Spotify og Squeezebox

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Tenkte jeg kunne lage en liten guide til dere som er interessert i å få spotify på squeezeboxen.
Tråden kan også brukes til spørsmål og evnt problemer underveis.
Alle programmene installeres på samme server/pc som spotify. Mens jeg har squeezecenter på en egen musikkserver.

1. Last ned og installer icecast 2.3.2 (for ditt operativsystem) på http://www.icecast.org
2. Start Icecast og velg configuration,edit config( hvis du vil ha et annet passord enn "hackme")
3. Start serveren ( kan velge at den skal starte automatisk i luken ved siden av.
4. Trykk hide to tray.

5. Last ned og installer edcast standalone 3.1.21 på http://www.oddsock.org/tools/edcast
6. Last ned og pakk ut mp3 lame codec på http://www.free-codecs.com/download/Lame_Encoder.htm
( du trenger kun å pakke ut .dll filen ) og legg denne i roten i edcast mappen. ( c/programfiles/edcast).
7. Start edcast og trykk add decoder, høyreklikk nå på den nye decoderen som dukket opp under og velg configure.
Forandre encodertype til mp3 lame, bytt server-ip til localhost og serverport til 8000.
Passordet skal være det samme som i pkt. 2 i denne guiden.
8. Klikk ok.
9. Trykk edit og skriv inn Spotify i Metadata ( eller noe annet vas ).
10. Huk av for grab metadata from window title og trykk find window.
Finn spotify og dobbeltklikk på denne.
11. Trykk ok.
12. Nå kommer det til valg og oppsett av av lydkort i live recording fanen. I mitt tilfelle har jeg Realtek audio. Huken til høyre velger jeg stereo mix. ( her kan du leke deg frem ).
13. Trykk connect ( og evnt autoconnect).
14. Åpne voluminstillingene til windows og sett wave ( evnt annet ) til midstilling.

15. Åpne squeezecenter og legg til urlen http://192.168.0.xxx:8000/stream.ogg i favoritter. ( xxx er ip til maskinen som programmene ligger på).
16. Nå kan du spille musikk fra squeezebox ved å trykke på den nylig lagttil favoritten.

Håper denne guiden kan hjelpe dere som ikke orker å vente på at noen rakettforskere skal legge til spotify plugin til squeezecenter.

Lykke til.


Steven
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Et annet alternativ er å bruke WaveInput plugin til squeezecenter.
Funker både på Linux og Windows, enklere å sett opp enn icecast, men man får ikke med metadata.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
sugress skrev:
Tenkte jeg kunne lage en liten guide til dere som er interessert i å få spotify på squeezeboxen.
Tråden kan også brukes til spørsmål og evnt problemer underveis.
Alle programmene installeres på samme server/pc som spotify. Mens jeg har squeezecenter på en egen musikkserver.

1. Last ned og installer icecast 2.3.2 (for ditt operativsystem) på http://www.icecast.org
2. Start Icecast og velg configuration,edit config( hvis du vil ha et annet passord enn "hackme")
3. Start serveren ( kan velge at den skal starte automatisk i luken ved siden av.
4. Trykk hide to tray.

5. Last ned og installer edcast standalone 3.1.21 på http://www.oddsock.org/tools/edcast
6. Last ned og pakk ut mp3 lame codec på http://www.free-codecs.com/download/Lame_Encoder.htm
( du trenger kun å pakke ut .dll filen ) og legg denne i roten i edcast mappen. ( c/programfiles/edcast).
7. Start edcast og trykk add decoder, høyreklikk nå på den nye decoderen som dukket opp under og velg configure.
Forandre encodertype til mp3 lame, bytt server-ip til localhost og serverport til 8000.
Passordet skal være det samme som i pkt. 2 i denne guiden.
8. Klikk ok.
9. Trykk edit og skriv inn Spotify i Metadata ( eller noe annet vas ).
10. Huk av for grab metadata from window title og trykk find window.
Finn spotify og dobbeltklikk på denne.
11. Trykk ok.
12. Nå kommer det til valg og oppsett av av lydkort i live recording fanen. I mitt tilfelle har jeg Realtek audio. Huken til høyre velger jeg stereo mix. ( her kan du leke deg frem ).
13. Trykk connect ( og evnt autoconnect).
14. Åpne voluminstillingene til windows og sett wave ( evnt annet ) til midstilling.

15. Åpne squeezecenter og legg til urlen http://192.168.0.xxx/stream.ogg i favoritter. ( xxx er ip til maskinen som programmene ligger på).
16. Nå kan du spille musikk fra squeezebox ved å trykke på den nylig lagttil favoritten.

Håper denne guiden kan hjelpe dere som ikke orker å vente på at noen rakettforskere skal legge til spotify plugin til squeezecenter.

Lykke til.


Steven
Har fulgt denne oppskriften til punkt og prikke og har fått opp Spotify som favoritt i displayet men når jeg trykker play får jeg en feilmelding og ingen lyd. Feilmeldingen sier no sånt som Error reading headers: Server closed without sending any data back at: også en lang tirade av ting og tang....
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
ja beklager, legg til serverporten xxx:8000/stream.ogg
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hmmm, gjorde dette, nå står det 404 site not found....

I følge SIW, et program jeg har er IP adresse 192.168.1.2 mens subnet mask er 192.168.1.1

Det er fortsatt .2 jeg skal benytte?

Er det alltid 8000?

Edit, får ikke feilmelding mer! edcast måtte tilkobles på nytt.....

Men jeg har ikke lyd, skjønner ikke hvordan jeg får spilt musikken, må jeg lage spilleliste i squeezecenter?
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Jeg har ikke dette selv, men har forstått det slik at du må sette i gang Spotify på PCen først.
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
spotify på pcen må være på ja. volum på max. kan være litt trøbbel med windows sine volum settings.
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
ja hifiguru, du skal ha 192.168.1.2

standardport er 8000. denne kan du forandre om du ønsker det.
 
J

JPMi

Gjest
hifiguru skrev:
Hmmm, gjorde dette, nå står det 404 site not found....

I følge SIW, et program jeg har er IP adresse 192.168.1.2 mens subnet mask er 192.168.1.1
Skrivefeil?
Subnet mask skal være 255.255.255.0.
192.168.1.1 er trolig gateway (ruter)?
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Denne så lovende ut ja. :)
Jeg har forresten fått en del hakking og stygge skapelyder ved flere anledninger på Spotify, så musikken derfra blir spilt på et moderat lydnivå.
Noe å ha i bakhodet ved sene fuktige kvelder i alle fall, for det er fort gjort å glemme når kvaliteten jevn over er så god.
Off topic: Jeg ser også frem til at det kommer en klient for PS3. Da blir mediacenterPCen omplassert.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Nå bruker jeg Airfoil og streamer musikken til anlegget, bruker VNC Jaadu/Iphone og styrer Spotify ved festligheter, men merker dropouts iblant noe som er irriterende nok.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Idiot her, hvordan bruker jeg egentlig spotify i SC? får bare feilmelding(404) når jeg trykker på play...
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
hifiguru skrev:
Idiot her, hvordan bruker jeg egentlig spotify i SC? får bare feilmelding(404) når jeg trykker på play...
Det var snodig.....
Du er altså inne i Squeezecenter og i Internet Radio seksjonen har du under "Tune in URL" lagt til http://192.168.1.2:8000/stream.ogg
Og det er denne maskinen du har installert Icecast og Edcast på ?

Prøvde meg med en feil URL her og får ikke den 404 feilmeldingen her........
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Funket bra dette. Streamer nå Spotify gjennom SBen.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Delvis OT: Hva gjør man for å få tilgang til spotify? Må man få invitasjon fra andre?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette ble rett og slett for avangsert for meg..
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Er det noen som kan forklare en enkel sjel hvorfor jeg ikke får andre alternativer i "Live Recording"-menyen i edcast enn mikrofonen på laptopen? Streamingen fungerer helt knirkefritt, men det er altså ikke særlig spennende å høre hva jeg selv sa fem sekunder tidligere i høyttalerne. Jeg begriper det simpelthen ikke... :p
 

variety

Fersking
Ble medlem
10.06.2009
Innlegg
1
Antall liker
0
@jowil

Det du kan prøve, er å installere "Virtual Audio Cable". VAC

Denne kjører en capture av alt som beveger seg på lydkortet og slenger det ut i en kilde som du igjen kan gjøre hva du vil med. Du vil da få opp VAC som et alternativ i tillegg til mikrofonen din.
(grunnen til at du bare får mikrofon vil jeg tro er relatert til driveren din, se om du kan finne en ny..)

Fordelen med å bruke VAC er at om du skulle få det for deg å streame noen ekterne kilder ( tv, stereoanlegg etc)
så stapper du enkelt og greit det inn i mikk inngangen på laptopen og sprer herligheten rundt i huset til Sqeezeboxene.

@sugress

Takk for en bra guide!!
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
En ny og enklere måte å streame spotify til SB:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=64590
Har ikke prøvd selv men det ser veldig greit ut.

Edit: Testet det nå, fungerer helt fint, og utrolig enkel å sette opp i forhold til Icecast eller WaveInput. Mulig det blir en liten kvalitetsforringelse ettersom det transkodes til mp3 istedfor til flac slik som WaveInput.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Mulig jeg er helt på bærtur her, men er det mulig å få Spotify til å kjøre fra ReadyNASen der SC ligger?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Mulig jeg er helt på bærtur her, men er det mulig å få Spotify til å kjøre fra ReadyNASen der SC ligger?
Spotifyklienten foreligger vel kun for Windows og Mac, så den kan nok ikke kjøres på en Readynas.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Enkel løsning for Mac

Jeg kjører nå spotify gjennom nicecast, og har lagt inn nicecast urlen i squeezecenter. Det fungerer helt supert.

Lett som en plett.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
DSBridge

Ønsker å slå nok et lite slag for DSBridge for streaming av spotify til SB/TP under windows.
Det funker utrolig fint og er lekende lett å få til å virke.

1. Last ned DSbridge fra denne linken:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=64590
Pakk ut, og kopier filene DSound.dll og dsbridge.ini til /Programfiler/Spotify mappen.
For best lydkvalitet, åpne filen dsbridge.ini i en teksteditor og endre mp3 raten til: MP3BitRate=320

2. Last ned lame mp3 enkoder versjon 3.98.2:
http://www.free-codecs.com/Lame_Encoder_download.htm
Pakk ut, og kopier filen lame_enc.dll til /Programfiler/Spotify mappen.

3. Start spotify på normal måte og spill noe musikk.

4. I SC klikk Internet radio, åpne URL, legg inn: http://ipadresse:8124
(Altså den lokale ip adressen på maskinen du kjører Spotify på, f.eks http://192.168.1.100:8124. Om dette er samme maskin som du kjørere SC på finner du denne under settings, information, server IP address).
Legg til denne adressen i favoritter og kall den for Spotify så finner du den lett igjen.

DSbridge får med seg metadata og cover art, og flac støtte kommer i en fremtidig versjon så man slipper mp3 transkodingstap.
 

Vedlegg

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Er helt grønn.... Funker dette på duet boxen også?



-Y
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Testet DSbridge nå. Utrolig enkelt og sette opp og fungerer fint :)
Takk for tips Veggen.

EDIT:
Bare en liten kommentar til pkt 4.
Jeg kjører Spotify på en annen PC enn den jeg kjører SC på og da er det Spotify PC sin IP adresse man bruker her ;)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk Veggen, utrolig enkelt og sette opp, nå kan jeg rulle inn kabelen mellom dataen og annlegget for godt :D
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Som vanlig når jeg prøver meg på noe datastyr som er så enkelt at det en fryd... så får ikke jeg dette til å virke... Installerte Spotify, det virker nydelig, lastet ned denne lame_ og la den i Spotify mappa og pakket den ut. Oppdaterte SqueezeSenter samtidig til 7.3.3 tror jeg det var, la til min ip adresse i SqueezeSenter. Får feilmelding i Squeeze boxen. Timed out bad filedescriptor og filformat ukjent i SqueezeSenter.. Noen tips?
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Psyklisten skrev:
Som vanlig når jeg prøver meg på noe datastyr som er så enkelt at det en fryd... så får ikke jeg dette til å virke... Installerte Spotify, det virker nydelig, lastet ned denne lame_ og la den i Spotify mappa og pakket den ut. Oppdaterte SqueezeSenter samtidig til 7.3.3 tror jeg det var, la til min ip adresse i SqueezeSenter. Får feilmelding i Squeeze boxen. Timed out bad filedescriptor og filformat ukjent i SqueezeSenter.. Noen tips?
Du må laste ned DSbridge også!
http://dsbridge.googlecode.com/files/dsbridge-20090707-bin.zip

Den inneholder to filer, dsbridge.ini og dsound.dll som også skal legges i Spotify mappa.

Når du starter Spotify skal det komme opp et blått rundt icon ved siden av det grønne Spotify iconet nede til høyre på skjermen (ved klokka)
Deretter legger du inn linken i SqueezeCenter som beskrevet over og trykker play.
Da skal det blå runde iconet skifte farge til grønt og du har lyd ut på Squeezeboxen!

Enkelt og genialt!
Lykke til! :)
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Installerte SqueezeSenter på nytt, da kom det opp! Men nå driver SqueezeBurken og fyller opp bufferen saaakte og rabler litt uforståelig skvalder på høygir i noen sekunder for så å fylle bufferen igjen, akkurat som om PC`n er helt overbelastet. Hmmm.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jepp. Da spiller spotify som det skal gjennom Squeezeboxen. Supert. Neste ønske er å få spilt av YOUTUBE filer gjennom Squeezebox, er det mulig?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
@Veggen: takk for pedagogisk oppskrift for streaming av Spotify! Det funker fint her hjemme.
Er det forresten mulig å søke på musikk på Spotify gjennom remote`en?
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Psyklisten skrev:
Jepp. Da spiller spotify som det skal gjennom Squeezeboxen. Supert. Neste ønske er å få spilt av YOUTUBE filer gjennom Squeezebox, er det mulig?
Fint at det ordnet seg for deg. DSBridge er supert. :)
Hvis du benytter fremgangsmåten som er satt opp som smørbrødliste i det aller første innlegget i denne tråden så blir ALL LYD fra PC'n rutet til Squeezebox'n, også YouTube selvfølgelig. Men til å se videoer på YouTube er det ubrukelig pga forsinkelsen mellom lyd og bilde.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.051
Torget vurderinger
32
Spotify fungerer utmerket på Transporteren her også etter beskrivelsen fra Veggen.

Takker så mye.

PS. For gamle synthfanatikere, så bør Howard Jones: Live Acoustic America prøves ut. :)

Roy
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hmmm. Når jeg bytter fra Spotify til f.eks youtube så vil ikke Squeezeburken spille av filene, da går den over til pc`n.
 
Topp Bunn