Spotify og Squeezebox

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.227
Antall liker
4.851
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Veggen skrev:
Stemmer ikke helt.
Det er mulig å streame lyden fra spotify free til squeezebox med pluginene dsbridge eller wavin, ulempen er at man fremdeles må styre spotify fra pc'en.
Jeg har sett en bekjent bruke en slags plugin som gjør at Spotify kan fjenstyres fra iPad etc. Noen som bruker den eller som husker hva denne løsningen heter?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.227
Antall liker
4.851
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
^ iPeng styrer SBS, BigSwifty. Den programvaresnutten jeg tenkte på, kan styre en Spotify-instans på en PC fra en iPod o.l. over nettet.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
coolbiz skrev:
^ iPeng styrer SBS, BigSwifty. Den programvaresnutten jeg tenkte på, kan styre en Spotify-instans på en PC fra en iPod o.l. over nettet.
Spotify Remoteless du tenker på kanskje?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Squeezepad til NOK 55,- er et godt alternativ til iPeng for iPad, også til NOK 55,- .

Det er vel et smaksspørsmål, men verden vil dele seg med steile fronter mellom forkjemperene.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Endelig fått surret meg til og få spotify på hovedanlegget, lenge kun brukt det på kontoret i head-fi sammenheng.
At jeg ikke har gjort dette før får meg til og gremmes, fantastisk og ha det meste av musikk et par klikk unna.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.836
Antall liker
50.827
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Nå har jeg gjort alt riktig,men jeg får time out. Ballen er grønn og alt ser bra ut men ingen lyd :mad:
noen som vet?

Mvh Ove
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Slet med det en stund jeg også, mener det var noe med http-adressen, har du med http:// først? dersom du skriver ipadressen inn uten dette funker det ikke minnes jeg.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Men hvorfor legger du ikke inn Spotify-plugin i Squeezecenterså får du direkte adgang til Spotify på remote'n?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Barbaresco skrev:
Squeezepad til NOK 55,- er et godt alternativ til iPeng for iPad, også til NOK 55,- .

Det er vel et smaksspørsmål, men verden vil dele seg med steile fronter mellom forkjemperene.
Squeezepad er et flott program. Har testet det ut litt her hjemme og jeg har planer om å kjøpe meg en Ipad2 for å bruke dette som kontrollsenter til musikken. Enda så skeptisk jeg er til Apple så har jeg ikke funnet noen bedre løsning.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Squeezepad er et flott program. Har testet det ut litt her hjemme og jeg har planer om å kjøpe meg en Ipad2 for å bruke dette som kontrollsenter til musikken. Enda så skeptisk jeg er til Apple så har jeg ikke funnet noen bedre løsning.
iPad 2 hadde vært flott, tror jeg. Jeg driver med en del sofasurfing, og da er det greit å slippe å sitte fvremoverbøyd i sofaen med PC-en på salongbordet, så en iPad virker optimal. Når den kan brukes som fjernkontroll til Squeezebox i tillegg, er det jo glimrende.

Disse remote-app'ene virker over wifi, tilsvarende som squeezebox Controller, ikke sant. Ikke med IR eller mot web-interfacet?

(Nevnte webinterface er nemlig tregt på ReadyNAS duo-en min.)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Barbaresco skrev:
Squeezepad til NOK 55,- er et godt alternativ til iPeng for iPad, også til NOK 55,- .

Det er vel et smaksspørsmål, men verden vil dele seg med steile fronter mellom forkjemperene.
Squeezepad er et flott program. Har testet det ut litt her hjemme og jeg har planer om å kjøpe meg en Ipad2 for å bruke dette som kontrollsenter til musikken. Enda så skeptisk jeg er til Apple så har jeg ikke funnet noen bedre løsning.
Hvorfor ikke kjøpe en brukt ipad1 og bruke den. Billigere løsning og du slipper kamerane. Bruker samme løsning og det funker
 
G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Hvorfor ikke kjøpe en brukt ipad1 og bruke den. Billigere løsning og du slipper kamerane. Bruker samme løsning og det funker
Det var vel den egentlige planen men så er det noen som er i USA og skal til Norge om en drøy måned som forhåpentligvis kan kjøpe med en ipad2. Og der koster det 2800kr for en 16GB versjon, og det er ikke så skrekkelig langt unna hva en brukt v1 koster her hjemme. Når den har kjappere prosessorer og slikt så regner jeg med det er verdt de ekstra kronene. Er jo uansett ikke den helt store investeringen.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg benytter Squeezecommand til kr 25 på min Android.pad, funker som rakkern det også, vesentlig bedre enn gratisprogrammene på Android market.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Gratisalternativet er ihvertfall ikke et fullgodt alternativ for android.
De 25,- er det virkelig verdt!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Disse remote-app'ene virker over wifi, tilsvarende som squeezebox Controller, ikke sant. Ikke med IR eller mot web-interfacet?
Noen som vet dette?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Ja, jeg kan svare for Squeezepad. Gode greier.
Flott. Antok det, men det er best å være sikker. Det trege webinterfacet er nemlig det eneste som gjør at jeg ikke er helt fornøyd med å ha kjøpt forrige generasjon ReadyNAS i stedet for den nye med Atom-prosessor. Hvis jeg med dette kan få en "kjapp" fjernkontroll med pent og praktisk grensesnitt, er det jo supert.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Sliter med Spotify på Squeezebox Duet

Jeg har kjørt Spotify på min duet et års tid nå. Plutselig idag vil det ikke funke. Får bare opp feilmelding "timed out waiting for data". Har til nå brukt 3.parts plugin. Prøvd å avinstallere denne for å legge inn Logitechs egen plugin, men denne funket heller ikke. Noen som kan komme med tips?
PS: Spotify funker på pcen min.

Fant ut at jeg hadde klart å legge inn feil passord på server innstillingene! Uten at jeg vet at jeg har forandret det.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
En liten kommentar bare; jeg har merket tilsvarende ting selv i det siste. Oppsettet begynner å bli så komplekst at det er vanskelig å holde oversikten. :-\ Man burde kanskje begynne å skrive ned hvilke slike "avhengigheter" som ligger i systemet. Så blir det i alle fall lettere å feilsøke. Det er lite som tyder på at hifi-systemet mitt blir særlig enklere med tiden. ::)

Mvh
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Det der er en svakhet i SC syns jeg. Har opplevd det samme masse ganger selv. Løsningen min har vært å reboote enheten med SC installert.

Min permanente løsning, som har fungert som fjell er å bruke en dedikert LINUX(Ubuntu Server) maskin til å drive SC. Serveren server også endel anna da, som filmer og bilder. Dette har fungert fjell siden dag 1.

Men er som sagt ikke ukjent med ditt problem, da kjørte jeg SC på Windows basert maskin (har ikke noe imot Windows, er det jeg bruker som desktop PC!).

Robert.

EDIT:
Bilde av servern min ;).
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
For en søt liten server Spurv. Hva er dette for en kar?
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Snasent, liker at den er på størrelse med en NAS disk, men mye mer konfigurerbar.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
DSBridge

Veggen skrev:
Ønsker å slå nok et lite slag for DSBridge for streaming av spotify til SB/TP under windows.
Det funker utrolig fint og er lekende lett å få til å virke.

1. Last ned DSbridge fra denne linken:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=64590
Pakk ut, og kopier filene DSound.dll og dsbridge.ini til /Programfiler/Spotify mappen.
For best lydkvalitet, åpne filen dsbridge.ini i en teksteditor og endre mp3 raten til: MP3BitRate=320

2. Last ned lame mp3 enkoder versjon 3.98.2:
http://www.free-codecs.com/Lame_Encoder_download.htm
Pakk ut, og kopier filen lame_enc.dll til /Programfiler/Spotify mappen.

3. Start spotify på normal måte og spill noe musikk.

4. I SC klikk Internet radio, åpne URL, legg inn: http://ipadresse:8124
(Altså den lokale ip adressen på maskinen du kjører Spotify på, f.eks http://192.168.1.100:8124. Om dette er samme maskin som du kjørere SC på finner du denne under settings, information, server IP address).
Legg til denne adressen i favoritter og kall den for Spotify så finner du den lett igjen.

DSbridge får med seg metadata og cover art, og flac støtte kommer i en fremtidig versjon så man slipper mp3 transkodingstap.
*BUUMP*

Testa dette nå og det er bare helt suverent! Overraskende bra lydkvalitet også.

ØE
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
hifiguru skrev:
Genial den der men er det ikke enklere med plug-in?
Jeg kjører serveren min på linux-boksen i kjelleren. Målet er å ha "full" spotify på laptopen i stua med anbefalinger, æpps, lignende artister og greier slik at jeg kan finne ny musikk og få lyden ut i best mulig kvalitet på hovedanlegget. En sånn plug-in skal vel installeres på serveren? Eller finnes det en annen utvei? Om det er eneste utvei installerer jeg nok server på laptopen min også og bytter frem og tilbake mellom serverene etter behov.

I går testa jeg dsbridge og "apple" airplay (vha airfoil) mellom laptopen og HTPCen i stereoracket. Jeg målte THD og sånt med RMAA på de forskjellige linkene. RMAA kan generere en test-fil som man kan spille av og måle responsen asynkront. Jeg kjørte tre tester:

referanse:
testfil.wav->squeezebox->HTPC m/lydkort(EMU-1820M)->Laptop m/lydkort(EMU-1616M)

airplay
testfil.wav->vlc.exe på laptop->airfoil til ethernet->airfoil speakers fra ethernet->HTPC m/lydkort->laptop m/lydkort

mp3 radiostrøm
testfil.wav->foobar.exe på laptop->dsbridge til ethernet->squeezebox->HTPC m/lydkort->laptop m/lydkort

Her er en del av resultatet:

THD:


IMD:


Dette øker vel motivasjonen til å gå over til plugin eller virtual audio cable. Litt vel mye teltduk rundt frekvensene med airfoil og mp3.

hilsen,
Øyvin
 

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Frister litt å gå over til lang hdmikabel og lang digitalkabel til dac og blåtanntastatur av og til men er litt redd for langt strekk på koax, noen erfaringer?
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
hifiguru skrev:
Genial den der men er det ikke enklere med plug-in?
Hei,
da har fått opp en løsning med Waveinput plug-in også. Så langt er jeg ikke særlig fornøyd. Jeg har en ubuntu-server som vanligvis er "logitech media server". For å få plugin til å funke måtte jeg installere serveren på laptopen også. For å unngå at hver enkelt spiller laster inn ny firmware hver gang man bytter fra den ene serveren til den andre bør disse to serverene kjøre samme versjon. Installasjon av WaveInput gikk greit når jeg fulgte denne:
http://wiki.slimdevices.com/index.php/WaveInput_plugin

Det neste problemet jeg støtte på var at lyden som sendes til squeezebox også kommer ut på laptopen. Det er visst et vanlig problem ut fra hva jeg leser på andre forum. Løsningen ble å plugge en 3.5mm jack i laptopen for å få den til å holde kjeft. Deretter ble det å skru opp lyden litt. Ouch! Klipping! Rygge litt tilbake. Hmm, hvor høyt kan man skru uten at det klipper tro? Den eneste løsningen jeg kommer på er å måle når det begynner å forvrenge og så "huske" hvor volumkontrollen (windows-mixeren) sto.

Konklusjonen er uansett at plugin er mye mere styr enn DSBridge. Om jeg får ånden over meg skal jeg måle hva som gir best lyd av DSBridge og Waveinput.

Waveinput:
- To servere må holdes på samme versjon (i alle fall i mitt system)
- Man må plombere lyden fra laptopen med en 3.5mm dongle
- Vanskelig å kontrollere volum/klipping
- Windows resampler alt til 48kHz i sound mixeren(usikker på denne ?)
+ Ikke mp3 enkoding
+ Tar ALL lyden fra laptopen og sender den til squeezebox

DSBridge:
- Ekstra mp3 koding i signalkjeden
- Må kopieres inn i katalogen til hvert enkelt som skal hijackes
+ Enkelt å sette opp
+ Muter spotify på laptopen ved streaming
+ Beholder 44.1Khz samplefrekvens gjennom hele signalveien(?)

Øyvin
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Litt over hodet mitt det der hehe. Kjører plugin og en faket ipad med Android som har installert Squeezecommander som remote. Hyggelig med 8" ift coverart og slikt. Null problem og veksle mellom egen digitalsamling og plugin. PC'n med serversoftware står i naborommet
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Etter at jeg gikk over fra windows til linux forsvant plutselig Spotify fra Classicen, den fungerer helt utmerket på både Touch og Radio, men ikke Classic. Merkelige greier siden den i utgangspunktet går via mysqeeuzebox.com, noen som har erfaringer med dette?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Touch og Radio har vel Spotify 'innebygget' mens classic får den vel fra lokal LMS?
Om bytte av server OS førte til at Spotify forsvant fra classic er det vel naturlig å begynne der.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det aner meg at jeg burde hatt lame og ia-32libs for å få sox - Ogg Vorbis til å funke, men finner ikke pakkene.
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
422
Antall liker
282
Torget vurderinger
4
Hva skjer ? Ingen lyd via third party spotify plugin. Dette har fungert smerrtefritt til nå. Viser at sang spiller, men ingen lyd. Ingen feilmelding.
LMS på ReadyNas

Knut
 
Topp Bunn