knutinh skrev:
1. Jeg tror at skolen ville ha vært veldig forskjellig dersom menn dominerte hverdagen (på godt og ondt). Historisk sett ville vel kanskje guttebarn være med pappa på jakt mens jentebarn ble igjen ved bålet og fikk lærdom om preparering av skinn?
2. Ellers mener jeg at kvinner generelt og kvinnesakskvinner spesielt gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved konsistent å nedvurdere alle tradisjonelle "kvinnesyssler". 3. Formålet med IQ-tester er vel at de skal være så varierte at man vanskelig kan trene seg opp til dem. Men det man "måler" er jo i stor grad gjenkjenning av mønstre, symmetri, forståelse av språk etc.
4. Men hele begrepet "intelligens" som uavhengig av kunnskap blir jo litt uthult.
5. Jeg lurer bare på hva som kan være begrunnelsen til at mannen skal være kvinnens overhode. Om det ikke er fordi han er mer intelligent, klok eller vis, hva kan da grunnen være?
At en mann kan finne på å synes dette er selvsagt naturlig, og det må man ha i bakhodet når man leser slikt. ( altså Paulus)
6. Når det kommer til skolen så er det dessverre blitt sånn at mannlige lærere er nærmest en kuriositet. Hvorfor vil ikke menn bli lærere?
7. På den annen side føler jeg ikke at kvinnelige lærere nødvendigvis er en fordel for jentene. 8. Jeg husker selv, og ser det også i klassene til ungene mine, at en del av guttene (+ noen jenter, men færre) lager mye bråk og forstyrrer undervisningen for de som sitter rolig og prøver å følge med. Dette går ut over alle selvsagt, kanskje mest de roligste jentene som forsvinner helt. Guttene tiltrekker seg, og får ofte mest oppmerksomhet.
9. På samme måte som vi synes det er helt greit å slippe å skifte dekk, så synes dere det er greit å slippe unna bursdags-styret..
10. Jeg kan ikke se at det nødvendigvis er kvinnene som nedvurderer kvinnesysler. Hvorfor er typiske kvinneyrker systematisk dårligere betalt enn andre jobber?
11. Hvorfor er det ikke like kjekt for en mann å tilbringe tid med sine barn? Her er det store forkjeller på hva man foretrekker, og det er ikke nødvendigvis sånn at alle kvinner synes at barnepass er lykken i livet alene.
12. Og det blir vel ofte, enten man vil innrømme det eller ei gjerne til at menn som velger kvinneyrker, eller driver med kvinnesysler stemples av andre menn som svake eller homo eller lignende.
13. Takk og pris for at det faktisk finnes såpass mange kvinner som velger omsorgsyrker til tross for dårlig betaling og hardt og ofte ikke særlig kjekt arbeid
14. Sosial intelligens er jo som du nevner ofte noe helt annet, jeg har truffet en del intelligente personer som fremstår nærmest som tilbakestående sosialt.
15. Når det gjelder temaet ellers så forundrer det meg stadig at så mange kan være så skråsikre og bastante.
16. Nå har jeg ikke sett denne filmen som Honkey har sløst vekk dyrebar tid på, men tror kanskje at det er den jeg har hørt litt om via andre. I så fall var det vel noe med at før syndefloden var jorden dekket av et islag, trykket på jorden var mye høyere, havet mye lavere, og det var mye mer oksygen i luften. På grunn av dette så kunne dinosaurene leve, og menneskene levde også mye lengre. Eller noe slikt..?
17. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det for mange ting man ikke vet svar på til at det rett og slett er for dumt å være skråsikker her.
18. Det man kanskje bør ha i bakhodet er at det er de gudløse som har mest å tape, om det skulle vise seg at de tar feil