Digitale avspillere Spennende DAC og fin pris.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Langesund
    Heldigvis har jeg fått med meg dette for en god stund siden og lever fornøyd med cd-mediets overlegne kvalitet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2
    Har koplet opp D90 og lyttet fort på den i 2 oppsett, et elegant produkt, tror mange kan finne en snarvei til lytefri lyd her, de kommende uker vil lære meg en del mer om hva denne DAC'en kan få til.
    :)

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    273
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Mulig jeg burde starte en egen tråd for dette, men noe av det havner under denne tråden.

Jeg har en Bladelius Thor MK3 Novatis som har en innebygd DAC som er helt OK/bra. Siden jeg aldri har hatt en ekstern DAC så dukker det jo opp en nyskjerrighet når man leser denne tråden.
    Topping, både 50, 70 og 90, ser jo ut til å tilfredstille folk og spesielt den siste så jeg gleder meg til Håkon_Rognlien sin beskrivelse av D90.

Skulle jeg sett meg etter en ny DAC så må den jo være en del bedre enn den som er i min Bladelius. Vil f.eks Topping(ene) være det?
    Har alle dagens DACer en preamp-del? Må dette justeres inn manuelt når man kobler til en integrert forsterker eller er det en knapp som setter den til "rett" output?

Og nå har Sonos sagt at de skal pensjonere en del produkter, bl.a Connect som jeg har. Vil en steamer erstatte den og DAC eller vil jeg måtte ha begge deler? Steaming for min del = Tidal HIFI. Hverken mer eller mindre.
    Hva legger du i "bedre"? Dersom du mener leverer signalet med mindre forvrengning og med mer av informasjonen intakt, så er D90 helt klart bedre. Dersom du med "bedre" mener "låter bedre etter mine preferanser på min favorittmusikk i mitt anlegg med eksisterende utstyr", så er det umulig å si uten å prøve.

Erfaringsmessig fungerer nøytral elektronikk ikke best når man dumper det inn i et anlegg som er "matchet" lydmessig fra før, men snarere når man går inn for å bytte ut alle ledd i elektronikkjeden med ufargede komponenter for så å velge og sette opp høyttalere etter subjektive preferanser og rommatch. Fordelen er at man da har rent kildevann inn og høyttalerne blir den viktigste variabelen for personlig tuning.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2

En god streamer med digitale innganger løser oppgavene for både streaming og DAC.

Det finnes varianter som også har Tidal m.fl. apper innebygd.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    273
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0

Hva legger du i "bedre"? Dersom du mener leverer signalet med mindre forvrengning og med mer av informasjonen intakt, så er D90 helt klart bedre. Dersom du med "bedre" mener "låter bedre etter mine preferanser på min favorittmusikk i mitt anlegg med eksisterende utstyr", så er det umulig å si uten å prøve.

Erfaringsmessig fungerer nøytral elektronikk ikke best når man dumper det inn i et anlegg som er "matchet" lydmessig fra før, men snarere når man går inn for å bytte ut alle ledd i elektronikkjeden med ufargede komponenter for så å velge og sette opp høyttalere etter subjektive preferanser og rommatch. Fordelen er at man da har rent kildevann inn og høyttalerne blir den viktigste variabelen for personlig tuning.
    Men det var jo ikke det jeg ville høre :p
    "selvfølgelig" har jeg en match mellom forsterker og høytalere. Hverken Bladelius Thor eller Sonus faber Olympica er uten egenart.
    marsboer: så det du sier er at Topping er nøytral i lyden?

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    273
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0

En god streamer med digitale innganger løser oppgavene for både streaming og DAC.

Men ikke til en pris som ligner Sonos Connect + en bra DAC. Ikke ut i fra det jeg så når jeg nå gløttet på Oslo Hifi Center og Stereofil

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    så det du sier er at Topping er nøytral i lyden?
    Jeg kan ikke påstå noe som helst skråsikkert, men måledataene indikerer at D90 er en av de aller, aller mest nøytrale DACene på markedet ja. Så da blir det litt opp til deg om du ikke liker lyden, siden dette med stor sannsynlighet indikerer problemer andre steder i kjeden og ikke i DACen. Orker du å begynne prosessen med å se på resten av anlegget, eller er det like greit å bare hive ut D90 i stedet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2

Men ikke til en pris som ligner Sonos Connect + en bra DAC. Ikke ut i fra det jeg så når jeg nå gløttet på Oslo Hifi Center og Stereofil
    Sant. Men en middels god streamer med digital utgang til en hvilken som helst god bygget DAC, vil gjøre jobben, i hvertfall. Men ikke like brukervennlig som Sonos, da.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    273
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Hva med DAC som pre? Er det plug'n'pray eller må den justeres inn når man har integrertforsterker?

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.760
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Til integrert forsterker går man inn i menyen og setter den som DAC isst for PRE.
    Slå av strømbryteren bak, hold inn SEL knappen og slå på strømbryteren bak igjen, da går den rett inn i menyen som du kan bla opp og ned i og stille inn forskjellige ting.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    273
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    Takk, da venter jeg på beskrivelsene til Håkon_rognlien på D90.
    Og om det er verd mellomlegget fra D50 til D70 til D90 :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2
    Takk, da venter jeg på beskrivelsene til Håkon_rognlien på D90.
    Og om det er verd mellomlegget fra D50 til D70 til D90 :)
    Akkurat dette med verdiforholde mellom de tre modellene kommer jeg ikke til å ta direkte stilling til, da jeg kun vil omtale den ene av disse produktene. Men jeg skal ta med noen generelle betraktninger rundt det.

TAS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    502
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    8
    hvordan måler man transient, utklinging og filter/algoritmer på en dac...er det samme som å måle følgende to verdier?

• SNR
    • THD+N
    Nei , men gå inn på Audioscience review så finner du det meste man kan tenke seg å måle på en dac. Også filter responser .
    En transient respons i tid kan omgjøres til frekvensrespons og vise versa , men matten bak det har jeg ikke satt meg inn i...
    La oss holde ASR utenom foreløpig...Dette er jo veldig interessant vinkling vedrørende målinger av støygulv på DAC'er...er det riktig tolket transient(Amplitude)må kodes via algoritmer(har noe med avstand(høyde og lengde) mellom sinus og cosinusbølger) og er krevende å få til og muligens har direkte påvirkning på opplevd lyd...Og hvordan måles/tolkes slike amplitude i forhold til lydopplevelse og sett opp mot målinger av SNR?

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.213
    Torget vurderinger
    1
    Dagens lekse: (for dem som tror digital audio består av 1/0...)
    https://www.youtube.com/watch?v=pWjdWCePgvA
    hvordan måler man transient, utklinging og filter/algoritmer på en dac...er det samme som å måle følgende to verdier?

• SNR
    • THD+N
    Nei , men gå inn på Audioscience review så finner du det meste man kan tenke seg å måle på en dac. Også filter responser .
    En transient respons i tid kan omgjøres til frekvensrespons og vise versa , men matten bak det har jeg ikke satt meg inn i...
    La oss holde ASR utenom foreløpig...Dette er jo veldig interessant vinkling vedrørende målinger av støygulv på DAC'er...er det riktig tolket transient(Amplitude)må kodes via algoritmer(har noe med avstand(høyde og lengde) mellom sinus og cosinusbølger) og er krevende å få til og muligens har direkte påvirkning på opplevd lyd...Og hvordan måles/tolkes slike amplitude i forhold til lydopplevelse og sett opp mot målinger av SNR?
    Får ikke helt tak i hva du skal frem til.
    Det er ikke egne algoritmer for å code sinus eller cosinus eller noe annet. CD platen har 8–14 modulasjon og feil korreksjon og kanal informasjon og ender med å levere en bit strøm : multi bit eller delta sigma til DAC en . Se YouTube videoen.
    Dacen er dum som et brød og levere bare en spenning opp ned eller uendret som bestemt av biten som kom inn ., men i et rasende tempo. Også filtreres det for å få bort støy.
    Siden en DAC har en oppløsning på sjeldent mer enn 20 bit uansett hva reklamen sier er den beste forventede oppløsning/ støy avstand ca 120db . For 16 bit er tallet 96db. Men for svake signaler er det mye lavere 70dB kanskje , fortsatt bedre en analog vinylavspilling..

Sist redigert:

TAS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    502
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    8
    Får ikke helt tak i hva du skal frem til.
    Det er ikke egne algoritmer for å code sinus eller cosinus eller noe annet. CD platen har 8–14 modulasjon og feil korreksjon og kanal informasjon og ender med å levere en bit strøm : multi bit eller delta sigma til DAC en . Se YouTube videoen.
    Dacen er dum som et brød og levere bare en spenning opp ned eller uendret som bestemt av biten som kom inn ., men i et rasende tempo. Også filtreres det for å få bort støy.
    Siden en DAC har en oppløsning på sjeldent mer enn 20 bit uansett hva reklamen sier er den beste forventede oppløsning/ støy avstand ca 120db . For 16 bit er tallet 96db. Men for svake signaler er det mye lavere 70dB kanskje , fortsatt bedre en analog vinylavspilling..
    Riktig at noen dac er "dumme" slik som Topping D90(Sigma Delta), men ikke alle topologier er nødvendigvis det.

Topping D90 er bygget med nyeste AKM D/A-brikken, AK4499, en XMOS XU208 USB-brikke, AK4118 S / PDIF mottakerbrikke og en CPLD-programmerbar logikkbrikke. Som driver bruker den tyske Thesycon-drivere. Til slutt følger det med et par AccuSilicon 451584MHz og 49.1520MHz high-end femtosecond-klokker. Relativt sett er dette en avansert rimelig DAC med volumkontroll av ett målemonster, men ja muligens litt dum vs FPGA dac arkitektur.

topping D90.jpg

Nye SCHIIT Bifrost 2 er modulbasert og oppgraderbar Multibit dac noe som er superkult og nytt for lav pris segmentet. Den og Topping D90 er omtrent i samme pris segment, dog helt forskjellig topologi og løsninger.

Bifrost 2.jpg

• Det jeg tenkte på ved koding av algoritmer er FPGA basert dac, ikke Sigma Delta eller R2R arkitektur.
    • Det andre spørsmålet går på om de forskjellige filter/anti-aliasing settingene på en dac(sigma delta) måler likt...om enn velger filter 1 mot filter 4, vil de måle likt på SNR og blir SNR bedre eller verre målt ved for eksempel 2V RMS vs 6v RMS?

Esoteric.jpg

Ser man på Sigma Delta som måler best på SNR må også en slik arkitektur ha feed back loop, siden designet i sin natur har høyt støy nivå samlet ved alle frekvenser åpnet opp. R2R trenger ikke støyformingskrets som da naturlig har bedre tids respons, men krever også større presisjon på mostand for å oppnå god linearitet. Så deler av spørsmålet går jo både på det praktisk og teoretiske hvordan implementerer man de forskjellige topologiene med tanke på SNR målinger ved bit rate, filter løsninger osv.

Siden du nevner bitrate på CD/Redbook, sies det i praksis CD normalt ikke har høyrer bit rate enn 12-14, selv om nyere Sigma Delta brikker opererer med langt over +24bit, for eksempel på GRANDIOSO D1 fra Esoteric på 36bit. Så tolket riktig benytter en Sigma Delta brikke kun div filter for å presse støygulvet langt under hørbart nivå og slike filter er kun en fix algoritme?

• Slik at det det tredje spørsmålet handler om filter design og lav pass filter, som brickwall osv. hvor mye påvirker det opplevd lyd i forhold til reelle bits og realistisk støygulv osv, fremkommer det på målinger(up-sampling av PCM, DXD/DSD ved 16bit/24bit og helt opp til 36bit)?

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.926
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?
    Ser D90 på finn, allerede..

Håper på dønn ærlige tilbakemeldinger.
    Vi håper jo å finne noe billig knallbra her i tråden.

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.760
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Hvordan gikk dette?

Syntes D70 passet best til min lo-fi musikk, D90 er en markant bedre DAC hvis du spiller mest musikk med bra kvalitet. Men jeg har bla. endel MP3 fra 90 åra.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    434
    Hvordan gikk dette?

Det finnes neppe noen Dac som passer for alle, like lite som det finnes forsterker som alle synes er bra. Så hvilke tilbakemeldinger noen måtte ha vil nok hjelpe den enkelte lite. Man må finne sitt utstyr som passer en selv. Selv om det kommer med jevne mellomrom ting som hausses opp som så fryktelig bra og som regel viser seg å være kun en ønsketenkning.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.926
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?

Syntes D70 passet best til min lo-fi musikk, D90 er en markant bedre DAC hvis du spiller mest musikk med bra kvalitet. Men jeg har bla. endel MP3 fra 90 åra.
    Låt det ikke minst like bra på D90 da, de mp3 filene?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.926
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan gikk dette?

Det finnes neppe noen Dac som passer for alle, like lite som det finnes forsterker som alle synes er bra. Så hvilke tilbakemeldinger noen måtte ha vil nok hjelpe den enkelte lite. Man må finne sitt utstyr som passer en selv. Selv om det kommer med jevne mellomrom ting som hausses opp som så fryktelig bra og som regel viser seg å være kun en ønsketenkning.
    Nei, nå må du ikke være så negativ :)

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    434
    Hvordan gikk dette?

Jeg skal prøve, men det er ikke alltid like lett;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    421
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan gikk dette?

Jeg skal prøve, men det er ikke alltid like lett;D
    Det kunne ikke sies bedre. Dette er realiteten.

thogew

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Antall liker
    12
    Vet ikke om det er helt rett sted, men prøver likevel.
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.

Edit: Kilde er nesten alltid Spotify.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    434
    Har selv en RXV781, som jeg vil tro prisen tatt i betraktning har en billig DAC.
    Ser det er veldig delte meninger, også i tråden her, om en god DAC gjør forskjell vs en annen god DAC Hva om man sammenligner min receiver med en god DAC? Er det da å forvente et stort løft i lyden?
    Har testet Hegel HD2 som jeg kjører på "head-fi" oppsettet mitt, men kan ikke påstå jeg hørte noe som helst forskjell på stereoanlegget med denne vs Yamaha.

Hva kan evt. anbefales? Kjøres på RF82 med Rotel RB-1070, så jeg er naturligvis ikke på utkikk etter noe i øvre siktet, men noe som er bra nok til å utnytte potensialet i det jeg har.

Edit: Kilde er nesten alltid Spotify.
    Jeg har også hatt HD2 som er en enkel å grei Dac, dog ett stykke fra en topp Dac.
    Du kan teste ut en HD20 det burde være en Dac som funker bra til oppsettet ditt. Skulle du ikke få noen forskjell med den heller kan du slå deg til ro med det du har.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.426
    Torget vurderinger
    2

Som du har sett i denne og andre tråder, det er to mulige veier:
    1. en dac som måler bra. Ikke nødvendigvis dyr og fancy, det finnes flere gode eksempler hvorav Topping er et av dem
    2. en dac som oppleves bra. Ikke nødvendigvis noen motsetning til pkt. 1, men det er en subjektiv bedømmelse. Ofte koster den typen dac'er hårreisende mye, og det passer neppe helt inn i lag med Rotel og Klipsch, rent prismessig. Jeg vil tro at innebygd dac i receiver måler ganske bra, og en del bedre enn de som noen av oss opplever som subjektivt bedre.

Kanskje kan en Heed Dac fra Modular-serien (ikke lenger i produksjon) kan gjøre susen, om du har sjans til å høre den. Alternativt iFi.

thogew

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Antall liker
    12
    Jeg har også hatt HD2 som er en enkel å grei Dac, dog ett stykke fra en topp Dac.
    Du kan teste ut en HD20 det burde være en Dac som funker bra til oppsettet ditt. Skulle du ikke få noen forskjell med den heller kan du slå deg til ro med det du har.
    Ja, det er selvfølgelig en mulighet, men om det er ganske enighet om at det til mitt anlegg ikke vil ha noe for seg sparer jeg heller de kronene eventuelt.

Som du har sett i denne og andre tråder, det er to mulige veier:
    1. en dac som måler bra. Ikke nødvendigvis dyr og fancy, det finnes flere gode eksempler hvorav Topping er et av dem
    2. en dac som oppleves bra. Ikke nødvendigvis noen motsetning til pkt. 1, men det er en subjektiv bedømmelse. Ofte koster den typen dac'er hårreisende mye, og det passer neppe helt inn i lag med Rotel og Klipsch, rent prismessig. Jeg vil tro at innebygd dac i receiver måler ganske bra, og en del bedre enn de som noen av oss opplever som subjektivt bedre.

Kanskje kan en Heed Dac fra Modular-serien (ikke lenger i produksjon) kan gjøre susen, om du har sjans til å høre den. Alternativt iFi.
    Om jeg forstår deg rett og tar utgangspunkt i punkt 1, kan jeg tenke at dac i receiver er like ok som f.eks. Topping D70/D90? Rent målemessig?
    Det vil med andre ord ikke nødvendigvis gi et løft i lyden?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn