SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.540
    Torget vurderinger
    1
    Hører du på SACD/Bluray i kun stereo, Todani, eller har du et multikanaloppsett i tillegg?

Forøvrig er den typen musikk du viser til - vemodig, stemningsfull, oppløftende barokkmusikk - akkurat det jeg søker etter å få til på beste måte over anlegget. Det er noe med den musikken der som er vanskelig å beskrive.

Sist redigert:

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.897
    Hører du på SACD/Bluray i kun stereo, Todani, eller har du et multikanaloppsett i tillegg?

Forøvrig er den typen musikk du viser til - vemodig, stemningsfull, oppløftende barokkmusikk - akkurat det jeg søker etter å få til på beste måte over anlegget. Det er noe med den musikken der som er vanskelig å beskrive.
    Kun tokanals. Har SACD i tre, snart fire, forskjellige tokans oppsett. Morten Lindberg i 2L "bøgga" meg og oss andre i det konservative hi-fi miljøet for det.
    De demonstrerte den gangen SACD og ikke minst ukomprimert DXD over fem kanaler. Fantastisk det, men for å følge med på hva de holder på med, må man vel snart ha et dusin kanaler. 2L-utgivelsene kan være litt vanskelige å få til i kun to kanaler. Kan bli litt anmassende i øvre mellomtone. Man må ha god avspiller og anlegg med oppløsning og kontroll. Jeg synes at de aller første innspillingene deres var lettere å få til for oss. De var tokanals SACD.
    Morten og Hans Peter sa også at SACD har noe glatt og tilgivende i toppen, som du ikke finner på masteren. Kan det være den ultrasoniske støyen fra DSD som spiller oss et puss? SACD har jo oftest mindre hardhet i toppen enn 16/44.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.540
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også toppfrekvensene på SACD er det som tiltaler meg aller mest lydmessig. Fri for hardhet, myk og 'søt' i klangen, veldig analog.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.540
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lytter til sacd kun i multikanalssystem via hdmi. Svintunge spiller uten hdmi gjør nok for dårlig jobb hos meg. Orker ikke å betale mye for å nedgradere kvaliteten.
    Får du lagt inn noen bilder av oppsettet ditt i tråden? Hadde vært fint å se hvordan du har plassert det hele.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    3
    Får du lagt inn noen bilder av oppsettet ditt i tråden? Hadde vært fint å se hvordan du har plassert det hele.
    Tja, mye rot. Både vanlig stereoanlegg og Atmossystem i samme rack. Er egentlig ikke så spennende system. Får uansett ikke lagt inn noe nå, er på ferie.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.665
    Morten og Hans Peter sa også at SACD har noe glatt og tilgivende i toppen, som du ikke finner på masteren. Kan det være den ultrasoniske støyen fra DSD som spiller oss et puss? SACD har jo oftest mindre hardhet i toppen enn 16/44.
    Rent objektivt sett er nok det riktig, eller var riktig.
    Derfor jeg tidligere syns at typiske 20 bit 48khz pcm digital innspillinger låt bedre konvertert til DSD/SACD, fordi den litt pcm-aktige hardheten i lyden ble mer lydmessig balansert ut med DSD.

** dagens DSD konvertere er langt bedre på å flytte støyen ut av 20-20 frekvensområdet, altså de låter mer distinkt og uten særegenhet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.665
    Rent objektivt sett er nok det riktig, eller var riktig.
    Derfor jeg tidligere syns at typiske 20 bit 48khz pcm digital innspillinger låt bedre konvertert til DSD/SACD, fordi den litt pcm-aktige hardheten i lyden ble mer lydmessig balansert ut med DSD.
    F eks Kari Bremnes «Gåte ved gåte» på Master Music SACD, hele frekvensområdet låter bedre, særlig toppen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.665
    Muligens verdt et kjøp? Låter dårlig på cd, qobuz og vinyl.
    Vet ikke noe om qobuz og vinyl. Men at SACD er mastret fra en digitalfil av den originale digitale studio masteren… det låter sånn i mine ører. Borte er denne kvantiseringsfeilen ved å gå fra 48Khz til 44.1khz som man hører på CD’n. Det var et tydelig problem den gang da, men er et ikke-problem i dag.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.948
    Jeg har et stereoanlegg - 2 kanaler med ganske gode (og dyre) komponenter - på stereo er det best lyd der.
    Har også et multikanal oppsett - 2 hoved høyttalere foran (ingen senter), 2 bak (rett ut fra ørene), 2 over de 2 bak, høyde bak (til Atmos) og 2 subber.
    Kilde en Sony UBPX800m2, forsterker Marantz Cinema 30.

Multikanal har stort sett blitt brukt til TV og pop/rock multikanal utgivelser.
    I går spilte jeg Chicago II, blu-ray Atmos gjort av Steven Wilson. SW vet hva han holder på med, jeg har ikke hørt en bedre og mer musikalsk tilfredsstillende versjon (har både gammel vinyl og SW sin CD utgivelse). Multikanal gjort av folk som SW har absolutt noe ekstra som stereo ikke gir.
    Denne disken er interessant siden der er en 5.1 og en Quadio gjort av andre. Må høre litt mer på de før jeg vil kommentere.

Klassisk har jeg stort sett ikke spilt der fordi stereo oppsettet er bedre tonalt og dynamisk, og der synes ikke å alltid å være så mye ekstra info i de andre kanalene utenom rom. Men ok, i dag tok jeg denne med til multikanal for å teste.
    1785943196054.png
    Bilde av oppsettet;
    oppsett.jpg

Det ser for meg ut til at Sony'en spiller av denne SACD'en i DSD og Cinema 30 dekoder denne til multikanal.
    Så med en transport som har HDMI ut vil ikke kvaliteten videre bare avhenge av DAC og forsterker (samt høyttalerne selvsagt)?

I alle fall; Dvorak låt overraskende bra på multikanal - veldig bra, såpass bra at jeg umiddelbart tenkte: nye hoved høyttalere?..hm....
    (hoved høyttalerne er et par Martin Logan SL3 kjøpt nye i '96 eller '97)
    ... jeg har en følelse av at enkelte kanskje gjør ting litt vanskelig for seg selv...?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn