Digitale avspillere Spennende DAC og fin pris.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ....
    Mener du at enkelte audiofile er forvrengte i hode eller hva??????
    Jeg syns det er en grei basisantagelse at vi alle sammen har et høyst individuelt grunnivå med forvrenging "i hodet". Kanskje først og fremst av kognitiv art. Det er bare å se på en tilfeldig diskusjon om hva som helst.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Viste ikke at det var egenlyd i disse chippene.?
    Og tviler på at det er det :)

    ASBJØRN! HJELP?
    Hvis du ser dette, henger det på greip?
    Jeg tenker at det lyder ikke forskjellig i form av klang, skarpere og sånt.
    Egenlyd har det vært i DAC-chipper siden dag-1...
    I fra tidelige CD-tider var Philips TDA1541-chippen stor, og ble levert i flere finere "sorteringer" ("Crown" S1/S2/R1/N1/...)
    BurrBrown PCM63-K var neste store, før PCM1704...Analog Devices 1862, så ble det et "kaos" med nyere DAC-chipper fra f.ex. BB, AD, Sony, Wolfson, ESS, AKM..
    -og alle hadde/har forskjellig karakter.
    Det finnes også endel "billig"chipper fra mindre kjente produsenter, men få som er værd å huske.
    Nyere chipper er utviklet for å kunne utnytte "HiRes", men en UR-Chip kan fremdeles levere high-end-lyd, når det er snakk om 44,1-48kHz/16bit kilde. Men den vil sannsynligvis ikke måle så godt som en 20-24-32bits DAC-chip.

    Topping D-70 er nå en grei erstatning for min Buffalo III (diy-dac til flere ganger prisen fra USA)

    Arne K
    Trodde dette bare var en elektronikkbrikke og enda mindre lyd forskjell vs en kabel f. Eks.
    Men nå mente du kanskje teknisk forskjell på brikkene? Da er jeg med.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det jeg lurer på er hvordan DAC er som i utgangspunktet med målefeil under hørbare grenser kan høres ulike ut? Hva er det som er hørbart feil? Og hvor ligger de hørbare grensene? Og på hvilke parameter?

    99% av dacene idag måler så og si perfekt (-100 dB avvik) på frekvensgang volum linearitet , forvregning og jitter? Så hvilken parameter er det som gir trøkk , fylde , oppløsthet, og 3D perspektiv som man ikke skulle kommer frem på målingene?
    Er der mer realistisk å måle på andre ting eller annet signalnivå 0 -3 -10 -20db eller hva?
    Med så store opplevde forskjeller blr det jo også være målbart , eller?

    Innbiller man seg forskjeller eller er det slik av sinustoner og pink noise og Jtest er uegnet til å få fram en DACs audiofile ytelse?
    Hei Balle Clorin,

    Det har seg slik at enkelte audiofile og svært så musikalske DAC`er har forvrengning langt innenfor det vi klarer å høre med mindre vi har hørselsutfordringer. Jeg vil langt på vei påstå at det er denne forvrengningen som gjør at enkelte foretrekker dem.

    -BB-
    Balle, du måler jo mer en de fleste så for å hjelpe BB litt, hvordan måler man transient, utklinging og filter/algoritmer på en dac...er det samme som å måle følgende to verdier?

    • SNR
    • THD+N
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det jeg lurer på er hvordan DAC er som i utgangspunktet med målefeil under hørbare grenser kan høres ulike ut? Hva er det som er hørbart feil? Og hvor ligger de hørbare grensene? Og på hvilke parameter?

    99% av dacene idag måler så og si perfekt (-100 dB avvik) på frekvensgang volum linearitet , forvregning og jitter? Så hvilken parameter er det som gir trøkk , fylde , oppløsthet, og 3D perspektiv som man ikke skulle kommer frem på målingene?
    Er der mer realistisk å måle på andre ting eller annet signalnivå 0 -3 -10 -20db eller hva?
    Med så store opplevde forskjeller blr det jo også være målbart , eller?

    Innbiller man seg forskjeller eller er det slik av sinustoner og pink noise og Jtest er uegnet til å få fram en DACs audiofile ytelse?
    Hvorfor er det hørbar forskjell på linjesteg og forsterkere med tilsvarende målnger? (Og kabler, tepper(!), høytrykk vs lavtrykk...mm...)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vel kortfattet var det, beklager. Jeg skjønner bare ikke hvor du har det fra at en bit ledning skal kunne påvirke signalet mer enn en elektronikkrets.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vel kortfattet var det, beklager. Jeg skjønner bare ikke hvor du har det fra at en bit ledning skal kunne påvirke signalet mer enn en elektronikkrets.
    Nå misforstår du totalt.
    Er det lyd forskjell på chip?
    Ja var svaret. Så da stilte jeg litt ironisk spørsmål.
    Bedre forklart: På samme måte som kabel forskjell? :p

    Jeg tenker at en chip ikke gir forskjell.
    Eneste måtte evnt være pga teknisk oppbygging.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Teknisk oppbygging gjør store forskjeller, og intern signal-behandling gjør forskjell.
    Tenk deg: en transistor kan lyde forskjellig, av samme slag, produsert i en annen fabrikk. (Ideelle komponenter finnes desverre ikke).
    Og tenk nå at det kan være tusener av transistorer i en DAC-chip...
    OG signal-behandlingen kan være ganske forskjellig.
    Husk også at "digital-audio" er mer analog enn digital...(om det virket flåsete; les litt om dac-historie)

    Av de vanlige chipper er det også forskjell på hva de leverer ut, strøm eller spenning, som igjen påvirker analog-del...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke det der. Det er et eksakt signal som ligger kodet i 1 og nuller. En riktig konstruert DAC kan gjenskape dette perfekt i en slik grad at avvik ikke er hørbare. Kan ikke forstå at digital til analog konverteringen i en DAC skal kunne gi hørbare forskjeller dersom den er riktig implementert. .
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    I en dac så sitter det klokker som skal klokke inn dataene mest mulig korrekt. Av egen erfaring så er det betydelig forskjell på de forskjellige klokkene.

    Dette er bare en av flere ting som bestemmer hvor bra en dac er
    Bedre, mer presise klokker, er bedre lyd.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Personlig synes jeg DACer er ekstremt kjedelige greier og jeg opplever i svært liten grad (kanskje ingen i en blindtest) forskjell mellom en målemessig god DAC og en annen. Jeg føler vi var ved lydmessig "state-of-the-art" for minst 10 år siden med DACer som med god margin passerte 16 bits oppløsning og "bare" 24bit samples og 192kHz sample rates som maksimalytelser.

    Nå har jeg en siste-generasjons DAC med en haug med tullespecs (32bit 768kHz, DSD i hue og ræva, nærmere 20 bit oppløsning), som låter helt fantastisk, men det gjorde mine to forrige DACer også, den ene 11 år gammel.

    Det er imidlertid ekstremt gledelig at man nå får tilgang på "det beste" til en helt annen pris en den gang, så slik sett går utviklingen sin gang på en svært så positiv måte.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpe dac’er er kjedelige greier ja, helt enig. Det er først når en har testet ut diverse diy løsninger at en skjønner at det er mye som spiller inn for ett godt eller dårlig slutt resultat.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har forøvrig testet alt fra Topping D-70 til Berkeley, som koster skjorta. Greit å ha prøvd forskjellig for å sammenligne opp mot diy.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.505
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke det der. Det er et eksakt signal som ligger kodet i 1 og nuller. En riktig konstruert DAC kan gjenskape dette perfekt i en slik grad at avvik ikke er hørbare. Kan ikke forstå at digital til analog konverteringen i en DAC skal kunne gi hørbare forskjeller dersom den er riktig implementert. .
    En proffesors uttalese ikke min altså:)
    "It is as a fact of life that a single linear gain is superior to a quantised signal modulator. This could be easily shown mathematically "
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    For å illustrere hvor langt en kan dra det når det kommer til klokke krystallene i diy verden. Bildet viser en keramisk «heater» som er teipet på selve klokken og sørger for stabil temp på 80˚ som denne type krystall skal ha for å yte optimalt med minimal fase støy. De som har testet med og uten er overbevist om at dette har noe for seg. En dac er ikke bare en dac.
     

    Vedlegg

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.505
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpe dac’er er kjedelige greier ja, helt enig. Det er først når en har testet ut diverse diy løsninger at en skjønner at det er mye som spiller inn for ett godt eller dårlig slutt resultat.
    Absolutna ,Me too , kunne ikke vært sagt bedre ,
    Jeg anbefaler også andre inntresserte i i å forske litt , ett evaluerings board feks , roll your own amplifiers , filters , regs , psu s ;I
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg lurer på er hvordan DAC er som i utgangspunktet med målefeil under hørbare grenser kan høres ulike ut? Hva er det som er hørbart feil? Og hvor ligger de hørbare grensene? Og på hvilke parameter?

    99% av dacene idag måler så og si perfekt (-100 dB avvik) på frekvensgang volum linearitet , forvregning og jitter? Så hvilken parameter er det som gir trøkk , fylde , oppløsthet, og 3D perspektiv som man ikke skulle kommer frem på målingene?
    Er der mer realistisk å måle på andre ting eller annet signalnivå 0 -3 -10 -20db eller hva?
    Med så store opplevde forskjeller blr det jo også være målbart , eller?

    Innbiller man seg forskjeller eller er det slik av sinustoner og pink noise og Jtest er uegnet til å få fram en DACs audiofile ytelse?
    Hei Balle Clorin,

    Det har seg slik at enkelte audiofile og svært så musikalske DAC`er har forvrengning langt innenfor det vi klarer å høre med mindre vi har hørselsutfordringer. Jeg vil langt på vei påstå at det er denne forvrengningen som gjør at enkelte foretrekker dem.

    -BB-
    Balle, du måler jo mer en de fleste så for å hjelpe BB litt, hvordan måler man transient, utklinging og filter/algoritmer på en dac...er det samme som å måle følgende to verdier?

    • SNR
    • THD+N
    Nei , men gå inn på Audioscience review så finner du det meste man kan tenke seg å måle på en dac. Også filter responser .
    En transient respons i tid kan omgjøres til frekvensrespons og vise versa , men matten bak det har jeg ikke satt meg inn i...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Heldigvis har jeg fått med meg dette for en god stund siden og lever fornøyd med cd-mediets overlegne kvalitet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har koplet opp D90 og lyttet fort på den i 2 oppsett, et elegant produkt, tror mange kan finne en snarvei til lytefri lyd her, de kommende uker vil lære meg en del mer om hva denne DAC'en kan få til.
    :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

    Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

    Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

    Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

    Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

    Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

    Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
    Hva legger du i "bedre"? Dersom du mener leverer signalet med mindre forvrengning og med mer av informasjonen intakt, så er D90 helt klart bedre. Dersom du med "bedre" mener "låter bedre etter mine preferanser på min favorittmusikk i mitt anlegg med eksisterende utstyr", så er det umulig å si uten å prøve.

    Erfaringsmessig fungerer nøytral elektronikk ikke best når man dumper det inn i et anlegg som er "matchet" lydmessig fra før, men snarere når man går inn for å bytte ut alle ledd i elektronikkjeden med ufargede komponenter for så å velge og sette opp høyttalere etter subjektive preferanser og rommatch. Fordelen er at man da har rent kildevann inn og høyttalerne blir den viktigste variabelen for personlig tuning.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

    Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

    Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

    Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
    En god streamer med digitale innganger løser oppgavene for både streaming og DAC.

    Det finnes varianter som også har Tidal m.fl. apper innebygd.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

    Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

    Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

    Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
    Hva legger du i "bedre"? Dersom du mener leverer signalet med mindre forvrengning og med mer av informasjonen intakt, så er D90 helt klart bedre. Dersom du med "bedre" mener "låter bedre etter mine preferanser på min favorittmusikk i mitt anlegg med eksisterende utstyr", så er det umulig å si uten å prøve.

    Erfaringsmessig fungerer nøytral elektronikk ikke best når man dumper det inn i et anlegg som er "matchet" lydmessig fra før, men snarere når man går inn for å bytte ut alle ledd i elektronikkjeden med ufargede komponenter for så å velge og sette opp høyttalere etter subjektive preferanser og rommatch. Fordelen er at man da har rent kildevann inn og høyttalerne blir den viktigste variabelen for personlig tuning.
    Men det var jo ikke det jeg ville høre :p
    "selvfølgelig" har jeg en match mellom forsterker og høytalere. Hverken Bladelius Thor eller Sonus faber Olympica er uten egenart.
    marsboer: så det du sier er at Topping er nøytral i lyden?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

    Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

    Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

    Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
    En god streamer med digitale innganger løser oppgavene for både streaming og DAC.

    Det finnes varianter som også har Tidal m.fl. apper innebygd.
    Men ikke til en pris som ligner Sonos Connect + en bra DAC. Ikke ut i fra det jeg så når jeg nå gløttet på Oslo Hifi Center og Stereofil
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    så det du sier er at Topping er nøytral i lyden?
    Jeg kan ikke påstå noe som helst skråsikkert, men måledataene indikerer at D90 er en av de aller, aller mest nøytrale DACene på markedet ja. Så da blir det litt opp til deg om du ikke liker lyden, siden dette med stor sannsynlighet indikerer problemer andre steder i kjeden og ikke i DACen. Orker du å begynne prosessen med å se på resten av anlegget, eller er det like greit å bare hive ut D90 i stedet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

    Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

    Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

    Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
    En god streamer med digitale innganger løser oppgavene for både streaming og DAC.

    Det finnes varianter som også har Tidal m.fl. apper innebygd.
    Men ikke til en pris som ligner Sonos Connect + en bra DAC. Ikke ut i fra det jeg så når jeg nå gløttet på Oslo Hifi Center og Stereofil
    Sant. Men en middels god streamer med digital utgang til en hvilken som helst god bygget DAC, vil gjøre jobben, i hvertfall. Men ikke like brukervennlig som Sonos, da.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva med DAC som pre? Er det plug'n'pray eller må den justeres inn når man har integrertforsterker?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Til integrert forsterker går man inn i menyen og setter den som DAC isst for PRE.
    Slå av strømbryteren bak, hold inn SEL knappen og slå på strømbryteren bak igjen, da går den rett inn i menyen som du kan bla opp og ned i og stille inn forskjellige ting.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk, da venter jeg på beskrivelsene til Håkon_rognlien på D90.
    Og om det er verd mellomlegget fra D50 til D70 til D90 :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Takk, da venter jeg på beskrivelsene til Håkon_rognlien på D90.
    Og om det er verd mellomlegget fra D50 til D70 til D90 :)
    Akkurat dette med verdiforholde mellom de tre modellene kommer jeg ikke til å ta direkte stilling til, da jeg kun vil omtale den ene av disse produktene. Men jeg skal ta med noen generelle betraktninger rundt det.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    hvordan måler man transient, utklinging og filter/algoritmer på en dac...er det samme som å måle følgende to verdier?

    • SNR
    • THD+N
    Nei , men gå inn på Audioscience review så finner du det meste man kan tenke seg å måle på en dac. Også filter responser .
    En transient respons i tid kan omgjøres til frekvensrespons og vise versa , men matten bak det har jeg ikke satt meg inn i...
    La oss holde ASR utenom foreløpig...Dette er jo veldig interessant vinkling vedrørende målinger av støygulv på DAC'er...er det riktig tolket transient(Amplitude)må kodes via algoritmer(har noe med avstand(høyde og lengde) mellom sinus og cosinusbølger) og er krevende å få til og muligens har direkte påvirkning på opplevd lyd...Og hvordan måles/tolkes slike amplitude i forhold til lydopplevelse og sett opp mot målinger av SNR?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Dagens lekse: (for dem som tror digital audio består av 1/0...)
    https://www.youtube.com/watch?v=pWjdWCePgvA
    hvordan måler man transient, utklinging og filter/algoritmer på en dac...er det samme som å måle følgende to verdier?

    • SNR
    • THD+N
    Nei , men gå inn på Audioscience review så finner du det meste man kan tenke seg å måle på en dac. Også filter responser .
    En transient respons i tid kan omgjøres til frekvensrespons og vise versa , men matten bak det har jeg ikke satt meg inn i...
    La oss holde ASR utenom foreløpig...Dette er jo veldig interessant vinkling vedrørende målinger av støygulv på DAC'er...er det riktig tolket transient(Amplitude)må kodes via algoritmer(har noe med avstand(høyde og lengde) mellom sinus og cosinusbølger) og er krevende å få til og muligens har direkte påvirkning på opplevd lyd...Og hvordan måles/tolkes slike amplitude i forhold til lydopplevelse og sett opp mot målinger av SNR?
    Får ikke helt tak i hva du skal frem til.
    Det er ikke egne algoritmer for å code sinus eller cosinus eller noe annet. CD platen har 8–14 modulasjon og feil korreksjon og kanal informasjon og ender med å levere en bit strøm : multi bit eller delta sigma til DAC en . Se YouTube videoen.
    Dacen er dum som et brød og levere bare en spenning opp ned eller uendret som bestemt av biten som kom inn ., men i et rasende tempo. Også filtreres det for å få bort støy.
    Siden en DAC har en oppløsning på sjeldent mer enn 20 bit uansett hva reklamen sier er den beste forventede oppløsning/ støy avstand ca 120db . For 16 bit er tallet 96db. Men for svake signaler er det mye lavere 70dB kanskje , fortsatt bedre en analog vinylavspilling..
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Nei , men gå inn på Audioscience review så finner du det meste man kan tenke seg å måle på en dac. Også filter responser .
    En transient respons i tid kan omgjøres til frekvensrespons og vise versa , men matten bak det har jeg ikke satt meg inn i...
    La oss holde ASR utenom foreløpig...Dette er jo veldig interessant vinkling vedrørende målinger av støygulv på DAC'er...er det riktig tolket transient(Amplitude)må kodes via algoritmer(har noe med avstand(høyde og lengde) mellom sinus og cosinusbølger) og er krevende å få til og muligens har direkte påvirkning på opplevd lyd...Og hvordan måles/tolkes slike amplitude i forhold til lydopplevelse og sett opp mot målinger av SNR?
    Får ikke helt tak i hva du skal frem til.
    Det er ikke egne algoritmer for å code sinus eller cosinus eller noe annet. CD platen har 8–14 modulasjon og feil korreksjon og kanal informasjon og ender med å levere en bit strøm : multi bit eller delta sigma til DAC en . Se YouTube videoen.
    Dacen er dum som et brød og levere bare en spenning opp ned eller uendret som bestemt av biten som kom inn ., men i et rasende tempo. Også filtreres det for å få bort støy.
    Siden en DAC har en oppløsning på sjeldent mer enn 20 bit uansett hva reklamen sier er den beste forventede oppløsning/ støy avstand ca 120db . For 16 bit er tallet 96db. Men for svake signaler er det mye lavere 70dB kanskje , fortsatt bedre en analog vinylavspilling..
    Riktig at noen dac er "dumme" slik som Topping D90(Sigma Delta), men ikke alle topologier er nødvendigvis det.

    Topping D90 er bygget med nyeste AKM D/A-brikken, AK4499, en XMOS XU208 USB-brikke, AK4118 S / PDIF mottakerbrikke og en CPLD-programmerbar logikkbrikke. Som driver bruker den tyske Thesycon-drivere. Til slutt følger det med et par AccuSilicon 451584MHz og 49.1520MHz high-end femtosecond-klokker. Relativt sett er dette en avansert rimelig DAC med volumkontroll av ett målemonster, men ja muligens litt dum vs FPGA dac arkitektur.

    topping D90.jpg



    Nye SCHIIT Bifrost 2 er modulbasert og oppgraderbar Multibit dac noe som er superkult og nytt for lav pris segmentet. Den og Topping D90 er omtrent i samme pris segment, dog helt forskjellig topologi og løsninger.

    Bifrost 2.jpg




    • Det jeg tenkte på ved koding av algoritmer er FPGA basert dac, ikke Sigma Delta eller R2R arkitektur.
    • Det andre spørsmålet går på om de forskjellige filter/anti-aliasing settingene på en dac(sigma delta) måler likt...om enn velger filter 1 mot filter 4, vil de måle likt på SNR og blir SNR bedre eller verre målt ved for eksempel 2V RMS vs 6v RMS?

    Esoteric.jpg


    Ser man på Sigma Delta som måler best på SNR må også en slik arkitektur ha feed back loop, siden designet i sin natur har høyt støy nivå samlet ved alle frekvenser åpnet opp. R2R trenger ikke støyformingskrets som da naturlig har bedre tids respons, men krever også større presisjon på mostand for å oppnå god linearitet. Så deler av spørsmålet går jo både på det praktisk og teoretiske hvordan implementerer man de forskjellige topologiene med tanke på SNR målinger ved bit rate, filter løsninger osv.

    Siden du nevner bitrate på CD/Redbook, sies det i praksis CD normalt ikke har høyrer bit rate enn 12-14, selv om nyere Sigma Delta brikker opererer med langt over +24bit, for eksempel på GRANDIOSO D1 fra Esoteric på 36bit. Så tolket riktig benytter en Sigma Delta brikke kun div filter for å presse støygulvet langt under hørbart nivå og slike filter er kun en fix algoritme?

    • Slik at det det tredje spørsmålet handler om filter design og lav pass filter, som brickwall osv. hvor mye påvirker det opplevd lyd i forhold til reelle bits og realistisk støygulv osv, fremkommer det på målinger(up-sampling av PCM, DXD/DSD ved 16bit/24bit og helt opp til 36bit)?
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

    Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.
    Syntes D70 passet best til min lo-fi musikk, D90 er en markant bedre DAC hvis du spiller mest musikk med bra kvalitet. Men jeg har bla. endel MP3 fra 90 åra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn