Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er helt frivillig hva du velger å gjøre. Ingenting, eller Analog Seduction sitt KAB rumble filter, eller Puffin,:
    Men du kan faktisk bruke Puffin som kun rumble filter eventuelt også DSP/Eq og ingen RIAA og derfra rett inn i Head ampen eller hoppe over den og inn i Rotelens RIAA inngang... men Rumble filteret fra Analogseduction blir jo billigere...
    og får fine tilbakemeldinger
    I have the KAB subsonic filter in my system and it works like a charm. It completely eliminated the woofer pumping and in so doing not only improved the bass but opened up the midrange. This a powered filter.
    Da dukker det opp en puffin med analog og optisk i posten en dag. Fikk kjøpt av en hyggelig kar her på sentralen. Da må det vel prøves både RCA og optisk. Blir spennende å prøve den lille hi fi boxen😊
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Da har herr Fremer fått innhold på nettsiden sin Tracking Angle, ser interessant ut så langt, blir spennende å følge utviklingen der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Foreløbig lite nytt og mest resirkulerte 25 år gamle artikler,,, får håpe det blir noe annet enn utstilling av gamle artikler fremover
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Da dukker det opp en puffin med analog og optisk i posten en dag. Fikk kjøpt av en hyggelig kar her på sentralen. Da må det vel prøves både RCA og optisk. Blir spennende å prøve den lille hi fi boxen😊
    Grattis. ! ! Kab filter og Puffin , du får sammenligne og rapportere
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.715
    Antall liker
    21.568
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt med Tracking Angle. Leste første del av intervjuet med Chris Isaak, men da jeg klikket videre til del to havnet jeg i internettets 404. Barnesykdom må man anta.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    1.345
    Foreløbig lite nytt og mest resirkulerte 25 år gamle artikler,,, får håpe det blir noe annet enn utstilling av gamle artikler fremover
    Kan så være, men om du vet alt som har med analog avspilling og musikk fra de siste mange tiår, kan det jo være andre av oss, pluss yngre lesere av sentralen, som kan ha nytte av både ny og gammel materie, som omhandler våre interesser. Fint tiltak, og noe må hr. Fremer jo drive med på sine gamle dager.
    Steen
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Om du spiller Ortofons testplate, si´r kjerringen tydeligt 6Hz..........7Hz............8Hz......... und so weiter 😁
    Har endelig fått kjerringa i hus nå (for jeg måtte jo på eBay for å få tak i den gamle testplata til Ortofon). Fordelen med denne kjerringa er at hun prater kun når jeg spiller testplata, og hun fatter seg i korthet. Der har vel en del andre kjerringer mye å lære...

    tonearm_resonance_test.jpg


    Quick guide, så du slipper å eksperimentere:
    Om armen rister OVER 12 Hz, er den for lett og trenger tilført vekt på huset.
    Om armen rister UNDER 8 Hz er den for tung. Da må du hellere finne ny pickup som matcher bedre ;)
    Uansett, denne saken er jo egentlig oppklart for lenge siden, men jeg måtte jo selvfølgelig prøve, og armen rister ganske tydelig mellom 10 og 8 Hz (kjerringa teller nedover). Men på 7 Hz rister den ikke, så da er det vel innenfor ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Kan så være, men om du vet alt som har med analog avspilling og musikk fra de siste mange tiår, kan det jo være andre av oss, pluss yngre lesere av sentralen, som kan ha nytte av både ny og gammel materie, som omhandler våre interesser. Fint tiltak, og noe må hr. Fremer jo drive med på sine gamle dager.
    Steen
    Ingenting galt med faglige artikler setter stor pris på dem og produsentbesøk, det kan gjerne gjentas ofte. Det jeg reagerte på var at lite interessante intervju fra 1987 og 1995 resirkuleres. Absolutt intet nyprodusert , artiklen om RIAA var oppgulp fra produsenters pressemelding og gammelt det også. Derfor håper jeg på mere «nytt» og ferske reportasjer.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    ;)
    Jeg så det og dermed mistet Korf mye av troverdigheten og jeg har valgt å overse den kilden til informasjon...
    «Do not confuse me with facts» , it is better to be baffled by bullshit…
    Den 3 beste spillerne jeg har egne uavhengige data på mht hastighet er.
    Direkte/mellomhjul/belte, og3 av de værste inkluderer direktedrift og belte. Ymmv
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.259
    Det har vært skrevet side opp og ned i årevis om fordelene og ulempene med strikk spillere vs direkte drevne vs mellomhjul, og der eksisterer så vidt jeg kan se ingen unison enighet heller ikke om tekniske fakta, langt mindre hva som er hørbart.
    Så når noen proklamerer at en driv metode er dårlig så er det et klart tegn på bias og bullshit.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.715
    Antall liker
    21.568
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Altså: Jeg laget en innledning som var ment å være morsom men som oppfattes som tendensiøs? Dersom man leser på de tre artiklene fra Korf om drivprinsipper peker de på problener som må overvinnes. Kan ikke se at han noen steder skriver at et bestemt drivprinsipp er dårlig. Pust med magen og les artiklene en gang til.

    Jeg tror at denne serien om drivverkstyper leder opp til prototyping av et Korf-drivverk, akkurat slik tonearmsartiklene gjorde. Jeg tror også at Korf-drivverket blir en mellomhjulstype. Men jeg har tatt feil før.

    Dog: Strikkspiller forever. Det kan i det minste se slik ut. Har aldri hatt noe annet i hus, verken som guttunge (Philips 308) eller som hifientusiast (Rega Planar 3 RB300, Sota Sapphire Series II/V og Thorens TD 125 Mk. II).
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvor ble det sagt at den ene eller andre metoden er dårlig? De iboende svakheter ved hver drevtype påpekes, men man skal være rimelig fanboi av det ene eller andre for å se det som bias og bullshit.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nyhet fra Pro-Ject, en støyfjerningsboks til 4k.

    Parks Audio Puffin ble plutselig et enda bedre kjøp.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.259
    Det var dette fra Korf jeg reagerte negativt på;
    " This is hard, and belt drive designs often sacrifice transient response (ability to replenish energy losses quickly) for better measured performance and quietness. Now you know why most belt drives do well in wow, flutter, and rumble, but have disappointing dynamics "
    https://korfaudio.com/blog92

    javel - enda en synser på nettet.... kan ignoreres...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.715
    Antall liker
    21.568
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg legger trykk på most der. Jeg synes nå at den Sota Sapphiren jeg hadde klarte seg greit der. Usikker på om Thorens TD 125-en jeg har nå er like god der, men jeg synes den er klarere i mellomtonen enn det Sotaen var. Men jeg har ikke hørt en god mellomhjulspiller eller direktedrevet spiller under kontrollerte forhold. Noen som kan låne meg en SP-10 og en 401?
     

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg legger trykk på most der. Jeg synes nå at den Sota Sapphiren jeg hadde klarte seg greit der. Usikker på om Thorens TD 125-en jeg har nå er like god der, men jeg synes den er klarere i mellomtonen enn det Sotaen var. Men jeg har ikke hørt en god mellomhjulspiller eller direktedrevet spiller under kontrollerte forhold. Noen som kan låne meg en SP-10 og en 401?
    Ja, snart. Kan slenge på en Lenco L78 også. Men, Hvor skal du gjøre av de?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Puffin er testet. Virker lovende. Kari Bremnes D-…nypresset. Komprimert ræl uansett også det Bremnes greiene. Gammel Madonna skive, A+ kom opp….Veldig enkel og rask og betjene og rask respons på konfigureringer. Her kan det fin tunes😜Lyden var overraskende bra fra den lille puffin boxen. Fornøyd. Bare testet med RCA.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer! Fantastisk liten boks med nesten uendelige muligheter for justeringer.
    Ja, så det var mye rart der. Har bare hatt noen få timer og det endte med å bruke den optiske utgangen og konfigurerte ut i fra det, rommet og lydsignaturen på høytalerne. Ble raskt ganske bra. Avsluttet med fleetwood Mac på ganske bra volum og det var crisp, dynamisk og fet lyd på den plata med den komfigureringen jeg hadde satt.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Under stjernene
    Ja, så det var mye rart der. Har bare hatt noen få timer og det endte med å bruke den optiske utgangen og konfigurerte ut i fra det, rommet og lydsignaturen på høytalerne. Ble raskt ganske bra. Avsluttet med fleetwood Mac på ganske bra volum og det var crisp, dynamisk og fet lyd på den plata med den komfigureringen jeg hadde satt.
    Gratulerer, ingen ting er som å komme i mål ;) (y)
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Den ser ut til å ha nødvendig funksjonalitet den der, men støyforholdet på MC inngangen var uvanlig dårlig .Cambridge Duo er bedre der, har Duo har også balansekontrollen som kan være et poeng da få pickuper har perfektbslanse. Parasound har valgbar last for MC, ingen Capasitans setting for MM inngangen. Cambridge har kun faste settinger. Må opp i høyere prisklasser 6000+ (Musical fidelity) for å få full fleksibilitet tror jeg. Ikke sikkert det er så nøye med alle innstillingsmuligheter om man vil holde seg på budsjett.En eller annen balansekontrollen i kjeden er lurt å ha i allefall, så man får riktig stereosenter
    Ditt svar, valentino samt andre tråders info om Alva duo resulterte i et kjøp her nå nylig, så takk for tips og hjelp.
    Er midt i en flytteprosess som jeg trodde skulle bli mindre omfattende, men madammen har en annen forståelse for hva som er mye og lite, enn det jeg har.

    Spørsmål som avslører slim to none i akkumulert kunnskap om pickuper, systemmatching og andre uvitenheter kommer ila høsten.
    Jeg setter min lit til gamle HFS-travere og setter pris på alle tips og råd underveis.

    Jeg streamer for å utforske musikk og drømmen om ro, noe godt i glasset og fine musikalske vinyløyeblikk lever videre.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn