SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    Jeg har en samling med SACD plater som står og støver ned. Noen som har en god anbefaling for avspilling eller ripping av disse? Jeg har blant annet en Cambridge Audio 751 og en Denon dbt-3313 stående ubrukt. Til vanlig bruker jeg en Auralic Aries streamer inn i MiniDsp SHD eller Anthem Str Pre.
    Har jeg vært deg ville jeg ventet bitte litt til og kjøpt et sånt SACD-kompatibelt drivverk mot en separat Dac.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Der er vi kanskje uenig?

Det er vi. Jeg er av den oppfatning at det i dag kun handler om subjektive preferanser, fordi enhver god digital implementasjon er perfekt når det gjelder hva øret kan oppfatte. Forskjellene ligger i den analoge implementeringen, oppsamplingen og hvordan produsentene velger å bevisst tune lyden fra sine dingser. I så måte handler det utelukkende om at jeg synes Denons proprietære AL32 oppsampling produserer den beste lyden jeg har hørt fra noen digital spiller - ikke fordi jeg forestiller meg at den er objektivt bedre enn noe som helst annet, men helt enkelt fordi jeg liker den bedre enn noe annet. De to er som kjent på ingen måte synonymer.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.261
    I følge vår venn på PS audio kjøpte dem det siste partiet med SACD drivverk. Om jeg forstod det riktig har dem deler til 300 nye spillere og så er det helt over.

Nå feiler jeg å se hvorfor ikke et DVD kompatibelt BD drivverk ikke kan fungere i en SACD spiller, men Paul vet nok dette bedre enn meg.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Horten
    I følge vår venn på PS audio kjøpte dem det siste partiet med SACD drivverk. Om jeg forstod det riktig har dem deler til 300 nye spillere og så er det helt over.

Nå feiler jeg å se hvorfor ikke et DVD kompatibelt BD drivverk ikke kan fungere i en SACD spiller, men Paul vet nok dette bedre enn meg.
    Man skal ikke kimse av hva en sånn guru sier nei.🙄

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790

Selvfølgelig er det bare tøv av Paul i PS Audio. Hele poenget med å fortelle en sånn historie er 1) få kunden til å handle NÅ
    2) skape en illusjon om at godene er begrenset til noen få utvalgte.

I min Technics SACD står et Tohei DVD drivverk. Fungerer utmerket, er stille også. Selv lyden er upåklagelig.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    Det er vi. Jeg er av den oppfatning at det i dag kun handler om subjektive preferanser, fordi enhver god digital implementasjon er perfekt når det gjelder hva øret kan oppfatte.
    Hvilket årstall skjedde perfeksjonen? Eller har den alltid vært der?
    Hvis perfeksjonen skjedde på et gitt tidspunkt, hvilket produsent og modell var først ute med perfeksjonen?
    Og sist men ikke minst, hva spesifikt med dette produktet gjorde perfeksjonen?

Ved å svare på mine spørsmål konkretIserer du påstanden din.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    Det er viktig å skille mellom det en selv syns er godt nok fra et subjektivt ståsted, og den objektive sannheten om at vi nå har nådd selve referansepunktet, historisk sett.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    307
    Sted
    Tranby
    Kjøpte en Denon DVD A1UD brukt, byttet laser. Viste seg å være den samme som sitter i PS3. DVD og SACD bruker samme bølgelengde og fysisk formatering på plata. Spiller SA-CD og CD nå via HDMI. Får ikke testet hvor bra den er, da analogdelen er kaputt. Dvs den er ikke bedre enn Sony 800 spilleren jeg har.
    Vil si Denon DVD A1UD eller Marantz sin tilsvarende er toppen når det gjelder omfattende konstruksjon. Mangler UD dog. Panasonic sin 9000 er den fineste BD-spillern og nok en av de beste. Bra på lyd også.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvilket årstall skjedde perfeksjonen? Eller har den alltid vært der?
    Hvis perfeksjonen skjedde på et gitt tidspunkt, hvilket produsent og modell var først ute med perfeksjonen?
    Og sist men ikke minst, hva spesifikt med dette produktet gjorde perfeksjonen?

Ved å svare på mine spørsmål konkretIserer du påstanden din.

Men dette er jo bare tullespørsmål.

Perfeksjon vil bare si at det som kommer inn i DACen er det samme som kommer ut, pluss at støynivået ligger (langt) under hva øret kan oppfatte. Resten ligger i implementering og bevisst tuning.

Å fabulere om årstall og spesifikke produkter betyr bare at du ikke skjønte hva jeg mente, eller bare hoppet over det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    Men dette er jo bare tullespørsmål.

Perfeksjon vil bare si at det som kommer inn i DACen er det samme som kommer ut, pluss at støynivået ligger (langt) under hva øret kan oppfatte. Resten ligger i implementering og bevisst tuning.

Å fabulere om årstall og spesifikke produkter betyr bare at du ikke skjønte hva jeg mente, eller bare hoppet over det.
    Nettopp derfor spør jeg om det alltid har vært sånn det som kommer inn i dac’en er det samme som kommer ut = selve konverteringen er helt perfekt.

Hvis det ikke alltid har vært sånn, når tid skjedde det?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.325
    Torget vurderinger
    1
    Spiller SA-CD og CD nå via HDMI
    SACD via HDMI er ikke optimalt. Husker ikke helt detaljene, men HDMI-protokollen mangler separat overføring for audio-klokkefrekvensen. Blir målbart og hørbart mer jitter. (Fritt etter hukommelsen).

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.095
    Torget vurderinger
    1
    PS Audio bruker Denons SACD drivverk (som de fleste andre). Dette er fremdeles i produksjon. Tipper at det kanskje ble for dyrt...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du mener da ikke å antyde at han derre PS Audio fyren juger vel?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.335
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Over til hva tråden handler om...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvor mange utgivelser det er der ute av DSotM, Hotel California, Kind of Blue, etc, etc. Det finnes jo et utall fabelaktige innspillinger som hadde fortjent litt ekstra innsats og kjærlighet, men stort sett utgis de samme gamle greiene igjen og igjen og igjen fordi selskapene vet de vil selge. Og selge. Og selge.

Litt deprimerende i grunnen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    La meg poste kilden så blir det mindre spekulasjoner 😃
    Cool…når det endelig skulle spilles musikk, så kuttes forestillingen :(

Jeg fikk med meg at
    - pre amp har S/N bedre enn -150db
    - drivverk er levert av Marantz
    - høyttalerne er lagd i Kina og muligens får en dramatisk prisøkning

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    Lurer på hvor mange utgivelser det er der ute av DSotM, Hotel California, Kind of Blue, etc, etc. Det finnes jo et utall fabelaktige innspillinger som hadde fortjent litt ekstra innsats og kjærlighet, men stort sett utgis de samme gamle greiene igjen og igjen og igjen fordi selskapene vet de vil selge. Og selge. Og selge.

Samme som på såkalt audiofil vinyl

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790

Det er masse å ta av….AC/DC, Metallica, Beatles, Neil Young, Bowie og mange andre album som aldri har vært på MoFi, AP og andre.
    Muligens det er fordi det er noen gamle grinebitere der ute som har et ønske om å blokkere sånne utgivelser.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Samme som på såkalt audiofil vinyl

Det var helt generelle tanker. Jeg hører på, og liker, alle generelt tilgjengelige format, helt uavhengig av om de er "såkalt audiofile" eller ei.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.095
    Torget vurderinger
    1
    Det er masse å ta av….AC/DC, Metallica, Beatles, Neil Young, Bowie og mange andre album som aldri har vært på MoFi, AP og andre.
    Muligens det er fordi det er noen gamle grinebitere der ute som har et ønske om å blokkere sånne utgivelser.

MOFI har gitt ut hele Beatles katalogen på vinyl....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.095
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp derfor spør jeg om det alltid har vært sånn det som kommer inn i dac’en er det samme som kommer ut = selve konverteringen er helt perfekt.

Hvis det ikke alltid har vært sånn, når tid skjedde det?

Kanskje på 80-tallet? Kom tilfeldigvis over en test av Philips 960 cd-spiller i Hi Fi News fra dette tiåret (test av vintage hi.fi). Der hevdet de at spilleren fremdeles er i referanseklasse og trår ikke feil på noen parametre. Dette er en 40 år gammel konstruksjon. Dette er banal og overmoden teknologi. Selv de dyreste DAC chippene korter bare noen få hundre kroner. Det er hvordan man implementerer dette som betyr noe. Og det behøver ikke å være dyrt. Bruk øra og ikke sluke rått alt markedsføringsmateriell enten det er hardware eller software,....

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.790
    Det er hvordan man implementerer dette som betyr noe. Og det behøver ikke å være dyrt. Bruk øra og ikke sluke rått alt markedsføringsmateriell enten det er hardware eller software,....
    En middelmådig eller dårlig komponent gir ikke et bedre sluttresultat uansett hvordan du implementerer den i designet.

Det er jo nettopp ørene mine som tilsier at moderne Dac’er som måler betydelig bedre også låter bedre.

Og relatert til det Paul fra PS Audio sier med sin nye preamp som har et støygulv lavere enn 150db som (ifølge ham) låter klart bedre enn noe annet dem har kommet opp med i det huset. Hvis du da setter inn en komponent (Dac) i signalkjeden før pre-amp som har et støygulv på -98db, hva er da vitsen?

High-end er pr definisjon fravær av alle typer støy og forvrengning, så enkelt er det.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.261
    For oss som mest lytter til populærmusikk med multispors DAW produksjoner er nok -150dB fortsatt mange tiår unna. Forsåvidt klassisk skal slite med å finne preamper og mikrofoner som kan levere særlig bedre enn -130dB.

Vi kan også se på Paul sin favoritt preamp for DSD studioet hans, nemlig Manley Force og gjøre oss noen tanker om verdien av lavt støygulv. For dem som ikke vet så har Paul påkostet et studio som gjør multispors DSD opptak. Da med et større antall Force preamper med følgende støygulv.
    Screenshot_20250416_123634_DuckDuckGo.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn