Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.408
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Ellers litt morsomt for meg som har brukt Apple Music en stund, at Spotify velger alac.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.535
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. ALAC resulterer jo typisk i større filer enn FLAC, så det er vanskelig å se hvorfor de har valgt den codecen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.748
    Ellers litt morsomt for meg som har brukt Apple Music en stund, at Spotify velger alac.
    Har du lenke til denne infoen? Det stod da vitterlig i pressemelding at det skulle være FLAC.
    With Lossless, you can now stream tracks in up to 24-bit/44.1 kHz FLAC, unlocking greater detail across nearly every song available on Spotify. So you can enjoy new releases and your favorite tracks, in the highest quality, while being immersed in the music.
    Men om dem faktisk bruker ALAC kommer stream muligens også i en kontainer med DRM?

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.408
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Har du lenke til denne infoen? Det stod da vitterlig i pressemelding at det skulle være FLAC.

Men om dem faktisk bruker ALAC kommer stream muligens også i en kontainer med DRM?
    Står på bildet jeg lastet opp.
    Men ja, for det første er jeg helt enig med deg. Ser ut som all offentlig info om dette er at det skal være Flac.
    For det andre får jeg ikke opp bitrate info på alt jeg spiller i Spotify nå.

Sist redigert:

IvarT

Nattmannen
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mener det stod i pressemeldingen at det ville komme opp et nytt valg med navnet "Lossless" under avspillingskvalitet når dette ville bli tilgjengelig.

mediekvalitet_spotify.jpg

Om jeg har skjønt det rett skal jeg altså få opp et nytt alternativ med navnet "Lossless" (eventuelt "Tapsfri" om de kjører automatisk oversettelse til norsk på alt) når dette blir tilgjengelig.

I pressemeldingen var det presisert at man selv måtte gå inn i innstillingene på hver enhet og endre dette selv. Det er altså ikke slik - om jeg har forstått det rett - at Spotify plutselig av seg selv begynner å spille i Lossless.

@Entropy Hvordan ser det ut i disse innstillingene i Spotify hos deg?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.748
    Står på bildet jeg lastet opp.
    1758445534529.png

hmm... kan det være spilleren din gjør samme som Lyrion? På LMS systemet gjør den uoffisielle pluggen konvertering fra 320kbps til 44.1/16 WAV for å sikre at eldre spillere som mangler dekoder kan spille av filene, samt forenkle evt DSP. Men igjen hvorfor Cambridge skulle velge ALAC all tid dem kjører Linux Stream Magic sw virker jo merkelig det også. Får du velge lossless i Spotify appen på telefon? En skulle tro tilgang til lossless følger brukerkonto og ikke bare device.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.408
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mener det stod i pressemeldingen at det ville komme opp et nytt valg med navnet "Lossless" under avspillingskvalitet når dette ville bli tilgjengelig.

Vis vedlegget 1147597

Om jeg har skjønt det rett skal jeg altså få opp et nytt alternativ med navnet "Lossless" (eventuelt "Tapsfri" om de kjører automatisk oversettelse til norsk på alt) når dette blir tilgjengelig.

I pressemeldingen var det presisert at man selv måtte gå inn i innstillingene på hver enhet og endre dette selv. Det er altså ikke slik - om jeg har forstått det rett - at Spotify plutselig av seg selv begynner å spille i Lossless.

@Entropy Hvordan ser det ut i disse innstillingene i Spotify hos deg?
    Ser helt like ut som hos deg.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.408
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1147598
    hmm... kan det være spilleren din gjør samme som Lyrion? På LMS systemet gjør den uoffisielle pluggen konvertering fra 320kbps til 44.1/16 WAV for å sikre at eldre spillere som mangler dekoder kan spille av filene, samt forenkle evt DSP. Men igjen hvorfor Cambridge skulle velge ALAC all tid dem kjører Linux Stream Magic sw virker jo merkelig det også. Får du velge lossless i Spotify appen på telefon? En skulle tro tilgang til lossless følger brukerkonto og ikke bare device.
    Aner ikke. Kan ha vært en software bug før lansering f.eks.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.721
    Torget vurderinger
    1
    Spotify HiFi inkluderer oppgradering fra 16 bit til 24 bit.
    Noen her som har DAC med display som viser bit oppløsningen på det digitale inngangssignalet?
    (Min viser bare samplingsfrekvens, som er 44.1kHz uavhengig av om signalet er lossy eller lossless).

Da kan dere prøve f.eks. å streame Leonard Cohen/You Want It Darker, og se om man får 16 eller 24 bit ut fra Spotify.
    IMG_6958.jpeg

(skjermbilde fra Qobuz)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1147598
    Spotify sin lossy stream er 44.1khz/16 bit. Så det vil typisk stå det også når man spiller av ikke-lossless fra Spotify.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn