Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Mofi er avslørt for å ha brukt digitale filer (dsd)

    søk opp Esposito mofi Washington post
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En smule old news. ;) Til og med en egen tråd om kontroversen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    En lang og nervepirrende jobb er fullført . Uten avtagbart headshell er det ikke barebare å installere Wallys Fulcrum som gjør Azimuth justering mulig på armer om ikke har det.

    Underveis…ganske knotete å holde horisontal sporingriktig samtidig som Azimuth skal justeres . Med det gikk, bare å følge veiledningen nøye. crosstalk var 40/24 og ble 30/30 spec er 31 dB. En bieffekt er at den sporer bedre også. Vekten økter litt håper resonans en ikke blir for lav
    7482380D-952C-48DF-B9FB-EBF2A2E7F0F0.png


    Nioen detaljer og tips her
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En lang og nervepirrende jobb er fullført . Uten avtagbart headshell er det ikke barebare å installere Wallys Fulcrum som gjør Azimuth justering mulig på armer om ikke har det.

    Underveis…ganske knotete å holde horisontal sporingriktig samtidig som Azimuth skal justeres . Med det gikk, bare å følge veiledningen nøye. crosstalk var 40/24 og ble 30/30 spec er 31 dB. En bieffekt er at den sporer bedre også. Vekten økter litt håper resonans en ikke blir for lav
    Vis vedlegget 839573

    Nioen detaljer og tips her
    Selv hadde jeg antakeligvis fått mer OCD av at boltene ligger an skjevt på headshellet enn av tanken på suboptimal azimuth. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Link til Hoffman? @Dazed

    Sorry. Treg respons:

    I denne tråden kan man lese seg opp til øyet blir stort og vått:


    Med Conrad's templategen.exe kan man eksperimentere, optimalisere og justere av hjertens lyst. Litt mindre flashy enn med f.eks. en Feickert-protractor, men ikke like fastlåst. :) Og det blir like bra.

    Når du har eksperimentert ferdig med utskriftene, skriver du ut den "riktige" på fotopapir og/eller laminerer den.

    Kan lastes ned her:

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mofi er avslørt for å ha brukt digitale filer (dsd)

    søk opp Esposito mofi Washington post
    I stedet for å bli så sinna, burde folk bruke den nyheten til å ta inn over seg at det ikke spiller noen rolle. :) "avslørt" og "avslørt", forresten. ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Mofi er avslørt for å ha brukt digitale filer (dsd)

    søk opp Esposito mofi Washington post
    Denne posten er jo også en øyeåpner vedrørende analog vinyl som gikk gjennom en digital prosess allerede fra 70 tallet.
    The bulk of records mastered between the late 1970s and the demise of vinyl were cut through a digital delay, even if they were analog recordings.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    F2E35437-8063-45D2-A824-C7B1E83F8346.jpeg
    Selv hadde jeg antakeligvis fått mer OCD av at boltene ligger an skjevt på headshellet enn av tanken på suboptimal azimuth. ;)
    Ække færdi, mye å gjøre fortsatt ..prøver litt av hvert. Her med bly som siktelinjer , knotete å få dem rett på gitt.. ca 1.5 grader Azimuth justering måtte til
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Resultatet ble bra. En klar forbedring å gå fra kanalseparasjon på 24/30 til 35/36. Sporer bedre på 80um enn før også.
    Det som ikke var bra var at boltparet som fulgte med var altfor korte, de betegnet dem som lange men 14mm er IKKE langt,, jeg må ha 16-18. Wally sendte meg noen lengre gratis.
    Dessuten er boltene tyngre enn de originale 18mm i messing så de blir 1 gram mere vekt . Videre passet heller ikke gjengene til de originale messing mutterene, jeg måtte bruke ett sett muttere fra Stereofil (Nagaoka 2.6mm). Mutter fulgte IKKE med Wally..

    Jeg trenget 5 justeringer før Azimut satt( 4 skritt i en retning og ett tilbake)


    1. Boltlengde må sjekkes før kjøp!!.
    2. Muttere burde vært med!!.
    3. Veldig knotete å montere så små ting når man ikke har løst headshell, men jeg klarte det uten uhell.
    4. Vanskelig og nesten bare flaks om kan klare å justere Azimum uten å endre/fortstyrre HTA.( slark i "headshell" skruehull). Jeg hadde flaks
    5. Må ha bra test plate ( Ortofons nåværende, eller Ultimate Analog Test record). Å lytte eller måle med mV multimeter er ikke nøyaktig nok
    6. Trenger analyserverktøy for å måle kanalseparasjon. Parks Audio Puffin fikser dette lett, men jeg brukte også opptak på PC med Adobe Audition (=Cool Edit Pro), med et USB lydkort kan også REW benyttes.
    7. Arm og puckup på tåle økt vekt ca 2 gram- tipper fulcrumen veier 1 gram her. (resonans frekvens osv. Jeg kompenserte ved å fjerne fingerløften på 0.9 gram.
    pr nå har jeg noen kittklumper på PU så vekten er økt med 2 gram ( 2+8PU+10arm=20gram, før 8+10.9=18.9), vertikal resonennsfrekvenr er den samma på 9 Hz, horisontal resonans gik ned fra 7 til 6.5Hz. PU=AT OC9ML/II

    Konklusjon:
    Nødvendig for de stakkarene som ikke har Azimuth justering på sin arm. Verd pengene? for en vinylnerd ja. Men trenger tesplate og verktøy for å utnytte og finne optimal Azimuth. Visuelt var min PU i perfekt vinkel ,men måtte altså justeres med 1.5 grad for maks kanalseparasjon.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Balle Clorin
    Takk for utfyllende svar! Frister med en slik dings men prisen inkludert frakt, moms og gebyrer er avskrekkende. Fikk grei kanalseparasjonen, ca 33 dB med en plastskive på samme pickup, målt med Puffin. Får kjenne på hvor mye OCDen blir trigget etterhvert.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Med jevnt 33db separasjon er du i mål. Ikke noe å stresse mere med da.
    Folk får bare klippe plastbiter fra bankkortet og prøve seg fram..
    (1.5grader som jeg fant tilsvarer 0.3mm tykkelse, på 12mm bredde)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Resultatet ble bra.
    Konklusjon:
    Nødvendig for de stakkarene som ikke har Azimuth justering på sin arm.
    Det kan også løses ved å montere/legge en tynn «kam» under headshell, eller på toppen av PU - slik det er på f.eks Ortofon Cadenza.
    Da slipper man bl.a lengre skruer, ikke bygger det i høyden, vekt blir tilnærmet uendret og koster omtrent kr. 0,-.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    mon tro om den låter bedre enn en Thorens-matte fra 1973. Sistnevnte ser i det minste ut som at den har noe å gjøre på en Thorens.

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    mon tro om den låter bedre enn en Thorens-matte fra 1973. Sistnevnte ser i det minste ut som at den har noe å gjøre på en Thorens.

    Låter sykt mye bedre 🤣 (neida, bare tuller)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    Har aldri skjønt hvordan man tenker at slike "plattformer" skal ha noe som helst for seg, annet enn å skape langt mer vibrasjoner og dårligere lyd. Samme med design som Transcriptors Skeleton eller Rega Planet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De så i det minste bra ut!
    Men ja: Var det nå så lurt å stille spørsmålet på den måten?
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin
    Takk for utfyllende svar! Frister med en slik dings men prisen inkludert frakt, moms og gebyrer er avskrekkende. Fikk grei kanalseparasjonen, ca 33 dB med en plastskive på samme pickup, målt med Puffin. Får kjenne på hvor mye OCDen blir trigget etterhvert.
    Glemte å nevne at det høye klikket jeg hadde ved enden av «run out groove», ja nå etter azimuth justering er det blitt kraftig redusert , har prøvd å finne tilbake til plater med høyt klikk, men det kommer ikke. Kan det være Microline nålen som er spesielt følsom mht azimuthvinkel? Har en bitteliten gjenkjennelig blipp i frekvensgangen, den har nå byttet kanal, men er også redusert. Man blir visst aldri ferdig med vinytuning…

    Men nå er jeg ferdig med VTA også…ja det er best med en liten løft av tonearmbasen (+0.4grader), justert for minst intermodulasjon% og fin lydbalanse

    1660279742666.png
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Glemte å nevne at det høye klikket jeg hadde ved enden av «run out groove», ja nå etter azimuth justering er det blitt kraftig redusert , har prøvd å finne tilbake til plater med høyt klikk, men det kommer ikke. Kan det være Microline nålen som er spesielt følsom mht azimuthvinkel? Har en bitteliten gjenkjennelig blipp i frekvensgangen, den har nå byttet kanal, men er også redusert. Man blir visst aldri ferdig med vinytuning…

    Men nå er jeg ferdig med VTA også…ja det er best med en liten løft av tonearmbasen (+0.4grader), justert for minst intermodulasjon% og fin lydbalanse

    Vis vedlegget 840929
    Steike! Du har virkelig tatt pickupjustering til et nytt nivå.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Balle er siv. ing. fra gamle N.T.H. En utdannelse m. høy prestisje (y). Klart han er grundig.

    mvh
    Djevelen er i detaljene, som det ikke heter på norsk. Imponerende grundighet, ekte nerdenivå. Jeg setter stor pris på det, da jeg kan høste fruktene av hans eksperimenter da vi har lik riia, pickup og arm(nesten).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Usb mikroskop til 250kr, var ikke helt topp.. første forsøk, Ikke mulig å måle SRA på den limklumpen der. Kanskje jeg blir flinkere etterhvert. Mange mye bedre bildr postet her....
    12+ år gammel AT OC9ML/II som har ligget i skuffen til nå

    1660300256146.png


    Digitalt mikroskop, 1600x - USB | CDON Finnes en haug av disse ,90% ser like ut, selv de til 2000kr
    1660300475817.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Retippet? Alle mine Audio-Technica pickuper er nakne...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Det var det jeg trodde også , kjøpt ny i butikk (uåpnet cellofan og greier ) i Stockholm for 12+ år siden.

    Kanskje et påskudd for å kjøpe en AT PTG/II? :unsure:
    Jeg er åpenbart svindet da den skal være naken nål på min., men mindre de limte de før 2010
    428EB8E2-9D1C-42DF-8E4F-D2776B35BD37.png
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Nåla på min ML/II (kjøpt fra LP-gear for en del år siden) ser ganske lik ut, dvs en kladd med lim og en nesten usynlig diamant. Får se om jeg får tatt et portrett av den i kveld.

    mvh
    KJ
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm. Hverken MM eller MC, av diverse alder, er limt hos meg. Ikke har jeg noen gang sett noen med kladd på tuppen heller, annet enn noen retippede.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke limkladden er en indikasjon på at det er ei «non nude» nål. Mer at det er festemiddel mellom diamant og nålefane. Det er kanskje ikke like lett å krympe nåla fast i bor som det er i aluminium. Min Ortofon Quintet Black har nålefane i safir så der er det også en kladd lim i mellom.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke limkladden er en indikasjon på at det er ei «non nude» nål. Mer at det er festemiddel mellom diamant og nålefane. Det er kanskje ikke like lett å krympe nåla fast i bor som det er i aluminium. Min Ortofon Quintet Black har nålefane i safir så der er det også en kladd lim i mellom.

    mvh
    KJ

    Ja... diamanten må jo også festes i nålefanen på et vis.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Interessant, Har du skrevet noe forskjellene og karakterer til disse to her på sentralen?
    Har bare testet PTG/II i 15 minutter, så jeg har lite å komme med ennå.
    Angående limklumpene er bildet brukt på Audio-Technica sine hjemmesider for ML/II en OC9/III, ikke en ML/II. Innfestingen og diamanten til OC9/III er prikk lik den som er avbildet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke limkladden er en indikasjon på at det er ei «non nude» nål. Mer at det er festemiddel mellom diamant og nålefane.

    Tok et kjapp kikk på MCene her og det viser seg at jeg er en riktig løgnhals. Benz Ebony TR har nemlig en mikroskopisk klatt lim. Alle fra Audio-Technica er imidlertid aldeles nakne, både bor og beryllium.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn