Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    72
    Lossless er nå tilgjengelig som valg på min Spotify app. Når jeg velger dette skipper spilleren til neste sang og videre til neste sang etc.

Jeg forventet ikke å høre noen forskjell med airpods i kontorlandskapet, men håper jo at det skal fungere. Er det noen som har rukket å få erfaringer?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.800
    Som Android bruker får jeg også lossless i dag. Som LMS bruker not so much. Og det virker ikke som Spotify har gjort dette klart i API så da kan det dra ut før vi ser slik støtte.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.463
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    2
    All hypen rundt Spotify Lossless til tross, dette er slett ikke lossless eller bitperfect eller hva de nå kaller det. Bare tøys og langt fra det de sier. Slik forstår jeg det i allefall, etter å ha sett på diverse testere.
    Jeg beholder gamle Spotify så langt det går. Ville uansett ikke hørt forskjell, uansett.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Horten
    Man kan jo se for seg at en av grunnene til at Spotify har dratt føttene sine etter seg med å tilby Lossless, kan jo fort være synliggjort i datamengden.
    0.14GB i timen med 320-kvalieteten, og nå 1GB i timen med lossless.
    Det setter jo litt krav til nettverket og serverene til Spotify når de skal ha tjenesten for nesten 700 millioner brukere.;)

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    431
    Jeg fikk idag, og har langt fra perfekte ører, men jeg hørte god forskjell i bassen!
    hadde også tidal hifi og apple music lossless.. har ikke blindtestet disse dog

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    Man kan jo se for seg at en av grunnene til at Spotify har dratt føttene sine etter seg med å tilby Lossless, kan jo fort være synliggjort i datamengden.
    0.14GB i timen med 320-kvalieteten, og nå 1GB i timen med lossless.
    Eg lurer vel litt på om dei ikkje overdriv litt. Ein time rå PCM i 24/44.1 tilsvarer 953 MB, så reknestykket tek ikkje omsyn til FLAC-kodinga, som normalt burde kunne få det ned til 0.5 GB/t. Dessutan vil sikkert veldig mange av dei 700 millionane køyra dette på "automatisk" eller "middels" over mobilnett.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^^ Bassen er vel det som påvirkes aller minst av lossy compression, såfremt man ikke hører på svært lave bitrater.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.800
    Vel noe skjer i hvertfall i lavere register som ikke skal være der ved 24-bit filer: youtu.be/mH2723cSejE?t=278

1759321859873.png

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Iblandet en smule desperasjon kanskje? Etter årevis med løfter uten fremgang.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    Markedstunt?
    Men Spotify har jo ei originalfil i biblioteket sitt frå distributøren/plateselskapet, og den er sannsynlegvis PCM tapsfritt koda (FLAC, AIFF, WAV). Om den fila er i 24/44.1 er vel meir usikkert, så dersom Spotify må nedsampla og/eller auka bitdjupn vil det jo ikkje vera «bitperfect» frå det Spotify har fått.

Han YT-fyren @PeriodeLytter lenkja til forklarte jo at dette handla om lokale problem i avspelinga: at miksarane i Android og Windows gjorde slemme ting med det snigitale dignalet før det vart sendt til dCS-DACen hans, og at streamarane (via Connect) ikkje støtta "Spotify lossless" enno.

Eg skal ikkje påstå noko som helst om kva dei har gjort, og det er uansett ingenting som er tilgjengeleg på min konto (ikkje på iOS, og ikkje på Windows).

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.800
    -120dB nivå. Er det hørbart?
    Neppe, men når man selger 24-bit lossless og i praksis leverer noe annet grunnet begrensninger i avspillingsapplikasjonen er det vel på sin plass at vi diskuterer det? Som jeg har påpekt tidligere i tråden er Eversolo en av plattformene som bør testes om dem kan spille av Spotify sine FLAC filer uten resampling siden dem for andre tjenester omgår Android sin default mikser.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.326
    Sted
    Horten
    Neppe, men når man selger 24-bit lossless og i praksis leverer noe annet grunnet begrensninger i avspillingsapplikasjonen er det vel på sin plass at vi diskuterer det? Som jeg har påpekt tidligere i tråden er Eversolo en av plattformene som bør testes om dem kan spille av Spotify sine FLAC filer uten resampling siden dem for andre tjenester omgår Android sin default mikser.
    Det er på sin plass å diskutere hva som er hørbart ja. Selv om sikkert en mengde DAC'er nok helt av seg selv produserer et mye dårligere resultat enn hva som tyter ut av Windows i den målingen du viser til.:rolleyes:

Anyways, Spotify kunne nok ha hatt bedre kontroll på avsillingskjeden sin i forkant av lanseringen. Inkl SpotifyConnect som nok sikkert også må oppdatteres rundt om i diverse streamers.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    FWIW, for dei som vil følgja arbeidet med å få librespot (for Volumio, og sikkert ei rekkje andre spelarar) til å ta Spotify Lossless:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.800
    FWIW, for dei som vil følgja arbeidet med å få librespot (for Volumio, og sikkert ei rekkje andre spelarar) til å ta Spotify Lossless:

Det har dessverre stoppet litt opp som postet her: https://www.hifisentralen.no/forume...-server-teknisk-diskusjon.105184/post-4253639

Edit: Vil jo være fint om Spotify ser Volumio som en ønsket partner og åpner døren for librespot. Men jeg frykter kanskje dem må gå via connectoren da Spotify ser ut til å ønske ha full kontroll på brukerflaten. Slik vi også ser Roon som er større aktør heller ikke får tilgang.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.081
    Torget vurderinger
    1
    Der var Lossless på plass i appen..!

1759335146112.png

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    977
    Torget vurderinger
    4
    Android app? Måtte app oppdateres i dag før du så endringene?
    Ikke kommet noen ny app versjon i appstore for iPhone i dag såvidt jeg kan se.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Det kom ei oppdatering i Appstore i dag, 9.0.84, men ingen lossless her enno.

Når eg ser korleis utviklarane må slita med å få OS-klientar til å stø funksjonaliteten, vert eg berre sur og lei, uansett.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.322
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke fått noe lossless oppdatering på noe jeg har av apper, når jeg bruker connect fra Spotify på mobilen til eversolo dukker dette opp.
    1000010916.png

1000010918.jpg

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.288
    hvorfor prates det om 24bit, har spotify nevnt det? tapsfritt CD blir da 16/44.1
    650mb/74min * 60 = 527MB, rundt halvparten om flac brukes, fortsatt tapsfritt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    hvorfor prates det om 24bit, har spotify nevnt det? tapsfritt CD blir da 16/44.1
    650mb/74min * 60 = 527MB, rundt halvparten om flac brukes, fortsatt tapsfritt.
    Ja, dei reklamerer med opp til 24/44.1. Bonus om det berre gjeld for materiale dei har fått i 24-bit

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.288
    må være kjipt for spotify å flerdoble lagring og båndbredde-kostander til 24bit for noe de vet ingen vil høre :ROFLMAO: tipper selv regnskapsføreren deres forstår mer enn youtuberene

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn