SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Atlerovik

Konvertitt
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    13.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    22
    Hverken krass kritikk eller forargelse bak mitt innlegg. Synes bare det var fint å få innspill om plater som låter fint og savnet det.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.502
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er for en egen tråd om SACD spillere som bare spiller SACD og ikke noe annet, heller ikke CD :giggle:
    La oss da stramme til denne tråden: Hybridplater ikke tillatt! :LOL:

Regelbrudd: Denne låter godt:
    1785693625080.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.658
    Hverken krass kritikk eller forargelse bak mitt innlegg. Synes bare det var fint å få innspill om plater som låter fint og savnet det.
    Uten å foregripe begivenhetenes gang, så leser jeg at den siste fra MoFi: Donald Fagen «Kamakiriad» er et absolutt must. Den beste lydmessige utgaven ever, uansett på vinyl eller digital.

Liker du Steely Dan/Fagen, så kan du nok ikke bli annet enn imponert, tror jeg. Har en sykt bra bassgang på spor 1 og låter veldig dynamisk.
    Har original CD’n og har lagt inn en bestilling hos Big Dipper. Har du en HiFi klubb sjappe i nærheten av deg, så kan du hente den der uten fraktkostnader.

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    11
    Når jeg ser begynnelsen på tråden i 2017 så er nok tråden tiltenkt gode SACD plate utgivelser, men hyggelig at noen også har gode innspill om meget gode SACD spillere.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.658
    Ser tillitvekkende ut den Marantzen...

Vis vedlegget 1213098

Vis vedlegget 1213099
    Litt mer info om denne D&M transporten i Marantz SACD 10.
    Den heter SACD-M3 og er/var toppmodellen til D&M.

Fra nettet:
    «D&M will end production of their M3 optical transport at the end of July 2024
    The impact on hi-end SACD player offerings could be huge

Affected companies:

dCS
    CH Precision
    WADAX
    METRONOME TECHNOLOGIE
    GOLDMUND
    Soulnote
    McIntosh
    Playback Designs

How will this affect long term reliability of products currently using D&M's optical transports?»

På forumet til PS Audio, så bekreftet sjefen for firmaet dette og tilbake i juli 2024 la dem umiddelbart inn bestillinger på M3 transporten for å ha back-up delelager til kunder. Da doblet D&M prisen over natten!

Wadax studio player en av de siste som tok M3 transporten i bruk. Tenk hvis folk kjøper en ny spiller i dag og må bytte transport om 4 år og ikke får tak i. Produktet er da verdiløst.

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    11
    Marantz SACD 10 er rett og slett en helt fantastisk SACD spiller med fantastiske gode tilbakemeldinger fra HiFi pressen World Wide.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.658
    Marantz SACD 10 er rett og slett en helt fantastisk SACD spiller med fantastiske gode tilbakemeldinger fra HiFi pressen World Wide.
    Men det er ting jeg ikke forstår. Det ene er hvorfor spilleren må veie mer enn tungvekts integrert forsterkere (33 kg) Shipping, service etc...

Det andre er hvorfor dem fortsatt bruker billigste sort display fra 90-tallet med dårlig lesetydelighet, spesielt for 50/60-åringer som sitter på 4 meters avstand.
    Her er selv kineserne bedre. Selv min Technics til 3,5k er betydelig bedre her.
    Bildene viser Marantz, Shanling/Onix og canadiske Master Fidelity
    . Skjermbilde 2026-08-03 kl. 14.16.30.png Skjermbilde 2026-08-03 kl. 14.09.41.png Skjermbilde 2026-08-03 kl. 14.14.19.png Skjermbilde 2026-08-03 kl. 14.14.57.png

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.502
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er Maranzen som er stilig. Samme greia med min Yamaha. Gammeldags tech skal ha gammeldags brukergrensesnitt.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    1
    Er det riktig altså? At man har sluttprodusert drivverkene som nå brukes i den flett ny SACD10 for lenge siden? Det kan ikke være spesielt gunstig med tanke på salget. Hvem vil bruke 140 000 på en spiller der det blir manko på reservedeler omtrent før garantien går ut. Spesielt hvis det faktisk selges en del spillere og lageret minker fortere enn antatt. Selv ser jeg sånn halvveis etter forgjengeren SA-10 på bruktmarkedet, men det er vel samme situasjonen der også da.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.502
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_6508.jpeg

Klart, man må kunne plassere mikrofoner og skru også, men sjekk utstyrslista:
    IMG_6507.jpeg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.658
    Er det riktig altså? At man har sluttprodusert drivverkene som nå brukes i den flett ny SACD10 for lenge siden?
    Ja. Sjekket med google AI, july 2024 var det slutt.

Bekymrer meg minst for deleleveranser en tid fremover for Marantz spillere. Dem sitter med en viss lagerbeholdning.
    Bekymrer meg mer for de mindre aktørene på HiFi, f eks merker som Soulnote og Wadax.

AI er bra på mange måter, du finner info på det meste, ingenting for produsenter å skjule seg bak.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.964
    Torget vurderinger
    1
    Nå selger Denon og Marantz fremdeles spillere med dette verket så vi må anta at de sitter på et betydelig lager. Jeg mener at Accuphase også bruker bette verket. De har garantert deler for 40år.
    Ellers er ikke dette noe nytt. Det har vært et problem i årevis. Særlig for de som bruker Sony mekanismer. Nærmest enhver spiller fra 90-tallet er umulig å skaffe deler til. Det populære Philips Pro 2 verket, svært mye brukt av high-end produsenter, gikk ut i 2012. Ingen slike verk er i evig produksjon. Uansett hva du kjøper i dag, kan drivverket være ute av produksjon i morgen.

Ellers skal jeg komme med MOFI ELP anmeldelser etterhvert. Inntrykket mitt forsterker seg i at MOFI er flinkere å mastre vinyl enn SACD...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn