SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Hornlyd: Ser bra ut. 2 ordens i diskanten, med en 10 ohms motstand i serie før filteret? Jeg råder alle til og bruke en "god" motstand når den er i serie med diskanten, der høres det så godt. Kondensatoren fra Jantzen er meget bra, den gjør lite ut av seg.
    Se om jeg har noen 10 ohms i rotekassa jeg kan donere bort ( :

    Frank
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.354
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Stavanger
    Syns det er på høy tid at Seas får sin egen vennetråd!
    Kjekt hvis folk kan legge ut bilder av sine Seas høyttaler.
    Inspirerende å se bilder av folks Seas DIY høyttalere, og høre om folks erfaringer.
    Vintage kit og nyere konstruksjoner.
    Er ikke selv noe erfaren høyttaler bygger, men kan jo starte med å legge ut et par bilder av mine nesten ferdige Seas Bifrost. Av praktiske grunner + litt mer dybde i bassen har jeg gått for en gulvstående versjon.
    Det som gjenstår, er teak kryssfiner på sidene, og litt småplukk som f.eks. sorte skruer på bassmellomtonen, sandfylling, andre kabler internt etc.
    JBL holt og på meg løse komp. vist
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Noen som vet forskjellen på Seas L22RN4X/P og L22RNX/P?
    Husker ikke hvem av de to jeg modellerte i winisd, men de simulerer vel ganske likt vil jeg tro. Lurer på en løsning i nedre mellomtone fra cirka 100hz og oppover mot 1000hz, i trykkammer. ;)
    Jeg tar opp igjen denne, har nå åtte Seas L22RN4X/P og vurderer en liknende løsning som den tanken jeg hadde i 2022.
    Dagens løsning er 16* Seas L26RFX/P fra 18-110hz, deretter XTZ Divine 100.49 oppover. Litt omrokkeringer vil det bli og det er mulig XTZ Divine 100.33 vil overta plassen til storebror, kunne da tenkt meg to tårn til (ved siden av de eksisterende) med minimum 4 drivere per side, men helst litt flere for å fylle ut plassen til taket. 8" ville da trolig spille fra 110hz og opp til et sted mellom 700 og 950hz (som tydeligvis er "vanlig" med disse åttetommerne), ikke i tårn nødvendigvis, men i 2- og 3-veis høyttalere.
    Har en ledig kanal på dspen og har en Anaview ams1000 som kunne vært drivkraften, hvis ikke to brokoblede Anaview ams0100 gjør jobben. Vil (nødvendigvis) ha et ønske om mer smekk i bass/midbass/mellomtone med en slik løsning kontra den jeg har i dag, det er ikke helt forferdelig nå heller, men mer membran er aldri feil. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hornlyd: Ser bra ut. 2 ordens i diskanten, med en 10 ohms motstand i serie før filteret? Jeg råder alle til og bruke en "god" motstand når den er i serie med diskanten, der høres det så godt. Kondensatoren fra Jantzen er meget bra, den gjør lite ut av seg.
    Se om jeg har noen 10 ohms i rotekassa jeg kan donere bort ( :

    Frank
    Har fått tak i den grå Jantzen og skal skifte ut som du sier 👍

    Men hører du forskjell? LMC har førtalt meg han foretrekker kistemotstand fremfor metalloksid

    (Men han bruker duelund blyant og sølv 🤭)
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    God kveld, ja jeg hører forskjell hos meg. Prøvd det meste, ang Duelund Cast Silver så låter de rolige/behagelige. Men har en farging, altså ikke nøytrale.

    De beste jeg har hatt i serie med diskanten er Caddock MV311 og den jeg bruker nå, Mundorf M-Resist MREU. Den er veldig nøytral og støysvak.

    Men igjen dette er min vurdering og alle higer etter forskjellige resultat.

    Frank
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    LMC har rett ang kistene, de er trådviklet og greie. De grå Jantzen er vel MOX ?

    Her er bilde av Caddock MV311 10W 100ppm, 1728,- pr/stk hos Mouser. Mundorf MREU 3W / 30W med den røde kjøleribben ( kan montere en mindre ribbe og ende opp med feks 10W ), 175,- pr/stk hos Hificollective. De to siste er Caddock MPM20 10W 50ppm, 307,- hos Mouser. De tittet jeg på i mange år men måtte kjøpes i pakke på 1000 stk. Men slapp opp for singelkjøp. Har ikke fått brukt dem enda, de er vel superversjonen av MP821. Og 1000kr er ikke mye og legge i en så viktig komponent som seriemotstanden til diskanten ( : Skål og god helg!!

    Frank
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Takk for innspill men nå må vi nok bremse off topic her 🤭
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Pozdrav za sve forumaše.Velik sam fan vintage seas govornika i mislim da su za pare sa kojima raspolažemo odlični.Pročitao sam svu diskusiju o seas 25tv ew ,h087,25t ewx koje i posedujem i koje sam sam izradio kao kit60 i dynaco a35/40.Smatram da zbog raznih ekonomskih ograničenja proizvodnje fabrike ovi kvalitetni vozači mogu bolje da se iskoriste,i tražim pomoć za najbolje kutije ovih vozača a izrada kutija mi nije problem.Molim vaša iskustva.
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Noen her inne som sitter på ett til to Seas h702? Og kan tenke seg å selge? Har annonse på torget og har klart å få tak i 3 av 4 som jeg trenger.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Pozdrav za sve forumaše.Velik sam fan vintage seas govornika i mislim da su za pare sa kojima raspolažemo odlični.Pročitao sam svu diskusiju o seas 25tv ew ,h087,25t ewx koje i posedujem i koje sam sam izradio kao kit60 i dynaco a35/40.Smatram da zbog raznih ekonomskih ograničenja proizvodnje fabrike ovi kvalitetni vozači mogu bolje da se iskoriste,i tražim pomoć za najbolje kutije ovih vozača a izrada kutija mi nije problem.Molim vaša iskustva.
    Norwegian or English please.
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Хилсен алле форуммедлеммер. Јег ер ен стор фан ав винтаге Сеас-хøитталере и јег синес де ер утмеркет за пенгене ви хар. Јег лесте алл дискусјонен ом Сеас 25тв ев, х087, 25т евк сом јег еиер ог бигде сом кит60 и динацо а35/40. Јег трор ат па грунн ав улике øкономиске бегренснингер вед фабриккпродуксјон, кан диссе квалитетсдриверне брукес бедре, ог јег сер еттер хјелп тил де бесте боксене за диссе дривере, и а лаге боксер за мене икке ет проблем. Јег бер ом дине ерфарингер.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Хилсен алле форуммедлеммер. Јег ер ен стор фан ав винтаге Сеас-хøитталере и јег синес де ер утмеркет за пенгене ви хар. Јег лесте алл дискусјонен ом Сеас 25тв ев, х087, 25т евк сом јег еиер ог бигде сом кит60 и динацо а35/40. Јег трор ат па грунн ав улике øкономиске бегренснингер вед фабриккпродуксјон, кан диссе квалитетсдриверне брукес бедре, ог јег сер еттер хјелп тил де бесте боксене за диссе дривере, и а лаге боксер за мене икке ет проблем. Јег бер ом дине ерфарингер.
    Googleoversettelse:

    Hei alle forummedlemmer. Jeg er en stor fan av vintage Seas-høittalere i jeg sine de er utmerket za pengen vi har. Jeg leste all diskussionen om Seas 25tv ev, h087, 25t evk som jeg eier og bigde som kit60 i dinaco a35/40. Jeg tror på grunn av ulike ekosniki sznejnje ved fabrikkproduksjon, kan disse kvalitetsdriverne peruses bedre, og jeg ser etter hjelp til de beste boksene za disse drivere, i a lage bokser za mene ikke et problem. Jeg ber om dine erfaringer.
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Kan jeg bruke driverne jeg nevnte i forrige innlegg bedre til det jeg viste deg Hvis jeg ikke gjorde noe riktig med å sende, ikke klandre meg, jeg lærer i en alder av 54. Hilsen.
     

    Vedlegg

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hei Josip,

    25F-EW-S er en utgave av 25F-EW laget spesielt for Sony, med sølvfarget front og ulakkert bakside (hovedsakelig brukt i høyttalermodellen SS-2070, som også ble bygget i Norge). De akustiske spesifikasjonene er sannsynligvis like, men jeg kan dessverre ikke være sikker på dette uten å måle driverne selv.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nja, jeg har 25F-EW-S levert fra seas i 302 kit som er identisk med 25F-EW
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    kit60, dinaco a35, peerless kiit 50-4, treveis med philips vika og honning og 10 tommers peerless bass er fortsatt i besittelse samt summit 12 tommer med horn.
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Jeg jobber for tiden med et nytt prosjekt, og det skal se ut som en devore orangutang. Hva du skal legge i den 25tv-ev eller 25f-ewx begge parene er 8ohm høye ville være h87. Vennligst kommenter bildet av boksen nedenfor.
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    frontpanelet vil bli modifisert med en ekstra for en toveis høyttaler.46 cm bred, 60 høy, den indre diameteren er 50 cm, noe som gir 83 liter volum uten dumping
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    ok tusen takk for svaret.hvordan ville seas25f ewx fungere i den sirkulære boksen på bildet med port på 7,5cm promjera og 11cm lengde kanskje ha litt simulering eller kanskje alnco 25 med ører ville vært bedre.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Kabinettet ser jo både solid og stilig ut, men 25TV-EW (AlNiCo) har altfor svak "motor" til å egne seg i et bassreflekskabinett, uansett dimensjoner.

    25F-EWX vil definitivt være et langt bedre valg. 83 liter er imidlertid i største laget, og vi ender opp med en noe ujevn respons ("pukkel" ved portresonansen, innvendig demping kan jevne denne noe ut):

    25F-EWX.jpg

    Volumet er stort nok til to stykk 25F-EWX, men følsomheten kryper oppunder 100 dB hvis du kobler dem i parallell (det blir vanskelig å finne mellomtone/diskant som matcher dette). Under er de derfor koblet i serie:

    25F-EWX x2.jpg
     
    Sist redigert:

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Tusen takk for raskt svar t/s jeg har parametrene.Jeg hører for tiden på jazz i en kombinasjon av 25f-ewx og h087 med skjæring på ca 1600hz 12db per oktav linkvic i en aperiodisk boks på ca 40l.delt i 1/2 med bypass ventil.Hvis den høye h086 var ville vært bedre, men det er umulig å finne den i Serbia, selv om det er annonser for fine gamle Seas-sjåfører, og de er høyt verdsatt og har et godt rykte.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    så er beregningene for 25tv ev på 0,35qts med fs23 og 25f ewx på 0,23qts med fs26 feil?
    Det er ikke noe galt med kalkulatoren, men du har brukt parametrene til 25F-EW, og ikke 25TV-EW; De er langt fra like.

    Qts for 25TV-EW er nærmere 0,70 (og enda høyere hvis du har et eksemplar hvor magneten er svekket av høy belastning). Fs og Vas er nok også feil, mine egne lå omkring 30 Hz og 130 liter, skjønt de kunne nok vært bedre innspilt.
     
    Sist redigert:

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    ja, du har rett, jeg leste et sted om svekkelsen av alnico-magneten over tid, da definitivt 25 f ewx og på grunn av 92-93 spl. Betyr det at i en boks på 53-54l. ville det fungere bedre enn i en 83l.?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Betyr det at i en boks på 53-54l. ville det fungere bedre enn i en 83l.?
    I teorien, ja. Hva som "fungerer" er imidlertid opp til hver enkelt. Du kan tvinge høyttaleren til å spille dypere i et større kabinett, men det går som regel på bekostning av impulskontroll og effektkapasitet.
     
    Sist redigert:

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Tusen takk GeirH for svarene, jeg vil bare kle den driveren i beste dress med dypest mulig bass uten å forstyrre lineariteten i responsen og parametrene du nevnte Stor hilsen til deg.
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Tja, hvilket språk kan dette være? Ja, Russisk. Dette ga Google translate:
    F.eks. kom overt interessant eksempel på smøring av membranen på grunn av tilsetning av masse ill øker og reduserer slik størrelse og tips på bokser kan manipuleres. Det finnes ogsa et beregningsprogram.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn