Sigberg Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det der er jo bare leketøy. Skal det være skikkelig må man minst opp på den her:


    30kg, da bør man vurdere å bruke begge hender... Men for å sette det i perspektiv, TGB sin link er til en 2,1Joule maskin. Denne her har 64Joule.
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    30kg, da bør man vurdere å bruke begge hender... Men for å sette det i perspektiv, TGB sin link er til en 2,1Joule maskin. Denne her har 64Joule.
    Skal borre noen hull i betongen, ikke rive vegge :eek:
    Genialt med inkludert støvsuger. Gratis var det ikke, men praktisk å slippe betongstøv over hele kåken.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Ah, jeg trodde du endelig skulle få slutt på bråket fra naboleiligheten jeg :D
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ah, jeg trodde du endelig skulle få slutt på bråket fra naboleiligheten jeg :D
    Naboen bak front-veggen er ei gammel hyggelig dame som jeg tror ikke jeg har hørt noe fra på 16 år. Verre med de skrått over på begge sider.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Med den sub-veggen, så bør du kanskje vurdere enebolig, helst i landlige omgivelser :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil gjerne takke Sigberg Audio for demonstrasjon av Manta-høyttalerne i går og benytte sjansen til å si at dette låter imponerende.
    Jeg har tilgode å høre et annet "butikkoppsett" som leverer så mye trøkk med presisjon og følelse av null forvregning ved volum skrudd mer eller mindre helt i bånn.
    Det er lett å skylde på at rommets bestanddeler begynner å danse i takt med musikken når man spiller høyt, mens man egentlig hører systemet knele og vrenge.
    Her var det virkelig enn følelse av kapasitet og full kontroll til volumknotten stopper, helt uten vreng, samtidig som rommet ikke gjorde noe ut av seg.
    Virkelig imponerende og en referanse mange burde lytte til i søken på godlyden hjemme i stua. Takk for demonstrasjonen 🙏
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Lager du et par matchende subenheter som kan stå under Mantaene (ala PMC sine MB2-XBD se), så treffer du også kjøpegruppen som ønsker litt større beist i stua (Les: meg). Det kunne blitt skikkelig tøft :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lager du et par matchende subenheter som kan stå under Mantaene (ala PMC sine MB2-XBD se), så treffer du også kjøpegruppen som ønsker litt større beist i stua (Les: meg). Det kunne blitt skikkelig tøft :)
    10D er nøyaktig like bred som Manta, putt to under hver, så har du en høyttaler på over 140cm med 4x10" i bassen på hver side 😄
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Med litt mindre "glippe" mellom subbene (mindre føtter) / samme glippe mellom Manta og øvre sub, så fungerer det enda bedre utseendemessig? Kanskje en base med samme finish som bunnen på Mantaene, så begynner det å se gjennomført ut? Småtriks som koster lite? :)
    Ja, dette er jo bare stablet oppå hverandre med standardføttene til subbene, så enig i at det i det minste bør være lik glippe mellom. Men tenker dette aldri blir helt perfekt visuelt da, burde nok hatt en dedikert sub som er riktig høyde, fremfor å stable to oppåhverandre under Manta. :)

    Jeg tror nok også dette blir for høyt sånn i utgangspunktet. Så enten måtte man hatt en sub som var 1.5 10Der høy, typ 60-70cm, evt må man sette Manta opp ned tror jeg.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Som kronisk B-menneske synes jeg det er stas å sitte og lytte uti de små timer. Likevel er jeg klar over at det finnes naboer som ønsker å sove mens jeg sitter og digger, så det går en magisk grense når klokka bikker 23. Da dempes volumet. Tidligere var jo dette en skikkelig festbrems, så da fant jeg fram hodetelefonene når jeg ville lytte skikkelig.

    Men med Sigberg Audio slipper jeg dette, og hodetelefonene blir liggende og støve ned. Joda, volumet dempes, men gjør det noe da? Detaljene er der, pinpointingen er der, det store lydbildet er der. Selv trøkket og punchen fra stortromma er der! Bare lavere da. Men etter litt tilvenning tenker jeg ikke så mye over det og blir sugd inn i musikken.

    Small speaker. Big sound. Selv på dempet volum. Awesome! :love:

    listening_at_night.JPG


    PS! Sånne mobilapper for dB-måling er vel like pålitelige som informasjonen fra den russiske ambassaden, men jeg prøvde meg likevel. Måtte selvsagt sjekke flere ganger, for jeg trodde det var høyere. Det opplevdes sånn! Men det var fullt mulig å overdøve musikken ved å føre en vanlig samtale i rommet, så det var kanskje ikke så langt unna likevel? ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Mange gruer seg for subwoofere. Ikke at de ikke har lyst på dypbass, men det er så himla vanskelig å få det godt integrert og få det til å spille sømløst. Man vil jo ikke at det skal høres at det er en subwoofer som spiller. Likevel er det ofte det som skjer. Det blir høyttalere med sub i stedet for høyttalere med dypere bass. Det har iallfall vært sånn med meg. Tidligere har jeg prøvd å integrere sub "på øret", og det har aldri blitt skikkelig bra.

    Da jeg bestemte meg for å kjøpe SBS.1 og Inkognito 10 hadde jeg nok litt panikk basert på tidligere erfaring med sub og ville da sikre meg ved å bruke automatisk romkorreksjon. Det fungerte jo fint det, og dypbassen satt som et skudd. Enkelt og greit for meg som er analfabet når det gjelder å ratte med manuell eq, fase, delay og annet snacks. Men etter hvert fikk jeg tips om å prøve helt uten romkorreksjon.

    Nå har jeg altså bare en dac med volumkontroll og har ikke gjort noe som helst (annet enn å skru nivå på gain på sub etter øret), og det spiller helt fortreffelig! Dypbassen oppleves helt presis og fullstendig integrert i lydbildet. Jeg klarer ikke å høre at dypbassen kommer fra en sub. Det hadde jeg aldri trodd var mulig, at det skulle være så enkelt å få til! Dette er jo faktisk bare plug and play! Selvfølgelig er det sikkert ting som kan bli enda bedre, men det som jeg sleit med i tidligere oppsett med sub var at jeg hørte at det var en sub, selv da jeg hadde to subber. Dette er nå «out of the window» for å sitere Christer Krogh :cool:

    Så har jeg subwooferen plassert i midten nå da for å få perfekt integrasjon med dypbassen sentrert i lydbildet? Langt ifra! Den står der som den stod da jeg brukte automatisk romkorreksjon:

    oppsett_m_sub-plassering.JPG

    (PS! Ja, teppet over sofaen er for å dempe refleksjoner. Det funker!)

    Min skepsis mot integrasjon av subwoofere er iallfall kurert. Med Sigberg Audio er det lekende lett å få et skikkelig bra resultat rett ut av eska uten å måtte gjøre en dritt 😊

    Men det betyr selvsagt ikke at det ikke er noe å forbedre. For de nysgjerrige har jeg tatt en måling av oppsettet fra lytteposisjon (jeg klarer å ta målinger, men er ganske analfabet når det gjelder å tolke målingene). Klikk deg i så fall inn her (NB! .mdat-fil som må åpnes i REW).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg altså bare en dac med volumkontroll og har ikke gjort noe som helst (annet enn å skru nivå på gain på sub etter øret), og det spiller helt fortreffelig!
    Det er jo supert at det spiller helt fortreffelig, men ref. målingen din
    er det mye som mangler i et viktig område så en romkorreksjon
    er kanskje ikke så dumt å utføre for sammenligning? :unsure:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Synes det ser relativt sett ryddig ut til å være én sub, men er jo en ganske bred dip mellom 55-80hz. Det er en sub til på vei til @IvarT , så det blir spennende å se om det går å finne en plassering til sub#2 som fyller ut dippen. :)

    @IvarT Har du tilfeldigvis målinger uten EQ fra den gamle posisjonen (på andre siden), så kan du jo se om det er tilsvarende dip der eller ikke.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    en sub til blir nesten alltid bedre! Musikken får mere liv med utfylling av den dipen!
    bare glede seg!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jada, det er ikke perfekt, men poenget mitt var hvor enkelt det er å integrere en subwoofer fra Sigberg Audio og få følelsen av at det spiller homogent og sømløst 😊 Jeg kunne fint ha levd svært godt med dette slik som det er nå, men mye vil ha mer. Så det blir en sub til og sikkert litt fikling med manuell eq under kyndig veiledning av selveste subwooferprodusenten himself før det virkelig sitter :)
    @IvarT Har du tilfeldigvis målinger uten EQ fra den gamle posisjonen (på andre siden), så kan du jo se om det er tilsvarende dip der eller ikke.
    Dessverre, alle målingene da subwooferen stod i høyre hjørne ved den hvite murveggen var med automatisk romkorreksjon. Men hei, det er jo søndag, så hvorfor ikke bare flytte den? :)

    sub_hoyre_hjorne.jpg


    Så nå har jeg målt på nytt med subwooferen i høyre hjørne. Målingen ligger her.

    Denne gangen var det fullstendig plug and play. Jeg kobla bare til signalkabelen og satte strøm på. Testa først med noe bassfattig der jeg umiddelbart hører om det låter for tynt. Det låt ikke for tynt. Så var det på med noe bassmektige saker for å høre om det blei for mye. Det syntes jeg ikke. Så da har jeg ikke engang rørt gain-knotten denne gangen. Enten er det jeg som ikke er særlig kresen eller så er disse subwooferne utrolig enkle å integrere med SBS.1 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi vet ikke før du tester helt hvordan det blir i praksis, men det ser jo veldig lovende ut. Høyre plassering har ikke samme dip.

    Rød er venstre, orange er høyre. Grønn er snitt. Med litt flaks er det bare å dempe den peaken ved ~86hz så er du i mål. :)

    EDIT: Fin respons helt ned til 20hz og. :)

    1705843592452.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Neste generasjons veggfeste til Inkognito testes - heldekket i gummi (med unntak av åpning for skruene)!
    Inkognito_Veggfeste.jpg


    Snart klar for action:
    image.png
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_2730.jpg


    Merk at lyset får Inkognito12 til å se mye dypere ut enn de egentlig er, Inkognito12 bak B&W 801D4 er identiske (bruker Inkognito12 både oppe og nede å veggen (sentrert rundt 1/4 og 3/4 av høyden til rommet).
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Rått! Åssen spiller det nå?
    Har selvsagt ikke orket å kalibrere det ennå. Så den nederste raden på veggen med Inkognito12 står oppkoblet men bruker dem ikke ennå (selvsagt testet at det er lyd, men i dette oppsettet så er det rimelig døfødt å kjøre ting uten å matche alle kanalene tidsmessig - da blir det ikke veldig stas).

    Det er et 9.10.9 oppsett, men brukes faktisk mest til stereo musikk :geek:
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Må begynne å bli et helsikkes tight fundament med alle de subbene!
    Scanspeak er bare fantastisk!!
    Du har fire på front og bakvegg og de to paradigmene mellom frontene?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du har fire på front og bakvegg og de to paradigmene mellom frontene?
    Akkurat nå har jeg 4 på frontvegg + 2 Paradigm Persona Sub'er fremme, og 2 på bakvegg + 2 x B&W DB1 bak. B&W DB1 skal byttes ut med 2 x Sigberg Audio Inkognito12 på nedre del av bakvegg. Det betyr at B&W DB1 forsvinner ut med stor sannsynlighet. Har nok av kanaler å leke med, bruker "bare" 28 nå; har 36 tilgjengelig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Eneste "problemet" jeg har nå er at jeg har blitt mindre sosial og foretrekker å sitte hjemme og lytte til musikk. Lyden sitter veldig bra, og Inkognito leverer virkelig bra ❤
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Akkurat nå har jeg 4 på frontvegg + 2 Paradigm Persona Sub'er fremme, og 2 på bakvegg + 2 x B&W DB1 bak. B&W DB1 skal byttes ut med 2 x Sigberg Audio Inkognito12 på nedre del av bakvegg. Det betyr at B&W DB1 forsvinner ut med stor sannsynlighet. Har nok av kanaler å leke med, bruker "bare" 28 nå; har 36 tilgjengelig.
    2xdb1 også ja🤣🤣🤣

    Sånn rent praktisk at de har enda en 12’’, hvordan er lyden i disse vs sigberg/scanspeak?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sånn rent praktisk at de har enda en 12’’, hvordan er lyden i disse vs sigberg/scanspeak?
    Basert på min sammenligning så leverer Inkognito12 best av alle disse jeg har stående. Naturligvis så får man mer lyd/kapasitet fra en sub med 2 x 12"; men det blir jo ikke en helt rettferdig sammenligning. Kan i praksis generere nok trykk her til å flytte vinduene ut av karmene :)

    Jeg snublet ikke inn en bestilling på 8 x Inkognito12 ved en tilfeldighet ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fra mitt perspektiv, SigBerg Audio er et kupp med tanke på kvalitet/pris. Joda, det finnes bedre til en langt høyere pris.Naturligvis et stort pluss at produsent er lokal og bare er en telefon unna om det skulle være noe. Så får folk selv gjøre sin egen vurdering med tanke på hva jeg ellers har investert i opp gjennom årene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn