil ende,men gjør en det riktig blir kabel forskjeller og andre
    tweeks lett hørbare i følge Hodas.

    Glava og Eq er for de som ikke orker å flytte på høyttaler og lytteposisjon,en lettvint løsning.
    For min del har det vert år med flytting.Etter hvert kjenner en rommet så det går litt fortere
    når nye høyttalere kommer inn i rommet.Men Magnepan fikk jeg ikke til.Hadde ikke ork.


    Bob Hodas - Acoustic Analysis

    His work has taken him from Tokyo, for Sony Music Entertainment, to London for Abbey Road Mastering. Stateside he has tuned rooms for NRG Recording, The Record Plant, Blackbird, and Lucasfilm to name but a few.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neimen jøss??? Det er da vel ingen som virkelig innbiller seg at musikk produsert på 70 til 90-tallet er produsert med bøttevis av opamps, filtre og andre fæle og ubrukelige komponenter som vanlige motstander og kondensatorer, for ikke å snakke om haugevis med grusomme mic og linjetrafoer? Og at dagens musikk produseres med DSP over hele fjøla, i tillegg til alle de gamle, ubrukelige og lydødeleggende komponentene som ble brukt på 60, 70, 80 og 90-tallet? Nei fysj og fysj - fri oss fra slike musikalske tvangstanker!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Vel, de låter mye bedre enn dagens innspillinger som alle jeg har hørt låter helt for jævlig.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Sa jeg 40 år med kabelbytte?
    Joda det var mye bra komponenter Cary SLP 05 MF 750 supercharger for å nevne de siste virkelig gode
    Men det var først når jeg fikk en del lære om akustikk og DSP att ting virkelig ble klart.
    Så har vi din barnslige måte å opptre på da.............
    Noen har et ønske om å lære, ande ett ønske om å prøve å drite ut andre..............
    Jeg har altid gått inn med et ønske om å lære.
    De to siste setningene er noe vi alle bør tenke på....Oppføre oss høflig og ikke nedlatende, og være i en læringsprosess
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Neimen jøss??? Det er da vel ingen som virkelig innbiller seg at musikk produsert på 70 til 90-tallet er produsert med bøttevis av opamps, filtre og andre fæle og ubrukelige komponenter som vanlige motstander og kondensatorer, for ikke å snakke om haugevis med grusomme mic og linjetrafoer? Og at dagens musikk produseres med DSP over hele fjøla, i tillegg til alle de gamle, ubrukelige og lydødeleggende komponentene som ble brukt på 60, 70, 80 og 90-tallet? Nei fysj og fysj - fri oss fra slike musikalske tvangstanker!
    Alle tiår har sin sjarm og sound. Bra og mindre bra har det vært hele tiden. Dette kommer skremmende godt fram i mitt DSP baserte system.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Siden en snakker om plassering av høyttaler og lytteposisjon er det vel målingen "before" som gjelder?
    Tolker fremdeles det slik at det er begynt i feil ende.
    Bob Hodas sier Eq - 5%,plassering 70%




    +/- 5dB ?


    Vis vedlegget 534335


    Confluence Pastorale med ingen akustikk behandling
    +/- 2,5 dB

    Vis vedlegget 534336


    Quad S2 med litt akustikk behandling

    Vis vedlegget 534337

    Vis vedlegget 534339

    Med sub

    Vis vedlegget 534338
    Nå kom du med en påstand om at anlegget var plassert i blinde.
    Noe som for såvidt er riktig, da anlegget står i en form for unntakstilstand, Jeg har ikke dempe platene montert opp engang, men nok om det!

    Hvis du/dere ser på grafen after, så har det skjedd en hel del ting. Husk at denne viser amplitude av signalet ut av høyttaler, så det forventes en jevn stigning mot bunn. Poenget er å vise deg hva som skjer med god DSP i kjeden, siden det nevnes at det slører til lyden, som var kjernen her.

    Nå er bildet jeg la ut bare en del av sannheten, og hvis du er snill gutt og slutter å tute om at folk rundt deg ikke skjønner bæret om hvordan bord radioen skal settes opp for godlyd til dagsnytt, skal jeg gladelig sende deg noen bilder til om hva som foregår i DSP verden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har selvsagt ingenting imot DSP som verktøy, selv om analogteknikken er det som står meg nærmest. Likevel er egentlig hele HiEnd-markedet et gedigent paradoks, med alle sine myter og fordommer mot "konvensjonell" audioteknikk, når en tar i betrakting hvordan programmaterialet faktisk produseres.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Edit
    Jeg har selvsagt ingenting imot DSP som verktøy, selv om analogteknikken er det som står meg nærmest. Likevel er egentlig hele HiEnd-markedet et gedigent paradoks, med alle sine myter og fordommer mot "konvensjonell" audioteknikk, når en tar i betrakting hvordan programmaterialet faktisk produseres.
    Presis!
    Og da må man jo bare flire når noen lirer av seg at det er svartedauen sjøl vi snakker om (DSP)
    Jeg har ingen problemer med at noen har en nostalgisk metode for å få sin lyd, men å prøve å kneble "den nye lyden" (som jeg liker å kalle den) med utrop at vi ikke klarer å sette høyttalerne i posisjon og med feil kabler attpåtil blir bare for dumt.

    Edit:
    Her om dagen var det en som klasket godboka til "mesteren" Floyd Toole i bordet og forbannet DSP og aktiv lydkorrigering, for det står jo i boka ikke sant, at det kan ALDRI bli godlyd av sånt satans verk (som etter hva jeg fant ut var publisert i (2008)
    Og så viser det seg at den luringen Floyd ( i 2017 ) har gått bak ryggen vår (de trofaste) og bestilt seg en JBL Syntethis ( som i dag egentlig er en Trinnov A32) Ikke vet jeg hva han skulle med den, men han har sikkert en fin samling med utstyr som han viser frem i ny og ne.
    Og da bør det jommen meg låte som det ser ut;)
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Hei

    Hyggelig å lese et innlegg, uten at man skyter fra hofta.

    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, det gjelder spesielt når lydkvaliteten er høy. Kabler, føtter, nettstøyfilter, NFC Booster og absorbenter er med på løfte lyden/musikken.

    En kabels oppgave er å overføre det elektriske signalet med høyest mulig kvalitet uten å påvirke (fargelegge) signalet fra a-b. I tillegg til kabel er pluggene/kontaktene viktig noen har også et filter som runder av ved 200-300kHz for å hindre at støy blir overført.
    Kostnadene må sees i sammenheng med resten av anlegget.
    Det er selvfølgelig stor forskjell på om anlegget 30K eller 300K.

    Jeg har ikke lest testen, bare innleggene.

    Nyt musikken og bruk dagene til noe meningsfullt. :)


    Hilsen

    Jens
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ref Ymisr pene kurver:Har man bare +/-5 dB avvik i rommet mmet sitt har man griseflaks eller er dritflink kominert med hard jobbing. Godt at vi har kabler som kan løse problemet ved å tilby mer elle mindre tilfeldige variasjoner på under 0.2dB ....
    Kombinasjonen en god høyttalerkonstruksjon, plassering og bruk av separat subwoofer gjør veldig mye med responsen. Men det låter selvsagt ikke bra med jevn respons alene. Man trenger også kontroll på ringing og utstikkende frekvenser.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Edit:
    Her om dagen var det en som klasket godboka til "mesteren" Floyd Toole i bordet og forbannet DSP og aktiv lydkorrigering, for det står jo i boka ikke sant, at det kan ALDRI bli godlyd av sånt satans verk (som etter hva jeg fant ut var publisert i (2008)
    Og så viser det seg at den luringen Floyd ( i 2017 ) har gått bak ryggen vår (de trofaste) og bestilt seg en JBL Syntethis ( som i dag egentlig er en Trinnov A32) Ikke vet jeg hva han skulle med den, men han har sikkert en fin samling med utstyr som han viser frem i ny og ne.
    Og da bør det jommen meg låte som det ser ut;)
    Vet du at han faktisk bruker den til romkorreksjon over schrøder frekvensen? Mest sannsynlig gjør han ikke det.

    Ellers blir det en generalisering å si DSP ikke fungerer og det er heller ikke det Toole hevder. Det handler om hvordan man bruker det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja desverre er det noen slike her inne, må vel egentlig bare riste på hode eller smile av de.
    Gråte over slikt blir jo seier for vedkommende.
    Noen ønsker å drive slik, men bli vel til slutt stoppet;=)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Glava og Eq er for de som ikke orker å flytte på høyttaler og lytteposisjon,en lettvint løsning.
    For min del har det vert år med flytting.Etter hvert kjenner en rommet så det går litt fortere
    når nye høyttalere kommer inn i rommet.Men Magnepan fikk jeg ikke til.Hadde ikke ork.
    Demping er ikke noe man gjør utelukkende for frekvensresponsen. Det handler egentlig mer om å forbedre tidsdomenet. Og det kommer man ikke utenom selv om man finner en plassering som gir en jevn og fin respons. Og det er nettopp her EQ ikke kan gjøre noe så sant responsen er minimum fase. Dvs. man kan endre frekvensresponsen med EQ, men det tidsmessige følger ikke etter da det ikke blir løst og da introduserer man trolig store fasevridninger. Jeg syntes ikke det låter bra.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Glava og Eq er for de som ikke orker å flytte på høyttaler og lytteposisjon,en lettvint løsning.
    For min del har det vert år med flytting.Etter hvert kjenner en rommet så det går litt fortere
    når nye høyttalere kommer inn i rommet.Men Magnepan fikk jeg ikke til.Hadde ikke ork.
    Demping er ikke noe man gjør utelukkende for frekvensresponsen. Det handler egentlig mer om å forbedre tidsdomenet. Og det kommer man ikke utenom selv om man finner en plassering som gir en jevn og fin respons. Og det er nettopp her EQ ikke kan gjøre noe så sant responsen er minimum fase. Dvs. man kan endre frekvensresponsen med EQ, men det tidsmessige følger ikke etter da det ikke blir løst og da introduserer man trolige store fasevridninger. Jeg syntes ikke det låter bra.
    Poenget mitt var Hodas utsagn om at plassering er 70% og Eq 5%,og ikke omvendt.
    Er vel svært få som har over halvmeteren med glava/rockwool på veggene i stuene,hvor flesteparten har stereoen sin.
    Får Hodas til god lyd ved optimal plassering av høyttaler og LYTTEPOSISJON,og med relativt moderat demping,
    kan også flere få det til.

    Er ikke mye demping i hans eks. i videoen,og tviler på at det låter dårlig.
    I tillegg får en med på kjøpet at en lettere høre forskjeller på kabler og andre tweeks:)

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke mye demping i hans eks. i videoen,og tviler på at det låter dårlig.
    Forskjellen er da kanskje rommet og at man har vært heldig med dette? Dette gjør jo at man slipper å gjøre så mye tiltak for å absorbere og diffusere. Om man har vært på et ordentlig konsertlokale f.eks: oslo konserthus, operaen etc., så er det neppe gjort tilfeldig det som er gjort der. Det er ganske massive akustiske tiltak i ordentlige saler, samt kinosaler. Det kommer også veldig an på høyttalerne, noen er mer kresne til plassering enn andre. Ble det nevnt om det er kasser, OB, horn eller elektrostater som er blitt brukt?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke mye demping i hans eks. i videoen,og tviler på at det låter dårlig.
    Forskjellen er da kanskje rommet og at man har vært heldig med dette? Dette gjør jo at man slipper å gjøre så mye tiltak for å absorbere og diffusere. Om man har vært på et ordentlig konsertlokale f.eks: oslo konserthus, operaen etc., så er det neppe gjort tilfeldig det som er gjort der. Det er ganske massive akustiske tiltak i ordentlige saler, samt kinosaler. Det kommer også veldig an på høyttalerne, noen er mer kresne til plassering enn andre. Ble det nevnt om det er kasser, OB, horn eller elektrostater som er blitt brukt?

    Du får ta en titt på videoen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Du får ta en titt på videoen.
    Så den for noen år siden, det var vel klient-eksempler stort sett. Ser også på noen av bildene at det er gjort akustiske tiltak. Står også at det er 25% på akustiske tiltak, 70% på høyttalere og plassering. 5% på EQ og standarder.
    Det står derimot ingenting om kabler, han nevner vel heller ingenting om det i den videoen?

    Han nevnte et eksempel der rommet ikke trengte å gjøres noe med, da det tilfeldigvis var perfekt lydmessig uten tiltak. Og det var egentlig ren og skjær flaks.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Skulle vært moro å sett litt på en komplet REW måling av det de karakteriserer som perfekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn