Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte ny reim til gyrodeck’en for en tid tilbake. Ohc har backorder og vet ikke når de kan levere, mitchell sin bestillings side forteller om leveranseproblemer, analogueseduction klarte biffen og ny reim ankom sammen med hfnews test lp.
    Reimen skal jeg kose meg med sammen med litt tlc av spilleren. Test lp fikk en kjapp gjennomgang.
    B7983DD8-A1D2-4679-890E-F812D9B4B7BE.jpeg

    Høyre /venstre måtte byttes om ( byttet headshell for litt siden, har nok ikke vært helt skjerpet.)
    Litt mer antiskate så sporet det noe bedre.

    Godt med alt som er gjort!

    ha en fin kveld

    Atle
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Visst noken lurer på å spare på frakten når en handler på Imusic, ikkje gjør det.
    Bruk DHL!
    Etter to kjipe Postnord dk forsendelser var det tilbake til DHL. 👊
    IMG_20220923_153239.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte ny reim til gyrodeck’en for en tid tilbake. Ohc har backorder og vet ikke når de kan levere, mitchell sin bestillings side forteller om leveranseproblemer, analogueseduction klarte biffen og ny reim ankom sammen med hfnews test lp.
    Reimen skal jeg kose meg med sammen med litt tlc av spilleren. Test lp fikk en kjapp gjennomgang.
    Vis vedlegget 851244
    Høyre /venstre måtte byttes om ( byttet headshell for litt siden, har nok ikke vært helt skjerpet.)
    Litt mer antiskate så sporet det noe bedre.

    Godt med alt som er gjort!

    ha en fin kveld

    Atle
    la belte snurre noen dager kontinuerlig så jevner det seg ut og hastigheren blir mer stabil...helt sant
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror deg..Balle! Tenkte å rengjøre og pusse litt. Har original olje til lageret. Kunne tenkt meg ny kule men vet ikke hvor jeg kan skaffe det. Setter sammen spilleren og lar det gå noen dager. Derretter en runde med måling og justering.

    Ha en fin dag

    Atle
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Gå inn på Hifiwigwam Michell tråden , mye tweaks der der også ny kule. Min kule har sugd seg fast og lar seg ikke bytte
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Litt nerding her..

    Måling av økende forvregning ved mindre radius ettersom nålen går innover platen( økende tid).
    1664036228474.png


    Litt forkskjell på L og R , mulig det har noe med antiskate setting å gjøre, Azimuth er meget bra -35db/-36db kanalseparasjon


    Varierebde Overhang +/-1 6mm slår litt ut ...
    1664036492472.png


    Konkslusjonen er at SME protractoren gir bra resultat. selv om jeg ikke ser de to berømte nullpunktene. Varierte faktisk overgang så mye at de skulle dukket opp. slev med 1 grad "feil" vinkling av PU...
     
    • Love
    Reaksjoner: KJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du mener at ettpunktsprotraktoren til SME gir godt nok resultat?
    Sånn for nerdingens del kunne det vært artig å sammenlikne med en topunktsptotraktor?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Bruker begge deler. Det måler best elektronisk med en liten skjevhet på pickup hus innover på yttre punkt . Toleransen på diamanten er 3-5 grader man må kunne akseptere mindre enn perfekte visuelle linjer

    1664041494370.png


    Med azimuth justert 1.5 grader blir det en visuell skjervhet på HTA, PU "setter seg" litt skevt, selv om antiskate er satt til 0...
    1664041753515.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    1,5g ,0 antiskate og 1,5grad Azimuth som gir en tilt til den ene siden
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har Nagaoka en "huslyd," aka om jeg synes MP500 gjør en grei jobb i Garrad 401/Jelco TK850S, er det sjanse for at jeg vil like en MP200 i SL1200 mk2?
    Jeg kom plutselig på at jeg har en 1200 mk2, den vil sannsynligvis ikke bli brukt mer enn 1 time i året, hvis det, så jeg gidder ikke kjøpe en MP500 selv om jeg som sagt er fornøyd med den. Men om MP200 er i samme gata kan det være en grei løsning.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Hadde de vært på samme sted ville det absolutt vært den smarteste løsningen @KJ, men den ene er i hus, og den andre i hytte.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @Roberten
    Har hatt begge. Du kan regne med, at MP-200 føles mye mere fet i lyden, mindre oppløst i toppen,
    og en smule mere svulmende i bassen. Hverken i bas, mellem eller diskant er den så oppløst som MP-500.
    Ved ummidelbar sammenlikning virker MP-500 mere slank/tynn i gjengivelsen enn MP-200, men det er litt bedrag,
    da MP-500 er langt den mest korrekte av de to. Når det er sagt, likte jeg MP-200 best...... Vet ikke hvorfor ;)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Takk! @HasseBasse
    En plan er i ferd med å forme seg, MP200 handles, begge spillerne bor på hytta, så får jeg muligheten til å sammenligne MP200 og 500. Da kan jeg også sammenligne 401 og 1200 mk2. I teorien, i praksis setter jeg på en plate, blir revet med og glemmer å prøve å finne forskjeller. Men tanken er fin.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.014
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Utover det så er jo medrivelse og innlevelse en indikasjon på at ting i alle fall er rimelig på stell. En blir jo typisk revet brutalt ut av drømmeverdenen når det er noe som skurrer.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Enig, jeg har opplevd at en soundsmith pickup kollapset, det var ikke trivelig. Harmløst og trivielt, absolutt, men allikevel skikkelig bajs.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Endelig slutt på tilfeldig lytting fra vinylarkivet......
    Med dagens leveranse i posten kan det bli mer systematisk avspilling hvis bokstavene kan brukes til både "kategori" og "artist"..... :unsure:

    alpha_vinyl_skillere_300922_768.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har Nagaoka en "huslyd," aka om jeg synes MP500 gjør en grei jobb i Garrad 401/Jelco TK850S, er det sjanse for at jeg vil like en MP200 i SL1200 mk2?
    Jeg kom plutselig på at jeg har en 1200 mk2, den vil sannsynligvis ikke bli brukt mer enn 1 time i året, hvis det, så jeg gidder ikke kjøpe en MP500 selv om jeg som sagt er fornøyd med den. Men om MP200 er i samme gata kan det være en grei løsning.
    Her kan jeg nesten svare meg selv. Kjøpte en NOS Nagaoka JT-1210 som er det technics sl1210GAE kommer med. Den var billigere enn MP200 så konklusjonen ble at det er et fornuftig sted å starte.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig slutt på tilfeldig lytting fra vinylarkivet......
    Med dagens leveranse i posten kan det bli mer systematisk avspilling hvis bokstavene kan brukes til både "kategori" og "artist"..... :unsure:
    Aiai! Sånne har jeg forsøkt å lage selv, med miserabelt resultat.
    Må ha. Men hvor i all internettverden?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Oooh. Det var hodeskallen sin!

    Vis vedlegget 842300
    Da har jeg omsider fått montert en DL103R i hodeskallet.

    Først og fremst så fikk jeg et skall med en liten feilproduksjon slik at «press fit» mutteren for settskruen til tonearmkontakten ikke satt helt fast. Det var antagelig en liten materialfeil i treverket på det eksemplaret jeg fikk og det ble løst med litt lynlimkirurgi.

    Neste utfordring var at de pickupledningene jeg hadde til disposisjon var for korte og stive. En ekstra faktor her er at det er frest inn spor i hodeskallet til ledningen for hhv høyre og venstre kanal, og disse sporene er lukket med ei fastlimt dekkplate i ibenholt, slik at det er veldig lite rom for å «knørve» ledningen sammen. De jeg bruker er nå ca 5 cm lange med litt lange klips i hver ende så det ble litt trangt. Meget fleksible ledninger på ca 4,5 cm lengde med relativt korte klips tror jeg er «optimalt».

    Tredje ankepunkt er at skruehullene til feste av pickupen er gjenget i treverket med M2, og det kjennes som gjengene er veldig skjøre. Jeg hintet til produsenten at M2,5 antagelig vil fungere bedre, i tillegg til at det er standard for pickuper, men han stod på at han alltid har brukt M2 og at det har fungert problemfritt.

    Okke som nå er hodeskall og pickup er montert og spiller musikk. For anledningen AC DC og Back in Black

    IMG_1242.JPG


    Det låter definitivt av rock'n'roll, bra pondus og trykk.

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Platekompaniet selger Ortofon 2M 78 til halv pris 745,- nå. BM Steinkaker.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt om han som bare skulle sette på en keramisk spacer på tonearmhodet på en Rega, og så fikk han ikke lov til å spille plater mer? Vel, når du leser dette har du iallfall hørt om han :D

    Greia er det at i går så skulle jeg sette på den keramiske spaceren fra Korf på tonearmhodet på min Rega P6. Monteringen av Korf-spaceren var jo det enkleste av alt, men før det så måtte jeg putte på en ekstra Rega-spacer for å heve tonearmen. Da måtte jeg finne noen litt lengre skruer til tonearmfestet. To av tre skruer gikk helt fint. Den tredje var et helvete.

    Etter mye plundring konkluderte jeg med at det må være noe i veien med gjengene for det tredje hullet, for det var altså ikke tale om at jeg fikk skrudd den skrua helt ned i hullet. Den gikk cirka halvveis nedi, og så var det bom stopp. Til slutt måtte jeg bare resignere med å bruke en litt for kort skrue som ikke kunne strammes skikkelig til i det tredje hullet til tonearmfestet. Men heldigvis var de to andre skruene helt stramme da.

    Mens jeg holdt på å styre med dette skruehullet fra helvete så måtte jeg ha platespilleren på høykant, og jeg tok da vekk drivreima og underplata. Så var det tid for testing etterpå.

    Først uten platetallerken og alt virket helt normalt:

    Så satte jeg på platetallerken:

    Som dere ser så spinner motoren for harde livet, men reima flytter seg ikke med platetallerkenen på. Uten platetallerkenen ser alt helt normalt ut, og jeg hører heller ikke noen ulyder. Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd her?

    Disse tiltakene er forsøkt - uten effekt:
    • Etterfylling av noen dråper olje (mineralsk girolje som Rega anbefaler) på og rundt spindelen til underplata. Også motoren fikk seg noen nye oljedråper i samme slengen.
    • Grundig rens av sporet der som drivreima er festet - både på motoren og rundt kanten av underplata.
    • Vask av drivreima i Zalo-vann.
    • La spilleren stå og snurre uten platetallerken på i flere timer sammenhengende.
    • Gi platetallerkenen "starthjelp" med hånda - varte kanskje i en halvtime før platetallerkenen stoppa av seg selv mens motoren fortsatte å spinne
    • Prøve med en annen drivreim. Jeg tok fram Rega White Belt som fulgte med spilleren da den var ny. Det ble bare enda verre. For ordens skyld: Drivreima som sitter på er så godt som ny. Bare brukt noen få timer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn