Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nja, absolutt relevant for SBS.1, ikke så relevant for Mantra 😉

Front vegg refleksjon er noe man bør ta med i plassering av en løsning som SBS.1 Jo nærmere frontveggen man kommer jo mer relevant blir refleksjonen og høyere i frekvens kommer kanselleringen. Det beste er å plassere stativhøyttalerne lengre ut, slik at 1/4 bølge dippen man får i lytte posisjon, kommer i arbeidsområdet til subwooferen. 😀
    Teoretisk enig men praktisk uenig, da må høyttaleren fort en meter eller mer ut på gulvet. Da er det bedre å gjøre motsatt, nærmest mulig så det kommer høyest mulig opp i frekvens og er mindre merkbart. Med SBS er det ikke urealistisk å få baffelen så nærme som 35cm fra veggen.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.804
    Sted
    Endor
    Med MDF blir det en visuell detalj, men med en "soft backing" blir det en mulig lydfelle.
    Mala selger en variant i to tykkelser.
    Tror du misforstod, eller jeg var uklar..... Backing er Rockfon e.l. utforing bør nok være mdf da de er mye mere stabile enn utforinger i gran ...
    Art Novion er også vesentlig dyrere (og bedre?) enn aller andre alternative løsninger på det Norske markedet
    .

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi starter opp en serie med 30-60s lange reklamesnutter nå basert på Velvet recording, siden de har endt opp med i praksis alle produktene våre. Et oppsett med Manta + dobbel 10D, og et oppsett med SBS.1 + doble Inkognito. Det blir etterhvert også lagt en eller to lengre intervjuer på youtube, men vi fokuserer på å få i ut noen av reklamene først.

Her er den første. :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1698692968873.png

1698692984865.png

1698693007081.png

Nå er full spinorama av SBS.1 lastet opp på spinorama.org: https://www.spinorama.org/speakers/Sigberg Audio SBS.1/Sigberg Audio/index_vendor-v2.html

Diskusjonstråd rundt målingene er startet på ASR, så får vi se om det blir noe liv:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessant å se målingene til den reviderte March Audio Sointuva AWG (https://www.spinorama.org/speakers/March Audio Sointuva AWG/March Audio/index_vendor.html), en purifi-basert passiv høyttaler som landet på andreplass over alle høyttalerne på Spinorama.org mtp tonalitet/preference score.

Det jeg selvsagt synes er interessant er hvor like målingene er SBS.1, som antyder både at Alan har like tanker om hvordan høyttaleren bør låte in-room, og at begge høyttalerne objektivt naturligvis låter veldig bra. :D

SBS.1 er stiplet linje i grafene under.

1700902541155.png

1700902551720.png

1700902560370.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skjønte nettopp at stativene Jay har under sin test av SBS.1 er Solid Steel SS (https://solidsteel.it/prodotto/ss-series/), tilgjengelig her i Norge fra @Gjallarhorn Audio - disse synes jeg passer SBS.1 veldig godt, og gjør at de totalt sett gjør litt mer ut av seg. Tipper man fint kan bruke både sort og hvitt stativ på både sorte og hvite høyttalere avhengig av looken man ønsker. Så det kan være en anbefaling til de som synes SBS.1 er litt diskre. :)

Modellen SS-6 som er 62,5cm høye er nok en god match.

1705338043439.png

1705338110083.png

1705338144546.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fikk et bilde av SBS.1 ved siden av Dutch&Dutch fra forhandleren i London. Kan kanskje være interessant å se forskjellen i størrelse for noen. :) Det lyver litt mtp høyde siden Dutch står på en liten platå/stativ-ting.

1710861041408.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan dele en liten anekdote som kanskje kan være av interesse for de som vurderer SBS.1 (og til glede for de som allerede har kjøpt). :)

Hadde en amerikaner på ferie innom som egentlig kom for å lytte på 10D, som da var koblet opp med SBS.1. Han har TAD ME-1 (15,000USD), og han gikk herfra med en opplevelse av at SBS.1 låt like bra. :geek: Han fikk både avkreftet sin antagelse om at klasse D forsterkeri ville låte kaldt, og han sa også at opplevelsen gjorde at han nå tenker aktive høyttalere må inn på vurderingslista neste gang han skal bytte.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være litt vanskelig å se for seg størrelsen på høyttalere uten å ha sett de i virkeligheten, så laget en kjapp illustrasjon for å kanskje gjøre det litt lettere å se for seg.

1740589907989.png

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer en (primært visuell) revisjon av SBS.1 høyttaleren, og ser for meg tre mulige veier:

1) Oppdatere designet slik at det blir likere Saranna, med finérte sidepaneler og samme fargealternativer som Saranna (en mørk og en lys utgave). Grillen kortes ned så logoen blir synlig under grillen, og endres til grå på den lyse utgaven. Endrer trolig også dimensjonene noe (litt dypere).

2) Gå enda hardere mot studio, i prinsipp dagens variant slik den er, men forenkle til å kun tilby den i sort, og uten grill.

3) Kombinasjon av 1 og 2, hvor begge alternativer er tilgjengelig. En "hifi" utgave med finér, og en studioutgave (dekker størst marked men mer krevende mtp logistikk, lager, markedsføring, osv)

4) Beholde den som nå, men kun korte ned grillen + endre til grå på hvit utgave

En enkel photoshop av alternativ 4:

1749628640865.png

Tanker og refleksjoner mottas med takk. :) Og siden nr 3 er litt sånn "ja takk begge deler", er det kanskje mest interessant å høre hva dere ville tenkt hvis det valget ikke var en opsjon. 😅

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.225
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at du ikke vil låse deg til noe "så tidlig i karrieren" ;) Men igjen så mer jeg at det og vise "familielikhet" er en god greie.
    Det og ikke har for mange forskjellige typer finisher vil være enklere i produksjon og logistikk.
    Og det vil og være fint om det er en eller annen som vil gå "all out" med et surround system og ha lik finish (men dem er det nok få av) 😛

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at du ikke vil låse deg til noe "så tidlig i karrieren" ;) Men igjen så mer jeg at det og vise "familielikhet" er en god greie.
    Det og ikke har for mange forskjellige typer finisher vil være enklere i produksjon og logistikk.
    Og det vil og være fint om det er en eller annen som vil gå "all out" med et surround system og ha lik finish (men dem er det nok få av) 😛
    Med andre ord en slags stemme til alternativ 1 (gjøre den likere Saranna)?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Horten
    Innen merkevarebygging så satses det jo ofte tradisjonelt på at man kjenner igjen karakteristiske trekk i designet i ulike utgaver.
    -Om ikke SBS1 skal inn i et helt annet fristilt marked, så er det kanskje lurt å vurdere felles design-elementer.:unsure:

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.341
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer en (primært visuell) revisjon av SBS.1 høyttaleren, og ser for meg tre mulige veier:

1) Oppdatere designet slik at det blir likere Saranna, med finérte sidepaneler og samme fargealternativer som Saranna (en mørk og en lys utgave). Grillen kortes ned så logoen blir synlig under grillen, og endres til grå på den lyse utgaven. Endrer trolig også dimensjonene noe (litt dypere).

2) Gå enda hardere mot studio, i prinsipp dagens variant slik den er, men forenkle til å kun tilby den i sort, og uten grill.

3) Kombinasjon av 1 og 2, hvor begge alternativer er tilgjengelig. En "hifi" utgave med finér, og en studioutgave (dekker størst marked men mer krevende mtp logistikk, lager, markedsføring, osv)

4) Beholde den som nå, men kun korte ned grillen + endre til grå på hvit utgave

En enkel photoshop av alternativ 4:

Vis vedlegget 1127194

Tanker og refleksjoner mottas med takk. :) Og siden nr 3 er litt sånn "ja takk begge deler", er det kanskje mest interessant å høre hva dere ville tenkt hvis det valget ikke var en opsjon. 😅
    Dersom jeg var i markedet og dette var aktuell kandidat ville jeg vel vært helt ok med alternativ 2 + alternativ 5 - custom mot tillegg i pris.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg var i markedet og dette var aktuell kandidat ville jeg vel vært helt ok med alternativ 2 + alternativ 5 - custom mot tillegg i pris.
    Ja - alle som skal ha de til studio synes nok helt sikkert dette er greit, men kanskje ikke de som skla ha det i stua.

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    519
    Jeg tror det er lurt å dele opp kjøpergruppen litt. Sigberg Audio er produkter uten snake oil, har lyd som første prioritet og er priset så lavt som mulig, jamfør artikkelen på nettsiden om prising: Allikevel så koster jo dette mer enn hva selv en heldig konfirmant kan håpe å cashe ut etter en innbringende mai-helg. Derfor tenker jeg at SBS.1 (med en Inkognito) er et viktig produkt i Sigbergs totale utvalg. Jeg tror at om den blir retta mer mot studio vil du kunne miste noen potensielle kunder, fordi "studiomonitorer låter klinisk og slitsomme og dermed må jeg opp på Manta eller Saranna for å få fin lyd i stua, og det har jeg ikke råd til". Min stemme går derfor til nr 4, beholde som nå, men forandre grillen og gjøre om hvit til grå. Da kan den fortsatt selges til studioer, og selges til sånne som meg - dem som vil ha best mulig produkt til lavest mulig pris - og kunne velge mellom to farger. (Så er jeg enig i at nr 5 - velg finish - kan være fint i tillegg.)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er lurt å dele opp kjøpergruppen litt. Sigberg Audio er produkter uten snake oil, har lyd som første prioritet og er priset så lavt som mulig, jamfør artikkelen på nettsiden om prising: Allikevel så koster jo dette mer enn hva selv en heldig konfirmant kan håpe å cashe ut etter en innbringende mai-helg. Derfor tenker jeg at SBS.1 (med en Inkognito) er et viktig produkt i Sigbergs totale utvalg. Jeg tror at om den blir retta mer mot studio vil du kunne miste noen potensielle kunder, fordi "studiomonitorer låter klinisk og slitsomme og dermed må jeg opp på Manta eller Saranna for å få fin lyd i stua, og det har jeg ikke råd til". Min stemme går derfor til nr 4, beholde som nå, men forandre grillen og gjøre om hvit til grå. Da kan den fortsatt selges til studioer, og selges til sånne som meg - dem som vil ha best mulig produkt til lavest mulig pris - og kunne velge mellom to farger. (Så er jeg enig i at nr 5 - velg finish - kan være fint i tillegg.)
    Den vil vel i teorien fortsatt kunne selges til studio selv om den får finér-finish. De vil typisk velge sort, og den har sort finér, så den ser fortsatt ganske "business" ut fra et studioperspektiv.

Ellers er det jo veldig artig at du forbinder studiomonitorer med "klinisk og slitsom". Det er jo ikke nødvendigvis helt feil, selvom det da er interessant at studiofolket er veldig fornøyd med SBS som overhodet ikke har den lydsignaturen. :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men det betyr jo også at hvis mange har din oppfattelse av studiomonitor, så er ikke nødvendigvis det faktum at de er vellykket som studiomonitorer noe salgstriks for hifigjengen, hvis de oppfatter det som noe negativt. :unsure:

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    519
    Men det betyr jo også at hvis mange har din oppfattelse av studiomonitor, så er ikke nødvendigvis det faktum at de er vellykket som studiomonitorer noe salgstriks for hifigjengen, hvis de oppfatter det som noe negativt. :unsure:
    Det er ikke min oppfattelse av studiomonitorer, men en antakelse av hva jeg tror kan være en vanlig oppfattelse av studiomonitorer. Jeg eier jo SBS.1 og er riktig så glad i å lytte til musikk gjennom dem - helt uten at stua er et studio. Så helt riktig som du skriver: Jeg tenker at å kjøre hardt i markedsføringen på at dette er studiomonitorer kan skremme noen "stuekunder" fra å vurdere dem. Jeg vil tro at Genelec skremmer fra seg noen potensielle kunder gjennom å være så studio-aktige i kommunikasjonen sin som jeg oppfatter dem som.

Å vurdere dette er litt det samme som den diskusjonen som dukka opp nettopp rundt hvorvidt det er lurt å markedsføre Sigberg mest som rockehøyttalere og derigjennom potensielt miste kunder som mest vil lytte til klassisk. De som VET, vet at de funker like bra til stua som i studio eller til Brahms som Rammstein, men det kan hende at de som ikke vet, øh... nettopp ikke vet.

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    519
    I rekken av artikler på nettsiden kunne du kanskje laga en artikkel som peker på nettopp dette: At SBS.1 (eller Manta for den saks skyld) passer både i stue og studio - og hvorfor.

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    519
    I rekken av artikler på nettsiden kunne du kanskje laga en artikkel som peker på nettopp dette: At SBS.1 (eller Manta for den saks skyld) passer både i stue og studio - og hvorfor.
    Øh... nå har jeg nettopp titta litt mer på nettsiden, og det står jo der faktisk flere steder at SBS.1 og Manta passer i stuer og studioer. Jeg tror Trollmannen fra Ås må ha oppdatert nettsidene mens jeg har lyttet til musikk.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.958
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Øh... nå har jeg nettopp titta litt mer på nettsiden, og det står jo der faktisk flere steder at SBS.1 og Manta passer i stuer og studioer. Jeg tror Trollmannen fra Ås må ha oppdatert nettsidene mens jeg har lyttet til musikk.
    Et eller annet rundt det har det nok stått i minst et år, kanskje to. :D Manta var jo plassert ut i studio allerede våren 2023. Og vi hadde studiokunder på SBS.1 før det igjen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.756
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg ville gått for en visuell endring og solgt restlageret av første generasjon skammelig billig så jeg kan bytte ut Tannoyene i tv-kroken. Helt objektivt råd og uten egeninteresse, selvfølgelig.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn