Jeg er karmĂžybuen som var og hentet diffusorene til Sevald og reddet de fra evig fortapelse og har brukt helgen til Ă„ reflektere litt over besĂžket i Josef Fritzel kjelleren hans.
Jeg skriver Fritzel-kjeller fordi det er det eneste jeg kan sette fingeren pÄ, mangelen pÄ naturlig lys.
Jeg er en ensom ulv som liker hifi og musikk, der mange i min omgangskrets er veldig glad i god musikk, men er lite opptatt av bokser med av/pÄ bryter. Jeg har heller ikke sÄ mange referansepunkter, hverken av av besÞk, messer eller utleveringsanstalt av bokser som fÄr lyd i de fÄ hjem som orker Ä bruke tid pÄ slikt.
Med flere Är i Bergen med Renaissance Audio som nabo, ikke langt Ä gÄ til det som var Duet Audio og HiFi-klubben har jeg hÞrt litt forskjellig som mange andre her inne. Med det som utgangspunkt burde jeg sikkert hatt et sprÄk som kunne beskrive det jeg hÞrer, men synes det er vanskelig Ä si noe fornuftig om lyd med terminologien mange bruker for Ä beskrive hva de hÞrer i de ulike anleggene vi her inne besitter.
Det jeg opplever nÄr jeg gÄr inn i kjelleren til Sigvald kan beskrives med et ord .
Overveldende. Det er sÄ (unnskyld sprÄket) jÊvlig gÞy Ä gÄ inn i et rom som er sÄ dedikert Ä spille musikk at jeg blir satt helt ut, pÄ samme mÄte med andre ting og hobbier en holder pÄ med, dedikasjonen, det Ä strekke det et lite hakk, pÄ grensen til galskap vil mange mene. Det verdsetter jeg og blir imponert, enten det er musikk, mat, sykkel eller andre interesser.
Men, det er fredag og jeg har vÊrt der fÞr og lyttet til Naim, Mitchi og det som stÄr der nÄ, har ikke lyttet lenge nÄr jeg har vÊrt der, men det har alltid vÊrt god lyd. NÄ fikk jeg en smakebit av de ulike kildene. Det som stakk seg ut var nok noen spor som ble streamet, fader for en tilstedevÊrelse i musikken, nok engang blir jeg helt satt ut. Spilte ogsÄ et spor av et band jeg hÞrer pÄ en del for tiden, Noir Desir - Des Armes. Min korte beskrivelse av lyden generelt sett, veldig detaljert, dyp bass uten Ä bli helt russebuss. Sykt.
Synes ogsÄ det er herlig at nÄr "rockeren" skal sette pÄ vinyl blir det spilt Tracy Chapman, en plate jeg liker veldig godt og det hÞres fabelaktig ut, Hana og Clearuadio ser og hÞres ut akkurat som forventet. Litt skuffet over at han ikke sprettet den flotte utgaven av Elephant av White Stripes

. Neida, sÄ de live i Äret pil&bue og har platene pÄ vinyl, skranglete og brÄkete, helt fantastisk at noen vil bruke halve Þl-budsjettet jeg hadde pÄ Roskilde 2000 pÄ en plate.
Den gamle/nye cd-spilleren gjÞr seg heller ikke bort, taktil, med puck og en skuff som overgÄr toppmatet spillere en god gang.
Men tilbake til hvorfor jeg var der, henting av diffusore, hva skal jeg egentlig med de? Ikke godt Ă„ si.
Refleksjonen lander pÄ at jeg burde forkaste alt jeg har og tenke nytt, lese meg opp, bygge et lytterom basert pÄ vitenskapelig metode. Er fristende, men eier ikke tid i den virkelige i verden, og merker at tiltakslysten er ikkeeksisterende. FÄr heller bruke intuisjon og mangel pÄ sunn fornuft og inkomponere diffusorene i eksisterende oppsett, noe som krever litt lett snekkerarbeid om noen uker nÄr jeg er ferdig med jobb og reise, men begynner Ä se for meg en skranglete vei videre i eget lytterom.