SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Spesifikasjonene til 21TV-EW finner du i heftet "Seas høyttalere.pdf" litt lenger tilbake i tråden. Bare tabelldata og ingen målekurver, dessverre, men jeg mener å huske at Dr. Boar eksperimenterte med 21TV-EW og gjorde egne målinger for noen år siden. 🙂
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Ikke så strøkne som jeg håpet.
    Selger har gjort en elendig pakkejobb, som har resultert i merke i begge kabinettene.
    Da tror jeg disse blir offer for modifisering.
    Dvs, ombygd til et aktivt par, med en plateforsterker jeg har liggende....
     

    Vedlegg

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Det må ha vært de som lå ute på Finn i Bergen for en tusenlapp. Synd at de ble skadet ved sending.

    Tok kontakt med selger, men fikk beskjed om at de var på Voss. Deretter null:)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Det tok laaaaang tid før jeg fikk svar.
    Over en uke.
    Hadde egentlig avskrevet de.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser ut til å være en Scanspeak tweeter. Veit ikke om at seas har hatt skumbelegg på frontplaten. Dette vil smuldre opp etter noen år. Har erfaring med det!
    Ellers så er det ikke noe problem å reparere skadene på kabinettet. Bare å bruke noe fleksibel masse som er lett å pusse og en fargepen som møbelindustrien bruker. Jeg har en spesiel pen sammesatt av flere farger. Jeg reparerte noen gamle Vintage JBL m. trelim og pussestøv sammenblandet. Det funket bra på disse. På vinylbelegg så har man ikke denne muligheten.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser ut til å være en Scanspeak tweeter. Veit ikke om at seas har hatt skumbelegg på frontplaten. Dette vil smuldre opp etter noen år. Har erfaring med det!
    Ellers så er det ikke noe problem å reparere skadene på kabinettet. Bare å bruke noe fleksibel masse som er lett å pusse og en fargepen som møbelindustrien bruker. Jeg har en spesiel pen sammesatt av flere farger. Jeg reparerte noen gamle Vintage JBL m. trelim og pussestøv sammenblandet. Det funket bra på disse. På vinylbelegg så har man ikke denne muligheten.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Skumbelegget virker som å være av en annen kvalitet/konsertens enn jeg har vært borti før.
    Ikke antydning til morkent ennå.
    Jeg overlater restaurering av kabinetter til neste eier .
    Blir litt for gale å ”ødelegge" disse.
    Bør holdes originale.
     

    Vedlegg

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Veit ikke om at seas har hatt skumbelegg på frontplaten.
    I motsetning til tidligere (og de fleste senere) modeller, har diskanten Seas laget for Sony SS-G1 frontplate i støpt lettmetall, med forsenkning til nevnte skumskive. Standardmodellene H295 og H297 ble senere utstyrt med samme frontplate, men da i svart finish. Samlingsskruene er gjemt bak skumplasten, som på dette skamferte eksemplaret:

    H297 front plate.jpg


    Også 19 mm variantene H302 og H305 hadde lignende skumkledning. Frontplata på disse var imidlertid støpt i glassfiberarmert plast og "klipset" fast til magneten.

    Skumbelegget virker som å være av en annen kvalitet/konsertens enn jeg har vært borti før. Ikke antydning til morkent ennå.
    Du var i alle fall heldig med diskantene! Det finnes fortsatt pene eksemplarer, har jeg sett, men mange har gjerne fått stygge merker i skumplasten. :)

    - H -
     
    Sist redigert:

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Jeg har et sett med strøkne basser og diskanter fra Seas kit 302 som jeg tenkte å lage nye kasser til.
    Blir da 75 liter, samme som jeg har brukt på A-26 kittet.
    Tror det skal bli bra.
    Kit 302 bruker 25F-EW
    Kit 302 har heller ikke filterkomponenter på bassemellomtonene.
    Har du bygd nye kasser til disse elementene og hvordan ble i så fall resultatet?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Det fungerte utmerket det.
    Rudere klang både i topp og bunn i forhold til A-26.
    Dvs, selvsagt ikke like oppløst i toppen, men veldig behagelig.
    Rundere bass, ikke like stram og presis.
    Men for all del, disse elementene får en jo for noen veldig få hundrelapper, så det er jo et billig bygg.
    Seas A26.jpg
     

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Det fungerte utmerket det.
    Rudere klang både i topp og bunn i forhold til A-26.
    Dvs, selvsagt ikke like oppløst i toppen, men veldig behagelig.
    Rundere bass, ikke like stram og presis.
    Men for all del, disse elementene får en jo for noen veldig få hundrelapper, så det er jo et billig bygg.
    Vis vedlegget 804432
    Fint bygg! Er det en lukket konstruksjon med ventilert vegg mellom bass og diskant som Dynaco A35, ventilert som Seas A26 eller en vanlig lukket konstruksjon som Seas 302? Hvilke kassemål valgte du og hvorfor?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Har ikke noe godt argument for hvorfor.
    Jeg bygde A-26 kittet basert på utseeldet til Devore Orangutan O/96 / og andres erfaringer.
    Siden dette fungerte så godt, så konkluderte jeg med at de kassene måtte fungere godt med den gamle A-25 også.
    Bilder tatt underveis. Portet kasse på 75 liter.
     

    Vedlegg

    Bobby_Keys

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2022
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Sted
    Asker
    Noobie på tråden her og stor fan av at vi fortsatt faktisk har produksjon av elementer i min fødeby :) har forøvrig to (!) par SEAS Argon i daglig bruk med en gammel japaner på 60watt i 8 ohm. Bruker a/b utgangene paralelt med disse fire kassene og syns det låter gsnske så fint.
     

    Bobby_Keys

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2022
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Sted
    Asker
    Noobie på tråden her og stor fan av at vi fortsatt faktisk har produksjon av elementer i min fødeby :) har forøvrig to (!) par SEAS Argon i daglig bruk med en gammel japaner på 60watt i 8 ohm. Bruker a/b utgangene paralelt med disse fire kassene og syns det låter gsnske så fint.
    Men….. leste en kommentar i tråden her at de burde ha litt juice for å spille bra?
     

    Bobby_Keys

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2022
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Sted
    Asker
    De sorte fikk jeg fatt på på Høyda ikke langt fra fabrikken, og de har nok blitt mishandlet på det groveste med ekstreme lydnivåer av ymse slag. Var bare pulver igjen av flere av de keramiske motstanderne da jeg gikk løs på oppgaven med å oppgradere delefilterne. Bestilte forøvrig deler fra norsk SEAS forhandler i så måte men tar gjerne imot tips på rimeligere alternativer men med tilsvarende bra kvalitet på komponenter.
     

    Bobby_Keys

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2022
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Sted
    Asker
    De sorte fikk jeg fatt på på Høyda ikke langt fra fabrikken, og de har nok blitt mishandlet på det groveste med ekstreme lydnivåer av ymse slag. Var bare pulver igjen av flere av de keramiske motstanderne da jeg gikk løs på oppgaven med å oppgradere delefilterne. Bestilte forøvrig deler fra norsk SEAS forhandler i så måte men tar gjerne imot tips på rimeligere alternativer men med tilsvarende bra kvalitet på komponenter.
    Det lukter sigg av kassene enda 😆
     

    Bobby_Keys

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2022
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Sted
    Asker
    Har forøvrig planer om å oppgradere de hvite kassene jeg hadde fra før av også med nye komponenter i delefilterne.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som vet forskjellen på Seas L22RN4X/P og L22RNX/P?
    Husker ikke hvem av de to jeg modellerte i winisd, men de simulerer vel ganske likt vil jeg tro. Lurer på en løsning i nedre mellomtone fra cirka 100hz og oppover mot 1000hz, i trykkammer. ;)
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    66
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    4X betyr att spolen består av 4 lag med viklinger. Den tåler litt mer belastning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og så blir i induktansen høyere slik at responsen ruller av litt tidligere ved høye frekvenser.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    ... de simulerer vel ganske likt vil jeg tro.
    De gjør kanskje det i WinISD, men husk at dette er et relativt enkelt verktøy, som kun tar oppgitte T/S-parametre i betraktning, og derfor bare kan gi relevant informasjon om området rundt elementets egenresonans (altså bassområdet).

    Studerer man databladene, ser man med én gang at L22RE4X/P spiller 4-5 dB lavere enn L22RNX/P omkring 1 kHz. Anbefaler derfor å prøve de tenkte løsningene ut i et program som også kan ta elementets faktiske frekvens- og impedansrespons med i betraktningen. VituixCAD kan dette, og lar deg også gjøre detaljert simulering av hele systemet inkl. delefilter, skjønt er ikke for den uerfarne.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skjønner, kanskje jeg må tilbake i tenkeboksen .... :unsure:
    Eventuelt få hørt litt på disse elementene montert i trykkammer for å evaluere da ...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De gjør kanskje det i WinISD, men husk at dette er et relativt enkelt verktøy, som kun tar oppgitte T/S-parametre i betraktning, og derfor bare kan gi relevant informasjon om området rundt elementets egenresonans (altså bassområdet).

    Studerer man databladene, ser man med én gang at L22RE4X/P spiller 4-5 dB lavere enn L22RNX/P omkring 1 kHz. Anbefaler derfor å prøve de tenkte løsningene ut i et program som også kan ta elementets faktiske frekvens- og impedansrespons med i betraktningen. VituixCAD kan dette, og lar deg også gjøre detaljert simulering av hele systemet inkl. delefilter, skjønt er ikke for den uerfarne.
    VirtuixCAD var kjekke greier gitt. Takk for tips. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei alle med sans for SEAS, ramla over denne her, blytunge og ikke særlig pene, men de har om ikke annet hentet råvarene fra Moss 🔊 :) (y)


    Ikke mange, forresten, man ser har tatt i bruk de nye Graphene NX driverne; W22NX001 og W16NX003
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    nye Textreme drivere. kanskje denne typen woofer nå kan brukes i en 2-veis med normale delefrekvenser?
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.540
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Flotte høyttalere 😃. Tipper de låter bra også.
    Hvilken diskant er det du bruker? Selvlaget waveguide?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det fremdeles mulig å få tak i seas elementer fra back in the days? (-93)
    P17REX Coax/f H-489-08/06
    Noen som vet om noen?
    IMG_2432.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Får vel legge inn mine her :)

    Har brukt CA22RNY og faktisk testet mot kliss nye AN blå hemp drivere (med standard spole og magnet). De var så og si like. Valgte CA22, veldig fin driver som er kjapp i frasparket.

    Diskanten er veldig lik DXT i klangen. Legg merke til den lille transparente spredelinsen bak gitteret.

    IMG_3140.jpeg
    IMG_3139.jpeg
    IMG_3141.jpeg





    Målinger og masse info og snikksnakk om denne høyttalern og mange andre:

     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Får vel legge inn mine her :)

    Har brukt CA22RNY og faktisk testet mot kliss nye AN blå hemp drivere (med standard spole og magnet). De var så og si like. Valgte CA22, veldig fin driver som er kjapp i frasparket.

    Diskanten er veldig lik DXT i klangen. Legg merke til den lille transparente spredelinsen bak gitteret.

    Vis vedlegget 947743 Vis vedlegget 947744 Vis vedlegget 947745




    Målinger og masse info og snikksnakk om denne høyttalern og mange andre:

    Hei, er det delefilter oppå høyttalerne? Har du et bedre bilde av dem? nyskjerrig ( :

    Frank
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn