Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Den er bra nok! Blindtester motbeviser jo det du påstår og jeg tror ikke på st du har gullører
    MQA og DSD128 er veldig bra, så i blind test hadde jeg sikkert gjettet feil her og der. Men du trenger ikke gullører for å høre forskjell på Spotify og DSD128.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Så Spotify ble antatt for dårlig etterhvert som stereoanlegget ble bedre, derav overgang til Tidal. Så ble det oppdaget at CD egentlig var best av alt.
    Gikk du da tilbake til Spotify? 🤔
    Vi kaller det heller oppgraderingsønsket. Ettersom stereoanlegget ble bedre, syntes jeg Spotify låt helt supert. Særlig etterhvert som jeg prøvde forskjellige DACer. Å gå fra Chromecast via rca-kabel til å plugge CC Audioen inn i en Denon AVR 2809 var jo et kjempeløft, og enda bedre ble det med BluSounden jeg kjøpte meg etterhvert. Men selvsagt ville jeg finne ut om det ble vesentlig bedre med Tidal, først CD-kvalitet og så Master, ettersom "alle" snakket om det.

    Og en viss placeboeffekt kom nok. Men ettersom jeg ikke fortsatt ikke likte Tidal-grensesnittet etter å ha brukt det i over et år, og ble lei av å bruke det, sammenlignet jeg lyden i tjenestene.

    CDene har jeg hatt stående i en eske på loftet ganske lenge. Har ikke hatt bruk for dem, ettersom alt jo ligger ute "på strømmen". Men så begynte jeg å kjøpe litt CDer igjen ifjor, fortrinnsvis brukt. Kom også fram til at det jo er koselig å sette på en CD, og dedikere seg til et helt album, noe det gjerne ikke blir til at en gjør når en strømmer. Og dermed ble flere og flere CDer plukket fram fra den esken på loftet. Og i skrivende stund sitter jeg og ripper alle sammen i FLAC for å ha på disk. Jeg mener; dette er jo ting jeg har betalt tusenvis av kroner for i årene løp, og det er klart jeg skal ha dem tilgjengelig! Og ja, de skal stå framme også; var på IKEA og kjøpte tre ekstra hyller til Billy-en min i går.

    Og det er bra, for nyere remasteringer og remixer er ikke alltid oppgraderinger! Ta bandet Brufords to mest kjente skiver. De kom ut med ny miks for seks år siden. Og poff, så var originalversjonene borte fra strømmen. De nye versjonene låter ikke bra, synes jeg. Skjønner meg ikke helt på valgene de har tatt der. Veldig glad for at jeg kjøpte originalene på CD en gang for mange år siden!
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Flott historie på hvordan man med tiden høster erfaringer og preferanser.
    Har vært i ca samme spor selv, mest streaming men CD'er er rippet (til wav) og spilles av tidvis.

    Dette med versjoner/mastering utgaver er jo etterhvert blitt kjent som en viktig del å ta med i vurderingen når/om man sammeligner eks CD eller streaming.

    Hvis man spekulerer i at de aller fleste på Spotify hører musikk på vei til skole/jobb eller på ulike smarthøyttalere/Sonos, aka typiske steder lyd er viktigere enn høy lydkvalitet, så vil jo naturlig de som mastrer/mixer musikken ha fokus på akkurat dette.
    -Disse typiske brukerene ønsker jo også selvsagt litt trøkk/punch i musikken selv i støyende omgivelser, og opplasted resultat er nok desverre deretter.
    Viktig at de fleste er fornøyd, antall avspillinger trumfer det meste. (det er jo det som gir penger i kassa)

    Sånn sett vil det ikke hjelpe at Spotify øker bitrate/kvaliteten heller. 🤔
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Hvis man spekulerer i at de aller fleste på Spotify hører musikk på vei til skole/jobb eller på ulike smarthøyttalere/Sonos, aka typiske steder lyd er viktigere enn høy lydkvalitet, så vil jo naturlig de som mastrer/mixer musikken ha fokus på akkurat dette.
    -Disse typiske brukerene ønsker jo også selvsagt litt trøkk/punch i musikken selv i støyende omgivelser, og opplasted resultat er nok desverre deretter.
    Viktig at de fleste er fornøyd, antall avspillinger trumfer det meste. (det er jo det som gir penger i kassa)

    Sånn sett vil det ikke hjelpe at Spotify øker bitrate/kvaliteten heller. 🤔
    Det er lett å høre at våre tiders lydproduksjoner, iallfall i popsegmentet, låter grandiost og punchy. Jepp, riktig så lekkert, selv om det kan bli en anelse too much på et velvoksent hifianlegg. Men det er jo så klart for å låte bra på en mindre smarthøyttaler. Jeg har aldri hørt airpods, men jeg merker meg jo at når jeg løper med mine JBL Reflect Mini, så har jeg jo en tendens til å digge nettopp disse nyere, storslagne pop-produksjonene. Legg merke til hvor mye "kjipere" 90-tallspopen låter. På den tiden hadde jo de fleste et mer eller mindre "ordentlig" stereoanlegg i stua med fulltonehøyttalere - det var før selv "mini-anleggenes" tid. Våre dagers små smarthøyttalere er jo langt fra noen fulltoner, de er små høyttalere som digitalt presses til å spille "bass".

    Spotify trenger ikke å oppgradere bitraten i det hele tatt. De er som aktør store nok, lytterne flest bryr seg katta om bitraten. Dessuten er jo bluetooth AptX HD det beste lydgrensesnittet almuen bruker - til og med jeg bruker det i stua. Og da vil en strøm i CD-kvalitet uansett havne på noe i nærheten av Spotify-bitrate.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Qubuz og synes det er betydelig bedre enn Spotify og Tidal…
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Er det slik at Qubuz, i motsetnad til to andre, strøymer "lossless komprimert" PCM i 16/44.1 (eller høgare), utan fiksfakseri som MQA eller DSD?
    Qobuz bruker ikke MQA nei.
    Etter decodingen av flac, så er det ren PCM som tyter ut.

    DSD er foresten ikke fixfakseri. I flere tiår har DSD vært brukt som det råe digitale opptaket i studio. :cool:
    SACD-formatet er DSD, etc.

    Link til info på hva Qobuz tilbyr av formater:
    https://www.qobuz.com/se-en/info/Qobuz-Vous/The-audio-formats-available-at179478
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Jeg ramlet tilfeldigvis over en forklaring av normaliseringen til Spotify som kanskje er interessant for noen.

    Dette betyr som sikkert endel allerede vet at man i mindre grad incentiveres til å dynamisk komprimere hardt i produksjonsleddet (som er bra) https://www.jeloysound.no/artikler/...9-64BAHTPAzXertR7jlvz2RihovUZrboM0UUWRWyc5wuI
    Bra artikkel.
    Men om leverandør av musikken inn til Spotify kødder det til, så får ikke Spotify gjort mye.
    Eks det sporet her, legg merke til tittelen:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er vel i teorien det Spotify gjør, ved at uansett hvor mye du komprimerer så vil det normaliseres slik at høyeste nivå ikke blir høyere enn høyeste nivå på andre låter. Dessverre er det ofte ikke støttet når det streames ut via Sonos og annet av en eller annen fjern grunn.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Sant. Men vi kan være ganske sikker på at den låta der ikke blir noe bedre i høyere oppløsning på Spotify. :cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    At Spotify bruker OGG var nytt for meg. Må ha sovet i den timen (også). Takker!


    At DSD er noe ganske annet og suger bigtime vet vi.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia med DSD er, bortsett fra et hysterisk høyt ultrasonisk støynivå, at dersom man skal etterprossessere et opptak i DSD må det konverteres til PCM først. Så må det tilbake til DSD om man skal levere det på SACD. Go figure.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Ja, med et (1) bit så er det vanskelig å justere noe så enkelt som eks volum ja. :cool:
    Men DSD er vel det nærmeste som finnes representasjon av analogt signal i digital verden. Greit da som originalt opptak mener jeg.
    Så kan man konvertere og herje videre i annet format (PCM).

    At det er brukt noise-shaping (eller flytting) opp i høyere frekvenser er jo en ting. Usikker på hvorfor det skulle plage noen da vi snakker om 500khz området?

    -Ser at det finnes noen videoer fra ASR den han plukker istykker god-gammel-nok-PS Audio fyren sine utgivelser i DSD64 eller hva det er.
    Men om det er noe feil i eks nedsampling eller annet som er årsaken er vel ikke avklart. Eller kanskje dem har rota da dem setter inn pcm-code for eks volum.?

    Anyways, interessant tema men kanskje tvilsom relevant i Spotify-tråden det her.🤔
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sant. Men vi kan være ganske sikker på at den låta der ikke blir noe bedre i høyere oppløsning på Spotify. :cool:
    Ja, men usikker på hvorfor det er relevant / hva det poengterer. Det blir jo akkurat like dårlig på ethvert annet medium også. Men det er kanskje poenget ditt? At hvordan det mastres er viktigere? :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    Ja den låta er helt jævlig uansett kvalitet/oppløsning.

    Men jeg tror at også Spotify har de samme tankene.
    -Hvis de som laster opp musikken har (re)mixet den til å være såkalt "hot"/punchy (for de aller fleste av brukerene liker det/det låter bra på enkelt utstyr), så trenger ingen noen bedre kvalitet/oppløsning.
    Aka Spotify trenger ikke bruke penger på det, og kan ha en vente og se holdning.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig enkelt å si... "Vi jobber med det", det er til og med helt gratis å si det...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    0
    Qobuz bruker ikke MQA nei.
    Etter decodingen av flac, så er det ren PCM som tyter ut.

    DSD er foresten ikke fixfakseri. I flere tiår har DSD vært brukt som det råe digitale opptaket i studio. :cool:
    SACD-formatet er DSD, etc.

    Link til info på hva Qobuz tilbyr av formater:
    https://www.qobuz.com/se-en/info/Qobuz-Vous/The-audio-formats-available-at179478
    Det var nytt for meg. Har du noen konkrete eksempler om hvem og hvordan man gjør det?
    Faller ikke poenget bort i det man konverterer til PCM for å redigere og mikse?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Horten
    DSD er jo som de aller andre formater innen musikk, og kanskje spesielt hi-fi, omdiskutert og kontroversielt.

    Kongstanken er vel at DSD med sin 1 bit oppløsning (hvor det ene bit kommer tettere/oftere eller lengre fra hverandre avhengig av signalet) er jo at dette er det nærmeste man kommer representasjon av analogt signal i den digitale domenet.
    Om man aksepterer dette, (med de ulempene som ogå er der) så er det sånn sett perfekt til å lagre rå/originalt opptak.

    Så kan man ev konvertere til annet format for å processere/eq/mix++, og så konvertere igjen enten tilbake til DSD eller annet format (FLAC++) for distribusjon.
    -Konverteringer og tema rundt dette er nok mere en sak/kontroversielt i hi-fi miljøet, enn i pro-audio verden.:rolleyes:

    Mener det også siden starten har kommet varianter og utvidelser på DSD også, slik at noe processering kan gjøres direkte på formatet.
    Mere info her: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital

    God-gammel-nok PSAudio sitt studio er vel en knallhard tilhenger av DSD. Tror han har lagd endel videoer på Youtube også på saken rundt DSD 🤔 .

    Ayways, nok fra meg om DSD i Spotify-tråden.:cool:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Utrolig enkelt å si... "Vi jobber med det", det er til og med helt gratis å si det...
    Det er vel naudsynt å levera vaporware når stadig fleire av alternativa tilbyr dette utan noko vidare styr.

    Hadde det ikkje vore for at vi har ein i familien som bruker Android, hadde det vore ei smal sak å byta til Apple Music til same pris som vi betalar for Spotify. Hadde mista den kjekke integreringa med pi-streameren min, då.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel naudsynt å levera vaporware når stadig fleire av alternativa tilbyr dette utan noko vidare styr.

    Hadde det ikkje vore for at vi har ein i familien som bruker Android, hadde det vore ei smal sak å byta til Apple Music til same pris som vi betalar for Spotify. Hadde mista den kjekke integreringa med pi-streameren min, då.
    Apple Music er tilgjengelig på Andriod.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Jøss, hvem skulle trodd https://e24.no/boers-og-finans/i/XbezPB/wall-street-faller-fra-start-solid-oppgang-for-spotify

    The Werge har forrseten en artikkel som sier at Spotify hadde alt klart til å gå live med lossless men at Apple sin lansering uten prisøkning ødela dere planer. Ansatte skal vinsok i lenger tid kunne benytte tjenesten. CEO forteller videre at løsning lanseres when it makes sense for Spotify's. Som jeg tolker dit at hen at den lanseres først når selskapet ser en mulighet til å øke pris på abonnementene.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ikke relatert til HiFi, men kan muligens likevel være av interesse?
    Spotify Breaks Down the Mapping Tech Behind Its Algorithm
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Fra https://forums.macrumors.com/thread...top-tier-supremium-subscription-plan.2393617/

    Original kilde: https://www.bloomberg.com/news/arti...w-premium-tier-expected-to-include-hifi-audio

    The subscription tier, dubbed "Supremium" internally, will become Spotify's most costly plan and include HiFi audio. Spotify first announced its intention to offer HiFi audio in 2021 but subsequently delayed the launch of the feature for unknown reasons.
    Dette er lovende! Ikke at jeg mistenker det vil bli et kvantesprang, men dette kan i alle fall holde nevrosene under kontroll.

    Jeg tipper prisen havner på rundt 150-200kr pr måned i Norge.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Håper at dette stemmer, liker Spotify ennå bedre om det blir hifi😁
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette blir bra, Spotify er helt suverent når det å finne ny musikk, og Connect passer meg bra. Og jeg er enig med Brummund, det er bra nå, men blir det muligheter for Hifi så vil mulige nevroser holdes i sjakk over tid. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bare det ikke gjør slik at alt blir dyrere, hadde det ikke vært for resten av familien så hadde Spotify vært ute av huset for lengst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bare det ikke gjør slik at alt blir dyrere, hadde det ikke vært for resten av familien så hadde Spotify vært ute av huset for lengst.
    Må ha Spotify uansett, slik som du sier på grunn av resten av familien - samt at ved besøk/fester så er det jo ingen som har noe annet enn Spotify i min omgangskrets. Men jeg hadde gladelig betalt en 100-lapp ekstra i måneden for å få hele Spotify sitt (store) bibliotek i FLAC med CD-kvalitet for å slippe å ha Qobuz på siden :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Må ha Spotify uansett, slik som du sier på grunn av resten av familien - samt at ved besøk/fester så er det jo ingen som har noe annet enn Spotify i min omgangskrets. Men jeg hadde gladelig betalt en 100-lapp ekstra i måneden for å få hele Spotify sitt (store) bibliotek i FLAC med CD-kvalitet for å slippe å ha Qobuz på siden :)
    Enig i det👍🏻
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette blir bra, Spotify er helt suverent når det å finne ny musikk, og Connect passer meg bra. Og jeg er enig med Brummund, det er bra nå, men blir det muligheter for Hifi så vil mulige nevroser holdes i sjakk over tid. :)
    Synes egentlig Spotify utklasser alle andre på alt bortsett fra lydkvalitet. Så kommer dette så vet vertfall jeg hva jeg kommer til å gjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn