Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ny skive på plass, men irriterer meg over "bi-lyden" på en ellers utrolig bra innspilling i tillegg til Tin Pan Ally på samme dobbel-albumet.
    Spor 5 side 4......hva er den irriterende lyden?

     

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Ny skive på plass, men irriterer meg over "bi-lyden" på en ellers utrolig bra innspilling i tillegg til Tin Pan Ally på samme dobbel-albumet.
    Spor 5 side 4......hva er den irriterende lyden?

    Hørte engang at det var gitar-
    forsterkeren til SRV.
    Sikkert rørbasert.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hørte engang at det var gitar-
    forsterkeren til SRV.
    Sikkert rørbasert.
    Som at du hørte det av noen som fortalte at de hadde lagt merke til det? ......eller som at du fikk støyen i eget anlegg?
    Høres nesten ut som det lyser blått i den forsterkeren, så i dag har REGA'n fått separat jording rett fra spindelen og
    det skal testes ut de neste dagen, men førsteinntrykket er et utrolig løft i lydopplevelsen.
    Skikkelig jording kan være Alpha eller Omega for resultatet (y)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Som at du hørte det av noen som fortalte at de hadde lagt merke til det? ......eller som at du fikk støyen i eget anlegg?
    Høres nesten ut som det lyser blått i den forsterkeren, så i dag har REGA'n fått separat jording rett fra spindelen og
    det skal testes ut de neste dagen, men førsteinntrykket er en utrolig løft i lydopplevelsen.
    Skikkelig jording kan være Alpha eller Omega for resultatet (y)
    :unsure:

    mvh
     

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Som at du hørte det av noen som fortalte at de hadde lagt merke til det? ......eller som at du fikk støyen i eget anlegg?
    Høres nesten ut som det lyser blått i den forsterkeren, så i dag har REGA'n fått separat jording rett fra spindelen og
    det skal testes ut de neste dagen, men førsteinntrykket er et utrolig løft i lydopplevelsen.
    Skikkelig jording kan være Alpha eller Omega for resultatet (y)
    Mener å huske at det ble kommentert på en demo
    hos Hifiklubben for mange
    år siden.
    Jeg har flere digitale versjoner
    og duringen er der på alle.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt betraktninger rundt Kirmuss Audio og hans foredrag om vinyl restoration som jeg deltok på i går - med forbehold om at jeg misoppfattet noe av det som ble formidlet. Dette var interessant.
    Kirmuss er en fargerik fyr som utvilsomt har holdt på med mye forskjellig – og man skal ikke fornekte at han besitter mye ulik kunnskap og har forsket en del på dette, men...

    Han er temmelig kategorisk i sine uttalelser og kommer med en del påstander som kanskje ikke helt holder vann.
    Jeg tviler ikke på at hans konsept fungerer. Det er hans bastante meninger om at ikke noe annet fungerer, man kan stille seg litt spørrende til.

    Selve vinyl restoration prosessen og en del annet underlag rundt hans teorier gjengir jeg ikke. De kan dere selv lese- og se videoer av her:
    https://kirmussaudio.com

    Her er noen av hans påstander, og noen av mine kommentarer til de:

    Kjøp ikke re-mastred vinyl og re-issues utgitt etter 2008. De er alle basert kun på digitale filer. Selv MoFi har blitt tatt i juks da de har angitt at flere av deres utgivelser er basert på analoge tapes – selvom disse ikke lenger eksisterer.
    Tja, ja, jo. Han begrunner det med brannen i arkivet til Universal i 2008 der mange master tapes gikk tapt. Men, alt gikk ikke tapt og det er jo lagret master tapes andre steder i verden også da. Så man kan ikke være så kategorisk.

    Kjøp kun sort vinyl. Årsaken er at den sorte fargen kommer fra karbontilsetning som har en ”smørende” effekt ved avspilling. Farget, eller klar vinyl har ikke dette og vil raskere bli slitt.
    Tja, mulig det stemmer. Kan være troverdig.

    Vinylpellets er dyrt og flere pressingplants sparer penger ved å male opp kasserte/underkjente plater og gjenbruke dette. Og for å spare tid fjerner de ikke pålimt label, slik at labelrestene blir med i neste smeltebatch.
    Tja, mulig det – og det er jo i såfall ikke bra.

    Flere pressingplants holder platene i pressen i for kort tid. Den skal/må være minimum 3 minutter for at platen skal kjølnes tilstrekkelig. For å øke kapasiteten kjører de på kortere tid, med den risiko at platene kan bli skjeve og at støv/møkk/partikler som legger seg på platen etter at den tas ut av pressen lett kan "smeltes" fast i vinylen.
    Tja – også mulig, og det er heller ikke bra.

    En plate bør ikke avspilles mer enn en gang pr. døgn – og da helst kun den ene platesiden. Årsaken er den høye temperaturøkningen stiften skaper, og vinylen må avkjøles helt før den avspilles igjen.
    Dette er det jo høyst delte meninger om, uten at jeg har kunnskap eller belegg for å hevde at det ene er riktig og det andre er feil.

    Det er kun 2 alternativer for å rengjøre en vinylplate. Enten ved å bruke hans vasker og renseprosess eller kun å manuelt børste støv vekk. Alt annet vil kun gjøre vondt verre.
    Hmm...

    Kun hans 35khz vasker (m/passiv 70khz funksjon – hva nå det betyr?) fungerer for vinyl. Alle andre vaskere på markedet basert på høyere frekvens vil over tid til ødelegge rillene. Alle andre UL-vaskere på markedet er kun såpeboblemaskiner uten reelt fungerende ultralyd. Han underbygger dette ved å vise alu-folie eksempler benyttet i egen og andres maskiner. Her nevnte han eksempelvis AudioDesk som en slik såpeboblemaskin.
    Han sier samtidig at hans vasker er basert på en standard UL-vasker, så deler av det han hevder her, på generelt grunnlag, er jo ikke riktig.

    Sidemonterte transducere fungerer ikke.
    Hvorfor ikke, ble ikke nevnt, men det var direkte rettet mot Degritter, som har dette som en av sine forcer.

    Høyere frekvenser er kun egnet til å bruke i laboratoriesammenheng for å rense produkter der boblene må kunne trenge inn i trangere rom/hull osv enn bunnen av en platerille – og mot materiale som ikke skades av den høyere effekten den høyere frekvensen gir.
    Han mener at vinyl vil direkte skades (over tid) ved bruk av vaskere med høyere frekvens enn 35khz. Så hevder han at UL-vaskere med høy frekvens angriper rustfritt stål. Litt snodig at de fleste UL-vaskere som benyttes kommersielt i både industri og på labs verden over har en fellesnevner – karet er i rustfritt stål, uansett hvilke frekvens de jobber på.

    DIY vaskere m/plass til 6-, 8,- 10 plater fungerer ikke fordi det blir stående bølger mellom platene. Det bør være minimum 2,5 cm mellom platene.
    Ja, i teorien er dette rett, men om en vasker har en sweeperfunksjon så vil det motvirke stående bølger. På min kommentar til at man kan jo redusere antall plater i en slik DIY maskin, så var svaret, uten videre utdyping, at det hjalp ikke :-o. Min erfaring fra min egne forrige vasker, basert på en slik løsning var at jeg opplevde bedre vaskeeffekt jo færre plater jeg hadde i karet samtidig.

    Utfordringen ved vask av vinyl ligger i å fjerne slippmiddelet fra produksjon, og om dette ikke fjernes vil dette ”brennes” fast i vinylen sammen med partikler når den spilles – og vil høres som knitring, pops osv. Dette vil forsterkes ved hver avspilling.
    Vinylen må dermed påføres en rensevæske som løser opp både dette - og evt rester som sitter igjen i platerillene etter forsøk på å vaske (eller kosmetisk sminke) plater på annen måte og/eller er vasket i en annen type vinylvasker. Samtidig må væsken midlertidig kunne endre vinylen til å bli positivt ladet. Både vinyl og vann er i utgangspunktet negativt ladet og vil dermed frastøte hverandre, slik at væsken ikke trenger ned i rillene og kan jobbe mot materien som befinner seg der. Kun hans væskeblanding har disse egenskapene.
    Man kan enkelt se det ved at en slik væske vil ”perle” på vinylen om man legger den horisontalt og påfører en dråpe av den – mao den vil ikke trenge ned i rillene, men perlen vil renne av, uten å etterlate seg et fuktig parti, om man snur platen på høykant.

    Dette er jo enkelt å teste, og det har jeg gjort i dag. Og dette var litt interessant. Samtlige av de 3 væskeblandinger jeg har holder en tildels dråpeform ved påføring, men samtidig flyter de ned i rillene. Når jeg løfter platen opp i vertikal stilling så er det Isoprop/Zalo/Vann blandingen som preller lettest av – og etterlater minst fuktig område i rillene. Så – hans påstand om at det kun er hans væske som har akkurat denne egenskapen ser ikke ut til å stemme.

    Rensevæsker som leveres fra andre inneholder enten substanser/tilsetninger som enten skader vinylen/rillene, eller ikke virker.
    Det er jo en påstand det ikke uten videre er enkelt å hverken verifisere, eller dementere.

    En væskeblanding bestående av vann, alkohol og wetting agent vil ikke kunne rense en plate. Den fjerner kun støv, overflatepartikler, noe fettmerker og mikrober (sopp osv).
    Det er godt mulig at en slik blanding ikke er tilstrekkelig effektiv til å fjerne alt. Selv har jeg inntrykk av at mine andre 2 væskeblandinger er mer effektive enn Isoprop/Zalo/Vann. Og selvom jeg kun har et billig USB-mikroskop - i motsetning til hans profesjonelle mikroskop - har jeg sjekket riller etter vask uten å kunne se spor av urenheter. Og, platene har heller ikke hatt pops som tilsier at renseprosessen ikke har klart å fjerne slipemiddel osv.

    Hans rensevæske kan ikke brukes i andre vaskere da væsken og det den løser opp fra platerillene vi tette disse – og angripe og ødelegge pakninger osv.
    Ok, igjen en påstand det er vanskelig å verifisere/dementere.

    En ”vanlig” vaskeprosess fjerner kun løs materie og det bygges et høyere og høyere belegg i rillene av det gjenværende over tid. Han lover dermed minimum 1,3db høyere nivå etter gjennomføring av hans renseprosess.
    Dette skal de visstnok ha hørt under før/etter avspilling på messen, så det virker jo å være troverdig. Når materie i rillene fjernes, så vil jo nålen både gå dypere ned i rillen og jobbe mot rilleveggen og ikke "møkkalaget" som ligger utenpå rillen. Spørsmålet som ikke er besvart er om man også ville fått samme effekt ved vask i en annen UL-vasker med bruk av annen type rensevæske. Ikke godt å si, all den tid det ikke er prøvd.

    Etter å ha gjennomgått hans prosess hevder han at platen renset en gang for alle – og i etterkant kun vil ha behov mekanisk fjerning av løst støv, osv. Da forutsatt "riktig" håndtering og oppbevaring.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.450
    Antall liker
    35.266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hm... Høres ut som at det var greit jeg droppet det foredraget.

    "En plate bør ikke avspilles mer enn en gang pr. døgn – og da helst kun den ene platesiden. Årsaken er den høye temperaturøkningen stiften skaper, og vinylen må avkjøles helt før den avspilles igjen."

    Ja for det var slik de koste seg med musikk før cd osv var oppfunnet. Dette er det tåpeligste på lenge.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Stig Carlsson mente også at en AB test ved å spille samme LPkutt etter hverandre ikke var brukbart pga varme.
    Men en gang i døgnet og bare en side... HALLO.....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Min første, og egentlig endelige, tanke er at Hr. Kirmuss trygt kan føyes til listen over folk som bør ignoreres.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Nyttig besøk av Fremer på Big Dipper, trickset med å bruke en CD som underlag gav gode bilder av noe jeg hadde gitt opp
    La til lys på baksiden så ble det slik. ATOC9ML/II

    1665937654438.png
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nytlig besøk av Fremer på Bif Dipper, trickset med å bruk en CD som underlag gav gode bilder an noe jeg hadd gitt opp
    La til lys på baksiden så ble det slik. ATOC9ML/II

    Vis vedlegget 858761
    det ante meg at det var noe som ikke var prøvd; spille cd med rett vta på stiften
    ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De store hullene på 7”, er de for å markere 45 o/min, 7", eller bare for at jukeboksene skulle kunne spille dem noenlunde stabilt?
    Har aldri sett 10" eller 12" 45-plater med stort hull.
    Noen som vet?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.982
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    De store hullene på 7”, er de for å markere 45 o/min, 7", eller bare for at jukeboksene skulle kunne spille dem noenlunde stabilt?
    Har aldri sett 10" eller 12" 45-plater med stort hull.
    Noen som vet?
    Og litt til..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aha. RCA puttet foten i munnen altså. De var mye lurere da de signerte Elvis.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg inntrykk av at mine andre 2 væskeblandinger er mer effektive enn Isoprop/Zalo/Vann.
    Er disse en hemmelighet, eller vil du utdype?
    Selv bruker jeg demineralisert vann/Isoprop/Ilfotool, men det kan vel bli bedre? ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, ikke hemmelige. Den ene er Degritter’s, mens den andre kan jeg faktisk ikke redegjøre for det eksakte innholdet i.

    Jeg har nevnt denne såvidt tidligere også, rett i etterkant at jeg fikk den - og saken er at jeg gjennom jobb har kontakt med en kjemiker i en bedrift (produsent) vi kjøper litt ymse fra - herunder en rensevæske til UL-vaskere våre verksteder bruker.

    Han er selv interessert i musikk og spiller litt vinyl, og jeg spurte om ikke han kunne lage en optimal rensevæske for UL-vask av vinyl. Han syntes dette var såpass interessant at han på «fritiden» lagde en konsentrert blanding. Han forsto enkelt alle forutsetninger og begrensinger ved hva den skulle kunne løse opp, ikke være skadelig for vinylen og ikke etterlate noe osv.
    Etter litt tid ringte han og sa at et par flasker var på vei.

    Jeg var i utgangspunktet interessert i- og hadde et håp om å få de til å produsere et parti for salg, men ble fortalt at det ikke ville bli regningssvarende med så små mengder som potensielt var salgbart. Prosessen og kostnadene med sertifisering, godkjenninger osv som kreves før et produkt kan selges er alt for høye.

    I og med at produktet ikke er tilgjengelig i markedet har jeg bevisst valgt å ikke fremheve det i ulike sammenhenger. Men, siden du spurte som du gjorde så er det ikke mer hemmelig enn som så.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I og med at produktet ikke er tilgjengelig i markedet har jeg bevisst valgt å ikke fremheve det i ulike sammenhenger. Men, siden du spurte som du gjorde så er det ikke mer hemmelig enn som så.
    Takk for info (y).
    Problemet med Degritters (som jeg liker veldig godt), er at jeg ikke når å få de brukt.
    Selvom de ligger i kjøleskap, bli´r de "levende" med godt halvparten tilbake. Ikke ideelt.
    Taniel hadde sennt med 2 stk. for noe tid siden. Måtte kaste de i sidste uke :cry:
     
    • Trist
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Innom Alfred Bokrands liste på eBay (han er analogandmore4you der inne).
    Han har nå en «kort» 9" arm basert på sin vanlige Ortofon AS-212 listet, men med monteringsavstand 211 mm, eff. lengde 229 mm. Fint til et lite Lenco- eller TD 150-prosjekt skulle jeg mene, og ypperlig til stive pickuper som spu og DL-103. Regn med tre måneders leveringstid.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det så mange, som vil ha "digitalt" på et analog medie??
    Bare å høre, hvordan det gikk med CD på "Digital Remastered" i Loudness Wars storhetstid 🤮

    Hvorfor har så mange angst for fullstendig adekvate, gjerne overlegne, produksjonsmetoder som uansett ender i et fullverdig, analogt produkt?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det noen sunnmøring utgave av denne?

    61-NtKI59cL.jpg

    Er ikke veldig plaget med statiske plater, men alltid gøy å prøve noe..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.450
    Antall liker
    35.266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke... Derfor jeg spør 👍 har du prøvd?
    Jeg har en slik Zerostat, men mange på hfs bruker usb-lighter, bare å lete litt, for eksempel her..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se
    Jeg har en slik Zerostat, men mange på hfs bruker usb-lighter, bare å lete litt, for eksempel her..
    Se der ja. Det er sånn Sunnmørspris! Takker
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    En ting er at nåla står vinkelrett på en plate i ro.
    Hva når plata beveger seg, vil vinkelen endres?
    Og siden hastigheten er mye større ytterst enn innerst hvordan skal det korrigeres.
    Spør for en venn som også lurer på hvor lenge platene bør kjøles før de kan spilles igjen.
    Vin aficionados har jo egne skap til sine dyrekjøpte viner,
    bør det bli den neste tweaken over the top?
     

    Adrgha

    Fersking
    Ble medlem
    09.12.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Noen som fikk lyttet til den nye Gold Note PH-5 hos Mala i helga? Lurer på om dette kan være et godt kjøp til prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn