Det er jo derfor den svenske CEO’en røk i dag.Ja nå får de bare se å rulle ut dette i Norge også! Tenk at svenskene har fått det før oss![]()
![]()
Det er jo derfor den svenske CEO’en røk i dag.Ja nå får de bare se å rulle ut dette i Norge også! Tenk at svenskene har fått det før oss![]()
![]()
Ja, han duden som ble intervjuet der hadde ikke filla peiling på hva han snakket om hvertfall.SPOTIFY LOSSLESS: Too little, too late?
Men kva i all verda er det, då?All hypen rundt Spotify Lossless til tross, dette er slett ikke lossless eller bitperfect eller hva de nå kaller det. Bare tøys og langt fra det de sier. Slik forstår jeg det i allefall, etter å ha sett på diverse testere.
Eg lurer vel litt på om dei ikkje overdriv litt. Ein time rå PCM i 24/44.1 tilsvarer 953 MB, så reknestykket tek ikkje omsyn til FLAC-kodinga, som normalt burde kunne få det ned til 0.5 GB/t. Dessutan vil sikkert veldig mange av dei 700 millionane køyra dette på "automatisk" eller "middels" over mobilnett.Man kan jo se for seg at en av grunnene til at Spotify har dratt føttene sine etter seg med å tilby Lossless, kan jo fort være synliggjort i datamengden.
0.14GB i timen med 320-kvalieteten, og nå 1GB i timen med lossless.
Markedstunt?Men kva i all verda er det, då?
En sånn grafisk presentasjon roper jo imot øyet selvsagt.Vel noe skjer i hvertfall i lavere register som ikke skal være der ved 24-bit filer: youtu.be/mH2723cSejE?t=278
Vis vedlegget 1149687
Men Spotify har jo ei originalfil i biblioteket sitt frå distributøren/plateselskapet, og den er sannsynlegvis PCM tapsfritt koda (FLAC, AIFF, WAV). Om den fila er i 24/44.1 er vel meir usikkert, så dersom Spotify må nedsampla og/eller auka bitdjupn vil det jo ikkje vera «bitperfect» frå det Spotify har fått.Markedstunt?
Neppe, men når man selger 24-bit lossless og i praksis leverer noe annet grunnet begrensninger i avspillingsapplikasjonen er det vel på sin plass at vi diskuterer det? Som jeg har påpekt tidligere i tråden er Eversolo en av plattformene som bør testes om dem kan spille av Spotify sine FLAC filer uten resampling siden dem for andre tjenester omgår Android sin default mikser.-120dB nivå. Er det hørbart?
Det er på sin plass å diskutere hva som er hørbart ja. Selv om sikkert en mengde DAC'er nok helt av seg selv produserer et mye dårligere resultat enn hva som tyter ut av Windows i den målingen du viser til.Neppe, men når man selger 24-bit lossless og i praksis leverer noe annet grunnet begrensninger i avspillingsapplikasjonen er det vel på sin plass at vi diskuterer det? Som jeg har påpekt tidligere i tråden er Eversolo en av plattformene som bør testes om dem kan spille av Spotify sine FLAC filer uten resampling siden dem for andre tjenester omgår Android sin default mikser.
Det har dessverre stoppet litt opp som postet her: https://www.hifisentralen.no/forume...-server-teknisk-diskusjon.105184/post-4253639FWIW, for dei som vil følgja arbeidet med å få librespot (for Volumio, og sikkert ei rekkje andre spelarar) til å ta Spotify Lossless:
![]()
Spotify lossless support · Issue #1583 · librespot-org/librespot
Discussed in #1578 Originally posted by michaelherger September 10, 2025 https://newsroom.spotify.com/2025-09-10/lossless-listening-arrives-on-spotify-premium-with-a-richer-more-detailed-listening-...github.com
Ja, dei reklamerer med opp til 24/44.1. Bonus om det berre gjeld for materiale dei har fått i 24-bithvorfor prates det om 24bit, har spotify nevnt det? tapsfritt CD blir da 16/44.1
650mb/74min * 60 = 527MB, rundt halvparten om flac brukes, fortsatt tapsfritt.