Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Her er en video fra Youtube som jeg fant for en stund siden. Den spiller musikk jeg liker......med PU'er som jeg har lyst til å kjøpe....
    og det er flere PU utover dette som er blitt rosende omtalt i magasiner, men hva er det egentlig man jakter bortsett fra pris ?
    Med en PU-simulator i fanget og mye A-B testing så er jeg kommet til kombinasjon som leverer lyd jeg liker og den kan lastes
    ned fra denne DropBox-koblingen......

    https://www.dropbox.com/s/fwme21ly1jasjt1/230119-001.wav?dl=0

    Her er videoen som jeg prøver å ratte meg inn til, men hvordan opplever du likheten mellom eksemplene i videoen og min egen tilnærming ?

    Virker ikke som nivået er normalisert og da er det jo lite verdt, den som spiller høyest vinner.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Virker ikke som nivået er normalisert og da er det jo lite verdt, den som spiller høyest vinner.
    Spectrum av video fra 1:50 til 4:10 viser litt forskjeller, men er det mer/mindre........ enn det som er egenskapen til PU ? :unsure:

    DS_MoneyFNot_200123.JPG
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner ikke helt digitaliseringen av en analog hifi-tråd. Er det ikke egentlig ganske enkelt? Dra på besøk, høre andre pickuper, planlegge nytt kjøp i forhold til armens egenskaper og resten av kjeden. Spørre her i tråden om det kan matche. Spiller selv på en "kjedelig" Denon 103 grunnet ventespiller og er storfornøyd men har et par slemminger i skuffen til et nytt prosjekt. Synes vinyl er befriende selv om det er fullt av nevroser og egenskaper som skal klaffe for å få goˋlyden.
    I beste mening :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner ikke helt digitaliseringen av en analog hifi-tråd....
    Denne tråden er vel helt i tråd med tiden vi er i......og markedet som oversvømmes av Vinylspillere med USB, Bluetooth, Audacity osv.......... :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Denne tråden er vel helt i tråd med tiden vi er i......og markedet som oversvømmes av Vinylspillere med USB, Bluetooth, Audacity osv.......... :unsure:
    Da er vi på to forskjellige planeter. Du får kose deg med Audacity, spectrums med mer. Mange veier til Rom. Jeg vil nyte lyden av vinyl og prøve å gjøre det så enkelt som mulig selv om det ikke er lett.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi på to forskjellige planeter. Du får kose deg med Audacity, spectrums med mer. Mange veier til Rom. Jeg vil nyte lyden av vinyl og prøve å gjøre det så enkelt som mulig selv om det ikke er lett.
    Nyte vinyl gjør vi nok alle, selv om det går gjennom en digital-duppedings.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Da er vi på to forskjellige planeter. Du får kose deg med Audacity, spectrums med mer. Mange veier til Rom. Jeg vil nyte lyden av vinyl og prøve å gjøre det så enkelt som mulig selv om det ikke er lett.
    Synd for deg, men for oss andre har "digitaliseringen" gitt oss muligheten til å "se" hva som skjer
    og utføre konkrete tiltak for å oppleve vinylen på sitt beste... (y) :coffee: 👂:cool:🥳🥰
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Koselig i dag. Kom en 16-åring og kjøpte et lite anlegg med platespiller. Han hadde plukket fram mammas platesamling....
    Fikk med seg en Nad 710, en Nad PP2, en Music Hall MMF 2.1 og et par B&W DM601. Skulle vel være akkurat passe for gutterommet....
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Har en ny ortofon quintet som jeg syntes at opphenget til stiften er forferdelig løs «sideveis» resultatet blir at stiften blir skjev (peker litt mot nord vest😜) innimellom. Når jeg balanserer ut armen i null og antiscating står i null så flyter armen helt stille. Når jeg setter antiscating på etc 1 så begynner armen å bevege seg /flyte sakte riktig. Så konklusjonen min er at antiscatingen er sånn nogenlunde riktig. (Har som regel ett gram mindre antiscating) Er opphenget så sinnsykt løst på ortofon quintet? Noen som har samme problem?
    525713ED-DE8F-4F5C-80EB-46C15241BBF0.jpeg
    CD53F79B-B7AC-49B2-B96B-62A9F8E12EC9.jpeg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Endelig er nye profesjonelle kabler levert på døren(butikklangtfaenivoldunna) og PostNord takker for innsatsen.
    Etter 40 år med elektronisk slitasje og økende innstrålt støy er det tid for innspilling med silkemyke overtoner
    de neste ukene........It's a Sony 🥰


    IMG_20230126_142327_1024.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Endelig er nye profesjonelle kabler levert på døren(butikklangtfaenivoldunna) og PostNord takker for innsatsen.
    Etter 40 år med elektronisk slitasje og økende innstrålt støy er det tid for innspilling med silkemyke overtoner
    de neste ukene........It's a Sony 🥰


    Vis vedlegget 887224
    Gratulerer! Har du kjøpt Sonny av @211.?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Måtte sett opp en lite kriseløsning da jeg fikk litt problemer da jeg skulle skifte pu på min platespiller i dag. Hadde en gammel Ortofon 2M Red liggene som nesten er uspilt da den var såpass mye dårligere en OM 30 super som den midlertidig skulle erstatte for ca 15 år siden. Fant også frem den gamle Regaen min og justerte kun slik at den var jevnt med Rega armen i front . Spiller ikke fantastisk men slettes ikke så galt som jeg hadde fryktet! Forsterkeren min er roon ready og jeg måtte sameligne litt med Qobuz og 2M klarte seg bra. Skulle gjerne hatt litt mer fylde og litt åpnere "topp", men til kr.790 som jeg mener jeg betalte så er jeg litt imponert over hvor bra det spiller.

    2m red.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Skulle gjerne hatt litt mer fylde og litt åpnere "topp", men til kr.790 som jeg mener jeg betalte så er jeg litt imponert over hvor bra det spiller.
    For et par hundringser ekstra så løser du det like greit som oss andre.... (y)

    eq_lizer.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.383
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk endelig spilt musikk på 78 o/min med min modifiserte Thorens TD125 Mk. II i kveld:

    Audio-Technica AT-VM95SP monokoplet ved å laske sammen V+ og H+, og V- og H-.
    Ortofon LH-2000 hodeskall/armhode med litt ekstra vekt slik at jeg ikke trenger å trimme motvekten når jeg bytter til 78 og tilbake til vinyl.
    Bokrand-Ortofon AS230.
    Thorens TD125 Mk. II med Andyjay (Ebay) motorstyringskort med 78 i stedet for 16 2/3 o/min.
    Lindemann Limetree Phono II MM-inngang med helt vanlig RIAA-korreksjon og så burtetter ut av høgtalarane i glorious mono med eliminert vertikal overflatestøy. Det låt faktisk ikke hoggorm.

    Artig. Nå skal vi invitere svigers på avspilling av svigerfarmors steinkaker uten å måtte snurre platene med fingeren på den mekaniske HMV-sveivegrammofonen som mangler fjær. Stas!
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Regner med at alle er enige i at en alu td 160 mkii vil kle et tp 63 armrør bedre enn et tp 62, særlig sammen med en super om 30 som thakket være Valentino er på vei fra Tyskland?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Regner med at alle er enige i at en alu td 160 mkii vil kle et tp 63 armrør bedre enn et tp 62, særlig sammen med en super om 30 som thakket være Valentino er på vei fra Tyskland?
    Er det slik at ein kan bytta mellom TP62 og TP63 på ein TP16-arm, men at TP63 har integrert headshell? Orsak botnlaus ignoramus.

    Ser det då litt slik ut (bilete stole frå eBay):
    1675373664381.png
    )
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Min ser slik ut. Med tp 62 uten pynt på toppen.
    6C2A4778-6ED6-44B9-9A98-A2B24A4B5DD9.jpeg


    Tp 63 er svart hele veien. Tenker det blir kulere enn den litt underlig utformede blingpynten på tp 62.
    DB8AE1F2-0AC6-46CD-A180-CC024BC049A4.jpeg


    De er helt kompatible.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.383
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uavhengige måledata på en Rega Exact:

    Dette er målt med 47kOhm/280pF last. Fuglene må vite hvordan man får frekvensresponsen så noenlunde flat.
    Det jeg må ha sagt/skrevet av pene ord om Rega Exact trekkes tilbake med øyeblikkelig virkning.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Dei er vel innafor -2/+1 spec heilt opp til ca. 12kHz (høgre), og over der er vel eg døv uansett. Innebygd BBC-dip?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.383
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beeb-dippen har jeg allerede i høyttalersystemet, ca -2 dB 2-4 kHz, kanskje litt bredere.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fikk endelig spilt musikk på 78 o/min med min modifiserte Thorens TD125 Mk. II i kveld:
    ..
    Thorens TD125 Mk. II med Andyjay (Ebay) motorstyringskort med 78 i stedet for 16 2/3 o/min.
    Lindemann Limetree Phono II MM-inngang med helt vanlig RIAA-korreksjon og så burtetter ut av høgtalarane i glorious mono med eliminert vertikal overflatestøy. Det låt faktisk ikke hoggorm.
    ...
    Er det mulig å putte et filter inn i den digitale signalflyten din som reverserer RIAA-eq'en legger inn den eq som 78rpm evt. skal ha?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.383
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jo, men 78 eq er et ormebol. Egentlig er de alle ganske like riaa, eller like nok. Innspillingseq (micer, utstyr) er også over hele fjøla så jeg ser ingen grunn til å være tro mot det jeg ikke vet hva var. Det låter museumskurant nok. :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Så den for ikke så lenge side og må innrømme jeg ikke hadde hørt om Crosley, men de er visstnok populære så det ut som.

    crosley.jpg
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    :)
    Protraktor.jpg

    Har byttet til ny pickup de siste dagene. Fant ikke denne Pro-ject protractor i kjelleren. Må rydde etter vannskaden, så jeg bare lastet ned fra nettet. Måtte justere fram elementet i forhold til punkt A, for å få det til å gå opp med linjene. Det ble veldig bra. Kan ikke høre noen forvrengning:)

    Pinnelodding pickup.jpg

    Var så uheldig å ''slite'' av rød og grønn tråd for R kanalen. Disse er svært tynne, og jeg måtte lodde med Mundorf sølv/gull lodding ved ca 200grader. Lederne er tynne som hår. Var en utfordring for en eldre elektriker;) Men det ble tilslutt. Har vært greit med løst head shell isteden for en sammenhengende arm, hvor en ikke har muligheten for lett bytte av ''tråder''
    Nåltrykk.jpg

    Var greit å ha en digital vekt, selv om armen ble balansert og nullstilt. Men jeg har bestilt en ny kontravekt, da jeg måtte skru den helt inn få å oppnå riktig stift trykk. Den ligger i press i ''bunn'' nå. Vil heller ha ca + - 1g
    Pro-ject 9cc.jpg

    Jeg byttet ut ortofon Jubilee til Hana ML. Hvis jeg skulle ha en tilsvarende erstatning , så måtte jeg gå for en ortofon Cadenza Black som er minst 3 ganger dyrere enn Hana ML. Tror neppe den har vært noe bedre. Hana ML har fått meget god omtale på nettet, hvor enkelte har revurdert sin referanse. Blir sammenlignet med pickuper 3-4 ganger prisen på Hana'n. I forhold til ortofon Jubilee, så blir det nesten utklassing. Har aldri hørt et så bredt lydbilde, og med så naturlig fin klang i instrumentene. Har hatt flere typer ortofon MC'er tidligere. Ser ikke til at jeg fortsetter med det. Det er mange mindre pickup produsenter i Japan som som lager fremragende pickup's:)
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.670
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    200 kr! 3 timer arbeid, ny Steuerpimpel, ny grease og olje samt en gammel Ortofon 510 jeg hadde liggende. Ikke verdens beste arm og mellomhjul, men den holder farten og høres bra ut! Dual 1225 kjøpt hos en lokal brukthandler. Min fjerde gamle Dual; blir nok satt vekk. Edit: Jeg hører at jeg må bytte gnistkondisen og pusse bryterkontaktene; det smeller når den starter/stopper,og jeg har justert "muting switch". Gjort!
    folder1.jpg
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kontravekt tett på omdreiningspunkt skal faktisk være en fordel jo.....
    Stemmer det, og hvis man bare bruker èn pickup så trenger man jo heller ikke noe justeringsmonn.
    Jeg byttet ut ortofon Jubilee til Hana ML
    Kjenner ikke Jubilee, men Hana ML er en knakende god pickup. Ikke siste ord i oppløsning, men deilig "analog". Kos deg!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.383
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kontravekt tett på omdreiningspunktet er fint det …om målet er lavest mulig effektiv masse.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Eneste fakta jeg får ut av den video´en er, at armen er for tung til Linn K-9 pu´en. Bare se, hvordan nål/pu hopper og danser.
    Opfatter lyd fra de 3 som K-9 = kjedelig og innelukket, Art-9 som veldig forfinet med godt stereoperspektiv og kanske lite for mye
    dempnig av bunnen, 33-PTG/II har klart (i mine ører) den beste lyden. Masse kjøtt på b., trøkk, bra perspektiv, ingenting å utsette.
    MEN.......... denne video´en er ingenting verd. Mismatch mellem arm og den ene pu´en, ingen garanti for samme nivå på de 3,
    video´en forteller ingenting om (at man burde ha brukt) individuelle justeringer i riaa, belastning og output, for å få det beste ut av
    alle 3.
    Som jeg ser/hører den, er denne video´en laget, for å fremstille AT-AT33PTG/II som være den best lydende av de 3 = ren manipulering
    av de, som ser på = ubrukelig til å danne seg en mening med henblikk på evt. kjøp ;)
    AA33PTG/II låt best ja selv om jeg bare har hørt på mobil. For sammenligning av pickuper firetrekker jeg å ha både testplater og musikk. Da vet man om PU er med eller uten skavanker ved sammenligning. Fremer har publisert en del videoer med PU men nivået er ikke likt og da er enhver sammenligning ugyldig . Nivåmatching må til. En ørliten nivåheving hører man ikke så lett , men det låter bedre. Et kjent triks for å få det svaret man vil ha..

    912E650F-E4AE-415F-8030-13D10C3ED2DC.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi på to forskjellige planeter. Du får kose deg med Audacity, spectrums med mer. Mange veier til Rom. Jeg vil nyte lyden av vinyl og prøve å gjøre det så enkelt som mulig selv om det ikke er lett.
    He hee, jeg liker å ha det akkurat passe vanskelig så jeg nesten gir opp, men klarer det..Da er vinyl med reimdrift midt i blinken
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mine data , sliter med å få siste Python script til å fungere hos meg..
    Dataene er ett sted i denne tråden

    Edit ,jeg kan bruke REW også da får jeg FR og crosstalk men ikke forvregning
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har fått justert høyda på armen nå, for at den ikke var helt plan m. platen. Var for høy i bakkant. Ved ny avbalansering og justering av stifttrykk, så fikk kontravekta en litt mere ''romslig'' stilling tett ved omdreiningpunktet. Har glemt betydningen av noen justeringer faktisk. For asimut justering, så ser jeg det er en ørliten skrue(set skruv) på armrøret for vridning. Har brukt et speil. Det ser ut som pickup er ganske vertikal. Virker som denne Nude microline slipingen vandrer litt ved plateslutt enn shibata nåla. litt mere knepping og bråk ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.383
    Antall liker
    20.786
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MicroLine/SAS/Microridge er mer presis og kanskje også litt vanskeligere å sette opp enn Shibata.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn