Skapelse,evolusjon ?

Hva tror du?

• Jeg tror at noe mektig har skapt alt

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg tror på bigbang/utviklingslæren

• Hvem i helsingen har tid til sånne trivielle spørsmål

• Jeg har min egen teori

• Totalt antall stemmer
    0

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
ØivindJ skrev:
Det vil altså si at evelusjon, tilfeldigheter og natural selection lett kan skape noe så komplekst/lite komplekst som menneskene, og at de troende bare er for naive til å se det enkle faktum? Kan lett kalles en påstand uten bevis det og (lett å snu på det sånn).
Å bringe ordet "lett" inn i denne sammenhengen er kun et banalt retorisk grep. Den type grep som typisk brukes av en side som totalt mangler bevis for noe som helst i et forsøk på å redusere betydningen av motpartens rikholdige samling beviser.

Hvordan en prosess som har pågått over milliarder av år; hvor utallige arter har dødd ut og forsvunnet; hvor veggen har blitt møtt, hardt, flere ganger og nesten stoppet hele eventyret kan kalles "lett" går langt over mitt hode. Eller; det ville det gjøre om det ikke var for at det kun er et billig retorisk grep.

P

Parelius

Gjest
Et relativt åpent sinn der det ikke finnes bevis i noen rettning demonstrerer altså en sterk motstand i mot det rasjonelle? Hæ

Dessuten; alle vitenskapene har blitt revelusjonert av et fåtall som trodde på noe.
Dette har intet med et relativt åpent sinn å gjøre; det er en retorisk tilsnikelse. Din siste setning er også meningsløs; de trodde på noe, men på et vitenskapelig og rasjonelt grunnlag. Ikke en tro i løse luften som kreasjoistene forfekter mot all vitenskapelig kunnskap.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
ØivindJ skrev:
Dessuten; alle vitenskapene har blitt revelusjonert av et fåtall som trodde på noe.
Og de aller største revolusjonene innebar at noen få mennesker med klare hoder, sterk overbevisning og mot i overflod sto mot religionens trussel om bålbrenning, halshuggning og andre interessante avrettingsmetoder og nektet å si at det som var sant ikke var sant, bare fordi det stred mot det som er nedfelt i en gammel bok.

Ø

ØivindJ

Gjest
Jeg stiller bare spørsmål. :) Selv er jeg ikke overbevist i noen rettning, som nevnt.

Finner det bare rart at dere har null interesse av å filosofere over noe dere ikke finner bevis for, eller å filosofere litt over om deres "bevis" virkelig utelukker noe som helst. That`s all.

Ø

ØivindJ

Gjest
Lille_Adam skrev:
Å bringe ordet "lett" inn i denne sammenhengen er kun et banalt retorisk grep.
Poenget var SELVSAGT spørsmålet om det skulle være noe direkte i veien for det, gitt mange nok forsøk.

Noen egne teorier ?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Det vil altså si at evelusjon, tilfeldigheter og natural selection lett kan skape noe så komplekst/lite komplekst som menneskene, og at de troende bare er for naive til å se det enkle faktum? Kan lett kalles en påstand uten bevis det og (lett å snu på det sånn).
Dette er total misforståelse om hvordan evolusjon virker (sammen med alle de andre misforståelsene i denne tråden, forøvrig selvpålagte, slik som f.eks C 14 datering (for å datere jordas alder - Ha- Ha!)). ::)
Evolusjon er en kumulativ prosess. Ingen hopp fra noe enkelt til komplekst.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Finner det bare rart at dere har null interesse av å filosofere over noe dere ikke finner bevis for, eller å filosofere litt over om deres "bevis" virkelig utelukker noe som helst. That`s all.

En annen misforståelse (begynner å bli mange nå). Det er umulig å dokumentere at noe ikke eksisterer. De er de som hevder ting eksisterer som har bevisbyrden.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Et relativt åpent sinn der det ikke finnes bevis i noen rettning demonstrerer altså en sterk motstand i mot det rasjonelle? ???

Rasjonell????
Min påstand: huldra eksisterer
Alle andre: Tull!
Min påstand: så bevis at det er tull!

Hvem er rasjonell????

For ordenskyld finnes det ikke bevis i noen retning om huldra eksisterer eller ei. Imidlertid kan trygt gå ut fra at hun ikke eksisterer da ingen kan dokumentere å ha sett eller sett spor etter henne. Dessuten er hennes eksistens statistisk sett så nær totalt umulig som det er mulig å komme. Huldras eksistens er flere størrelsesordener mer sannsynlig enn Gud.

Ø

ØivindJ

Gjest
Voff skrev:
begynner å bli mange nå.
Blir ikke flere.

Har ikke påstått noe enkelt hopp fra noe enkelt til noe komplekst. Beklager at det er så forferdelig forvirrende med alle mine dårlige ordvalg (spessielt når ingen har noe svar tydeligvis).

Bevisbyrden.. Syntes bare det er rart at folk slutter å være nysgjærrige pga f.eks noe slikt. Det var det hele.

@KJ: joda.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.573
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
... Syntes bare det er rart at folk slutter å være nysgjærrige pga f.eks noe slikt. Det var det hele.
Er det ikke minst like interessant å filosofere over om vi er etterkommere av bakterier/mikrober fra mars, en annen planet eller kanskje bare en asteroide ? Eventuelt at «livet» oppstod spontant i en eller annen kjemisk suppe her på jorden for noen få milliarder år siden? Hvor mange muligheter for liv «sivilisasjoner» finnes det omkring i Melkeveien? Vil vi i det hele tatt være i stand til å gjenkjenne en fremmed sivilisasjon? Er vi kulturelt moden til å kunne møte en fremmed sivilisasjon? etc. Jeg tror ikke det er snakk om å slutte å være nyskjerrige, snarere heller om å spisse nyskjerrigheten mot det som det kan være muilig å finne svar på. Å surre rundt med for mange spørsmål som det ikke finnes muligheter for å besvare er ikke sundt.

So long, and thanks for all the fish.

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Det mest skremmende oppi dette er det omfanget av løgn og bedrag disse kreasjonistene har greid å spre, og hvor mange som faktisk tror det er noe i dette eller "inteligent design". Dette er ikke bare en gjeng med gagatullinger som bor i en islolert religiøs koloni en plass på prærien, men tilsynelatende velfungernede mennesker som går i blandt vanlige mennesker uten å bli lagt særlig merke til. Det er mennesker som søker makt og innflytelse for å ødelegge og motarbeide forskning og undervisning og erstatte dette med sine sinnsyke religiøse fantasier i stedet. Du finner dem i islamistmiljøer og du finner dem blant kristenkonservative.

Dette handler ikke om å tro på det ene eller det andre. Utvilklingslæren er et av de mest gjennomarbeidede og veldokumenterte fakta som vitenskapsmenn har arbeidet med. Det er ugjenndrivelige fakta som demonstrerer og forklarer i elegant detalj hvordan livet har utviklet seg de siste millioner av år og hvordan det fortsetter å utvikle og endre seg. Det er et av de mest komplette vitenskapelige systemene og verktøyene som eksisterer i dag, og har ingen verdens ting med tro å gjøre.

Kreasjonister er ikke bare stupide og uinformerte, de er farlige for sine omgivelser og burde vært umyndiggjort og tildelt tilsynsverge og kuponger på voksenopplæringen. :-\

Det er rikelig rom for tro og religion for dem som har glede av slikt. Men kreasjonisme er ikke bare en religiøs tro, det er en forkastelse av vitenskapen som vi må tilbake til middelalderen for å finne maken til. Det er noe av det mest reaksjonære og fordummende som er kommet ut av religiøs "tenking". Kristne mennesker burde skjemmes av disse folkene her, for de drar deres religion ned i sølen og latterliggjør den.

P

Parelius

Gjest
ØivindJ skrev:
Jeg stiller bare spørsmål. :) Selv er jeg ikke overbevist i noen rettning, som nevnt.

Det vel det vi har gjort, og derfor sier det vi sier. Å filosofere over ting er ikke det samme som å oppholde seg i et vakuum.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.523
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ypperlige kommentarer fra Gjestemedlem og Parelius.

Her er Pat Condells bidrag. Ikke hans beste video, men den som passer best til trådens tema.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jeg lurer på hva som kommer etter mennesket i evolusjonen? Jeg anntar apene er temmelig bitre etter at de fekk noen som var over de i inntelligens og utvikling? Hva blir det neste?

Jeg føler jeg er mye klokere og mer utviklet enn mine foreldre og besteforeldre,jepp, noe er på gang!!!

Det er merkelig å se de som mener de vet hva som skjedde for milliarder av år siden når de ikke klarer å forholde seg til fakta for 2000 år siden.....

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Rune S skrev:
Det er merkelig å se de som mener de vet hva som skjedde for milliarder av år siden når de ikke klarer å forholde seg til fakta for 2000 år siden.....
Fakta?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.523
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Rune S skrev:
Jeg lurer på hva som kommer etter mennesket i evolusjonen? Jeg anntar apene er temmelig bitre etter at de fekk noen som var over de i inntelligens og utvikling? Hva blir det neste?

...
Skal man dømme etter den siste tids lovforslag og tilhørende debatt, er Ignoramus Rex allerede på god vei til å ta over etter Homo Sapiens (det tenkende menneske)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Jeg velger å heller bruke tiden på spørsmål det er mulig å finne svar på.
Og hvilket spørsmål er det du har fått det for deg er umulig å finne svar på da?
Spørsmålet som tas opp i denne tråden.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
pks skrev:
Big bang og evolusjonsteorien. Det er bevist, og noe annet er umulig. Ikke et vanskelig spørsmål.

Pk
Når? Når kom bevisa og hva er de...?

Det er en Big Bang teori... men grunnet ett par ting er den enda ikke bevist... Den er fakltisk enda bare en teori.
Problemet er at alt akselerer i STADIG ØKENDE HASTIGHET FRA HVERANDRE!!!
Forresten, dette er ett emne jeg digger over Audio!!! Langt over!!!
Ett fett bilde over Partikler og sammenhenger i vårt univers. Pøkk, jo mindre ting blir jo mer avansert blir de!!
Dette er fascinerende synes jeg! ;D

De laget forresten proteiner i en lab engang...(Miller og Urey testen, en videoside, hvor man kan gjøre testen selv forresten!!...) de glemte bare å ha med oksygen da de laget det og vet du hva de var speilvendt av det alt liv på jorden er laget av (helixen altså...)
ALL protein inneholder oksygenmolekyler!!!
Det synes jeg også er fascinerende å vite!!!
Men bryr man seg om dette? Faktisk ikke.

Man registrerer at dette nok er ett problem for evolusjonsterien, ett hittil umulig ett, men man håper at svaret finnes en dag. Det er jo greit nok. Man skal aldri si aldri, sier nå jeg.

Gotta love this, sier jeg.

Hva er "the catcher" ? Om det var fritt oksygen i lufta ville liv ALDRI skapes...
Hele evolusjonsteorien faller i grus, vitenskapelig, om det var oksygen i gassform tilstede på "urjorden" ...

Dette er noe fascinerende det også....

Så alt man behøver å gjøre er å bevise at så ikke var tilfelle.... altså, eksperimentet... som forsøker å gjøre dette da.
Noen som husker om vi lærte om dette på skolen? Dette med at oksygen ikke var på urjorden.
Det er lenge siden og jeg giddr ikke å leite det opp.
Noen som vet hva fotosyntese er??? Joda, det er en prosess som har oksygen som biprodukt...
Oksygengass oppløst i vann er ABSOLUTT nødvendig på ett eller annet stadie!!!
(dette har med elektronlageret som prosessen drives av å gjøre)
Og sett utifra evolusjonteorien kan dette overhode ikke ha vært tilstede fra starten.
Naturen protesterer rett og slett høyllydt på dette, og insisterer på at slik er det.

Jeg synes det er utrolig spennende å følge med på hvem som vinner her jeg. Naturen, eller teoretikerne!!!
(tounge in cheek...)

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Og hvilket spørsmål er det du har fått det for deg er umulig å finne svar på da?
Og hvilket spørsmål er det da?

Er virkelig ikke du i stand til å se forskjell på kreasjonisme og vitenskap BT? Jeg hadde faktisk litt høyere tiltro til deg enn som så. :-\

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Og hvilket spørsmål er det da?

Er virkelig ikke du i stand til å se forskjell på kreasjonisme og vitenskap BT? Jeg hadde faktisk litt høyere tiltro til deg enn som så. :-\
Jeg ser forskjellen.

Problemet er at skapelseshistoriene er basert på tro, og man tror jo hva man vil tro.
Vitenskap er enklere å forholde seg til, men siden vi mennersker er for skrøpelige til å bruke vitenskapen til å bevise de eksistensielle spørsmålene kommer vi ikke langt der heller, og det vil vi ikke gjøre mens jeg lever.

Ok, vi har funnet ut at det har vært et big bang, men hva gir det oss annet enn enda flere spørsmål, som - hvor kom dette big banget fra? og hvorfor? Hva var det før big bang? Hva utløste det? Er vi her ved en tilfeldighet? Hva hadde eksistert dersom det ikke hadde vært noe big bang? Hvem hadde oppfattet at det i hele tatt hadde vært noen eksistens dersom vi ikke tilfeldigvis var her? Dermed har man det gående.

Derfor kan man like gjerne bruke tid og krefter på andre ting.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.523
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Titleist skrev:
coolbiz skrev:
Rune S skrev:

...
Skal man dømme etter den siste tids lovforslag og tilhørende debatt, er Ignoramus Rex allerede på god vei til å ta over etter Homo Sapiens (det tenkende menneske)
men ikke homo sapiens sapiens....?

hvilke fakta. ruse SS?
:-[
Du har selvølgelig rett, O lærde.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
BT skrev:
Jeg ser forskjellen.

Problemet er at skapelseshistoriene er basert på tro, og man tror jo hva man vil tro.
Vitenskap er enklere å forholde seg til, men siden vi mennersker er for skrøpelige til å bruke vitenskapen til å bevise de eksistensielle spørsmålene kommer vi ikke langt der heller, og det vil vi ikke gjøre mens jeg lever.

Ok, vi har funnet ut at det har vært et big bang, men hva gir det oss annet enn enda flere spørsmål, som - hvor kom dette big banget fra? og hvorfor? Hva var det før big bang? Hva utløste det? Er vi her ved en tilfeldighet? Hva hadde eksistert dersom det ikke hadde vært noe big bang? Hvem hadde oppfattet at det i hele tatt hadde vært noen eksistens dersom vi ikke tilfeldigvis var her? Dermed har man det gående.

Det er et stort spørsmål, men et annet og mye mer håndterbart er dette: Hvordan blir liv til, og hvorfor klarer vi ikke å gjenskape det? Planeten vår er full av levende vesener, og det kommer til millioner av nye hver eneste dag. Vi har en overflod av kasus å bruke våre fremste vitenskapelige verktøy på, men har enda ikke knekt koden for hvordan å få nytt liv til å oppstå.

Til tross for dette mener mange dette skjedde helt av seg selv for første gang, for milliarder av år siden, da verden var i en mye enklere form enn i dag. Hvis det skjedde helt naturlig da, hvorfor skjer det ikke i dag? Dette er en av de fremste årsakene til at mange velger å tro at det står en annen og høyere form for vesen bak det vi i dag kaller universet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
Til tross for dette mener mange dette skjedde helt av seg selv for første gang, for milliarder av år siden, da verden var i en mye enklere form enn i dag. Hvis det skjedde helt naturlig da, hvorfor skjer det ikke i dag? Dette er en av de fremste årsakene til at mange velger å tro at det står en annen og høyere form for vesen bak det vi i dag kaller universet.

Men alt det du skriver her er jo bara svada. Hvis du velger hva du vil "tro" på fundamentert på ignoranse, må det jo bli feil....
Lærer man ingenting på skolen lenger....?

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Evolusjoslæren handler ikke om tro eller ikke tro. Det er resultatet av mer enn 100 års forskning på livet på jorden. Det er grunnlaget for biologi som fag BT. Å fornekte og forkaste denne vitenskapen har ingen verdens ting med tro på Gud å gjøre. Man kan ikke lukke øynene og ignorere 150 års forskning bare fordi det kan rokke ved en biblefortelling.

Nei nei, dette er en helt annen sak BT. Det er all mulig rom for å spekulere i dette. Men biologi handler ikke om hva man tror eller ikke. Det er ikke et religiløst spørsmål mer enn om hva som får jorden til å gå rundt solen er det. Det var engang man brukte religiøse forklariger på dette også, men i dag har vitenskapsmenn og forskere funnet ut en smule mer om hvordan dette henger sammen.

Det er sterke krefter i USA i da som arbeider for å fjerne bilogi fra skolen og erstatte det med kreasjonisme. Dette er det samme Taliban driver med i Afghanistan og Pakistan der de vil erstatte vitenskap og naturfag med religion.

Jeg er ingen venn av hverken kristendom eller islam, men dette hander ikke om det. Det handler om hvorvidt vi skal åpne for at vitenskap og naturfag må vike når de kommer i konflikt med religiøs tro.

Det må du gjerne, men dette er en ytterst alvorlig sak som kan får mye mer alvorlige konsekvenser enn f.eks. hijabbruk i det offentlige. Dette handler om retten og plikten å fortelle og lære bort naturvitenskap og annen vitenskap selv når det komme i konflikt med teologer og ildfulle predikanter eller strenge imamer.

Dette handler ikke om tro, for evolusjonslæren er ikke basert på tro men er et resultat av all den forskning og det arbeidet som biologer har gjort i over 150 år.

Oppegående kristne og muslimer har ikke noe problem med dette, og finner mer enn nok rom for Gud likevel. Man kan gjerne tro at Gud står bak liv og universet og slikt, ingen problemer, men å erstatte evolusjonslæren med en tåpelig religiøs fortolkning er som å sette fyr på nasjonalbiblioteteket for å bygge en moske der i stedet.

Og denne tankegangen har begynt å feste seg hos folk i vesten i dag! Skoler i USA er tvunget til å innføre religion i sine naturfagstimer, og lærerne får sparken hvis de nekter. Hvis ikke vi vil risikere å få det samme presset her om noen år så må vi virkelig ta et oppgjør med denne galskapen!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Evolusjoslæren handler ikke om tro eller ikke tro. Det er resultatet av mer enn 100 års forskning på livet på jorden. Det er grunnlaget for biologi som fag BT. Å fornekte og forkaste denne vitenskapen har ingen verdens ting med tro på Gud å gjøre. Man kan ikke lukke øynene og ignorere 150 års forskning bare fordi det kan rokke ved en biblefortelling.

Nei nei, dette er en helt annen sak BT. Det er all mulig rom for å spekulere i dette. Men biologi handler ikke om hva man tror eller ikke. Det er ikke et religiløst spørsmål mer enn om hva som får jorden til å gå rundt solen er det. Det var engang man brukte religiøse forklariger på dette også, men i dag har vitenskapsmenn og forskere funnet ut en smule mer om hvordan dette henger sammen.

Det er sterke krefter i USA i da som arbeider for å fjerne bilogi fra skolen og erstatte det med kreasjonisme. Dette er det samme Taliban driver med i Afghanistan og Pakistan der de vil erstatte vitenskap og naturfag med religion.

Jeg er ingen venn av hverken kristendom eller islam, men dette hander ikke om det. Det handler om hvorvidt vi skal åpne for at vitenskap og naturfag må vike når de kommer i konflikt med religiøs tro.

Det må du gjerne, men dette er en ytterst alvorlig sak som kan får mye mer alvorlige konsekvenser enn f.eks. hijabbruk i det offentlige. Dette handler om retten og plikten å fortelle og lære bort naturvitenskap og annen vitenskap selv når det komme i konflikt med teologer og ildfulle predikanter eller strenge imamer.

Dette handler ikke om tro, for evolusjonslæren er ikke basert på tro men er et resultat av all den forskning og det arbeidet som biologer har gjort i over 150 år.

Oppegående kristne og muslimer har ikke noe problem med dette, og finner mer enn nok rom for Gud likevel. Man kan gjerne tro at Gud står bak liv og universet og slikt, ingen problemer, men å erstatte evolusjonslæren med en tåpelig religiøs fortolkning er som å sette fyr på nasjonalbiblioteteket for å bygge en moske der i stedet.

Og denne tankegangen har begynt å feste seg hos folk i vesten i dag! Skoler i USA er tvunget til å innføre religion i sine naturfagstimer, og lærerne får sparken hvis de nekter. Hvis ikke vi vil risikere å få det samme presset her om noen år så må vi virkelig ta et oppgjør med denne galskapen!
Jeg verken fornekter eller forkaster vitenskapen. Jeg bare sier at den har vedlig langt igjen før den besvarer eksistensielle spørsmål. Jeg er naturligvis for vitenskap og forskning både i skolen og samfunnet ellers.

Religiøs tro erstatter som regel det vitenskapen mangler. Problemet er når vitenskapen tar nye steg og avdekker at det man trodde var feil, og de religiøse nekter å godta dette. Men det varer som regel ikke så lenge. F.eks er det ikke mange kristne lenger som holder fast ved at jorda er flat.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
BT skrev:
F.eks er det ikke mange kristne lenger som holder fast ved at jorda er flat.
Og når har kristne egentlig trodd det? Meg bekjent har det vært allmennkunnskap at jorda er rund, siden før Jesus Kristus ble født. Altså før noen pr definisjon kalte seg kristne.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Fush skrev:
BT skrev:
F.eks er det ikke mange kristne lenger som holder fast ved at jorda er flat.
Og når har kristne egentlig trodd det? Meg bekjent har det vært allmennkunnskap at jorda er rund, siden før Jesus Kristus ble født. Altså før noen pr definisjon kalte seg kristne.
Mulig det er en myte, men det var bare et eksempel.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg verken fornekter eller forkaster vitenskapen. Jeg bare sier at den har vedlig langt igjen før den besvarer eksistensielle spørsmål. Jeg er naturligvis for vitenskap og forskning både i skolen og samfunnet ellers.

Religiøs tro erstatter som regel det vitenskapen mangler. Problemet er når vitenskapen tar nye steg og avdekker at det man trodde var feil, og de religiøse nekter å godta dette. Men det varer som regel ikke så lenge. F.eks er det ikke mange kristne lenger som holder fast ved at jorda er flat.
Nei men fremdeles er det mange av dem som holder fast ved at evolusjon er feil også.

Putt gjerne inn religion der vitenskapen har mangler om du vil. Men evolusjon er ikke en slik mangel. Det er rett og slett resultatat av bioloigi- og naturfagsforskningen siden midten av 1800-tallet.

Som sagt, still gjerne spørsmål ved livet og universet som sådan, men evolusjon/kreasjonisme er som sagt en helt annen fotballbane.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
BT skrev:
Mulig det er en myte, men det var bare et eksempel.
Ja, det er en myte. Forskning.no har en god artikkel om dette.

Og hva skulle det være et eksempel på? For å ta et sitat fra Augustin som brukes av artikkelen: Hvis (hedningene) oppdager at en kristen tar feil på et område som de selv kjenner godt til, (?) hvordan skal de da tro på (Bibelens skrifter) når de forteller om oppstandelsen fra de døde, håpet om evig liv og Guds rike, hvis de tror at disse sidene er fulle av feil om fakta som de selv har lært av erfaring og sin fornuft?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Nå har jeg ikke gått igjennom alle svar, men her er min teori (Muligens adoptert og/eller insprirert av andres teorier):

Jeg, og alle med meg vet ingenting om hva som startet universet, men det er riktig nok teorier om emnet, som med vår viten i dag synes å være teorier med holbarhet. Jeg er for øvrig nokså sikker på at det er en viss utløpsdato, best før dato, på disse teoriene.

Jeg tror på evolusjon, det virker for meg den selvsagte måten å utvikle seg på - ja nettop evolusjon. Vel, rett nok er definisjonen på evolusjon at arter kan forandre seg, oppstå nye arter, og andre arter dør ut. Men likefullt er dette et resultat av perfeksjonisme som baserer seg på hvilke levevilkår den enkeltes art er underlagt. En gruppe innenfor hver art er ikke kopier av hverandre, men alle individene innenfor én art er ulike. Og ut av dette er det sansynlig at under et bestemt vilkår vil noen individer av arten takle vilkårene bedre enn andre. Disse best tilpassede individene vil med større sansynlighet føre sine gener videre. At den sterkeste overlever, baserer seg altså på hvilke vilkår individet lever under - et sp.mål om tilpasning. De svakeste vil altså med sansynlighet vært like sterke under andre vilkår. Men hvis disse ikke greier å forflytte seg raskt nok til et, for dem, bedre vilkår - hvis det finnes på det tidspunktet-, vil de dø ut.

Ut i fra et startsted, big bang, eller hva vi kaller det, vi ennå ikke helt vet når begynte (hvis det overhodet har begynt noen sinne), har materie, energi, alle bestanddeler i universet, blitt tvunget til å finne sitt equibrilium. I denne prosessen utvikles det og skapes det hendelser, og omstendigheter, som med minste motstands vei prøver å utligne noe - en ubalanse, gjennom en rekke kompliserte og effektive prosesser. Resultatet "in the bitter end of existence" er etter min teori en perfekt balanse mellom alle bestanddeler i universet. En slik perfekt balanse vil ikke lenger ha noe referanser å forholde seg til, og dermed kan vi si at universet opphører i det øyeblikk balansen er fullkommen.
Bakgrunnen for denne teorien er sett i lys av hvordan vi utnytter energi, og hvodan vi på mest effektiv måte greier å utnytte naturen. Her kommer også evolusjonen inn - det sterkeste individ under dette vilkår utnytter energi i større grad til egen vinning - og dermed går energiutligningsprosesen raskest mulig.

Vi kan utnytte energi bare så lenge det er en potensiell differanse mellom to energinivåer. I utnyttelsesprosessen av denne potensialdifferansen går utligningen mellom energinivåene raskere - altså er vi skapt for å prøve å finne minste motstands vei til å utligne to energinivåer raskest mulig. Dette foregår heletiden i hele universet - ikke bare når vi fyrer med ved eller strøm. Når denne energidifferansen begynner å bli mindre, kreves det ytterligere perfeksjonisme av individet for å utnytte dette nye vilkår på best mulig måte - så fortsetter dermed evolusjonen.

Evolusjonen er ikke bare øremerket det vi definerer som liv, men det "liv" vi ser i kraft av jordens jordskjelv, vulkaner, værtyper. Men også "liv" som solen, stjernene. Universet tilpasser seg, føyer seg, utligner energidifferanser i stor skala. At disse "vesner" også gjennomgår en evolusjonsprosess, er etter min mening derfor like aktuellt - og vi mennesker, og dyr, er nødt til å tilpasse oss stadig nye vilkår i universet.

Naturlovene er altså årsaken til at vi er som vi er. Vi som mennesker, og dyr, fisker, fugler, planeter virus, og stjerner etc. er et ledd i denne prosessen som på bestemte vilkår utvikler oss akkurat slik vi gjør. Vi liker å se på oss selv som noe gudommelig, og mystisk, men i det hele er mennesket ikke mer enn et lite økosystem som følger naturlovene og utnytter all den energi vi greier, og tilpasser oss sakte men sikkert gjennom generasjoner for å kunne overleve stadig nye vilkår. Alle sanser, følelser, og viten er et resultat av en evolusjon som gjør oss i stand til å beskytte oss mot destruksjon av vår egen art, for videre å kunne føre våre sterkeste gener videre, så neste generasjon i større grad er rustet til å kunne utnytte ressurser som det for øvrig stadig blir mindre av.

Så hvis dette er måten Gud valgte å skape oss på, så er det helt greit for meg. Men det kan jo hende jeg tar feil - all teori har jo en utløpsdato.

Vidar

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:

Nei men fremdeles er det mange av dem som holder fast ved at evolusjon er feil også.

Putt gjene inn religion der vitenskapen har mangler om du vil. Men evolusjon er ikke en slik mangel. Det er rett og slett resultatat av bioloigi- og naturfagsforskningen siden midten av 1880-tallet.

Som sagt, still gjerne spørsmål ved livet og universet som sådan, men evolusjon/kreasjonisme er som sagt en helt annen fortballbane.
Mulig det. Jeg for min del har ikke noe anstrangt forhold til evolusjonsteorien. Men jeg synes ikke den gir rare svarene på de eksistensielle spørsmålene.

P

Parelius

Gjest
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:

Putt gjene inn religion der vitenskapen har mangler om du vil. Men evolusjon er ikke en slik mangel. Det er rett og slett resultatat av bioloigi- og naturfagsforskningen siden midten av 1880-tallet.

Som sagt, still gjerne spørsmål ved livet og universet som sådan, men evolusjon/kreasjonisme er som sagt en helt annen fortballbane.
Mulig det. Jeg for min del har ikke noe anstrangt forhold til evolusjonsteorien. Men jeg synes ikke den gir rare svarene på de eksistensielle spørsmålene.
Mulig jeg misforstår deg helt, BT, men jeg kan ikke forstå noe annet enn at du her stiller problematikken på hodet. Jeg vet ikke om noen her har hevdet at vitenskapen (evolusjonsteorien) gir noen svar på eksistensielle spørsmål (som troen kan være en del av). Problemet er at noen vil ved troens hjelp gi svar på vitenskapelige spørsmål på en totalt uvitenskapelig måte (kreasjonister). Det er troens lettvinte avvisning av vitenskapen som er et problem, ikke vitenskapens forsøk på avvise eksistensielle spørsmål.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Parelius skrev:
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:

Mulig jeg misforstår deg helt, BT, men jeg kan ikke forstå noe annet enn at du her stiller problematikken på hodet. Jeg vet ikke om noen her har hevdet at vitenskapen (evolusjonsteorien) gir noen svar på eksistensielle spørsmål (som troen kan være en del av). Problemet er at noen vil ved troens hjelp gi svar på vitenskapelige spørsmål på en totalt uvitenskapelig måte (kreasjonister). Det er troens lettvinte avvisning av vitenskapen som er et problem, ikke vitenskapens forsøk på avvise eksistensielle spørsmål.
Mulig det.

Problemstillingen slik jeg ser den er at man skal velge mellom
Jeg tror at noe mektig har skapt alt
Jeg tror på bigbang/utviklingslæren

Jeg synes ikke det ene nødvendligvis utelukker det andre.

Jeg synes ikke man ved hjelp av tro kan utelukke vitenskapen, men man bør også være forsiktig med å tilegne vitenskapen til å gi svar på mer enn det den faktisk gjør.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvis folk som mener at evolusjonsteorien er utilstrekkelig sannsynliggjort har like strenge krav til bevisførsel på alle felt så har de et problem. Nå gjør de nok ikke det, da det meste av det de leser og ser ikke kommer i konflikt med oppfatninger de opplever som viktige. Disse folkene må gjerne gjerne tro at mennesket ble skapt for 6000 år siden, men skal de begynne med vitenskap så bør de innse at vitenskap handler om å la data og analyser bestemme konklusjonen og ikke å la konklusjonen bestemme valg av data og analyser. Det er her "Christian science" og "Intelligent design" bommer litt. Jeg skjønner ikke hvorfor disse religiøse skrullingene har synspunkter på vitenskap. Hva vitenskapen sier om Skapelsen burde angå dem like lite som bibelens omtale av hanreien Josef interesserer en reproduksjonsbiolog.

Og til dem som hevder at Skapelsen og Evolusjonsteorien kan forenes: Nei det kan de ikke. Evolusjonsteorien handler om utvikling uten mål, uten styring og uten mening. De spesielt interesserte kan sikkert gå inn for en mellomløsning der dyr og planter har utviklet seg over tid, men med sterk styring av Vårherre. Værsågod.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
På tide å børste støvet av en klassiker som sikkert de aller fleste har sett, men som vi har gått av å bli påmint.
Sånn kan det gå. Greit nok at enkelte ikke har det godt med seg selv, men når mennesker og samfunn må innrette seg etter noe sånt, da sier jeg bare "poco loco"! :-\
I USA har den gjengen der fått skremmende mye makt etterhvert. :p :p :p

Klarer faen ikke å se en eneste film med fyren etter det her innslaget. Sjelden jeg blir fysisk kvalm av hva andre foretar seg. :-X

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Problemstillingen slik jeg ser den er at man skal velge mellom
Jeg tror at noe mektig har skapt alt
Jeg tror på bigbang/utviklingslæren

Jeg synes ikke det ene nødvendligvis utelukker det andre.

Jeg synes ikke man ved hjelp av tro kan utelukke vitenskapen, men man bør også være forsiktig med å tilegne vitenskapen til å gi svar på mer enn det den faktisk gjør.

Noe mektig har skapt alt er meningsløst siden den inneholder en åpenbar selvmotsigelse. Det er faktisk en umulighet ut fra ren logikk.
Å sette skråstrek bigbang/utviklingslæren er meningsløst også da de to ikke har noe med hverandre å gjøre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Denne debatten trenger et dikt:

Nu ruger Nat over Enge
og alt i Mørke forgaar.
Jeg lytter her fra min Rute,
det tier saa tomt derute,
det er som naar Klokken staar.

Da hører jeg Røster kalde
som op fra en Huldreby.
Jeg vet det er mig de vil finde.
Godnat da I to herinde!
Jeg kommer igjen ved Gry.

Saa gik jeg mig ut i Natten
og droges saa sælsomt hen.
Gud naade hver Far og Make
som vel fandt sin Vei tilbake,
men aldrig kom helt igjen!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.602
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
På tide å børste støvet av en klassiker som sikkert de aller fleste har sett, men som vi har gått av å bli påmint.
Sånn kan det gå. Greit nok at enkelte ikke har det godt med seg selv, men når mennesker og samfunn må innrette seg etter noe sånt, da sier jeg bare "poco loco"! :-\
I USA har den gjengen der fått skremmende mye makt etterhvert. :p :p :p
Scientologien ble jo oppfunnet av den middlemådige Science Fiction forfatteren L- Ron Hubbard som åpent sa at den letteste måten å bli miliardær på var å starte sin egen religion. At folk fremdeles biter på det der, tross dette velkjente faktum, viser bare hvor lettlurte enkelte mennesker er!

Topp Bunn