Skapelse,evolusjon ?

Hva tror du?

• Jeg tror at noe mektig har skapt alt

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg tror på bigbang/utviklingslæren

• Hvem i helsingen har tid til sånne trivielle spørsmål

• Jeg har min egen teori

• Totalt antall stemmer
    0

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jepp. Er innom hver dag, og i dag tok jeg med et dikt på vei ut.

Hyggelig å se at du også er innom. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
oddgeir skrev:
Jepp. Er innom hver dag, og i dag tok jeg med et dikt på vei ut.

Hyggelig å se at du også er innom. ;)
Driver på med mye rart jeg, men det skulle en kanskje ikke "tro". :)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.384
Torget vurderinger
18
Voff skrev:
ErosLoveking skrev:
På tide å børste støvet av en klassiker som sikkert de aller fleste har sett, men som vi har gått av å bli påmint.
Sånn kan det gå. Greit nok at enkelte ikke har det godt med seg selv, men når mennesker og samfunn må innrette seg etter noe sånt, da sier jeg bare "poco loco"! :-\
I USA har den gjengen der fått skremmende mye makt etterhvert. :p :p :p
Scientologien ble jo oppfunnet av den middlemådige Science Fiction forfatteren L- Ron Hubbard som åpent sa at den letteste måten å bli miliardær på var å starte sin egen religion. At folk fremdeles biter på det der, tross dette velkjente faktum, viser bare hvor lettlurte enkelte mennesker er!
Hubbard fikk omdefinert Scientologi til religion av skattemessige årsaker. Etter hvert som gubben ble eldre og mer rørete så begynnte han å tro på historiene sine selv også.
Scientologi forekommer meg forresten ikke mindre troverdig enn noen annen religion, kristendommen inkludert.

Et spørsmål til de som mener religion gir en eksistensiell froklaring som evolusjon ikke makter siden evolusjonen forholder seg til hva som skjedde etter den store smellen mens religion forklarer tilblivelsen av alt med at Gud skapte det.
Hvem skapte Gud og hva var det før Gud ble skapt ?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
HC skrev:
Et spørsmål til de som mener religion gir en eksistensiell froklaring som evolusjon ikke makter siden evolusjonen forholder seg til hva som skjedde etter den store smellen mens religion forklarer tilblivelsen av alt med at Gud skapte det.
Hvem skapte Gud og hva var det før Gud ble skapt ?
Nettopp den selvmotsigelsen jeg nevnte tidligere.
Man løser ingen problemer med dette. Bare flytter på det og gjør det ennå mer komplekst og vanskelig.

V

vredensgnag

Gjest
Man taler om
Naturens Spil ...
men gaar det mon
naturligt til?
At Muldjord
blir til gule Krokus,
det er det rene
Hokus-Pokus.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.522
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Nettopp den selvmotsigelsen jeg nevnte tidligere.
Man løser ingen problemer med dette. Bare flytter på det og gjør det ennå mer komplekst og vanskelig.
Dette er selvfølgelig ikke noe bevis i seg selv, heller en slags variant av Occam's razor. Men jeg er selvfølgelig enig i at "Gosh, universet og liv er så komplekst og vidunderlig at det må skyldes noe enda mer komplekst og vidunderlig" er en ganske så problematisk forklaringsmodell.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
ErosLoveking skrev:
På tide å børste støvet av en klassiker som sikkert de aller fleste har sett, men som vi har gått av å bli påmint.
Sånn kan det gå. Greit nok at enkelte ikke har det godt med seg selv, men når mennesker og samfunn må innrette seg etter noe sånt, da sier jeg bare "poco loco"! :-\
I USA har den gjengen der fått skremmende mye makt etterhvert. :p :p :p
Scientologien ble jo oppfunnet av den middlemådige Science Fiction forfatteren L- Ron Hubbard som åpent sa at den letteste måten å bli miliardær på var å starte sin egen religion. At folk fremdeles biter på det der, tross dette velkjente faktum, viser bare hvor lettlurte enkelte mennesker er!
Det er berre irriterande at Frank Zappa ikkje fekk innføre sin nye religion C.A.S.H. Tenk kor gøy det hadde vore...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det eneste som er sikkert er at entropien øker...Men den ideen har kanskje Scientologene stjålet??
Sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
Det eneste som er sikkert er at entropien øker...Men den ideen har kanskje Scientologene stjålet??
Sleiven
Nei de stjeler bare penger fra dårer! :p

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
961
For de som har interesse av å vite det egentlige svaret :

Universet er en Virtual Reality Machine skapt for et bestemt formål. Formålet gjør at universet også kan forståes som en omformer. Det som puttes inn i ene enden av denne omformeren er det som kalles Tanken. Det som kommer ut i andre enden er det som kalles Erfaring. Med andre ord er universet en omformer av tanke til erfaring.

De sentrale elementene i denne omformingen er det som kalles Livets Sirkel : forestilling - skapelse - erfaring. Et individ forestiller seg noe. Det som individet forestiller seg vil individet i neste omgang skape. Det som individet skaper vil individet i neste omgang erfare. Det som individet erfarer vil i neste omgang gi opphav til en ny forestilling, som individet skaper og så videre, og så videre...

Dette kan igjen knyttes opp til tidsaspektet. Tid består av tre elementer: fortid - nåtid - fremtid. Tidsbegrepet er bare en omskrivning av Livets Sirkel. Fremtid er forestillingen til individet. Skapelsen av forestillingen skjer i øyeblikket som er nåtid. Skapelsen lagres i fortid som erfaring.

Med andre ord eksisterer ikke tid. Bare forandring eksisterer innenfor Livets Sirkel.

Så er jo spørsmålet hvem som skapte denne VR? Hvorfor tror vi at VR er virkelig? Hva er sannheten om menneskeheten? Kanskje vi har glemt hvem som skapte VR? Kanskje vi har gått oss vill, fortapt i vår egen illusjon....

Topp Bunn