Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det her må være noe av det ærligste, mest oppriktige og beste jeg har hørt fra en leverandør av utstyr på så lenge jeg kan huske. Og jeg husker helt tilbake hvor mye jeg fikk i konfirmasjonsgave; kr. 760 som på krona var det en Tandberg TP41 kostet den gangen, og med det startet interessen opp 😂

    Det du kom frem til, kan det være at din egen høyttalerkonstruksjon trenger litt personlig justering/tilpasning slik at ørene dine vinner over målemikrofonenes orgasme for snorret resultat?

    Troels Gravesen sier jo stadig at jo bedre en driver er, jo vanskeligere er det å eksempelvis finne rett delefrekvens, på den måten at det måler godt nesten hva man gjør, men hvor han bruker endeløst tid med kritisk lytting på musikk for å bli fornøyd så han kan erklære en delefrekvens som riktig. Han sier også på generelt grunnlag til alle sine konstrukssjoner at målinger forteller svært lite hvordan en høyttaler lyder...
    Jeg har jo hele tiden vært klar på at et godt resultat krever aktiv lytting, og som jeg har vært inne på tidligere i tråden brukes det mye tid på å lytte til veldig mye forskjellig musikk. Målinger er et verktøy for å forstå hva som er galt og hvordan det kan bli bedre. Så er det klart at det er jo lyden og ikke kurvene som må være målet. I går gikk det nok litt for lang tid med justering basert på målinger uten nye runder i lyttebua. Tonalt er frekvensresponsen forøvrig rett / nøytral også i forrige (og nå gjeldende) versjon av konfigurasjonen, men blir holdt i litt mindre stramme tøyler. :)

    Troels har sikkert mye rett i det, her fungerer det også helt fint med mange forskjellige delefrekvenser. Er vel p.t 450hz unna det jeg opprinnelig startet med (som også fungerte bra). Hva gjelder målinger er jeg vel av den oppfatning at en god måling ikke er garantert å låte bra, mens en dårlig måling mest sannsynlig låter dårlig. :p
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sigberg Audio
    SBS.1 + 2 X D10 subber.


    Hva syntes du spurte han? (@SigbergAudio)
    Jeg er sjokkert tenkte jeg, men det kan jeg jo ikke si? Jo Faen! må jo være helt ærlig.

    Så det er det jeg svarer.....
    Godt å høre smiler han lurt i sofaen, jeg er glad for du syntes det svarer konstruktøren!

    For å ha det på det rene en gang for alle!
    Jeg har ALDRI i hele mitt liv hørt et system av denne størrelsen låte så brutalt. En ting er den taktile følelsen det gir, men også renheten i gjengivelsen på ALLE frekvenser er ivaretatt, selv om vi bikker 105-110 db i lydtrykk. Ingen forvregning. Ingen lytte tretthet. man vil bare ha mer.
    Mye mer! Dette var dritgøy.

    Lyden slipper helt.
    Det er en vanvittig romfølelse, og jeg sitter på første rad mer eller mindre omgitt av Ambiente lyder i alle retninger. Det er til å ta å føle på til tider. 3D opplevelsen er mer enn godkjent mao. For de som nå begynner å bli nysgjerrige her på hva det er jeg egentlig sammenligner systemet i omtalen med, så er det bare å ta en titt i signaturen min under her.
    Vel!
    Vi spiller videre, og kutt jeg kjenner godt lastes inn i spillelista for å finkjemme ytelsen på noen viktige parametere. For det er jo ikke bare systemets evne til å takle volum som er interessant. Uten å utbrodere i det vide å det brede kan jeg med hånda på hjertet si at det er lite, om noe jeg savner ved dette systemet som er satt opp for test.
    Nevnte panorama og 3D, pinpointing, ingen rufs og hiss, kapasitet, naturlig klang, og tistedeværelse. Ja dere får spørre om det er noe spesielt dere lurer på😃

    Jeg vil si litt om rommet også som er verdt å ta med i denne beskrivelsen. Dette er det jeg vil betrakte som en vanlig norsk kjellerstue, med de utfordringer som følger med, type L-formet, lavt under taket, gulvkaldt, tilhørende hensatte ting og objekter, og kun trivelig for de som liker vår form for hobby mao😇
    Noe akustikk tiltak, men langt fra hva noen andre her inne har i stua.Så man kan vel definere det som et rom som de fleste måtte slite med hjemme hos seg selv.

    Instrumenter høres for meg naturlige ut, og jeg tar meg selv i å ofte oppleve å være på et annet sted enn i hula til konstruktøren.
    Systemet er nok tunet noe "luftigere" i toppen hos meg , samt jeg nok ligger 1-2 db lavere i bassen enn her. Men det er nok smak og behag, men det funker veldig godt her. Plutselig brytes sjelevandringen av når noen plutselig roper bak meg. Det er @Snickers-is som kommer smygende i bakholdsangrep. Med seg i lomma har han noen utfordrende kutt han også, som skal tyne systemet til yttergrensene.
    Klassiske perler og andre godbiter kommer som perler på snor, med ett attakk og utførelse som får tårene til å presse på. Det låter vakkert her også på en sjanger som jeg egentlig prøver å lære mer om.

    Jeg syntes det kan være vanskelig å beskrive hva som oppleves med ord.
    Om det er mat, musikk, lyd, øl, vin, damer eller andre nytelser, men jeg vet når det sitter som et skudd.
    Så derfor vil jeg si at, om du er i handlemodus for en oppgradering på lydfronten og er usikker på hvilken vei du skal gå, kommer du ikke unna en tur i kjelleren ute i Ås for en maktdemonstrasjon.

    For det var jo derfor jeg var der i går!
    Jeg trenger lyd i en nybygget 3.etg. Kriteriene er, lite fotavtrykk, stor lyd, plasserings vennlighet, ubegrenset kapasitet ift. rommet, brukervennlighet og mulighet for en utvidelse mtp. kino og flere subber.
    Porteføljen til Sigberg Audio har alt dette inntakt, og mere til.
    Jeg ser egentlig ingen grunn til å lete videre andre steder, og setter meg like godt ned i sutrekroken nede i 1.etg å venter på levering jeg😃

    Jeg vil rette en stor takk til @SigbergAudio for noe som ble en svært hyggelig seanse, og bekjentskapet med @Snickers-is.
    Det er for meg svært lærerikt og hyggelig at noen kapasiteter som disse to herremennene øser ut med sin kunnskap, og velvilje.
    Spesielt når man blir kjørt hjem til døra igjen uoppfordret av Snickersen.
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Må bare henge meg på beskrivelsen til @alphamale (som jeg nå vet at ikke er en slem gutt, men en pusekatt :ROFLMAO: ).

    Jeg har hørt veldig mye rart, så jeg sammenlikner sjelden bare med det jeg har stående selv. Det enkleste når man skal beskrive lyd er å sammenlikne med noe andre har hørt. Men hva i all verden skulle det være liksom? For man må så helsikes høyt i pris for å få den samme kapasiteten i mellomtonen, og da er man plutselig på produkter man bare kan drømme om å få til å fungere i 15~20kvm. Det er litt av et dilemma for de som ønsker stor lyd i små rom rett og slett. I så måte blir dette systemet veldig annerledes og veldig spesielt. Tipper nok det kan fylle ganske store rom også, men det er nok å lage stor lyd i relativt små rom (typ opp til 25-30kvm) uten å sprenge banken som er det som gjør disse veldig annerledes.


    @alphamale nevnte luft i diskanten, og jeg kan på en måte forstå hva du sikter til. Samtidig er det noe med størrelsesforskjellen på rommet ditt og kjellerstua til @SigbergAudio. Man tåler å legge litt mer energi helt øverst i større rom fordi mye energi over 4kHz absorberes rett i luften, noe som gjør at den økte forsinkelsen til ambient lyd i store rom tillater å legge på en god del mer energi i toppen. I små rom kan det fort bli litt "mettet". Tror du vil merke det i loftsstua også.

    Men med 9 bånds PEQ i høyttalerne skal det ikke by på særlig problemer å legge på litt i toppen om man skulle foretrekke det. Men jeg tror ikke folk skal justere forventningene for høyt til hva som er mulig i et litt lite rom. Det kan også være lurt å tenke på diffusjonspaneler om man ønsker å fordele høyfrekvent energi litt i tid for å få litt mer ambient room-følelse.

    Ellers tror jeg @alphamale at når vi får ryddet i resonansene i øvre bass/nedre mellomtone kan det kanskje fort skje at du ender opp med å foretrekke noe mer løft nedover selv også i ditt svært så beskjedne ( :censored: ) oppsett i 1. etg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for gode ord @alphamale og @Snickers-is, det er moro å se resultater etter mye innsats, og at også andre lar seg engasjere! Snickersen har også bidradd med mange råd og tanker underveis i utviklingsprosessen, noe som blir satt stor pris på! :love:

    Siden jeg vet mange er skeptisk til subwoofer til musikk, vil jeg også trekke frem noe du sa på et tidspunkt @alphamale, nemlig at du beskrev lyden som helt sømløs. Det er ingenting med lydbildet som avslører at man ikke kun hører på et par høyttalere. Rent bortsett fra et bassfundament som du ikke får fra ca noen høyttalere alene da. :geek:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Sikker gjort hundre forskjellig forandringer siden jeg var der, og skjønner at det begynner å nærme seg. Mengden bass i forhold til da jeg var der? Da synes jeg det ble litt mye i begynnelsen og den føltes ikke helt integrert På slutte gikk vi ned et par db, og da falt mye på plass.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sikker gjort hundre forskjellig forandringer siden jeg var der, og skjønner at det begynner å nærme seg. Mengden bass i forhold til da jeg var der? Da synes jeg det ble litt mye i begynnelsen og den føltes ikke helt integrert På slutte gikk vi ned et par db, og da falt mye på plass.
    Ja, hele høyttaleren er jo ny, som i at det ikke engang er samme kabinettene, de har fått tiltet front, og DSP-konfigurasjonen er også bygget opp fra bunn av igjen et par ganger siden du var der, og det er også to helt nye subber i nye kabinetter. Nivået på subbene er nok også skrudd ned i takt med at volumet har gått opp under lyttesesjonene. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sigberg Audio
    SBS.1 + 2 X D10 subber.


    Hva syntes du spurte han? (@SigbergAudio)
    Jeg er sjokkert tenkte jeg, men det kan jeg jo ikke si? Jo Faen! må jo være helt ærlig.
    For å ha det på det rene en gang for alle!
    Jeg har ALDRI i hele mitt liv hørt et system av denne størrelsen låte så brutalt. En ting er den taktile følelsen det gir, men også renheten i gjengivelsen på ALLE frekvenser er ivaretatt, selv om vi bikker 105-110 db i lydtrykk. Ingen forvregning. Ingen lytte tretthet. man vil bare ha mer.
    Lyden slipper helt.
    Lite skjer om dagen på høyttalerfronten. Her som andre steder. Så dukker det bare opp, de norske bokstavene Sigberg Audio, helt uten en halv millimeter wow-faktor, bare masse skryt og til og med Snicers-Is med positive ordelag, så kritisk & kunnskapsrik han er. Moro. Rett og slett moro når noe er så bra og så made in Norway som det her.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Lite skjer om dagen på høyttalerfronten. Her som andre steder. Så dukker det bare opp, de norske bokstavene Sigberg Audio, helt uten en halv millimeter wow-faktor, bare masse skryt og til og med Snicers-Is med positive ordelag, så kritisk & kunnskapsrik han er. Moro. Rett og slett moro når noe er så bra og så made in Norway som det her.
    Ja det er kjempemoro!
    Helt ut av det blå kommer det produkter som er såpass unike at de nærmest faller inn i egen kategori.
    Kunne gjerne kalt den kategorien for noe sånt som high-end killer eller noe i den duren.

    En annen ting jeg tenker litt på nå etter at sjokket har fått roet seg, og tankene er samlet igjen er at om en under noen omstendigheter står fast i noe, har en hendelse som ikke lar seg løse umiddelbart, problemer med integreringen eller hva som helst!
    Så er hjelpen aldri langt unna, og og konstruktøren er hyggeligheten selv. Det er også et kriterie som må overveies når en handel skal gjøres.
    Og for meg er det med support en viktig faktor. Og da er det veldig greit at den aldri er langt unna.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Som en del har fått med seg har vi allerede en subwoofer playlist "Sigberg Audio Subwoofer Demo Tracks" på Spotify og Tidal.

    Nå har vi også startet å samle sammen endel av de låtene som er benyttet under testing av høyttalerne våre, som da naturlig nok har fått navnet "Sigberg Audio Loudspeaker Demo Tracks". Tilgjengelig på Spotify og snart Tidal. :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Er dette et aktivt system inkl pre,dac og kun streamer som trengs ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Har en snikende mistanke om at Zigeunerweisen av Sarasate med Julia Fischer finner veien inn på den lista, om det da ikke var bare jeg som satt med en anelse gåsehud da...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er dette et aktivt system inkl pre,dac og kun streamer som trengs ?
    Hei, dette er et aktivt system ja. Den enkleste måten å se det på er som høyttalere med innebygget effektforsterker (tre kanaler per høyttaler), på samme måte som en typisk studiomonitor. Du kan dermed i teorien klare deg kun med en streamer så lenge den også har volumkontroll.

    P.t er de koblet til en Primare Pre35 nede i testrommet (XLR ut til høyttalerne og RCA til to subber koblet i stereo). Oppe i stuen har jeg de koblet til pre-out på en surroundreceiver.

    Enkle og rimelige streamere som f.eks Yamaha WXC-50 fungerer også fint. Da får du et utrolig vellydende anlegg med lite fotavtrykk nesten helt uten ekstra elektronikk utover høyttalere og sub. Stoler man ikke på at WXC-50 gir god nok lyd, kan man f.eks kombinere Yamahaen eller andre rimelige streamere med Topping D70S DAC som selges her på hifisentralen for et rimelig uslåelig oppsett hva gjelder både lyd og pris.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei, dette er et aktivt system ja. Den enkleste måten å se det på er som høyttalere med innebygget effektforsterker (tre kanaler per høyttaler), på samme måte som en typisk studiomonitor. Du kan dermed i teorien klare deg kun med en streamer så lenge den også har volumkontroll.
    Trenger man egentlig volumkontroll - har ikke Hypex'n det da - fjernkontroll også?
    Burde du definere/forklare "tre kanaler per høyttaler" litt bedre?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Trenger man egentlig volumkontroll - har ikke Hypex'n det da - fjernkontroll også?
    Burde du definere/forklare "tre kanaler per høyttaler" litt bedre?
    Slik dette er satt opp er nok volumet i Hypexen mer som gain å regne, og er uavhengig per høyttaler + sub. Så nei det er ikke hensiktsmessig å benytte som volumkontroll.

    Høyttalerne er oppgitt som 2.5-veis pga måten de er delt av, men det er tre uavhengige forsterkermoduler per høyttaler. En til nedre woofer, en til midbassen i coaxen, og en til diskanten i coaxen. Det er jo en av grunnene til opplevelsen av kapasitet og uanstrengthet. Uavhengige forsterkerkanaler skreddersydd til hvert element. I tillegg gir digitale filter kombinert med avrulling i bunn at høyttaleren også får økt total følsomhet. Snickers har vel gjettet/regnet seg frem til rundt 95dB, som er tilnærmet uhørt høyt for en "liten monitor".

    Så man får med andre ord på kjøpet 6 effektforsterkerkanaler til høyttalerne, og i oppsettet som @alphamale hørte var det da i tillegg 2x500W som til sammen driver fire stk 10" i bunn i de to 10D subwooferne. Så når man tenker over det er det ikke egentlig så rart at han opplevde overskudd og dynamikk. Det bare det at når innpakningen og det visuelle avtrykket er såpass lite, så oppleves det litt magisk. :)
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    95dB er jo heilt utruleg for ein høgtalar på som er så liten, og eg er sikker på at snickers-is ikkje har tulla med utrekninga si, men korleis kjem han fram til 95dB? Eg trur eg veit kva for nokre element som er i denne høgtalaren (eg veit i alle fall om nokre som er visuelt identiske), og sjølv når ein reknar med det ekstra basselementet så kan eg ikkje skjønne korleis ein hamner på 95dB etter baffelsteg. Vil snickers gi oss eit innsyn i kva slags tal som ligg til grunn for denne utrekninga?
    Sjølvsagt så går dette ut i frå at Sigberg ikkje har fått element laga spesielt til seg sjølv, så berre rop ut om det er tilfelle!

    Helsing frå ein nysgjerrigper som synast desse høgtalarane er spennande saker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    95dB er jo heilt utruleg for ein høgtalar på som er så liten, og eg er sikker på at snickers-is ikkje har tulla med utrekninga si, men korleis kjem han fram til 95dB? Eg trur eg veit kva for nokre element som er i denne høgtalaren (eg veit i alle fall om nokre som er visuelt identiske), og sjølv når ein reknar med det ekstra basselementet så kan eg ikkje skjønne korleis ein hamner på 95dB etter baffelsteg. Vil snickers gi oss eit innsyn i kva slags tal som ligg til grunn for denne utrekninga?
    Sjølvsagt så går dette ut i frå at Sigberg ikkje har fått element laga spesielt til seg sjølv, så berre rop ut om det er tilfelle!

    Helsing frå ein nysgjerrigper som synast desse høgtalarane er spennande saker.
    Jeg går her ut i fra at du sikter til virkningsgraden?

    Begge driverne ligger vel rundt omkring 87-90dB ved 1W 2pi. I og med at det er 2 drivere som får samme effekt vil de summere til typ 94-95dB 2pi. Med plassering tett på framvegg er ikke 2pi så fryktelig langt fra virkeligheten, men om vi legger 4pi til grunn faller dette selvsagt med sine 6dB.

    Om vi for eksempel sammenlikner med en Illuminator 15cm i samme størrelse kasse og 40Hz tuning vil den ha en virkningsgrad på ca 86dB, også 2pi. Regner vi på denne i 4 pi ender den på 80dB.

    Om vi sammenlikner i 2 pi eller 4 pi er således ikke så vesentlig. Det viktige er at forskjellen i termisk omsetning pr spole er omkring 1/10 av det man kan vente å finne i en typisk stativhøyttaler i samme størrelse. Det er jo ikke veldig interessant hva man oppgir som virkningsgrad. Hva som betyr noe er hvor mye lyd man får ut, og hvor varmt dette blir, samt hvor mye det forvrenger på andre måter i praksis. Om man skal være skikkelig anorak må man også se på forholdet mellom impedans og output for å få den reelle virkningsgraden, men det har neppe voldsomt stor interesse for noen. Dette er først og fremst begrenset av spenningssving i forsterkerne, og dernest slaglengden på driverne. Med typisk musikk som er tilgjengelig kommer disse begrensningene klart tidligere enn termiske problemer.

    Teoretisk skal to kasser klare 119dB på 1 meter i 2 pi, og tilsvarende 113dB på 1 meter, 4 pi. Dette er slaglengdebegrenset og effektbegrenset med en deling på 100Hz og -6dB 2. eller 4. ordens deling. Om dette er transienter i musikk tilsvarer det nominelt ca 20W energiomsetning pr driver. Da er vi også i det samme området som diskanten begynner å se sine begrensninger.

    De aktuelle driverne kan ikke spille bass i det heletatt i en kasse som dette, og de er ikke spesielt godt optimalisert for basstjeneste uansett.

    Men det er også viktig å huske at disse driverne spiller -6dB i delingspunktet, og overlappområdet er ikke ubetydelig. Det betyr at subwooferne også er med på å fylle inn et stykke oppover i det området der 4-pi er aktuelt.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg går her ut i fra at du sikter til virkningsgraden?

    Begge driverne ligger vel rundt omkring 87-90dB ved 1W 2pi. I og med at det er 2 drivere som får samme effekt vil de summere til typ 94-95dB 2pi. Med plassering tett på framvegg er ikke 2pi så fryktelig langt fra virkeligheten, men om vi legger 4pi til grunn faller dette selvsagt med sine 6dB.
    Takk for utfylling, då henger eg med. Eg trudde virkningsgraden her peikte mot anekoisk (altså 4pi) sidan dette ikkje vart spesifisert av Sigberg. Eg er klart einig i at høgt på 80-tala (4pi) i virkningsgrad er mykje bra for ein så kompakt høgtalar, eg synast berre at 95dB var i "for godt til å vere sant"-territorie.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hovedpoenget å få med seg her er vel at det mangler hverken på lydtrykk eller dynamikk, og opplevelsen er nettopp en uanstrengthet man gjerne forbinder med høy følsomhet. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Takk for utfylling, då henger eg med. Eg trudde virkningsgraden her peikte mot anekoisk (altså 4pi) sidan dette ikkje vart spesifisert av Sigberg. Eg er klart einig i at høgt på 80-tala (4pi) i virkningsgrad er mykje bra for ein så kompakt høgtalar, eg synast berre at 95dB var i "for godt til å vere sant"-territorie.
    Absolutt, når man kommer opp på 95+ anekoisk i denne størrelsesorden begynner det å bli svært vanskelig å få det til å henge med under 200Hz.

    Forøvrig er det vel ikke så vanlig at en produsent oppgir virkningsgraden på driverne i en aktiv høyttaler.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er det vel ikke så vanlig at en produsent oppgir virkningsgraden på driverne i en aktiv høyttaler.
    Nei, det er jo ikkje det. Tanken er vel at produsenten har valgt forsterkarar som gir nok kraft, men dette seier jo ingenting om termisk kompresjon (og dermed eit aspekt av dynamikk), som eg forstår var eit designmål i SBS.1
    Vil for eksempel tru at Dutch&Dutch 8C med den kardioidemellomtonen sin har ganske lav virkningsgrad frå 100-300hz, medan det oppstår mykje varme i spola.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sånn!
    Da var bestillingen inne, med levering på onsdag ser det ut til.
    Men starter forsiktig med en Inkognito sub 10, så får vi se om jeg trenger å spe på etterhvert😇
    Ja, på onsdag får du kun subben da, høyttalerne er ikke klare for levering heelt enda! Men dette tror jeg blir bra! :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner vi å nærme oss sluttfasen av DSP-utviklingen, grunnoppsettet sitter veldig bra nå - og er tunet nøytralt (ingen spesiell betoning mellom 100-20,000hz).

    Med ampene vi benytter er det jo innebygget individuell EQ i hver høyttaler, som gjør at de med litt kompetanse på dette kan tilpasse lyden etter smak og/eller korrigere for rom. I tillegg er det tre presets som enkelt kan velges med knapp i bakkant, så da gjenstår å konkludere på hvordan disse skal benyttes. Disse mulighetene er jo nok en fordel med aktive høyttalere.

    Jeg heller nå mot å tilby to alternative lydsignaturer i tillegg til den nøytrale. Disse vil kunne benyttes enten for å tilpasse etter smak, og/eller kompensere for et veldig nakent eller veldig dempet rom. Det vil være relativt små forskjeller på disse, vi snakker justeringer på 1-2dB, men nok til at det er merkbart. Nedenfor til illustrasjon, ikke bestemt nøyaktig tuning.

    Preset 1: Reference / Nøytral
    Preset 2: Et lite løft i bunn, demping av området 1-5khz som av enkelte og i enkelte rom kan oppfattes slitsomt hvis det er for frempå, muligens litt ned helt fra 10khz.
    Preset 3: Et lite løft fra 5khz og oppover for de som ønsker ekstra luft og/eller har rom som gjør at dette gir mening.

    1620121643671.png

    1620121660228.png

    1620121678400.png
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er det sånn at filterne reint faktisk øker gain, eller trekker de ned alt som ikke skal opp? Hvis du skjønner. Tenker på at økt gain gir mindre headroom…
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hvor høyt kan dette spille i db
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det sånn at filterne reint faktisk øker gain, eller trekker de ned alt som ikke skal opp? Hvis du skjønner. Tenker på at økt gain gir mindre headroom…
    De forskjellige presetene som jeg illustrerte der oppe tenker du? De øker gain, men det kreves ikke mye effekt for å øke oppover i frekvens. Jeg kan forsikre deg om at tap av headroom er ikke et praktisk problem her. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvor høyt kan dette spille i db
    Vi har ikke kjørt fulle kompresjonstester av høyttalerne utendørs enda, men de spiller 96dB@1m (en høyttaler) med under 1% THD. Det i seg selv er ganske høyt.

    Basert på simuleringer vil du med god margin kunne spille 110dB@1m med to høyttalere (konservativt anslag). Vi hørte på Rage Against the machine på rundt 105dB+ i lytteposisjon da @alphamale var innom uten antydning til kompresjon.

    Hvis du ikke har over snittet stort rom, tror jeg ikke "jeg skulle ønske dette spilte høyere" vil være en spesielt vanlig tanke med disse i hus. Hele vitsen med konseptet er at de skal ha en uanstrengthet og et lydtrykk som gir deg litt hakeslepp gitt størrelsen. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vi har ikke kjørt fulle kompresjonstester av høyttalerne utendørs enda, men de spiller 96dB@1m (en høyttaler) med under 1% THD. Det i seg selv er ganske høyt.

    Basert på simuleringer vil du med god margin kunne spille 110dB@1m med to høyttalere (konservativt anslag). Vi hørte på Rage Against the machine på rundt 105dB+ i lytteposisjon da @alphamale var innom uten antydning til kompresjon.

    Hvis du ikke har over snittet stort rom, tror jeg ikke "jeg skulle ønske dette spilte høyere" vil være en spesielt vanlig tanke med disse i hus. Hele vitsen med konseptet er at de skal ha en uanstrengthet og et lydtrykk som gir deg litt hakeslepp gitt størrelsen. :)
    Det var klokkerent!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Om dine gamle prototyper eller en Kharma Enigma Veyron EV-1D hadde stått foran meg, hadde ingen av de klart å få meg en tusendels promille ut av fokuset på lyden. Helt likegyldig i hva som står foran meg når det kommer til design og utseende ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    alphamale, du må sende meg en sms når SBS 1. er i hus.
    Dette vil jeg høre.

    hmm....kanskje jeg kunne bruke SBS 1 i en tre-veis setup i mannehula mi.

    4x21" basser opp til 65 Hz
    4x15" videre til 3-400 Hz, og SBS 1 på toppen.

    ..bare tenker litt høyt her. ;)

    PS...når skal du røske ut de passive filtrene på B&W 800D3 ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn