SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Har to 27tffc h0881-06 prestige diskanter av forskjellig alder.
    Den ene har grønnskjær i domehette, mens den andre har svart. Er det noen som vet om det er noen flere forskjeller?
    Regner med de lydmessig er lik.
    Har tenkt å bruke de i mine nyrenoverte Dynaco A25 som oppgradering. Om det bare er utseende som er forskjell gjør ingenting da de nye fine frontene blir på uansett.
    Håper noen har litt kjennskap til dette.
     

    Vedlegg

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Er det ikke den store domen i A25 som gjør at de kan deles så langt nede, og så gjør denne høyttaleren til det den er?
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Er det ikke den store domen i A25 som gjør at de kan deles så langt nede, og så gjør denne høyttaleren til det den er?
    Seas anbefaler selv 27tffc som "drop-in" erstatning for H087😊 uten å forandre på delefrek. Da oppnår man økning fra 15khz til 30khz og den er nok generelt mer oppløst også.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Seas anbefaler selv 27tffc som "drop-in" erstatning for H087😊 uten å forandre på delefrek. Da oppnår man økning fra 15khz til 30khz og den er nok generelt mer oppløst også.
    Sikker på at den ikke er erstatning for H086? T35 er vel erstatningen for H087 siden den brukes i A26 ? Ikke en påstand, bare jeg som tenker høyt
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Sikker på at den ikke er erstatning for H086? T35 er vel erstatningen for H087 siden den brukes i A26 ? Ikke en påstand, bare jeg som tenker høyt
    Har lest meg opp grundig ja😊
    A26 har større kassevolum og forskjellig bass/mellomtone.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Da skulle jo det fungere da.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Førsteordens filtrering ved 1500 Hz er normalt å regne som kraftig kost for en 1" dome. Noen høytspillende høyttaler er jo likevel ikke A25 i utgangspunktet, så teknisk sett vil nok H881 fungere helt fint.

    H881 låter imidlertid ikke som H087. Den anbefalingen fra Madisound er minst 20 år gammel, og det overrasker meg at teksten fortsatt står på hjemmesida deres. Den gangen leverte ikke Seas annet enn 19- og 25 mm diskanter, så dette handlet nok mer om tilgang enn lydbilde. ;)

    Eldre årganger av H831/H881 har ganske riktig en grønn fargetone i membranen. Det er ikke uvanlig at det gjøres små endringer underveis i produksjonen, men inntil videre velger jeg å tro at forskjellen kun er kosmetisk.

    - H -
     
    Sist redigert:

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Anbefalingen kommer fra Seas selv også😉
    Har 4,7uf med impedans på 8ohm så reell deling ee nok høyere enn 1500 selv om jeg ser det tallet ofte på nett. På en del Dynacoforum hintes det til deling mellom 2500 og 3600hz så det er mye tall ute å går. 😂
    Har forøvrig byttet nå og alt vokste i kvalitet. Luftigheten og holografi er mangedoblet, mens det magiske varme lydbildet er like balansert.
    Anbefales varmt å oppgradere kondensator og diskanter på disse. 👍
    Når det gjelder farge så var det min mistanke at det har blitt gjort små endring i underleverandør materialvalg. De måler og låter helt likt, så da er mine bekymringer borte. 😊
    Førsteordens filtrering ved 1500 Hz er normalt å regne som kraftig kost for en 1" dome. Noen høytspillende høyttaler er jo likevel ikke A25 i utgangspunktet, så teknisk sett vil nok H881 fungere helt fint.

    H881 låter imidlertid ikke som H087. Den anbefalingen fra Madisound er minst 20 år gammel, og det overrasker meg at teksten fortsatt står på hjemmesida deres. Den gangen leverte ikke Seas annet enn 19- og 25 mm diskanter, så dette handlet nok mer om tilgang enn lydbilde. ;)

    Eldre årganger av H831/H881 har ganske riktig en grønn fargetone i membranen. Det er ikke uvanlig at det gjøres små endringer underveis i produksjonen, men inntil videre velger jeg å tro at forskjellen kun er kosmetisk.

    - H -
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Har 4,7uf med impedans på 8ohm så reell deling ee nok høyere enn 1500 selv om jeg ser det tallet ofte på nett. På en del Dynacoforum hintes det til deling mellom 2500 og 3600hz så det er mye tall ute å går.
    Reell delefrekvens varierer med innstillingen på nivåregulator til diskantelementet. Denne endrer nemlig seriemotstanden. Høyere motstand gir mer demping, men flytter også avskjæringen nedover. 🙂
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Googlet SEAS for en tid tilbake, blir nærmest sjokkert over hvor mange høyttalerprodusenter verden over som bruker disse driverne, mange av dem produsenter jeg ikke en gang har hørt om...

    Tenkte også litt over det at kan virke som det ikke kommer så mye nytt fra Mossekanten...
    Men, etter å ha gjennomgått nettsiden deres ble jeg mildt sagt overrasket over hva de har lansert av nyheter i nyere tid:

    2018 (slutten av året):
    Extreme XM004

    2019
    Excel Graphene C16NX001/F
    Excel Graphene W16NX003
    Excel Graphene W18EX003
    Excel Graphene W19NX001
    Excel Graphene W22NX001
    Prestige 27TAC/GB
    Prestige L16RNX3
    Prestige Titan L19RNX1

    2020:
    Excel Graphene W18EX003
    SoundCare ble også en del av SEAS

    2021:
    Excel Nextel W12CY006
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet om Seas H098 kan brukes i høyttalere hvor Seas H086 var originalt?
    Har de ganske like egenskaper?
    h098.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I moss Avis+ ligger det en bildeserie fra de.
    Der var det kjente ansikter fra tiden vi var innblandet på min gamle jobb i Moss;=)
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Noen som vet om Seas H098 kan brukes i høyttalere hvor Seas H086 var originalt?
    Det korte svaret er ja, med litt ekstra demping i filteret. :)

    Et lengre svar er at elementene har noen forskjeller. Målekurver for H098 har jeg dessverre ikke (kun data fra produktliste, se vedlegg), men den har så mye til felles med den senere H107, at du gjerne kan bruke dataene derfra.

    Både H086 og H098 kjennetegnes av domer med kjedelinje-profil, som innebærer at membranen er formet som den "spisse" enden av et egg (samme profil er synlig på denne Audax'en). Membranen til H086 er av håndimpregnert tekstil, mens H098 er laget av vakuumformet polyamid. Sistnevnte var rimeligere å masseprodusere, og Seas lagde etter hvert flere polyamid-modeller, dog med "kulerund" profil fra og med H107.

    Elementene skiller seg fra hverandre når det gjelder motoren (magnet og svingspole). H086 har en såkalt "overhengt" svingspole, som er høyere enn magnetgapet, mens spolen på H098 er "underhengt" og kortere enn magnetgapet. Kortere spole (= lavere bevegelig masse), og et mer fokusert magnetgap bidrar til den høyere følsomheten på H098 (+2 dB).

    H086 har generelt en svakt fallende respons oppover i registeret, mens tendensen til H107 er flatere. H086 kan derfor oppleves å ha mer nivå i bunnen av arbeidsområdet, og litt mindre i toppen. Legg også merke til at kurvene for forvrengning er noe ulike, hvilket trolig er hovedgrunnen til at H098/H107 anbefales delt høyere.

    Samtlige av polyamid-diskantene fra Seas har en topp i responskurven ved 10-12 kHz (noe høyere frekvens på senere modeller), som er materialrelatert og forårsaket av mindre-enn-optimal demping. Jeg vet ikke hvor framtredende denne toppen er på H098, men det skal føyes til at også H086 har en topp litt lenger opp.

    Nevner også at Seas på midten av åttitallet utviklet nye myke membraner, vakuumformet fra ferdigimpregnert tekstil. Disse var mer klimastabile, og ga følgelig mer stabil ytelse under ulike forhold*. De nye tekstildiskantene ble raskt populære. Materialet, som etter hvert ble døpt Sonotex, ble utviklet med eksperthjelp fra et annet Mossefirma, nemlig Helly Hansen.

    *Polyamid stivner en smule når temperaturen faller, og omvendt. Materialet er også hygroskopisk, hvilket innebærer at det absorberer vanndamp fra lufta. Dette betyr at både demping og masse varierer med temperatur og luftfuktighet.

    - H -
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takker for langt svar. Så ikke helt bra ut den H107. Er det noen av de nyere diskantene som kan brukes i stedet for H086?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Selvsagt! De nyere typene har imidlertid ennå høyere følsomhet, så filteret må nok uansett justeres med tanke på demping. 🙂

    Av det som er i salg i dag, bør tidligere nevnte H831 eller H1318 kunne fungere svært bra. Begge har flatere respons enn H086 og får hjelp av magnetisk olje til å øke effektkapasiteten. Samtidig har begge tilnærmet identisk impedanskurve som H086, slik at filterfunksjonen for øvrig blir nokså lik.

    PS: Endelig er det kommet bok om Seas-historien. Allerede bestilt! Det ante meg at Claus Futtrup hadde noe i ermet. 👍

    - H -
     
    Sist redigert:

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Har tenkt litt på det ja. Ser mange skriver at det ikke vil påvirke deling da det ligger før seriekondensator, men det stemmer sikkert ikke 100%😊

    Reell delefrekvens varierer med innstillingen på nivåregulator til diskantelementet. Denne endrer nemlig seriemotstanden. Høyere motstand gir mer demping, men flytter også avskjæringen nedover. 🙂
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Har tenkt litt på det ja. Ser mange skriver at det ikke vil påvirke deling da det ligger før seriekondensator, men det stemmer sikkert ikke 100%😊
    Det finnes flere ulike koblingsskjema rundt på nettet, som påstås å være for A25. De er imidlertid ikke like med tanke på hvordan selve dempeleddet er koblet inn, da noen viser kun seriemotstand, mens andre også har parallell motstand. Alle har imidlertid kondensatoren først, dvs. mellom kasseterminal og dempeledd. Oppbygningen ble muligens endret i løpet av produksjonen, så jeg anbefaler at du sjekker dine egne.

    Det skal sies at dempekretsen også beskytter elementet. Selv om seriemotstanden øker og effektiv delefrekvens synker, vil motstandene trolig "spise" mye av den ekstra effekten i nedre område. Effekttåligheten vil derfor neppe variere mye i praksis.

    For lav deling innebærer først og fremst at diskantelementet tvinges til å spille i et frekvensområde hvor forvrengningen øker, hvilket for mange 1" skjer fra omlag 2 kHz og nedover med varierende bratthet.

    - H -
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen her som vet hva forskjellen er på Seas L26RFX/CP H14.. (husker ikke hvilke H-nummer som stod på elementet, men det begynte med H14) og Seas L26RFX/P H1209?

    Er elementet fra en XTZ W10.17P som har betegnelsen L26RFX/CP, kan alltids sende mail til Olle, men tenkte kanskje noen her inne visste det? Skal vel være samme basselementene som sitter i Divine 100.49 også i følge en test på ei tysk side. Ved en syns-inspeksjon ser de identiske ut ....
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    olle er ikke blandt oss lenger, men vil tro XTZ kan gi et vettugt svar.. om ikke kan garantert seas hjelpe deg med det:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som har benyttet siste versjon Excel bass drivere? W12CY004 / W12CY006 / W18EX003 / W18NX003
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    olle er ikke blandt oss lenger, men vil tro XTZ kan gi et vettugt svar.. om ikke kan garantert seas hjelpe deg med det:)
    Åh, det var synd ... :( Sendte mail til XTZ.se og fikk til svar at eneste forskjell på cp og f var at cp hadde kobber-ringer for lavere distortion. Godt å vite at det ikke var større forskjell på de to. :)
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hvorvidt XTZ-versjonen (trolig H1489) er utstyrt med kobberringer i magnetsystemet, er ikke mulig å fastslå ut fra modellbetegnelsen alene (Seas bruker per dags dato ingen "bokstavkode" for dette). Der må vi bare stole på opplysningene XTZ selv oppgir.

    Det som imidlertid er sikkert, er at XTZ-modellen bruker et modifisert chassis, hvor monteringsflensen er "cropped" (C'en i siste del av modellbetegnelsen), dvs. avkortet med to rette sidekanter. For å få H1209 til å passe i samme kabinett, må man derfor enten skjære i chassiset eller frese ut forsenkningen i kabinettet.

    - H -
     
    Sist redigert:

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Hei! vil tipse om Hifikit.se her er det hyggelig å handle og man får gode priser, god service og kjapt svar! Send en e-post og forespør på pris av det man vil ha så ordner det seg! kjøpte nylig en del excelenheter i magnesium og har jo hatt dette tidligere og spessielt må jeg trekke frem w12cy001 og w18ex som jeg har spesiellt forhold til - dette er de versjonene med størst motor vs lav membranvekt og spessielt w12cy001 har noe ingen andre enheter har - riktig implementert har disse enhetene en klarhet og speed som er uovertruffen! anbefales!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorvidt XTZ-versjonen (trolig H1489) er utstyrt med kobberringer i magnetsystemet, er ikke mulig å fastslå ut fra modellbetegnelsen alene (Seas bruker per dags dato ingen "bokstavkode" for dette). Der må vi bare stole på opplysningene XTZ selv oppgir.

    Det som imidlertid er sikkert, er at XTZ-modellen bruker et modifisert chassis, hvor monteringsflensen er "cropped" (C'en i siste del av modellbetegnelsen), dvs. avkortet med to rette sidekanter. For å få H1209 til å passe i samme kabinett, må man derfor enten skjære i chassiset eller frese ut forsenkningen i kabinettet.

    - H -
    Husker ikke hva det stod på det elementet jeg tok ut av 10.17p som jeg har .... Mulig det var h1489, det ser identisk ut som l26rfx/p og de som sitter i Divine 100.49 (har alle tre "versjonene"). De som sitter i Divine har ikke rette sider slik som 10.17p subba har, eneste grunnen til at det er gjort slik er for å få fysisk plass til de i kassene, kan ikke tenke meg at det er noen annen grunn. På trappene til å bli ferdig med fire subber med l26rfx/p så da får jeg snart vite med sikkerhet forskjellen på disse to/tre versjonene av dette elementet. Jeg er stor fan av dette elementet, skulle ønske det var l26roy, men i den applikasjonen jeg skal bruke disse burde det ikke ha noen betydning. :)
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Til de historieinteresserte:

    Jeg har kommet over noen spennende papirer igjen. Denne gangen en hel produktkatalog på 28 sider, hvor både høyttalerelementer, delefiltre, byggesett og ferdighøyttalere er vist. Side 16-17 er kjent fra før, og gjengitt tidligere i tråden. Det framgår av ordlyden på siste side at katalogen trolig er fra 1970. I tillegg har jeg scannet et par produktark og utklipp fra en prisliste. Disse har jeg ingen sikker datering på, men antar ut fra produktutvalget at de er fra omtrent samme tid som katalogen.

    Nevner i denne sammenheng at Hroswitha var et merkenavn brukt av Videbæk Højttalerfabrik. Man fortsatte å bruke dette navnet etter at fabrikken i 1961 ble kjøpt opp av Seas-eierne Wessel/Madsen. Den påfølgende perioden har elementene magneter med "Seas Hroswitha" stemplet inn i stålkapslingen. Navnet tas ut av bruk omkring 1971, da de to selskapene blir slått sammen under Seas-logoen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Tekniske data finner du i det første vedlegget over. For øvrig samme komponenter som byggesettet Type 30. 🙂
     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Har noen forslag til ny diskant i Seas Kit 303R? Sitter vel en 86H der originalt, og denne går ikke veldig høyt eller har voldsom oppløsning. Har ikke lyst til å modifisere delefilter, så det bør jo være en som kan bare "swappes"... ;-)

    Funbunny
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Har noen forslag til ny diskant i Seas Kit 303R? Sitter vel en 86H der originalt, og denne går ikke veldig høyt eller har voldsom oppløsning. Har ikke lyst til å modifisere delefilter, så det bør jo være en som kan bare "swappes"... ;-)

    Funbunny
    seas 27tffc burde fungere. 👍
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bare et lite hjertesukk...:

    Jeg har kjørt 2xL26RFX per side som subwoofere. (Altså 4 stk totalt). Jeg anser dette som "nok" i de fleste tilfeller. Legger vi til litt roomgain på 6-9dB og plusser på at nesten ingen musikk inneholder spesielt mye under 30Hz --> plenty kapasitet fra 2x10" med Xmax=7mm

    Dog: Vi hifiknaller er bittelitt neurotiske, så vi vil gjerne sikre oss dobbelt opp hvis det mulig. Seas sin LROY byr på +/- 14mm Xmax. I klartekst betyr det at 1 LROY klare samme bass som 2 stk L26RFX.

    Men så kommer mitt tulleforslag til Seas: Hvis LROY klarer 2x bassduty - hvorfor da bare 4 ohm versjon? En singel LROY blir fort litt snau etter hfs-standard, og to i parallell blir fort latterlig lav impedans. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man designer en slik driver såpass mot bassrefleks. Fra et SQ og praktisk perspektiv er lukket fort både regningssvarende og attraktivt. Det er liksom ikke Pro-sound hvor hver dB teller og antall kilo er essentielt, dette.

    Gi meg en 8 ohms LROY. Om den trenger 500W for å nå Xmax@20Hz, so be it. Vd er hva det er. Bassrefleks er hva det alltid har vært. Lukket og skalerbarhet er ubestemmelig og håndgripelig - men 4 ohm only er en dårlig investering imo. Jeg har som sagt prøvd en halv LROY (=RFX). Det duger hvis man kjører 4x. En 8 ohm LROY blir fort mer enn dobbel så god hvis man klarer mindre kasse.

    En anne ting: Jeg kjørte 4xL28RFX analogt- dvs. ingen DSP. Bare tull å designe drivere som trenger 15dB EQ i bunn. Det er sikkert bare 1% som har utstyr og kompetanse til å kjøre 15dB EQ og komme godt ut av det. Minner meg om B&Cs IPAL 1 ohms drivere og dedikerte Powersoft-amper.

    Man kan selvsagt kjøre bassreflex og samtidig forstå faseforskyvning. Bruke amper som er mer imune mot reaktiv/kapasitiv last. Eller gå full monty med tapped horn og denslags. Men sorry: Det er ikke her Seas har potensial. 130dB+ @ 20Hz liksom? Glem det. Burde være relativt enkelt å kjøre en fullskala test i en normal 40m2 stue og etablere hva som er høyt nok. Med normal lytteavstand (3m), + 10dB roomgain, så er 100dB@20Hz (anechoic) mer enn innafor IMO. På disse nivåer (110dB) begynner/har for lengst vanlige domediskanter takket pent for seg med skarp og skjærende lyd.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Om noen har 21tv-ew 8ohm er jeg interessert.
    trenger også 25tv-ew 8ohm eller 25f-ew 8ohm. 👍
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bare et lite hjertesukk...:

    Jeg har kjørt 2xL26RFX per side som subwoofere. (Altså 4 stk totalt). Jeg anser dette som "nok" i de fleste tilfeller. Legger vi til litt roomgain på 6-9dB og plusser på at nesten ingen musikk inneholder spesielt mye under 30Hz --> plenty kapasitet fra 2x10" med Xmax=7mm

    Dog: Vi hifiknaller er bittelitt neurotiske, så vi vil gjerne sikre oss dobbelt opp hvis det mulig. Seas sin LROY byr på +/- 14mm Xmax. I klartekst betyr det at 1 LROY klare samme bass som 2 stk L26RFX.

    Men så kommer mitt tulleforslag til Seas: Hvis LROY klarer 2x bassduty - hvorfor da bare 4 ohm versjon? En singel LROY blir fort litt snau etter hfs-standard, og to i parallell blir fort latterlig lav impedans. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man designer en slik driver såpass mot bassrefleks. Fra et SQ og praktisk perspektiv er lukket fort både regningssvarende og attraktivt. Det er liksom ikke Pro-sound hvor hver dB teller og antall kilo er essentielt, dette.

    Gi meg en 8 ohms LROY. Om den trenger 500W for å nå Xmax@20Hz, so be it. Vd er hva det er. Bassrefleks er hva det alltid har vært. Lukket og skalerbarhet er ubestemmelig og håndgripelig - men 4 ohm only er en dårlig investering imo. Jeg har som sagt prøvd en halv LROY (=RFX). Det duger hvis man kjører 4x. En 8 ohm LROY blir fort mer enn dobbel så god hvis man klarer mindre kasse.

    En anne ting: Jeg kjørte 4xL28RFX analogt- dvs. ingen DSP. Bare tull å designe drivere som trenger 15dB EQ i bunn. Det er sikkert bare 1% som har utstyr og kompetanse til å kjøre 15dB EQ og komme godt ut av det. Minner meg om B&Cs IPAL 1 ohms drivere og dedikerte Powersoft-amper.

    Man kan selvsagt kjøre bassreflex og samtidig forstå faseforskyvning. Bruke amper som er mer imune mot reaktiv/kapasitiv last. Eller gå full monty med tapped horn og denslags. Men sorry: Det er ikke her Seas har potensial. 130dB+ @ 20Hz liksom? Glem det. Burde være relativt enkelt å kjøre en fullskala test i en normal 40m2 stue og etablere hva som er høyt nok. Med normal lytteavstand (3m), + 10dB roomgain, så er 100dB@20Hz (anechoic) mer enn innafor IMO. På disse nivåer (110dB) begynner/har for lengst vanlige domediskanter takket pent for seg med skarp og skjærende lyd.
    Halv L26ROY, nja .... Har hørt tårn av LROY og av L26RFX, å kalle de halvparten bare pga xmax blir jo bare feil. Xmax er ikke alt .... Hvilke impedanse L26ROY har vil jo ikke ha noe å si hvis du kobler det riktig, serie-parallell elns å kjøre på en amp som tåler 2ohm vil jo ikke være noe problem. Amper som takler fra 2-8ohm så er man sikra uansett, i mine øyne = null problem.
    Skal man spille så man blir dauhørt ville jeg ikke valgt 10" i det hele tatt, et par 18" eller 21" i 1000liters bassrefleks eller ib så kan du ødelegge mye, spørs hva man ønsker. Jeg har 20* l26rfx og 4* um18-22 så jeg har nok bass, ønsker heller ikke å bli dauhørt. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Hei Seas folk :)

    Har bygget meg noen svært solide kasser og tester diverse drivere.

    Målet er å lage en lettdreven toveis med stor lyd. Skal brukes på hytta med relativ svak forsterker. Der har jeg kun 12V Solcelleanlegg og kommer til å bruke DC drevet forsterker opp mot 30V (ved hjelp av DC stepup).

    Nå skal DXT og CA22RNY inn. DXT har i flere settinger imponert stort.

    Er det noen som har erfaring med disse driverne sammen?

    Eneste jeg har funnet er denne: http://audiohobby.pl/index.php?topic=5185.0

    Skal prøve filteret og se hvordan det måler (R1 og R2 kan erstattes med et stk 6,8 Ohm)

    8D281400-33E4-45DE-8612-B1858FFA598A.jpeg





    (driverne som står i på bildet er bare en av flere som har vært testet, og ja, spolene kan ikke være plassert sånn i et filter, dette er kun en mockup)

    68FF1839-7456-46FC-8CEE-7F0A686953D5.jpeg
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ja, men om de er fra 80 tallet, så tror jeg ikke det.
    Så omtrent nye ut da, men tipper diskanter har hatt en stor utvikling på 30 år.
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Hei
    Noen som har spec til 21tv-ew?
    Prøver å finne ut om de egner seg uten filter slik 25tv-ew gjør. 😊
    Regner med det er rette plassen å spørre her. Masse gull i denne tråden👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn