SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.431
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jo da, og for all del en likandes kar. :)
    Vi har snakket en del i de siste og jeg håper det blir mulig å reise oppover til sommeren. Alltid veldig hyggelig å besøke Silfrastadir. Han er ikke halvgærn som kokk heller. Ikke umulig jeg må komme innom hos deg snart ifbm. de andre greiene. Må bare se over kalenderen, desember har en stygg tendens til å bli travel.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Tilveksten i 2019 var rundt 24 mill m3, og avvirkningen 11 mill m3 så vi har litt å gå på .
    Av hvilken tresort?
    Snakker vi utplantet granørken eller naturlig tilvekst av ubesudlet skog?
    De som bedriver skogsdrift etterlater seg store åpne flater på mange mål som det tar 1,5-2 generasjoner før gror tilbake, og man har et turterreng som er noenlunde i harmoni. Så var det all denne arealkrevende hyttebyggingen og disse fordømte alpinanleggene. Ørlite skog som må vike plassen for at vi skal boltre oss der også.

    Men bevares det er jo kjekt med tall og statistikk.
    Helhetlig tankegang er verre.
    Skal vi se, hva skal jeg kjøpe nå?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Av hvilken tresort?
    Snakker vi utplantet granørken eller naturlig tilvekst av ubesudlet skog?
    De som bedriver skogsdrift etterlater seg store åpne flater på mange mål som det tar 1,5-2 generasjoner før gror tilbake, og man har et turterreng som er noenlunde i harmoni. Så var det all denne arealkrevende hyttebyggingen og disse fordømte alpinanleggene. Ørlite skog som må vike plassen for at vi skal boltre oss der også.

    Men bevares det er jo kjekt med tall og statistikk.
    Helhetlig tankegang er verre.
    Skal vi se, hva skal jeg kjøpe nå?
    Mest stående volum (rundt 40%) og tilvekst i gran på landsbasis. Ellers interessante sinnamanns-synspunkter. Tar gjerne den diskusjonen, men kanskje andre steder enn i tråden til sluket
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er jo ganske partisk som forstmann, og der hvor andre ser en granörken ser jeg effektiv produksjon av et miljövennlig råstoff. Men helt enig, minner ikke mye om villmark. Men ennå hvor mye folk ergrer seg over moderne skogbruk, så har vi i dag en historisk höy andel gammelskog, eller det som vi enspora forstmenn kaller hogstklasse V
    Flatehogst er et synlig men dog midlertidig inngrep, og da folk flest ferdes langs skogsbilveier (ja ikke sykkelveier som Oslofolk liker å kalle de) så ferdes de da der hvor skogbruk er mest effektivt og intenst. Derfor kan en få et noe skjevt inntrykk av tilstanden til norske skoger. Skogbruket i dag drives mer intenst men på et mindre areal enn tidligere. Selvfölgelig grunnet mekaniseringen og logistikken. Men ta en avstikker ut fra veien i de fleste skogsströk, og du opplever noe som faktisk minner om skog
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Jeg er jo ganske partisk som forstmann, og der hvor andre ser en granörken ser jeg effektiv produksjon av et miljövennlig råstoff. Men helt enig, minner ikke mye om villmark. Men ennå hvor mye folk ergrer seg over moderne skogbruk, så har vi i dag en historisk höy andel gammelskog, eller det som vi enspora forstmenn kaller hogstklasse V
    Flatehogst er et synlig men dog midlertidig inngrep, og da folk flest ferdes langs skogsbilveier (ja ikke sykkelveier som Oslofolk liker å kalle de) så ferdes de da der hvor skogbruk er mest effektivt og intenst. Derfor kan en få et noe skjevt inntrykk av tilstanden til norske skoger. Skogbruket i dag drives mer intenst men på et mindre areal enn tidligere. Selvfölgelig grunnet mekaniseringen og logistikken. Men ta en avstikker ut fra veien i de fleste skogsströk, og du opplever noe som faktisk minner om skog
    Flott at du er forstmann Johoo.
    Jeg sinnamann? Tidvis kanskje :rolleyes:
    Jeg er vel mer oppgitt enn forbannet gitt min profesjon som naturforvalter kontra konsumjaget og alt vi tror vi må ha for å bli lykkelige.
    Man får jo ikke noe med seg i furufrakken når man drar allikevel, men det har folk vanskelig for å skjønne.

    Produksjon av miljøvennlig råstoff er jeg for.
    Men det er ikke til å komme forbi at artsmangfoldet (planter, sopp, insekter, fugler og pattedyr) er lavt i en innplantet granskog.
    Skogbunnen er mørk fordi tettheten, grunnet effektiv og økonomisk skogbruk, medfører at lite lys slipper igjennom den tette granskogen.
    Når du sier at vi har en historisk høy andel av gammelskog, så antar jeg at du mener en antropogen gammel skog?
    Prosentandelen av urskog uberørt av mennesker er historisk lav, og villmark er det nesten ingenting igjen av.
    Et urskog habitat er artsrikt kontra den planta granskogen.

    En meget interessant bok å lese i denne sammenheng er Fredrik Barth - Andres liv, og vårt eget.
    Den tar for seg hvor forskjellig en bonde, jeger, turgåer osv. opplever landskapet rundt seg, og hva hver enkelt tenker mhp utnyttelse av naturen som ressurs til produksjon, uttak av vilt, rekreasjon osv. Ikke lett dette her :eek:
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Så enig med deg Power, og er nok til tider sinnamann selv når jeg ser hvordan vi konsumhungrige krek herjer med naturen.
    Sant. Kulturskogbruket har en begrenset biologisk verdi. Og det er helt rett, vi snakker om antropogen gammelskog. Andel urskog i ordets rette betydning er det mange hundre år siden det har vært noe særlig av i Norge. Men etter noen hundre år med liten menneskelig påvirkning tror jeg forskjellen er på det akademiske planet.
    Og helt riktig. Grunnet vårt konsumhunger og energibehov er villmark per definisjon i fare.

    Se der, sinna jeg og! Vi gjör mye feil med å sitte i skyttergraver når det kommer til naturforvaltning. Du har verneinteresser, utbyggere og skogbrukere i hver sin leir. Hadde vi fått til en helhetlig fungerende forvaltning på tvers av interesser kunne vi kanskje sett et lysglimt.
    Men slik jeg ser utviklingen i skogbruket tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring med unntak av enkelttilfeller. Med historisk laveste realverdi på tömmer, höy grad av mekanisering og få aktive småskogeiere blir drifter begrenset til veinære skogsområder med korte driftsavstander og relativt höy bonitet. Skog lengre fra vei med mindre stående kubikkmasse er ikke lenger drivverdige og kategoriseres som teknisk eller ökonomisk impedement. Driftsforhold har mange steder blitt betydelig verre de siste tiårene da vi ikke lenger kan ta terrengkjöring vinterstid for gitt.
    Dette er en stor fordel både for artsmangfold og naturromantikeren. Jeg er på mange måter en tilhenger av denne utviklingen. Drive så optimalt som mulig der hvor forholdene ligger til rette, og drive ekstensivt der hvor driftsökonomien er marginal.

    Fredrik Barths bok observert. Höres veldig spennende ut
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.617
    Antall liker
    15.381
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Denne dama har også sine meninger. Er vel kjent for deg Power?
    07A9D2CB-E6A1-4DED-8B5C-40CDE882AE1C.jpeg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fikk nylig stoppet nesten flathogst rundt hytta. Mye Ulvelav og relativt gammel skog som skulle hugges for å gi noen kroner i en slunken kasse/nesten konkurs selskap.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Må man ha hår som ser ut som gammelskog, for å være miljøforkjemper?
    Helst :cool:
    Hvilket gjør at jeg naturlig glir inn i gammel skog.
    Hvorfor skal det hete miljøforkjemper?
    Hva med sunn fornuft, og ivaretagelse av naturen fordi mennesket er avhengig av naturen.
    Å så var det det faktum at omgivelsene er til låns mens vi er her.
    Kanskje kjekt om våre etterkommere får overta litt grønne omgivelser og en munnfull oksygen etter at vi har herjet fra oss?
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Denne dama har også sine meninger. Er vel kjent for deg Power?
    Vis vedlegget 679983
    Damen er klok, og efter mitt skjønn har hun helt rett i sine teorier og meninger basert på lange observasjoner.
    Likeledes er professor Dag O.Hessen ved UiO en bauta.
    Viktige "influensere" heter det vel i våre dager.
    Prof.Hessen mottok jo intet mindre enn 2 Bragepriser nylig for sine populærvitenskaplige bøker.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.778
    Antall liker
    26.273
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Helst :cool:
    Hvilket gjør at jeg naturlig glir inn i gammel skog.
    Hvorfor skal det hete miljøforkjemper?
    Hva med sunn fornuft, og ivaretagelse av naturen fordi mennesket er avhengig av naturen.
    Å så var det det faktum at omgivelsene er til låns mens vi er her.
    Kanskje kjekt om våre etterkommere får overta litt grønne omgivelser og en munnfull oksygen etter at vi har herjet fra oss?
    Når du er ute og gasar gasar med Bempan der nere i Østfold da🙄
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Når du er ute og gasar gasar med Bempan der nere i Østfold da🙄
    Som alle andre mennesker har jeg også mine svin på skogen.
    Vi har en BMW X5 fra 2010, og jeg har tidligere hatt en BMW 318TI som nylig ble skrotet, samt en BMW X1 som vi solgte for drøye 3 år siden.
    Men til opplysning kjøpte jeg ikke min første bil før jeg hadde hatt lappen i 25 år.
    Ikke har jeg hytte på fjellet eller ute ved havet, ingen leilighet i syden, ingen båt, bobil eller campingvogn.
    Jeg har kjørt kollektivt i en liten mannsalder, og jobber daglig med å ta forurensning ut av sirkulasjon.
    Mitt største klima avtrykk er vel min hobby med alle flyturene til München for å delta på HiFi messa.

    Hva med deg Cash, hva er ditt bidrag?
    Spytt ut nå som du har kastet bladet fra munnen og egget til kamp.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.778
    Antall liker
    26.273
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Som alle andre mennesker har jeg også mine svin på skogen.
    Vi har en BMW X5 fra 2010, og jeg har tidligere hatt en BMW 318TI som nylig ble skrotet, samt en BMW X1 som vi solgte for drøye 3 år siden.
    Men til opplysning kjøpte jeg ikke min første bil før jeg hadde hatt lappen i 25 år.
    Ikke har jeg hytte på fjellet eller ute ved havet, ingen leilighet i syden, ingen båt, bobil eller campingvogn.
    Jeg har kjørt kollektivt i en liten mannsalder, og jobber daglig med å ta forurensning ut av sirkulasjon.
    Mitt største klimaavtrykk er vel min hobby med alle flyturene til München for å delta på HiFi messa.

    Hva med deg Cash, hva er ditt bidrag?
    Spytt ut nå som du har kastet bladet fra munnen og egget til kamp.
    Ja vad meg Cash! Har vært med på utbyggingen fra Mysen til Knapstad eller så langt man nå fått bygd motorvei her i landet på E18/E6 mot Oslo?Her har minste Salamander vært i fokus! Kanskje du selv minnes fadesen som kostet Veidekke masse ekstra jobb med en viss undergang! som noen landmålere hade hade kluddlert med +/- Har når jeg tenker meg om vært og bygd det meste på vei mot Oslo i miljø hensyn.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Ja vad meg Cash! Har vært med på utbyggingen fra Mysen til Knapstad eller så langt man nå fått bygd motorvei her i landet på E18/E6 mot Oslo?Her har minste Salamander vært i fokus! Kanskje du selv minnes fadesen som kostet Veidekke masse ekstra jobb med en viss undergang! som noen landmålere hade hade kluddlert med +/- Har når jeg tenker meg om vært og bygd det meste på vei mot Oslo i miljø hensyn.
    Når ble bygging av motorvei miljøvennlig?
    Jeg har vært med på 3 større veiprosjekter med forundersøkelser i vassdrag mhp vannkjemi og biologi.
    Jeg kan ikke minnes at Statens vegvesen tok det så tungt mtp og opprettholde god vannføring, god kjemisk tilstand og sikre det biologiske livet for ettertiden i vassdragene veien passerte. Rødliste amfibier er ofte stresstesten for utbygging av veier.
    Vi ser nok virkeligheten med helt forskjellige briller Cash.
    Intet galt i det, men det er mye man juger på seg at er miljøvennlig for å få gjennomslag for sine prosjekter, spesielt hos SVV.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.617
    Antall liker
    15.381
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Han bare erter deg Power, men det er bare fordi han har sånne svenske jukse-joggesko med ekstra sprett i som løper i fra alt og alle + sin egen samvittighet.
    Det er mer spennende Power å høre om alle "de nedgravde" dere fant under mudringa av Bjørvika. Jeg tipper på at dere fant fem. Men fort deg å svare før vi blir bannlyst i tråden 🤫
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Herlig! Tenk om vi hadde større artsmangfold og vekst i underskogen i hifimiljøet også...

    Motorvei må da være miljøvennlig? Hadde vi ikke hatt de så måtte alle rase rundt i terrenget med svære feite SUV'er. Og det gjør vi jo ikke nå, heldigvis, eller... hmmm.... :unsure: 😙 føkk.... 😖😖😖
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Han bare erter deg Power, men det er bare fordi han har sånne svenske jukse-joggesko med ekstra sprett i som løper i fra alt og alle + sin egen samvittighet.
    Det er mer spennende Power å høre om alle "de nedgravde" dere fant under mudringa av Bjørvika. Jeg tipper på at dere fant fem. Men fort deg å svare før vi blir bannlyst i tråden 🤫
    Litt usikker på hva du tenker på med "de nedgravde".
    Men den såkalte miljømudringa for nedleggelse av senketunnel elementene (det var kanskje disse du mente?) medførte bl.a. at man knuste 16 skip i mudderet til stor fortvilelse for marinarkeologene. Hadde man sugemudret de øverste 60-70 cm ville miljøbelastningen i vannsøylen gått ned mange 100%, og flesteparten av skipsfunnene ville vært "hele". Men det er jo som kjent mye mer morsomt å grise i vei slik at man får spredd mest mulig dritt i Indre Oslofjord. I tillegg ble det ordentlig fart i spredningen når Akerselva gikk i flom uten de nødvendige spredningshindrende tiltakene..
    Men egentlig var mudringen av Oslo havn og senketunnel entreprisen 2 infrastruktur prosjekter som fikk tredd en masse miljø forordninger ned over hode.
    Mens prosjektets sjø del pågikk ble det funnet fem døde mennesker, hvorav jeg og en kollega fant den ene under inspeksjon og prøvetaking.
    Det var en litt ut av kroppen opplevelse som ikke anbefales.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor spa opp mer når vi ikke en gang klarer å ta vare på det som allerede er spadd opp......
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Herlig! Tenk om vi hadde større artsmangfold og vekst i underskogen i hifimiljøet også...

    Motorvei må da være miljøvennlig? Hadde vi ikke hatt de så måtte alle rase rundt i terrenget med svære feite SUV'er. Og det gjør vi jo ikke nå, heldigvis, eller... hmmm.... :unsure: 😙 føkk.... 😖😖😖
    Nevner ord som veislitasje, biler pr døgn, utslipp til luft, avrenning av veistøv og asfaltrester, salting av vei løser ut metaller fra bilen chassie, samt fra asfalten og jordsmonnet like ved veiskuldra. Saltavrenningen medfører "knock out" på små vassdrag, og vei nære innsjøer får stagnerende saltholdig bunnvann som sakte blir oksygenfritt. Bunnvannet råtner over tid, og fortrenger fisk og annet liv i innsjøen og i verste fall natta til hele tjernet. Dette er et økende problem i hele Sør-Norge. Man må simpelthen håndtere ALT vannet som renner av fra motorveier, sende det inn i fangdammer og rense det før det slippes til grunn eller nærliggende resipient. Skal jeg fortsette å fortelle litt om vask av tunneler og avrenning fra dem?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Nevner ord som veislitasje, biler pr døgn, utslipp til luft, avrenning av veistøv og asfaltrester, salting av vei løser ut metaller fra bilen chassie, samt fra asfalten og jordsmonnet like ved veiskuldra. Saltavrenningen medfører "knock out" på små vassdrag, og vei nære innsjøer får stagnerende stekt saltholdig bunnvann som sakte blir oksygenfritt. Bunnvannet råtner over tid, og fortrenger fisk og annet liv i innsjøen og i verste fall natta til hele tjernet. Dette er et økende problem i hele Sør-Norge. Man må simpelthen håndtere ALT vannet som renner av fra motorveier, sende det inn i fangdammer og rense det før det slippes til grunn eller nærliggende resipient. Skal jeg fortsette å fortelle litt om vask av tunneler og avrenning fra dem også?
    Du trenger ikke overbevise meg, Promp - jeg er miljømenneske av RANG!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Hvorfor spa opp mer når vi ikke en gang klarer å ta vare på det som allerede er spadd opp......
    Spør du meg, så spør jeg deg Sluket?
    Miljømyndighetene i Norge er tannløse fjottpeiser med en masse paragrafer de gjemmer seg bak.
    Hadde de turt å være litt mer tilstede som en gang var intensjonen med Statens Forurensningstilsyn (SFT), kommet på uanmeldte inspeksjoner og vist litt handlekraft, så kanskje vi hadde fått litt mer fart på å ta vare på våre omgivelser.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Du trenger ikke overbevise meg, Promp - jeg er miljømenneske av RANG!
    Ikke meningen å gni det inn i deg alene liksom, men folk er så fordømt naive når det kommer til hva som egentlig er miljøvennlig.
    Ha en riktig god natt Sluket :)
    Savner en ordentlig røverhistorie fra din munn under tysk himmelhvelv før jeg går og legger meg ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Hvor lenge pågikk debatten rundt en noe så basal kulturskatt som f.eks. vikingskipene på Bygdøy??? Vi har tradisjon for halveisting her i landet. Forvaltning er ikke vår sterke side. Å spare råneinnbyggerne for noen lusekroner til bag-in-box og oppmalt asfalt til å putte under leppa er langt viktigere enn miljøhensyn og kulturarv.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Savner en ordentlig røverhistorie fra din munn under tysk himmelhvelv før jeg går og legger meg

    Vel... det må bli den om en gang jeg var hos en ny tysk leverandør for første gang. Da vi var ferdige for dagen dukket det opp en propert antrukket StiefelTante med stramt oppsyn og nøkler til firmaAudien. "I will now take you to Föckinghausen where you will ztay during your vizit" proklamerte dama gjennom stramme lepper. STEIKE, tenkte jeg - dette blir stas, hu ser jo slettes ikke gæærn ut, fine rumpeballer også - mangler bare tannmerkene mine :LOL: :LOL: Forventningen var stor der jeg satt i Audien med halvslakt jern i ventemodus... har jo vært på forlystelsesetablissementer med tyskere ved flere tidligere anledninger så den verdensvante Sluket trommet utålmodig på dasbordet og hadde lystige bilder på netthinnen.

    "Jetzt zind wir angekommen" peip tanta plutselig og pekte på et veiskilt hvor det sto Föckinghausen med alderstegen gotisk skrift. Tenk deg skuffelsen da, Sluket i sin beste alder, med saft på gulrota og klar for det meste ble skyflet inn på et obskurt overnattingssted med vindskeivt bindingsverk og plaketen "Ruhetag" på døra inn til spisesalen.... "Wir zehen unz Morgen fruh um acht uhr, ja?" var damas avskjedsord der jeg sto Slukøret foran den ubetjente resepsjonsdisken hvor det lå en romnøkkel merket mitt navn.... Før jeg fikk samlet meg hørte jeg den høyeffektive lyden av firmaAudien som tok av med den høyeffektive StiefelTanten.

    Det ble en heller stusselig aften med bespisning på stedets eneste etablissement for kulinarisk nytelse - et gresk gatekjøkken som kunne varte opp med en vinsdkeiv Gyros og grovhugget kinakål. Oppfølgeren ble heller ingen højdare, tysk lokal TV på en 12" reiseteve anno 1988 etterfulgta REMA 1000 sex - m.a.o. elendig utvalg og bare selvbetjening! Heldigvis sovnet jeg til slutt..

    God natt alle barn!



    1607134623759.png


    1607134159362.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Her er en fin sexclub for oss, Power!!!

    2020-12-05 03_29_25-Carnivore Style _ Your #1 Recourse For Meat & More.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.778
    Antall liker
    26.273
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Når ble bygging av motorvei miljøvennlig?
    Jeg har vært med på 3 større veiprosjekter med forundersøkelser i vassdrag mhp vannkjemi og biologi.
    Jeg kan ikke minnes at Statens vegvesen tok det så tungt mtp og opprettholde god vannføring, god kjemisk tilstand og sikre det biologiske livet for ettertiden i vassdragene veien passerte. Rødliste amfibier er ofte stresstesten for utbygging av veier.
    Vi ser nok virkeligheten med helt forskjellige briller Cash.
    Intet galt i det, men det er mye man juger på seg at er miljøvennlig for å få gjennomslag for sine prosjekter, spesielt hos SVV.
    Da var du ikke på E18 Knapstad-Retvet. Hobølelva var ett følsomt område.
    Det blev her opprettet et eget renseanlegg for å rense borvannet fra boringen før det kunne pumpes ut i elva. Fylkesmannen utførte her egen kontroll av renseanlegget uten å komme med noen anmerkninger. I entreprisen inngår også å etablere vann- og avløpsanlegg for Hobøl kommune.
    Det går og gjøre ting enda bedre men ett sted må det begynnes.....
    Og i våres byggegrop vid Havnelageret(Bjørvika) blev det pirket frem båtrester fra en haug med folk på alle fire med rørleggersprekk:D
    God Helg :)
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Da var du ikke på E18 Knapstad-Retvet. Hobølelva var ett følsomt område.
    Det blev her opprettet et eget renseanlegg for å rense borvannet fra boringen før det kunne pumpes ut i elva. Fylkesmannen utførte her egen kontroll av renseanlegget uten å komme med noen anmerkninger. I entreprisen inngår også å etablere vann- og avløpsanlegg for Hobøl kommune.
    Det går og gjøre ting enda bedre men ett sted må det begynnes.....
    God Helg :)
    Vist var jeg involvert i Knapstad/Hobøl prosjektet. Vi gjorde forundersøkelsene i vassdragene før og etter Hobølelva, samt 2 stasjoner i selve elva ;)
    Beklageligvis fikk jeg ikke vært med på oppfølgingen med kontroll av vassdragene under veibyggingen, men jeg vet godt om det du her forteller.
    For vassdraget er jobben som ble utført veldig bra når de nå først "måtte" krysse vassdraget.
    Det hører med til historien at Hobølelva har sitt utløp i Vansjø, og her regjerte en meget sinna dame på miljøsiden (Morsa prosjektet), Helga Gunnarsdottir.
    Damen sørget over tid for at intet mindre enn 500 mill. ble tilført kontroll og restaurering av vassdraget.
    Det skal damen ha kred for.
    Hun kan være og er særdeles ubehøvlet og ufin. Jeg fikk gjennomgå av furien, fordi jeg var en simpel konsulent som intet skjønte eller viste om vassdraget.
    Det gøyale var at merra aldri hadde truffet undertegnede, men svær i kjeften kostet hun på seg å være. Jeg skulle bare spørre henne om et par ting, samt gi henne noen opplysninger som jeg overhode ikke fant noe om i den omfattende dokumentasjonen for Morsa.
    Ad min kunnskap om vassdraget kan man vel si at hun bommet stygt.
    Jeg gjorde henne oppmerksom på utløsning av metaller til hennes elskede vassdrag pga veisalting, og lurte på hvorfor metall analyser ikke sto på overvåkings-programmet hennes. Det burde jo hvert med for mange år siden. Da fikk pipa en annen låt.
    På folkemunne kalles solstrålen frøken Surdeigsdottir.

    God helg Cash 63.
    Spell høyt, og kos deg med whisky :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Pre-cum..... :oops: eller Cowpers fluid som det heter på norsk... Lite kjent blant folk, derfor "saft på gulrota" som er forståelig og mer visuelt forklarende!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.202
    Torget vurderinger
    23
    Powern, lyver vi ikke bare litte bitte grann nå? Alle islendingene jeg kjenner er supertrivelige og så langt fra ubehøvlede det vel går an å komme....😙😙

    og her regjerte en meget sinna dame på miljøsiden (Morsa prosjektet), Helga Gunnarsdottir.
    Damen sørget over tid for at intet mindre enn 500 mill. ble tilført kontroll og restaurering av vassdraget.
    Hun kan være og er særdeles ubehøvlet og ufin
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn