Jeg er karmøybuen som var og hentet diffusorene til Sevald og reddet de fra evig fortapelse og har brukt helgen til å reflektere litt over besøket i Josef Fritzel kjelleren hans.
Jeg skriver Fritzel-kjeller fordi det er det eneste jeg kan sette fingeren på, mangelen på naturlig lys.
Jeg er en ensom ulv som liker hifi og musikk, der mange i min omgangskrets er veldig glad i god musikk, men er lite opptatt av bokser med av/på bryter. Jeg har heller ikke så mange referansepunkter, hverken av av besøk, messer eller utleveringsanstalt av bokser som får lyd i de få hjem som orker å bruke tid på slikt.
Med flere år i Bergen med Renaissance Audio som nabo, ikke langt å gå til det som var Duet Audio og HiFi-klubben har jeg hørt litt forskjellig som mange andre her inne. Med det som utgangspunkt burde jeg sikkert hatt et språk som kunne beskrive det jeg hører, men synes det er vanskelig å si noe fornuftig om lyd med terminologien mange bruker for å beskrive hva de hører i de ulike anleggene vi her inne besitter.
Det jeg opplever når jeg går inn i kjelleren til Sigvald kan beskrives med et ord .
Overveldende. Det er så (unnskyld språket) jævlig gøy å gå inn i et rom som er så dedikert å spille musikk at jeg blir satt helt ut, på samme måte med andre ting og hobbier en holder på med, dedikasjonen, det å strekke det et lite hakk, på grensen til galskap vil mange mene. Det verdsetter jeg og blir imponert, enten det er musikk, mat, sykkel eller andre interesser.
Men, det er fredag og jeg har vært der før og lyttet til Naim, Mitchi og det som står der nå, har ikke lyttet lenge når jeg har vært der, men det har alltid vært god lyd. Nå fikk jeg en smakebit av de ulike kildene. Det som stakk seg ut var nok noen spor som ble streamet, fader for en tilstedeværelse i musikken, nok engang blir jeg helt satt ut. Spilte også et spor av et band jeg hører på en del for tiden, Noir Desir - Des Armes. Min korte beskrivelse av lyden generelt sett, veldig detaljert, dyp bass uten å bli helt russebuss. Sykt.
Synes også det er herlig at når "rockeren" skal sette på vinyl blir det spilt Tracy Chapman, en plate jeg liker veldig godt og det høres fabelaktig ut, Hana og Clearuadio ser og høres ut akkurat som forventet. Litt skuffet over at han ikke sprettet den flotte utgaven av Elephant av White Stripes

. Neida, så de live i året pil&bue og har platene på vinyl, skranglete og bråkete, helt fantastisk at noen vil bruke halve øl-budsjettet jeg hadde på Roskilde 2000 på en plate.
Den gamle/nye cd-spilleren gjør seg heller ikke bort, taktil, med puck og en skuff som overgår toppmatet spillere en god gang.
Men tilbake til hvorfor jeg var der, henting av diffusore, hva skal jeg egentlig med de? Ikke godt å si.
Refleksjonen lander på at jeg burde forkaste alt jeg har og tenke nytt, lese meg opp, bygge et lytterom basert på vitenskapelig metode. Er fristende, men eier ikke tid i den virkelige i verden, og merker at tiltakslysten er ikkeeksisterende. Får heller bruke intuisjon og mangel på sunn fornuft og inkomponere diffusorene i eksisterende oppsett, noe som krever litt lett snekkerarbeid om noen uker når jeg er ferdig med jobb og reise, men begynner å se for meg en skranglete vei videre i eget lytterom.