Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken retipper kan levere boron nålefane med replicant 100 sliping feks?

    Ikke et lurespm, spør av uvitenhet.

    Sikkert litt lurespørsmål da, om man kjenner deg rett.

    Jeg har da ikke påstått at absolutt alle kombinasjoner er tilgjengelige og gitt at Replicant-variantene er forbeholdt Ortofon er det nærliggende å anta svaret på det spesifikke spørsmålet er nei. Dog er det igjen gitt at Replicant faktisk beskriver en spesifikk og unik slipning og ikke bare er et annet navn på allerede eksisterende geometrier, noe som ikke akkurat er uvanlig.

    Når det gjelder Ortofon Jubilee, som tross alt var temaet, så har den en boron nålefane og en Shibata nål. Det er en combo det er trivielt å få erstattet.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk retippet en Benz Reference hos Benz, det tok en måned så ramlet den fra hverandre. Jeg ga opp og kjøpte meg en Ortofon Cadenza Bronze.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har fått retippet pickuper hos Soundsmith og VAS og har spilt på dem lenge, Soundsmith i flere år, helt uten annet enn godlyd. Benz er, eller var i alle fall, snødd fullstendig under med retip/rebuild ordrer, så det er ikke vanskelig å forestille seg at det kan gå ganske fort i svingene der.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert litt lurespørsmål da, om man kjenner deg rett.........
    .....Når det gjelder Ortofon Jubilee, som tross alt var temaet, så har den en boron nålefane og en Shibata nål. Det er en combo det er trivielt å få erstattet.
    Nei, det var ikke et lurespørsmål, men jeg leser jo skussmålene fra ekstatiske gjerrigknarker og forstår at retipperne ofte stiller med "bedre en original" reparasjoner, siden de ikke har tilgang på alt mulig.

    No doubt about it: the Soundsmith'd Jubilee is an even better cartridge than the stock version.

    Om du kjenner meg rett vet du at jeg fnyser av slikt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man trenger ikke google masse før man finner utallige skrekkhistorier fra folk som har fått retippet PU'er fra seriøse firmaer, så personlig er det ikke noe jeg ville leflet med.

    Skrekkhistorier finne man om absolutt alt mellom himmel og jord, så om man skal bry seg om slikt kan man ikke gjøre annet enn å sitte lett skjelvende i godstolen og knapt tørre å gå på toan. For hver person som jamrer høylydt på nettet finnes trolig hundre eller tusen som koser seg og er godt fornøyd, helt uanhengig av hva det måtte gjelde.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om du kjenner meg rett vet du at jeg fnyser av slikt.

    Helt greit det, selv om jeg slett ikke ser noen grunn til at det ikke skulle kunne være helt korrekt. Det som ikke er like greit, etter min mening da, er at du alltid insisterer på å komme med negative personkarakteristikker på folk som tenker annerledes enn deg, helt uten noen som ligner et faktagrunnlag. Men det er jo også et godt etablert kjennetegn.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helt greit det, selv om jeg slett ikke ser noen grunn til at det ikke skulle kunne være helt korrekt. Det som ikke er like greit, etter min mening da, er at du alltid insisterer på å komme med negative personkarakteristikker på folk som tenker annerledes enn deg, helt uten noen som ligner et faktagrunnlag. Men det er jo også et godt etablert kjennetegn.
    Du ser ingen grunn? Og hvilke fakta har du presentert?

    Eneste vi kan enes om er at det er et rimeligere alternativ i de fleste tilfellene og det holder vel til å avslutte vår utveksling?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Skrekkhistorier finne man om absolutt alt mellom himmel og jord, så om man skal bry seg om slikt kan man ikke gjøre annet enn å sitte lett skjelvende i godstolen og knapt tørre å gå på toan. For hver person som jamrer høylydt på nettet finnes trolig hundre eller tusen som koser seg og er godt fornøyd, helt uanhengig av hva det måtte gjelde.
    For min del er det nok at jeg enda ikke har møtt på noen som er fornøyd med en retip (i virkeligheten, ikke online), mens jeg har møtt flere som har dårlig erfaring med det.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nja, mener jeg har brukt M2.5 i hull for M2.6, men detaljene er forlengst borte. Så jeg vil si det kan gå, men at det gjerder over hele linja eller at det er noe å anbefale er vel heller svært tvilsomt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    PrSeptember 2022: Har forsøkt. Audio Technica ATOC9ML/II med2.6mm og Wallys og Stereofil sin pakke med 2.5mm( husker ikkke navnet) . Ingen ting passet , umulig uansett kombinasjon
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.562
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takk for besøket @PederP - og ikke minst med hjelpen med montering av ny pickup.
    Til dere som klager over at skruene står feil vei så hadde alternativet vært å skrape opp lp'ene - og det hadde jeg ikke lyst til.
    PSX_20230116_190117.jpg

    Denne ble også bestilt i dag.
    Screenshot_20230116_191540_Chrome.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Til dere som klager over at skruene står feil vei så hadde alternativet vært å skrape opp lp'ene - og det hadde jeg ikke lyst til.
    AT leverer 2 sett skruer.......fikk du ikke komplett kit ? :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Takk for besøket @PederP - og ikke minst med hjelpen med montering av ny pickup.
    Til dere som klager over at skruene står feil vei så hadde alternativet vært å skrape opp lp'ene - og det hadde jeg ikke lyst til.
    Vis vedlegget 885079
    Denne ble også bestilt i dag.
    Vis vedlegget 885080
    Det er da akkurat slik AT skriver at de SKAL monteres ..,men det mangler de hvite plastskivene?…hvor nå de skal står det intet om,, antagelig mot arm trur eg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så fremt stigning er lik, så går det "fint" å få en 2,6mm mutter på 2,5mm bolt. Den blir litt slarkete. Motsatt er verre.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg fortsetter med superlativer på tross av jeg ikke har hørt så mange pickups. Har noe med anlegget å gjøre også, forsterker, høyttalere osv så klart men vinyl har aldrig engasjert meg på samme måte som med 33PTGII. Har før hatt bedre riaa og ganske oppegående pickups, Shure VRMX, Denon DL301MKII osv men var alltid skuffet over lyden. Med stepup og PTGII satt det som en kule, vanskeligt å holde høyre fot stille her! Detaljer i overflod, herlig separasjon av instrumenter høyre/venstre og front/bak, har aldrig opplevd vinyl på dette nivå, og dette med en budsjett riaa!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Liker den meget godt, litt mindre tyngde vs Goldring Eroica LX, men mer detaljer
    Det er vel en observasjon jeg også har gjort meg med de AT puene jeg har hatt. Spiller veldig fint og sporer innholdet nydelig, men mangler kanskje en tanke kjøtt. Kan sikkert kompenseres med litt EQ. En annen ting er at de er veldig følsomme på hakk i plata. Der Benz, Ortofon mfl pløyer igjennom kan AT ha en tendens til å bli hengende igjen.
    Men ingen har vel hakk i platene sine?:giggle:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.562
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tørt rom, statisk vinylplate.... Løsning?
    Luftfukter lager som regel lyd.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Her er en video fra Youtube som jeg fant for en stund siden. Den spiller musikk jeg liker......med PU'er som jeg har lyst til å kjøpe....
    og det er flere PU utover dette som er blitt rosende omtalt i magasiner, men hva er det egentlig man jakter bortsett fra pris ?
    Med en PU-simulator i fanget og mye A-B testing så er jeg kommet til kombinasjon som leverer lyd jeg liker og den kan lastes
    ned fra denne DropBox-koblingen......

    https://www.dropbox.com/s/fwme21ly1jasjt1/230119-001.wav?dl=0

    Her er videoen som jeg prøver å ratte meg inn til, men hvordan opplever du likheten mellom eksemplene i videoen og min egen tilnærming ?

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Hater statisk på vinteren med vinyl, passe på å lade plasma lighteren hele tiden - fikk ødelagt et par plater i fjor - når coveret sugde seg fast i platen, mens jeg dro den ut. Noen dager er det bare å la være å spille.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her er en video fra Youtube som jeg fant for en stund siden. Den spiller musikk jeg liker......med PU'er som jeg har lyst til å kjøpe....
    og det er flere PU utover dette som er blitt rosende omtalt i magasiner, men hva er det egentlig man jakter bortsett fra pris ?
    Med en PU-simulator i fanget og mye A-B testing så er jeg kommet til kombinasjon som leverer lyd jeg liker og den kan lastes
    ned fra denne DropBox-koblingen......

    https://www.dropbox.com/s/fwme21ly1jasjt1/230119-001.wav?dl=0

    Her er videoen som jeg prøver å ratte meg inn til, men hvordan opplever du likheten mellom eksemplene i videoen og min egen tilnærming ?

    Eneste fakta jeg får ut av den video´en er, at armen er for tung til Linn K-9 pu´en. Bare se, hvordan nål/pu hopper og danser.
    Opfatter lyd fra de 3 som K-9 = kjedelig og innelukket, Art-9 som veldig forfinet med godt stereoperspektiv og kanske lite for mye
    dempnig av bunnen, 33-PTG/II har klart (i mine ører) den beste lyden. Masse kjøtt på b., trøkk, bra perspektiv, ingenting å utsette.
    MEN.......... denne video´en er ingenting verd. Mismatch mellem arm og den ene pu´en, ingen garanti for samme nivå på de 3,
    video´en forteller ingenting om (at man burde ha brukt) individuelle justeringer i riaa, belastning og output, for å få det beste ut av
    alle 3.
    Som jeg ser/hører den, er denne video´en laget, for å fremstille AT-AT33PTG/II som være den best lydende av de 3 = ren manipulering
    av de, som ser på = ubrukelig til å danne seg en mening med henblikk på evt. kjøp ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn