Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, både ja og nei. Høyttalerne og subbene kommer til å være konfigurert slik de er når man kjøper dem. Så kommer vi til å tune til rommet de står i, men det får vi jo ikke anledning til før fredag kveld før messen. Men håper på et godt resultat uansett 😊
    Fyll opp skaphengern med bassfeller og absorbenter, just in case.. 😀 men dere har vell kanskje med flere subber som kan gjøre samma nytta i dybden haha.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fyll opp skaphengern med bassfeller og absorbenter, just in case.. 😀 men dere har vell kanskje med flere subber som kan gjøre samma nytta i dybden haha.
    Vi har med fem subber, men planen er å bruke to i oppsettet som spiller hvis det ikke blir helt umulig. Og tar med litt akustikkplater og kanskje noe glava og gulvtepper og diverse. 🤓 De akustiske remediene blir primært for å roe ned rommet generelt, bassen satser vi optimistisk på å temme med to subber + EQ.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi vært på besøk hos Seas for å låne deres Klippel og ekkofrie kammer. :geek:

    Siden SBS.1 er designet for å spille uten toe-in, blir lytteaksen typisk ~15-25 grader avhengig av avstand. Det er derfor fokusert mer på jevn respons her enn on-axis. Jeg har derfor laget responsen for 15 grader litt kraftigere for å tydeliggjøre denne.

    Når det er sagt så er vi innenfor +/-3dB selv on-axis.
    Ved 15 grader er det røffli +/-2dB.

    1643376128596.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt konge! Kan du normalisere spredningen?

    Jækla imponert over resonanskontrollen i kassen! 👏
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Helt konge! Var det dyrt? 😁 Kan du normalisere spredningen? Slik den grafen ser ut som nå virker det som det er tre platåer spredningsmessig.

    Jækla imponert over resonanskontrollen i kassen! 👏
    Jeg er ikke sånn supergod på denne Klippelsoftwaren enda, vet ikke helt hvordan jeg får en annen visning. Dette er ikke lagret som NFS-målinger (Seas har ikke NFS-modulen), så jeg får ikke laget gøye polarplot og sånt uten videre.

    Det er et platå når den går over til diskanten, men det er jo uansett veldig jevn spredningskarakteristikk sånn i stort.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner! For meg ser det ut som veldig bra tracking mellom lytteakse og spredning, men det er vanskelig å ta på øyemål.
    Jeg synes det der ser veldig lovende ut for en prototype. Liker BBC dippen 😁
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner! For meg ser det ut som veldig bra tracking mellom lytteakse og spredning, men det er vanskelig å ta på øyemål.
    Jeg synes det der ser veldig lovende ut for en prototype. Liker BBC dippen 😁
    Ja dette er jo SBS da så ikke prototype, men ja det tracker fint. :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Helt konge! Kan du normalisere spredningen?

    Jækla imponert over resonanskontrollen i kassen! 👏
    Dramatikken endrer seg jo litt avhengig av perspektivet på grafen også. Her er et litt mindre utsnitt:
    1643440142254.png


    Men skal uansett titte litt på overgangen/delefrekvensområdet her i dag, mulig det kan ryddes opp litt. Men det ser nok også verre ut enn det er fordi "BBC-dipen" er i akkurat samme området som direktiviteten endrer seg litt, så du ser kombinasjonen av de off-axis på en måte som gjør at det ser ut som avviket er større enn det er. Dipen er ikke mer enn maks 5dB selv ved 90 grader.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har justert ned delefrekvensen noe lavere igjen pluss justert litt rundt den for å treffe bedre på spredningsmønsteret mellom mellomtone og diskant.

    Før:
    1643448891718.png


    Etter:
    1643448862006.png



    Kanskje ikke så lett å se forskjell men. :) Det er mindre energi fra 1500-3000, og også fra 4000-7000, noe som i sum resulterer i en jevnere kurve også off-axis.

    Her er 60 grader før(blå) og etter alene, litt lettere å se
    1643449311176.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da har vi vært på besøk hos Seas for å låne deres Klippel og ekkofrie kammer. :geek:

    Siden SBS.1 er designet for å spille uten toe-in, blir lytteaksen typisk ~15-25 grader avhengig av avstand. Det er derfor fokusert mer på jevn respons her enn on-axis. Jeg har derfor laget responsen for 15 grader litt kraftigere for å tydeliggjøre denne.

    Når det er sagt så er vi innenfor +/-3dB selv on-axis.
    Ved 15 grader er det røffli +/-2dB.

    Vis vedlegget 785597
    Hvorfor har du valgt en annen spredningskarakteristikk enn den konvensjonelle mht. «on axis» (null grader)?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja.

    Hvorfor 15 grader og ikke null?
    Høyttalerne er designet for å stå parallell med veggen bak. Da havner du som lytter fort 15-25 grader off-axis, litt avhengig av hvilken avstand du sitter. Dermed sikter jeg meg inn på jevnest mulig respons i dette området.

    Bakgrunnen for at de er designet for å stå uten toe-in (hvis det var spørsmålet eller deler av spørsmålet) er dels estetisk. Deler av filosofien vår er så god lyd som mulig fra produkter som ikke gjør så mye ut av seg (ref våre Inkognito subber), så dermed er høyttalerne designet "konevennlig" i den forstand at de både kan stå tett opptil bakvegg og også stå rett (ser "finest" ut).

    Heldigvis får vi i pose og sekk, for jeg synes også det fungerer best lydmessig på denne måten. Man får et bredere lydbilde, uten at det går på bekostning av plassering i lydbildet og øvrig presisjon siden coaxen er veldig god på dette. Når høyttaleren både står uten toe-in og er tiltet litt bakover kan vi også frese opp litt mer energi i diskanten og rommet uten at du får det midt i fleisen.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Høyttalerne er designet for å stå parallell med veggen bak. Da havner du som lytter fort 15-25 grader off-axis, litt avhengig av hvilken avstand du sitter. Dermed sikter jeg meg inn på jevnest mulig respons i dette området.

    Bakgrunnen for at de er designet for å stå uten toe-in (hvis det var spørsmålet eller deler av spørsmålet) er dels estetisk. Deler av filosofien vår er så god lyd som mulig fra produkter som ikke gjør så mye ut av seg (ref våre Inkognito subber), så dermed er høyttalerne designet "konevennlig" i den forstand at de både kan stå tett opptil bakvegg og også stå rett (ser "finest" ut).

    Heldigvis får vi i pose og sekk, for jeg synes også det fungerer best lydmessig på denne måten. Man får et bredere lydbilde, uten at det går på bekostning av plassering i lydbildet og øvrig presisjon siden coaxen er veldig godt på dette. Når høyttaleren både står uten toe-in og er tiltet litt bakover kan vi også frese opp litt mer energi i diskanten og rommet uten at du får det midt i fleisen.
    Hva betyr designvalget for persepsjonen av direktelyd og reflektert lyd? Hvordan ser power response ut hvis du setter 15 grader som on axis?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva betyr designvalget for persepsjonen av direktelyd og reflektert lyd? Hvordan ser power response ut hvis du setter 15 grader som on axis?
    Jeg tror nok man bør måle den tradisjonelt med 0 grader som on-axis for at power response og alle disse typiske NFS-grafene skal bli riktige. Ellers blir det jo ujevnt ene veien. Det er ikke veldig stor forskjell mellom 0 og 15 grader på disse høyttalerne.

    Jeg var litt uheldig med timingen da jeg var hos Seas, for jeg hadde akkurat gjort om og flyttet delefrekvensen oppover, som slo litt dårlig ut, så Klippelmålingene er ikke helt like som den etablerte tunen som er sendt med høyttalere som er solgt. Stresset litt for å få målt både SBS.1 og Manta.1 så jeg så ikke nøye nok på grafene. Ender vel med at jeg må dra tilbake og måle på nytt.

    Men både på ny og gammel tuning så er det aldri mer enn rundt 2dB forskjell på på 0 og 15 grader, her ser vi det mest ved rundt 4-6khz. Så det er ikke det at jeg aktivt forsøker å ødelegge on-axis, men hvis jeg må velge så prioriterer jeg jevnere kurve ved 15 enn 0. :)


    1643474330904.png



    Sitter og pirker på SBS.1 nå, akkurat nå ser det sånn ut 500-20,000hz on-axis:
    1643474532548.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo også som @Snickers-is er glad i å påpeke viktig å ikke ta helt av med graf-onanien.

    Akkurat nå måler SBS.1 ryddigere enn Manta.1, men Manta.1 låter fortsatt bedre. Grunnen til at jeg holdt på med ny tune på SBS.1 var at jeg eksperimenterer med å justere coaxen på SBS mer lignende slik den er tunet på Manta.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Du har jo nå solid erfaring med måling inne, ute og på ekkofritt rom. Kan du oppsummere i korte trekk hva som er de største forskjellene på de tre typer målinger?
    Hva kan man gjøre ute som man ikke kan gjøre inne? Hva kan man gjøre hos Seas som man ikke kan gjøre ute?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo nå solid erfaring med måling inne, ute og på ekkofritt rom. Kan du oppsummere i korte trekk hva som er de største forskjellene på de tre typer målinger?
    Hva kan man gjøre ute som man ikke kan gjøre inne? Hva kan man gjøre hos Seas som man ikke kan gjøre ute?
    Det er jo generelt mye mer støy når man måler både innendørs i "stua" og også utendørs, så hvertfall under 1khz kan det være vanskelig å vite hva som er resonanser og støy/refleksjoner. Kan til en viss grad utelukkes ved å prøve seg frem med forskjelige vinkler og/eller forskjellige høyder, men det er jo litt tidkrevende.

    Over 1khz tenker jeg du fint kan måle hjemme på stuegulvet så lenge du måler ganske nærme. 500-20,000hz-grafen i forrige innlegg er fra kjellerstua på 50cm avstand. Med litt smoothing så ser det ryddig nok ut, og blir også presist/riktig.

    Det jeg synes har vært mest vanskelig før Klippelbesøk var å vite om det var presist i øvre bass/nedre mellomtone, typ 100-500hz. Her er det naturligvis helt håpløst innendørs på litt avstand for da dominerer rommet fullstendig. Hvis du måler nærfelt typ 20cm eller nærmere kan du få en ganske ren måling, men du får mye mer bass enn du i praksis har på avstand, så det er ikke mulig å bli klok på nivået.

    Måler du bass utendørs så går det å få greie målinger med groundplanemålinger, så mikrofon og høyttaler på bakken, da får du en ryddig måling OPP til 500hz, men ikke videre oppover, så da må du i så fall splice/kombinere målinger, som også er stress.

    Teorien min nå mtp bass er at nå har jeg en referansekonfig fra Seas på begge høyttalerne hvor jeg vet hvordan det faktisk ser ut fra 500hz og ned. Så for å slippe å stresse ute (spesielt nå vinterstid) tenkte jeg å prøve meg frem med avstand innendørs. Trolig kan man ved en plass rundt 20-40cm avstand få en ganske ren måling hvor bassen da blir for høy, men siden jeg vet hvor mye bass det EGENTLIG er, så vil jeg kunne finne et forholdstall/faktor som gjør at jeg kan vite hva jeg holder på med hvis jeg gjør justeringer. :)

    Man kan jo også kalkulere baffelstep osv fra en nærfeltsmåling, men har ikke opplevd det som helt presist.

    Men kort oppsummert kan du få det ganske bra med enkle midler, kanskje bommer du med et par dB i bassen, men der er det jo greit å lytte seg litt frem uansett. Så har jeg vært så "heldig" å bygge ganske ryddige kabinetter så det er minimalt med resonanser under 1khz. Ser du under 1khz på Klippelmålingene så er det nesten ikke noe pirk hverken på Manta eller SBS. Titter du på slike målinger av andre høyttalere er det ikke så uvanlig at man ser en eller flere poteniselt kraftige kasseresonanser i dette området. Så hvis man har det, så kan de være litt vriene å finne i et frekvensområde hvor det gjerne er endel støy enten man måler ute eller inne.

    EDIT: Og hva gjelder Seas da, det rommet er visstnok presist ned til 65hz, så der blir det riktig uten at man behøver å tenke og styre. Veldig deilig. Ønsker meg nøkler dit. :)
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Armand En annen ting som ser ut til å være forskjell er THD-måling, som diskutert med @coolio i mantatråden, så ryktes det at Umik ikke er så presis på dette når man kommer litt opp i nivå.

    Det ser ut til å stemme. Med SBS.1 på 100dB@1m så har jeg målt 7-8% THD i området 100-200hz, noe jeg har stusset litt over fordi vi har spilt sjukt høyt uten hørbar forvrengning eller kompresjon med SBS.1. Men når jeg ser på 100db@1m på Klippelen hos Seas så bikker THD såvidt 3%.

    Så maks THD er nok ikke så lett å få målt presist hjemme.
     

    MOFASA

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2018
    Innlegg
    7
    Antall liker
    3
    Kanskje et litt off topic, men jeg kikker på bms sine små coaxer. Har du vurdert noen av de til dette prosjektet, og hva er evt tankene dine om de?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et litt off topic, men jeg kikker på bms sine små coaxer. Har du vurdert noen av de til dette prosjektet, og hva er evt tankene dine om de?
    Tittet litt på 8" og 10" coax fra BMS veldig tidlig, så det er vel halvannet år siden eller noe, så husker ikke så mye detaljer. Vurderte det som alternativ til å kjøre to elementer. Mener å huske de så ut til å kunne spille høyt hvertfall. Er helt sikkert bra de.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Høyttalerne er designet for å stå parallell med veggen bak. Da havner du som lytter fort 15-25 grader off-axis, litt avhengig av hvilken avstand du sitter. Dermed sikter jeg meg inn på jevnest mulig respons i dette området.
    DALI bygger sine dobbeldiskanter på samme måte(ryggen mot veggen) med 30° off, men minuset er når testere ikke er flinke nok..... så blir resultatet feil...
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    DALI bygger sine dobbeldiskanter på samme måte(ryggen mot veggen) med 30° off, men minuset er når testere ikke er flinke nok..... så blir resultatet feil...
    Det er ikke mange testere som er så ekstremt kapable rent teknisk, virker det som. Sigberg går jo LANGT forbi det en anmelder/tester ville gjort, og også LANGT forbi det 99,9% av noen kunder vil gjøre. Slik en seriøs produsent bør.

    Skulle det (mot formodning) bli noen negative reviews av Sigbergs høyttalere, kan man med disse forumtrådene i hånd slå fast at det er testeren og/eller rommet det er noe feil med - ikke Sigbergs utstyr. Det er så klart umulig å designe høyttalere som låter helt perfekt i alle rom, men det er ikke en svakhet spesifikk til disse høyttalerne, det gjelder absolutt alle "ferdighøyttalere" på markedet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Slutter meg til din begeistring over en bransjekollega, Audiogear.no - respekt - fint gjort samtidig som jeg tror du mener det du hevder.

    Jeg også er særdeles begeistret over Sigberg Audio og den ærlige og ujålete måten han fremtrer på, regelrett en berikelse på forumet personer som dette her.

    Musikk og musikkgjengivelse mener jeg skal tilhøre «øvelsen» pur glede, selv om noen forsøker å få det til å tilhøre kategorien vitenskap.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige ord, det blir satt pris på! Jeg skal trolig til Seas igjen snart for en ny måling av SBS.1 med litt annen delefrekvens (nærmere opprinnelig) pluss litt justert tuning, for å se om vi kan få dokumentert en endelig respons.

    Ellers angående det å være nøye så er det jo noen som er bekymret for levetiden på aktive produkter - så jeg kan dele at jeg har gjort måling på utvalgte komponenter på selve forsterkerkortet på Hypexen på alle våre produkter, både testing ved ekstrem last og langtidstesting av typisk bruk - for å sikre at det er konstruert for å vare. :) Alt er også bygget for å være lett å bytte (maskinskruer på alt, ikke skrudd rett i kabinettet), og vi har reservedeler på lager til alt.

    Her under langtidstesting av temperatur på 10D subbene (beklager støvete sub) :geek:
    1643820583238.png
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Musikk og musikkgjengivelse mener jeg skal tilhøre «øvelsen» pur glede, selv om noen forsøker å få det til å tilhøre kategorien vitenskap.
    Det er mye pur glede i god lyd, men det er spesifikasjoner man ser på når man skal handle noe nytt eller oppnå et mål - og da er det kjedelig når disse tallene er tatt ut av luften 😜

    Mitt favoritteksempel ble tatt opp nylig av en kamerat, da han applauderte Barefoot-monitoren Footprint 01 (eller 02). Der Sigberg er ærlig og faktabasert, er Barefoot på tynn is, for å si det forsiktig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye pur glede i god lyd, men det er spesifikasjoner man ser på når man skal handle noe nytt eller oppnå et mål...
    Spesifikasjoner er viktig. Produsentene holder seg stort sett til en standard. Kjøperen har i de fleste tilfeller sine subjektive krav til et produkt. Mange vurderer og kjøper produkter som teknisk sett måler "dårlig" er erfaringen man kan lese om her inne, men det faller vel stort sett alltid under kategorien "teknisk grei nok"..... selv om lydopplevelsen vurderes til "fabelaktig" - rent subjektivt analysert...
    Mange vil muligens oppleve at "forandring fryder" blir det nye målet heller enn noen 0,001 % forbedring på et teknisk parameter?
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Spesifikasjoner er viktig. Produsentene holder seg stort sett til en standard. Kjøperen har i de fleste tilfeller sine subjektive krav til et produkt. Mange vurderer og kjøper produkter som teknisk sett måler "dårlig" er erfaringen man kan lese om her inne, men det faller vel stort sett alltid under kategorien "teknisk grei nok"..... selv om lydopplevelsen vurderes til "fabelaktig" - rent subjektivt analysert...
    Mange vil muligens oppleve at "forandring fryder" blir det nye målet heller enn noen 0,001 % forbedring på et teknisk parameter?
    Hadde det vært slik at produsentene stort sett holdt seg til en standard, hadde det ikke vært noe problem. Men en slik eksisterer i praksis ikke, i alle fall i den grad man kan bruke spesifikasjonene til noe nyttig.

    At forandring fryder kan godt være et mål i seg selv, men uten å vite eksakt hva som er feil med det man har, og hvordan alternativene ser ut, blir det uansett et skudd i blinde.

    Derav: Vitenskapens rolle i det hele 😁
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hadde det vært slik at produsentene stort sett holdt seg til en standard, hadde det ikke vært noe problem. Men en slik eksisterer i praksis ikke, i alle fall i den grad man kan bruke spesifikasjonene til noe nyttig.
    Det er vel kjernen i hele Hi-Fi forståelsen.....når Watt fortsatt er det "hotteste" argumentet for en forsterker. Det er lenge siden Hi-Fi folk var opptatt av antall liter i en høyttaler.....når behovet for å bære vann ble erstattet med bøtter...
    Spesifikasjoner er både til nytte og glede, men mange er blitt flinkere til å lytte(glede) enn å "lese seg opp"(nytte) på Hi-Fi :unsure:
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel kjernen i hele Hi-Fi forståelsen.....når Watt fortsatt er det "hotteste" argumentet for en forsterker. Det er lenge siden Hi-Fi folk var opptatt av antall liter i en høyttaler.....når behovet for å bære vann ble erstattet med bøtter...
    Spesifikasjoner er både til nytte og glede, men mange er blitt flinkere til å lytte(glede) enn å "lese seg opp"(nytte) på Hi-Fi :unsure:
    Med fare for å kuppe tråden til Sigberg, så er det vel ikke slik at watt er det viktigste lenger? Jeg trodde den tiden var forbi sånn omtrent kvart over russetid 😁

    Det eneste jeg tenkte vedr spesifikasjoner, er at både følsomhet, frekvensrespons og nominell impedans ofte er listet opp slik produsenten sikkert skulle ønske det var, mens realiteten er en helt annen... Da blir det umulig å sammenlikne A og B uten å skaffe seg førstehåndskunnskap, eller lese en litt mer dyptgående anmeldelse.

    Når Sigberg poster all info og reelle målinger, slipper man å lure på hvor tallene kommer fra. Det er det jeg sikter til. Hvordan ting låter er uansett smak og behag 😊
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for hyggelige ord, det blir satt pris på! Jeg skal trolig til Seas igjen snart for en ny måling av SBS.1 med litt annen delefrekvens (nærmere opprinnelig) pluss litt justert tuning, for å se om vi kan få dokumentert en endelig respons.

    Ellers angående det å være nøye så er det jo noen som er bekymret for levetiden på aktive produkter - så jeg kan dele at jeg har gjort måling på utvalgte komponenter på selve forsterkerkortet på Hypexen på alle våre produkter, både testing ved ekstrem last og langtidstesting av typisk bruk - for å sikre at det er konstruert for å vare. :) Alt er også bygget for å være lett å bytte (maskinskruer på alt, ikke skrudd rett i kabinettet), og vi har reservedeler på lager til alt.

    Her under langtidstesting av temperatur på 10D subbene (beklager støvete sub) :geek:
    Vis vedlegget 787441
    Ligger du da oppå subbene og sjekker feberen😊
    Ser du er litt heit ja.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Det er kult å følge med på utviklingstråden og jeg har også sansen for transparansen til SigbergAudio. Her vet man hva man kjøper. Ikke noe "hemmelige" mystiske greier. Kun ærlig godt håndverk!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn