Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    HI FI Collective i UK ca 30 kr stk. De er 16 mm i diameter, så kan du se om du får plass.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Stop nå det tullet på en 500kr.+ riaa fra brukten.
    Bestil på Elfa. General purpose lytter. Du burde kunne finne de i samme diameter og kanskje litt høyere
    om du kjøper 1000uf/35v. Ser ut som 470uF/25volt.
    Disse er 13mm i diameter.... se om du har plass nokk., ellers gå for 470uF som de gamle ;)

    Ellyt hos ELFA
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    HI FI Collective i UK ca 30 kr stk. De er 16 mm i diameter, så kan du se om du får plass.
    Ser ut som 10mm er max plass fra kabinett-vegg til diodekropp på innsiden.....hvis den skal ha kontakt med kroppen mot printet....
    https://no.mouser.com eller https://no.rs-online.com sender fraktifritt ved bestilling over 50€. Om de har til lager er en annen sak. Det virker som det ikke bare er chiper som er mangelvare for tiden.

    Edit: Begge firma krever inn norsk mva. så man slipper tull med toll og importgebyrer
    ELNA ikke på lager, men fant denne......er den godkjent?

    kondis_470_50.JPG
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jepps... men har du mulighet for å gå for høyere spenning, 35 ell. 50 volt, da gjør det.
    Gjør heller ingenting, om den er 1000uF i stedet for 470 ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Denne videoen viser at det skal være mulig å oppgradere noen kondiser for bedre lyd, men er det sant?

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan smaker rødvin?? 🤣
    Got the hint??
    En Duelund kondis kan koste mere enn en billig, brukt bil.

    Noen si´r, de kan høre forskjell, men den kan ikke måles....... som i slett ikke. You do the math ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    En Duelund kondis kan koste mere enn en billig, brukt bil.
    ELFA ser bra ut, men de vil at jeg skal handle for minimum kr. 250,- og nå er jeg bare kommet til kr. 36,50......hmmmm.......noe annet av interesse fra ELFA?
    Foreløpig har jeg ikke "lyttet" til de defekte lyttene.....så det kan være lyden ikke er så veldig redusert?
    Kan jo ta et opptak sånn før/etter skifte av kondiser så dere andre kan høre forskjellene?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Når de lyttene ser ut, som de gjør, da er de med 90% sikkerhet lekk.
    De virker bl.a. som motstand, bli´r derfor alt for varme, og har sikkert mindre enn 50% av kapaciteten,
    så ikke sett til strøm er annbefaling herfra.
    Om det ikke jager, så skriv adressen din på PB, så skal jeg sende deg 2 stk.
    Men det kan jo dårligt passe, at det ikke går an å finne 2 stk 470 - 1000uF, 25, 35 eller 50 volt på Sentralen, eller??
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ELFA ser bra ut, men de vil at jeg skal handle for minimum kr. 250,- og nå er jeg bare kommet til kr. 36,50......hmmmm.......noe annet av interesse fra ELFA?
    Foreløpig har jeg ikke "lyttet" til de defekte lyttene.....så det kan være lyden ikke er så veldig redusert?
    Kan jo ta et opptak sånn før/etter skifte av kondiser så dere andre kan høre forskjellene?
    Jeg kan ta en titt i roteskuffen, jeg mener jeg skal ha noe som kan passe, dvs stor nok, 25V eller 35V og rastermål på 5 mm og diameter på inntil 13 mm. De kan ev. sendes omgående mot litt drikkepenger.

    mvh
    KJ
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke sikkert han visste noe om dette, er ikke alle der åpner lokket....du kan prøve Mouser uk, ikke noe minimum kjøp og de har garantert masser.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.788
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser veldig slik ut. Topologi. Jordingsskrue. Ulike generasjoner av samme phonoforsterker tipper jeg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Har den 16 VAC veggvorte ?

    Mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Nytt vater på plass. Dette er bra minimal, endring når det dreies 180 grader.

    B18A962D-6126-4890-B729-44EA4E066089.jpeg

    Eksempel ikke optimalt vatring og høy wow
    7CC13DA2-FCB4-4D5E-9C8D-9DD1FDA9DD63.png


    Bedre vatring hjalp, og med litt høydejustering av belte i tillegg ble wow bra.
    DEEF95F4-BF5D-48D1-9618-300FB6201301.jpeg

    Og hastighetsvariasjon halvert

    31E59234-B7FB-4D36-BAA2-02BF54C6E485.png

    Gjenstår litt hastighetsjustering og finpuss på vater med dette holder for nå :p. Beste jeg har fått til siden jeg måtte pensjonere det gamle beltet

    NB det aller viktigste for lav W&F er riktig høydeforhold mellom motor og tallerken. Min spiller har 3 riller i tallerken som kan benyttes for optimalisering av relativ høyde.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja...en slik fra Joden in China
    Jeg har sendt deg en PM. Som nevnt der syns jeg 25V på kondisene blir underdimensjonert ift. 2X halvbølgelikeretting av nominelt 16VAC. Det er verd å ha i mente at små nettransformatorer ofte har veldig dårlig lastregulering, og at ubelastet spenning ofte er betydelig høyere enn nominelt. Legg til +/- 10% variasjon i nettspenningen.

    mvh
    KJ
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.671
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der fikk den gamle slitne Dual 701-en min en tidlig julegave; et nytt/ gammelt plinth i wood-look fra Polen (via ebay): Ser meget bedre ut enn den gamle svarte vinylen. (Al di Meola: Elegant Gypsy.)
    folder1.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Når RIAA skal vurderes under lupen(lydbildet) så er det greit å se hvor mye luft man betaler for, men det er heller ikke gull alt som glitrer i Audio/Video verden... :unsure:

    Snart er en Pro-Ject friskmeldt og en utfordrer står klar.....

    IMG_20221130_132332_1024_cr.jpg


    Skepsisen er til å bekymre seg for og her er en som filmet sin egen "oppdagelse"

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Streamer ble funnet på brukten til en grei pris og da har jeg mangfoldige tusen tilovers/overskudd på tull&tøys-budsjettet så det blir å pløye pengene tilbake på Vinyl-budsjettet, men hvilken spiller innenfor en ramme på 10k vil du anbefale?

    Er dette en grei spiller til en grei pris?

    " Pen Thorens TD 126 TD 126 MK II med audio-technica AT 1100 arm og Ortofon 2M Black pick up. NB! Dette er den beste av 126 modellene med AC motor. Har dessverre ikke lokkk. Bør hentes, men kan være behjelpelig med levering i rimelig nærhet."
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Streamer ble funnet på brukten til en grei pris og da har jeg mangfoldige tusen tilovers/overskudd på tull&tøys-budsjettet så det blir å pløye pengene tilbake på Vinyl-budsjettet, men hvilken spiller innenfor en ramme på 10k vil du anbefale?

    Er dette en grei spiller til en grei pris?

    " Pen Thorens TD 126 TD 126 MK II med audio-technica AT 1100 arm og Ortofon 2M Black pick up. NB! Dette er den beste av 126 modellene med AC motor. Har dessverre ikke lokkk. Bør hentes, men kan være behjelpelig med levering i rimelig nærhet."
    Hvorfor spør du??
    Du har jo funnet den ;)
    Som jeg sa......løp å kjøp (y)
    Han er til og med mottakelig for bud.... what´s not to like??
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    På Dynavector sine specs. 10x5 er en high output mc og skal i MM inngangen på riaa....https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=72025
    Hva er galt med Soundsmith Carmen, tror den spiller bedre gitt!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.788
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    High output mc. 47 kOhm, 46 dB gain eller så. Mener at Mani 2 har flere gainsettinger.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert pysete å spørre her men drit i. Finnes det noen enkle råd å tips - gjerne youtube, som forklarer enkelt hvordan en skifter og justere ny pu?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert pysete å spørre her men drit i. Finnes det noen enkle råd å tips - gjerne youtube, som forklarer enkelt hvordan en skifter og justere ny pu?
    Er du for pysete til å søke på YouTube også?;) Ortofon har minst 2 videoer , i hver sin prisklasse PU .
    Massevis av videoer på dette , for mange til å gidde å plukke ut noen . Ortofon er en bra start.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn