Digitale avspillere Spennende DAC og fin pris.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Det finnes neppe noen Dac som passer for alle, like lite som det finnes forsterker som alle synes er bra. Så hvilke tilbakemeldinger noen måtte ha vil nok hjelpe den enkelte lite. Man må finne sitt utstyr som passer en selv. Selv om det kommer med jevne mellomrom ting som hausses opp som så fryktelig bra og som regel viser seg å være kun en ønsketenkning.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Syntes D70 passet best til min lo-fi musikk, D90 er en markant bedre DAC hvis du spiller mest musikk med bra kvalitet. Men jeg har bla. endel MP3 fra 90 åra.
    Låt det ikke minst like bra på D90 da, de mp3 filene?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Det finnes neppe noen Dac som passer for alle, like lite som det finnes forsterker som alle synes er bra. Så hvilke tilbakemeldinger noen måtte ha vil nok hjelpe den enkelte lite. Man må finne sitt utstyr som passer en selv. Selv om det kommer med jevne mellomrom ting som hausses opp som så fryktelig bra og som regel viser seg å være kun en ønsketenkning.
    Nei, nå må du ikke være så negativ :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Det finnes neppe noen Dac som passer for alle, like lite som det finnes forsterker som alle synes er bra. Så hvilke tilbakemeldinger noen måtte ha vil nok hjelpe den enkelte lite. Man må finne sitt utstyr som passer en selv. Selv om det kommer med jevne mellomrom ting som hausses opp som så fryktelig bra og som regel viser seg å være kun en ønsketenkning.
    Nei, nå må du ikke være så negativ :)
    Jeg skal prøve, men det er ikke alltid like lett;D
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Det finnes neppe noen Dac som passer for alle, like lite som det finnes forsterker som alle synes er bra. Så hvilke tilbakemeldinger noen måtte ha vil nok hjelpe den enkelte lite. Man må finne sitt utstyr som passer en selv. Selv om det kommer med jevne mellomrom ting som hausses opp som så fryktelig bra og som regel viser seg å være kun en ønsketenkning.
    Nei, nå må du ikke være så negativ :)
    Jeg skal prøve, men det er ikke alltid like lett;D
    Det kunne ikke sies bedre. Dette er realiteten.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

    Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.

    Edit: Kilde er nesten alltid Spotify.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

    Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.

    Edit: Kilde er nesten alltid Spotify.
    Jeg har også hatt HD2 som er en enkel å grei Dac, dog ett stykke fra en topp Dac.
    Du kan teste ut en HD20 det burde være en Dac som funker bra til oppsettet ditt. Skulle du ikke få noen forskjell med den heller kan du slå deg til ro med det du har.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

    Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.
    Som du har sett i denne og andre tråder, det er to mulige veier:
    1. en dac som måler bra. Ikke nødvendigvis dyr og fancy, det finnes flere gode eksempler hvorav Topping er et av dem
    2. en dac som oppleves bra. Ikke nødvendigvis noen motsetning til pkt. 1, men det er en subjektiv bedømmelse. Ofte koster den typen dac'er hårreisende mye, og det passer neppe helt inn i lag med Rotel og Klipsch, rent prismessig. Jeg vil tro at innebygd dac i receiver måler ganske bra, og en del bedre enn de som noen av oss opplever som subjektivt bedre.

    Kanskje kan en Heed Dac fra Modular-serien (ikke lenger i produksjon) kan gjøre susen, om du har sjans til å høre den. Alternativt iFi.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Jeg har også hatt HD2 som er en enkel å grei Dac, dog ett stykke fra en topp Dac.
    Du kan teste ut en HD20 det burde være en Dac som funker bra til oppsettet ditt. Skulle du ikke få noen forskjell med den heller kan du slå deg til ro med det du har.
    Ja, det er selvfølgelig en mulighet, men om det er ganske enighet om at det til mitt anlegg ikke vil ha noe for seg sparer jeg heller de kronene eventuelt.

    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

    Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.
    Som du har sett i denne og andre tråder, det er to mulige veier:
    1. en dac som måler bra. Ikke nødvendigvis dyr og fancy, det finnes flere gode eksempler hvorav Topping er et av dem
    2. en dac som oppleves bra. Ikke nødvendigvis noen motsetning til pkt. 1, men det er en subjektiv bedømmelse. Ofte koster den typen dac'er hårreisende mye, og det passer neppe helt inn i lag med Rotel og Klipsch, rent prismessig. Jeg vil tro at innebygd dac i receiver måler ganske bra, og en del bedre enn de som noen av oss opplever som subjektivt bedre.

    Kanskje kan en Heed Dac fra Modular-serien (ikke lenger i produksjon) kan gjøre susen, om du har sjans til å høre den. Alternativt iFi.
    Om jeg forstår deg rett og tar utgangspunkt i punkt 1, kan jeg tenke at dac i receiver er like ok som f.eks. Topping D70/D90? Rent målemessig?
    Det vil med andre ord ikke nødvendigvis gi et løft i lyden?
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    En liten betraktning i forhold til ekstern dac i stedet for å kjøre digitalt inn på receiver: dersom du bruker intern prosessering (romkorreksjon/EQ, og/eller bruker subwoofer og deler aktivt i receiveren) så vil det analoge signalet fra den eksterne DAC’en bli digitalisert for så å bli prosessert og til slutt gå gjennom den interne DAC’en i receiveren. Altså helt poengløst å bruke ekstern dac i dette tilfellet.

    Dersom du skal ha nytte av en bedre ekstern dac må du derfor kjøre «Direct mode», dvs unngå intern prosesserin
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Berre sånn fort og gæli innpå... Min D90 kommer ikke ut for salg, jeg er meget godt fornøyd med min.
    Disse dacene måler nok vesentlig bedre enn de aller fleste receivere, om ikke alle. Sjekk litt på ASR.
    🙂
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

    Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.

    Edit: Kilde er nesten alltid Spotify.
    Har selv testet Hegel HD10 uten at jeg kan si det var forskjell med eller uten, lyd fra pc.
    Så spørs det hvilke forsterker du har? De innebygget er vel blitt bedre, men felles er at de er ikke like gode som eksterne.
    Min favoritt i lavpris sjiktet er Abrahamsen V6
    Men da må du like electrocompaniet lyden.. Rega er ok, men litt dårligere enn V6 i mine ører.

    Men som det ble nemt over her, kan kinoforsterkeren din overstyre det og det blir bortkastet
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har også hatt HD2 som er en enkel å grei Dac, dog ett stykke fra en topp Dac.
    Du kan teste ut en HD20 det burde være en Dac som funker bra til oppsettet ditt. Skulle du ikke få noen forskjell med den heller kan du slå deg til ro med det du har.
    Ja, det er selvfølgelig en mulighet, men om det er ganske enighet om at det til mitt anlegg ikke vil ha noe for seg sparer jeg heller de kronene eventuelt.

    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

    Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.
    Som du har sett i denne og andre tråder, det er to mulige veier:
    1. en dac som måler bra. Ikke nødvendigvis dyr og fancy, det finnes flere gode eksempler hvorav Topping er et av dem
    2. en dac som oppleves bra. Ikke nødvendigvis noen motsetning til pkt. 1, men det er en subjektiv bedømmelse. Ofte koster den typen dac'er hårreisende mye, og det passer neppe helt inn i lag med Rotel og Klipsch, rent prismessig. Jeg vil tro at innebygd dac i receiver måler ganske bra, og en del bedre enn de som noen av oss opplever som subjektivt bedre.

    Kanskje kan en Heed Dac fra Modular-serien (ikke lenger i produksjon) kan gjøre susen, om du har sjans til å høre den. Alternativt iFi.
    Om jeg forstår deg rett og tar utgangspunkt i punkt 1, kan jeg tenke at dac i receiver er like ok som f.eks. Topping D70/D90? Rent målemessig?
    Det vil med andre ord ikke nødvendigvis gi et løft i lyden?
    Nei, D90 måler en del bedre. I en receiver benytter man annen type brikke grunnet behovet for støtte av forskjellige lydformater, tilkoblinger og antall kanaler(5.1-11.2) osv. De råeste stereo brikkene fra ESS Technology og AKM har bedre S/N spec en det som benyttes i multikanal recivere. Tradisjonelt har stereo 2 eller 4 kanaler.

    Om det er hørbart på en rimelig hjemmekino forsterker/høyttalere oppsett blir vanskelig å si noe om, men det mest fornuftige man kan gjøre er å teste i forkant på eget anlegg før man evt. gjør et kjøp.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    En liten betraktning i forhold til ekstern dac i stedet for å kjøre digitalt inn på receiver: dersom du bruker intern prosessering (romkorreksjon/EQ, og/eller bruker subwoofer og deler aktivt i receiveren) så vil det analoge signalet fra den eksterne DAC’en bli digitalisert for så å bli prosessert og til slutt gå gjennom den interne DAC’en i receiveren. Altså helt poengløst å bruke ekstern dac i dette tilfellet.

    Dersom du skal ha nytte av en bedre ekstern dac må du derfor kjøre «Direct mode», dvs unngå intern prosesserin
    Der har du absolutt et poeng! Jeg kjører ikke EQ eller deling og benytter alltid "straight" på Yamaha.
    Denne skal vel skru av intern DAC? "STRAIGHT will bypass DSP while still employing bass management and YPAO EQ."
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Syntes D70 passet best til min lo-fi musikk, D90 er en markant bedre DAC hvis du spiller mest musikk med bra kvalitet. Men jeg har bla. endel MP3 fra 90 åra.
    Låt det ikke minst like bra på D90 da, de mp3 filene?
    Joda det låter helt topp på D90, men D70 har litt varmere sound slik AKM alltid har hatt, mens D90 beveger seg litt mer mot ESS 9038.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    En liten betraktning i forhold til ekstern dac i stedet for å kjøre digitalt inn på receiver: dersom du bruker intern prosessering (romkorreksjon/EQ, og/eller bruker subwoofer og deler aktivt i receiveren) så vil det analoge signalet fra den eksterne DAC’en bli digitalisert for så å bli prosessert og til slutt gå gjennom den interne DAC’en i receiveren. Altså helt poengløst å bruke ekstern dac i dette tilfellet.

    Dersom du skal ha nytte av en bedre ekstern dac må du derfor kjøre «Direct mode», dvs unngå intern prosesserin
    Der har du absolutt et poeng! Jeg kjører ikke EQ eller deling og benytter alltid "straight" på Yamaha.
    Denne skal vel skru av intern DAC? "STRAIGHT will bypass DSP while still employing bass management and YPAO EQ."

    Nja, jeg tror faktisk at det er kun «Pure direct» på analog input hvor du unngår digitalisering av signalet. «Straight» bare bypasser flerkanals-prosesseringen.
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    En liten betraktning i forhold til ekstern dac i stedet for å kjøre digitalt inn på receiver: dersom du bruker intern prosessering (romkorreksjon/EQ, og/eller bruker subwoofer og deler aktivt i receiveren) så vil det analoge signalet fra den eksterne DAC’en bli digitalisert for så å bli prosessert og til slutt gå gjennom den interne DAC’en i receiveren. Altså helt poengløst å bruke ekstern dac i dette tilfellet.

    Dersom du skal ha nytte av en bedre ekstern dac må du derfor kjøre «Direct mode», dvs unngå intern prosesserin
    Der har du absolutt et poeng! Jeg kjører ikke EQ eller deling og benytter alltid "straight" på Yamaha.
    Denne skal vel skru av intern DAC? "STRAIGHT will bypass DSP while still employing bass management and YPAO EQ."

    Nja, jeg tror faktisk at det er kun «Pure direct» på analog input hvor du unngår digitalisering av signalet. «Straight» bare bypasser flerkanals-prosesseringen.
    Da skal jeg gi Hegel'en en sjangse til.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Syntes D70 passet best til min lo-fi musikk, D90 er en markant bedre DAC hvis du spiller mest musikk med bra kvalitet. Men jeg har bla. endel MP3 fra 90 åra.
    Låt det ikke minst like bra på D90 da, de mp3 filene?
    Joda det låter helt topp på D90, men D70 har litt varmere sound slik AKM alltid har hatt, mens D90 beveger seg litt mer mot ESS 9038.
    Åja jah.. Riktig :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har registrert om Håkon Rognlien har kommet til noen slags "konklusjon" etter at han fikk D90 i hus?

    mvh
    Proffen
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da var jeg tilbake på D70 , bittelitt varmere og fyldigere i lyden. Mister litt i romfølelse og separasjon av instrumenter og stemmer.
    Passa hakket bedre enn D90 til litt mer rølpa musikk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har registrert om Håkon Rognlien har kommet til noen slags "konklusjon" etter at han fikk D90 i hus?

    mvh
    Proffen
    Ja, jeg har forsåvidt registrert at han har kommet til en slags konklusjon. Han har til og med skrevet et masse ord etter hverandre med en viss sammenheng. Men det er bare jeg som vet hva som står der, altså. Han har nemlig ikke tatt bilder enda, så det blir ikke lagt ut noe i dag. I løpet av helga, tenker jeg.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har registrert om Håkon Rognlien har kommet til noen slags "konklusjon" etter at han fikk D90 i hus?

    mvh
    Proffen
    Ja, jeg har forsåvidt registrert at han har kommet til en slags konklusjon. Han har til og med skrevet et masse ord etter hverandre med en viss sammenheng. Men det er bare jeg som vet hva som står der, altså. Han har nemlig ikke tatt bilder enda, så det blir ikke lagt ut noe i dag. I løpet av helga, tenker jeg.
    ;) Blir spennende å lese om inntrykk!

    mvh
    Proffen
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Sitter å lytter til S.M.S.L 500 i kveld og kan med to tastetrykk enkelt sammenlikne den mot en annen DAC til 40 000,-. S.M.S.L gjør seg så absolutt ikke bort og den er bedre på en rekke områder.

    -BB-
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har registrert om Håkon Rognlien har kommet til noen slags "konklusjon" etter at han fikk D90 i hus?

    mvh
    Proffen
    Ja, jeg har forsåvidt registrert at han har kommet til en slags konklusjon. Han har til og med skrevet et masse ord etter hverandre med en viss sammenheng. Men det er bare jeg som vet hva som står der, altså. Han har nemlig ikke tatt bilder enda, så det blir ikke lagt ut noe i dag. I løpet av helga, tenker jeg.
    Fint om "dere" tester bluetooth funksjonen også. Ser for meg at det er en hendig funksjon om lyden er tilfredsstillende :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Tja, er vel ikke noe galt med dac,n, men anmelderen virker ikke helt kalibrert ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Tja, er vel ikke noe galt med dac,n, men anmelderen virker ikke helt kalibrert ;)
    Er vel ikke verre enn at han må forholder seg til sine opplevelser.
    Var på en minimesse Hos Audioaktøren i går å opplevde 100 spredning på hva folk synes. Lyd for en hver smak.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Sånn, da har jeg tatt meg sammen, og gjort innspurten.

    Her er resultatet av Topping vs. Subjektivisten: https://rognlien.wordpress.com/2020/02/28/ekte-krem-eller-bare-topping/
    Takk for nok en interessant test. Den griper inn i en heftig debatt som jeg registrerer engasjerer her på HFS. Jeg synes du er inne på noe helt vesentlig i forhold til vår gode hobby; hva er viktig for at musikken engasjerer? Det får være en mager trøst for noen av oss som ikke føler seg helt kalibrerte, at ikke alt og alle er målverdige. ;-) Umami kan være et stikkord når smak og behag blir tema.

    Markjordbær.jpg
    Kremfløte_ejvmub.jpg


    Mvh Olav E
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja takk for at du vil dele med oss Håkon , det er jo ingen selv følge liksom .Deilig at produkter blir satt ord til og ikke bare THD spec .Har vært litt intressert i Asahi chippene selv De oppnår jo en sinnsykt lav forvrengning som sabrene gjør også ,Men det nytter jo ikke heller mener jeg hvis man ikke liker signaturen , eller lyden av dem , eller hva de gjør . eller
    ikke gjør for det totale lydopplevelsen .Jeg har vært på nippet til å kjøpe dual versionen ak4499 som er gustard A22 , men jeg betenker meg litt.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Det som høres for godt ut til å være sant, ER jo gjerne nettopp det😕 Så var heller ikke denne gang "verdens beste" etter det eneste som til syvende og sist teller- den subjektive opplevelsen av golyden, verken det som måler best, eller er tilhører det absolutt betalbare. Ikke direkte overraskende, må jeg desverre erkjenne🙄.

    Takker uansett for interessant lesning her, alltid spennende å se om noe eksepsjonelt dukker opp, særlig om det i tillegg skule tåle de flestes budsjett👍
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Sånn, da har jeg tatt meg sammen, og gjort innspurten.

    Her er resultatet av Topping vs. Subjektivisten: https://rognlien.wordpress.com/2020/02/28/ekte-krem-eller-bare-topping/
    Takk skal du ha! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver med "kjedelige" dac`er som gjør at jeg helt mister interessen for å høre på musikk. Jeg synes det er veldig merkelig at en dac skal kunne gjøre slik forskjell, men noen dac`er har åpenbart mer fokus på rytmikk, driv, atack og luftgitar-feeling enn andre - uavhengig av anlegg.

    Jeg hadde f.eks. en Rega dac for noen år siden - den spilte bra i alle anlegg den ble tilkoblet. Motsatt så hadde jeg en Benchmark DAC1 som låt gørrkjedelig uansett hvilke anlegg jeg koblet den til.

    Jeg trodde først sistnevnte var en fullstendig "mismatch" med annlegget mitt, men etter å ha tatt den med en runde til noen kamerater som har noenlunde oppgående anlegg, så låt den like kjedelig der (NB: Benchmark DAC3 er et annet rasedyr...). Den gikk raskt på finn.no

    Fremover vil jeg kun ha en Dac som låter bra som allrounder og passer inn i "alle" anlegg og det meste av musikk.

    Lgrons58: selger du din Topping D70?:)

    Og til Rognlien: kan du ikke spørre Andervik Audio om å låne en Mola Mola dac? Den skal låte både mer "musikalsk" enn det meste, samtidig som den måler bedre enn det meste annet (se nedenfor). Et columbi egg?

    Men NB! ikke spør om prisen....

    Mola Mola.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    Solgte D90 men D70 blir, kjøpte først D70, lot meg friste av D90 og solgte første D70,n. Fant en hyggelig fyr på Finn som byttet sin D70 med min D90. D90 er perfekt og savner den på gode innspillinger, men D70 gir en liten dash av "krydder" til rølpe musikk som jeg jo spiller mest av.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Solgte D90 men D70 blir, kjøpte først D70, lot meg friste av D90 og solgte første D70,n. Fant en hyggelig fyr på Finn som byttet sin D70 med min D90. D90 er perfekt og savner den på gode innspillinger, men D70 gir en liten dash av "krydder" til rølpe musikk som jeg jo spiller mest av.
    Ok. Jeg får prøve bruktbørsen. Her spilles det også Ronni le Tekrøs hylende gitar-soloer fra 1980-tallet, også i MP3-format om jeg ikke har innspillingene i annet format. For min del må jeg ha fokuset på musikken og ikke på musikkutstyret.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Solgte D90 men D70 blir, kjøpte først D70, lot meg friste av D90 og solgte første D70,n. Fant en hyggelig fyr på Finn som byttet sin D70 med min D90. D90 er perfekt og savner den på gode innspillinger, men D70 gir en liten dash av "krydder" til rølpe musikk som jeg jo spiller mest av.
    Håkon Rognlien: Takk for en grundig presentasjon av erfaringer gjort med D90. Innbiller meg at jeg skjønner hva du mener, når du skriver om mangel vs tilstedeværelse av "nerven i musikken".
    Det "rare" er at jeg har hatt omtrent den samme opplevelsen med ES Sabre 9038-chipen i min tidligere Audio gd-dac vs min nåværende D70 - og da i soleklar favør av D70.
    Det er vel litt det samme du har opplevd, Lgrons, hvis jeg tolker deg riktig?

    At en dac til 7k skal være verdens beste på "alt", er vel litt mye forlangt. Men som HR er inne på, gjør tydeligvis D90 mye "korrekt" - noe som gjerne også er en bekreftelse på at de gode måleresultatene den har fått - men uten at den helt klarer å engasjere HR tilstrekkelig og dra ham tilstrekkelig inn i musikken.
    Noe av det samme kan man jo til tider kanskje også oppleve i diskusjonen mellom SS og rør - der SS i mange tilfeller vil måle bedre, mens rørene likefullt klarer å engasjere mer. Så har man seff unntak fra dette, for det er forskjell på SS og SS, på samme måte som det er forskjell på rør og rør....

    En liten parallell: Hadde for litt siden gleden av å få koble opp en heftig AR-pre i eget oppsett - og det gjorde ENORM forskjell i mitt daværende oppsett.
    Likefullt har jeg hørt mer eller mindre "reine" AR-oppsett som i vesentlig mindre grad har klart å trekke meg inn i musikken.
    Så koblet jeg opp en Gatoforsterker - DIA 250S - som helt klart hadde flere gode kvaliteter. Men til tross dette, og for mange gode skussmål, klarte den ikke helt å fremkalle ståpelsen.
    I dag har jeg en Devialet D200 stående. Den gjør imho og ut fra mine preferenser mye riktig - og jeg vil tro at den også målemessig vil komme tålig greit ut. Hvordan den står seg ifht SS og rør, tør jeg imidlertid ikke å mene så mye om. Men D200 trekker meg i større grad inn i musikken enn hva Gatoen klarte. Om D200 er "bedre" enn mitt tidligere oppsett, med Coda CS effekt og den nevnte AR-pre`en er jeg noe mer usikker på. Men det såkalte "brukergrensesnittet" er nok bedre med D200 enn med komboen av effekt + pre.
    Neste etappe i eget oppsett blir å prøve ut den integrerte dac`en i D200 opp mot min nåværende Topping D70. Kjenner at jeg allerede gleder meg litt til å komme hem fra vinterferie, koble om og finne roen i sweetspoten. Da kommer jeg i alle fall til å rapportere om inntrykk om D70 vs D200`s integrerte - og som jeg allerede har vært inne på; jeg foretrekker med klar margin D70 fremfor min tidligere Audio gd, som i sin tur var å foretrekke fremfor Gustard, som igjen var å foretrekker fremfor min nå etterhvert noe tilårskomne DIY-dac........

    Det er i det minste kjekt at Topping med sine relativt vetugt prisede dacer har klart å lage produkter som vil kunne fungere greit i mange oppsett - samtidig som man "vet" at der finnes produkter som er ennå bedre og ikke minst oppleves som mer engasjerende! Så blir det opp til hvermansen å finne ut hva som passer for den enkelte.
    Jeg ville, i likhet med HR og Lgrons, ikke latt være å prøve ut Topping, gitt det gunstige prisnivået de har lagt seg på.

    Life`s good!

    mvh
    Proffen
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sånn, da har jeg tatt meg sammen, og gjort innspurten.

    Her er resultatet av Topping vs. Subjektivisten: https://rognlien.wordpress.com/2020/02/28/ekte-krem-eller-bare-topping/
    Tusen takk for testen.
    Den satte vi virkelig pris på.
    Vertfall jeg.
    Men da minner den litt om den S. M. S. L. jeg har liggende. Målemessig rå, men kjedelig lyd.
    Var synd vi ikke fant en skatt denne gangen, men kanskje den dukker opp en dag her.
    Men sånn jeg tolker testen, vil den for noen vere en god dac.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Sånn, da har jeg tatt meg sammen, og gjort innspurten.

    Her er resultatet av Topping vs. Subjektivisten: https://rognlien.wordpress.com/2020/02/28/ekte-krem-eller-bare-topping/
    Tusen takk for testen.
    Den satte vi virkelig pris på.
    Vertfall jeg.
    Men da minner den litt om den S. M. S. L. jeg har liggende. Målemessig rå, men kjedelig lyd.
    Var synd vi ikke fant en skatt denne gangen, men kanskje den dukker opp en dag her.
    Men sånn jeg tolker testen, vil den for noen vere en god dac.
    Rognlien kunn kanskje ha prøvd D70?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn