Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.327
    Sted
    Under stjernene
    Hva tenker vinylmenigheten om batteridrift på platespiller? I vinylverden har en tendens til å overkomplisere. Jeg har lyst å kvitte meg med veggvorten, men klarer ikke å bestemme meg for PSU med eller uten batteri til min Clearaudio Ovation.
    Hva er oppgaven til veggvorta di og hvordan skiftes hastigheta?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.058
    Antall liker
    16.868
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Etter 50 år med Hifi:

    Lørning bay duing, altå prøve sjøl.
    Joda, lever litt etter den filosofien jeg og. Men det skader ikke å gjør seg noen tanker på veien. Prøve dumme ting…… blir bare dumt… En bil går i 80 uansett motor. Men skal jeg akselerere kraftig gjør motoren en forskjell. Jeg klarer å vente på at spilleren oppnår riktig hastighet. Kanskje jeg bare søker hyllefull🤓
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.327
    Sted
    Under stjernene
    Er lite begreistra for komponenter med veggvorte.
    Hos meg mye å hente på å oppgradere veggvortene på
    Nucleus+, SOtM sMS-200 Ultra NEO, Ferrum OOR og MESH.
    Joda har respekt for at noen mener det er tull og tøys.
    Men har de testa ut?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forskjell på veggvorter, vet du. En strømforsyning som skal levere15 W (fordi den er overdimensjonert) trenger ikke være stor, så å ha pluggen på den er ikke noe stort problem.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Hvor tror du svakheten i en remdrevet spiller ligger? Hva vil være fordelen med batteri fremfor normal vorte? Foreligger det noe målebrev for de forskjellige alternativene? Det er mange spørsmål man bør stille seg før man hopper på "oppgraderinger"
    Nettopp, selve remdriften er det største problemet, Har man DC motor så er jevn DC spenning er dritenkelt, men man trenger å kunne kunne juster den,.

    Spredingen i ytelse er ganske stor mellom ulike spillere, pris er ingen garanti for høy ytelse. Det helper ikke med fancy design og tunge tallerkener og fine ord om ikke beltet har riktig kvalitet, og det vet man ingenting om.
    Nå sier ikke målinger alt og wow under 0.2% er vanskelig å høre på musikk uansett, men det er beltet og kanskje andre ting som er helt avgjørende, om det er batteri eller nettspenning på motoren betyr fint lite tror nå jeg.

    Faktisk gir en tlf app gansk bra relativ pekepinn om man legger den over senter på platen ( bruk puck eller tom tapehylse ) ,og IKKE på siden av spindel. Så får spørsmålstiller rapportere tilbbake om batteri gjør noen forskjell eller ikke...


    Remdrift1 pris noen 100 tusen kr:


    Remdrift2 noen 100 tusen kr:


    Remdrift 3: 10 ganger mer...


    Er rimelig spiller 6000kr, remdrift

    PS fyll inn
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nettopp, selve remdriften er det største problemet, Har man DC motor så er jevn DC spenning er dritenkelt, men man trenger å kunne kunne juster den,.

    Spredingen i ytelse er ganske stor mellom ulike spillere, pris er ingen garanti for høy ytelse. Det helper ikke med fancy design og tunge tallerkener og fine ord om ikke beltet har riktig kvalitet, og det vet man ingenting om.
    Nå sier ikke målinger alt og wow under 0.2% er vanskelig å høre på musikk uansett, men det er beltet og kanskje andre ting som er helt avgjørende, om det er batteri eller nettspenning på motoren betyr fint lite tror nå jeg.

    Faktisk gir en tlf app gansk bra relativ pekepinn om man legger den over senter på platen ( bruk puck eller tom tapehylse ) ,og IKKE på siden av spindel. Så får spørsmålstiller rapportere tilbbake om batteri gjør noen forskjell eller ikke...


    Remdrift1 pris noen 100 tusen kr:


    Remdrift2 noen 100 tusen kr:


    Remdrift 3: 10 ganger mer...


    Er rimelig spiller 6000kr, remdrift
    Min har synkron motor, så enten følger rotoren frekvensrotasjonen eller så blir den stående å riste, så her er det frekvens ikke spenning som er faktoren.

    Lillebror Hyperspace

    1662750005269.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg skrev hvis DC motor . AC har sine absolutte fordeler ….. min gamle Thorens hadde egen ACcgenerator for 50 år siden .DC motorer kan ikke opprettholde konstant hastighet over tid og varierende last , så man prøver med tunge tallerkener osv. men om ikke beltet er bra går alt uansett ujevnt . Gode belter er mangelvare desverre
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.029
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Joda, lever litt etter den filosofien jeg og. Men det skader ikke å gjør seg noen tanker på veien. Prøve dumme ting…… blir bare dumt… En bil går i 80 uansett motor. Men skal jeg akselerere kraftig gjør motoren en forskjell. Jeg klarer å vente på at spilleren oppnår riktig hastighet. Kanskje jeg bare søker hyllefull🤓
    Som jeg fortalte deg tidligere..... akkurat det har eller får du aldrig innflytelse på. Det er "torque" på den benyttede motor som bestemmer.
    Når den får akkurat strøm nokk, har den sin torque. Om du ganger kapasitet på psu opp med 10 eller mere, får motoren akkurat
    0,0000000000000% mere torque av den grunn. Mal du veggvorten gul eller grøn. Gir subjektivt garantert bedre opplevese enn å skifte den (y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.029
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er lite begreistra for komponenter med veggvorte.
    Hos meg mye å hente på å oppgradere veggvortene på
    Nucleus+, SOtM sMS-200 Ultra NEO, Ferrum OOR og MESH.
    Joda har respekt for at noen mener det er tull og tøys.
    Men har de testa ut?
    Slett ikke det samme at fodre en mekanisk motor, som å leke med PSU på elektroniske (lyd) kredsløp.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt leketøy anskaffet.Samme USB mikroskop som @KJ
    Amazon.com : Opti-Tekscope Digital USB Microscope Camera- True High Definition Macro 200x Zoom Imaging (1600x1200) – Video – Advanced CMOS Sensor – with 8 LED (Windows, MAC, Linux OS) : Electronics

    En ubrukt Goldring 2300 Gyger II slipning
    1662755947015.png

    1662756079413.png

    Etter tips fra KJ har jeg lært meg å ta bilder av løs pickup idag,men å få riktig lys og fokus for bilde med montert pickup er langt vanskeligere

    vi tåler ett til ikke sant...
    1662756579572.png


    Og så limklumpen til Audio Technica ATOC9ML/II

    1662804940240.png

    Ikke så lett å finne horisontal refanse og unngå "parallaksfeil",men her fikk jeg med kanten på tallerken. Hendig online sak for å måle vinkelen
    Online Protractor | Angle Measuring Tool (ginifab.com)
    resultat 21 grader (spec 23) men det er nok litt mer da mikrosopet ser litt ned på nålen, får gjøre litt trigometri for endelig resultat ( og nytt forøk i morgen med lavere siktelinje ,om fokus tillater)

    1662806211047.png
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.327
    Sted
    Under stjernene
    Slett ikke det samme at fodre en mekanisk motor, som å leke med PSU på elektroniske (lyd) kredsløp.
    Det er nok bare en' måte å finne det ut på, nemelig å prøve sjøl.
    Må innrømme at jeg er i mål koser meg med musikken😊
    Spiller på en 35 år gammel spiller, i følge app måler den 37 i 33 1/3😉
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.029
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok bare en' måte å finne det ut på, nemelig å prøve sjøl.
    Må innrømme at jeg er i mål koser meg med musikken😊
    Spiller på en 35 år gammel spiller, i følge app måler den 37 i 33 1/3😉
    Her står en 45+ år spiller. Der kører 33,333 & 45,000...... slå den du :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.029
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok bare en' måte å finne det ut på, nemelig å prøve sjøl.
    Yeah...... for dummies...Om du har en Morris Mini, og en forteller deg, at 21" felger altså ikke passer på den bilen,
    da hører man etter. Ikke nødvendigt å prøve selv. Om du gjør det........... ja, som jeg sa........ for dummies.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Mye mykt gods som skal settes i sving ser jeg. Bor is king!
    Har bor også i OC9ML/II, men da følger det med mye limgugge, så mye at man nesten ikke ser nålen,
    1662758273009.png

    Vanskelig å få fokus og lyssetting riktig med pu montert i arm. Se hvor langt nålen går ned i "lead in groove" limet subber platen
    1662758688124.png

    Hva er SRA her??
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Helledussen ,men har du USB mikroskop også da!!? Er det ikke nok med eget lytterom, McIntosh, vinyl, båndspiller,Trinnov, Ferrari, båt, og kone… og cigar. Du har vel også egne tenner også da og hverken flass eller hemoroider …
    Men Littman stetoskop da har du det ?;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Denon 103-R. Veldig mørk diamant, kanskje for dårlig lys. Den utveksten på baksiden var litt merkelig. Uansett, den spiller godt.
    7263A568-B92F-4C40-B082-859335571BE6.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke joe sånt(ultralydrenser), Pickup er brukt 48 timer,,,,venter på AT617a rensepad. Kort nålebørste fjreduserer ikke guggen
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken slipning vil dere anbefale til helt USERIØS musikk med SERIØST bra lyd?
    Børster støv av gamle skiver og blir forundret over hvor bra lyden er på de første utgivelsene for deretter å bli helt mainstream..... :unsure:

    Et eksempel:
    "Dr. Hook and the Medicine Show - Revisited "
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken slipning vil dere anbefale til helt USERIØS musikk med SERIØST bra lyd?
    Børster støv av gamle skiver og blir forundret over hvor bra lyden er på de første utgivelsene for deretter å bli helt mainstream..... :unsure:

    Et eksempel:
    "Dr. Hook and the Medicine Show - Revisited "
    Mange førsteutgivelser som det er veldig bra lyd på som du sier. Og innholdet ikke minst😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Skulle gjerne ha dett et undersidefotografi av flytchassiset på TD 226; både hvordan det venstre armbordet er montert, og eventuelle andre ulikheter fra TD125/126.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Et trommesett dekker det meste av frekvensspekteret som er tilgjengelig og derfor gir det en enklere pekepinn på hva som mangler i et system.
    Her er lenke til 3 spor som kan trigge både bass, midbass, øvre bass osv. opp til 20 000 Hz samt fasefeil i bassområdet.

    https://www.dropbox.com/sh/04om33iabip1lch/AADfzt9pfRor6GahXJn430zUa?dl=0

    Her er en analyse av Distinctive Drums så du kan se hva som mangler i eget oppsett

    Distinctive_Drums.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for den, @Balle Clorin . Fint å friske opp mekanikkmatten på morgenkvisten, og også greit med en påminnelse om hvordan man korrekt varierer effektiv resultant tonearmsmasse/resonansfrekvens.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.292
    Torget vurderinger
    1

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, @KJ, der hører den hjemme.

    Har forresten fått hjem en diger ASR-phonoforsterker på test. Fysisk omtrent på størrelse og vekt med kabinettet jeg har 1200 nCore-Watt i.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn