T
TT.
Gjest
Som siste taler siger og skriver; 851 kan avspille HDCD, SACD og DVD Audio
Spesifikasjonene for denne spilleren tilsier at den ikke spiller SACD, men DVD video og DVD audio (24/192)TTmania skrev:Som siste taler siger og skriver; 851 kan avspille HDCD, SACD og DVD Audio
Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
Kremt..kremt..det er faktisk en sannhet som ikke er helt sann.Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
Hei!Odd J skrev:- Espen og evt andre SACD-veteraner: Spiller dere SACD i multikanal eller bare stereo? Jeg har ikke kommet dithen at jeg har fått hørt SACD i 5 kanaler, bare to foreløpig. Det er ikke allverdens forskjell på en god SACD i stereo og en god CD, noe luftigere og 'søtere' topp er dog typisk da. Men den store forskjellen kommer vel med multikanal? tenker da på gode opptakelser i klassisk først og fremst, der det blir en helt annen størrelse på rom og lydbilde og der sweetspot også blir større enn normalt.
Espen R skrev:Kremt..kremt..det er faktisk en sannhet som ikke er helt sann.Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
Det er riktig at de aller fleste SACD spiller ikke yter DSD teknologien full rettferdighet, fordi spillerne er full av kompromisser.
Allikavel har DSD/SACD noen distinkte lydlige egenskaper som CD mediet med sine begrensninger uansett ikke klarer å komme rundt. En trenet lytter er oppmerksom på dette, en utrenet lytter er det ikke.
Så trenet som du er i å lytte til vinyl, så hører nok du klart hvilken forskjell det er på SACD og CD.Gago skrev:bambusvås og tåkeprat.Espen R skrev:Kremt..kremt..det er faktisk en sannhet som ikke er helt sann.Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
Det er riktig at de aller fleste SACD spiller ikke yter DSD teknologien full rettferdighet, fordi spillerne er full av kompromisser.
Allikavel har DSD/SACD noen distinkte lydlige egenskaper som CD mediet med sine begrensninger uansett ikke klarer å komme rundt. En trenet lytter er oppmerksom på dette, en utrenet lytter er det ikke.
prøver du rett og slett å si at du er en trenet lytter, mens jeg er en utrenet lytter?
Du skal slett ikke se bort ifra at jeg er en mer trenet lytter enn deg, Gago. Ihvertfall på å skille Cd lyd fra SACD lyd. Hvis så var tilfelle, ville du ha vanskelig med å svelge det?Gago skrev:Espen R skrev:Kremt..kremt..det er faktisk en sannhet som ikke er helt sann.Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
bambusvås og tåkeprat.
prøver du rett og slett å si at du er en trenet lytter, mens jeg er en utrenet lytter?
Espen R skrev:Du skal slett ikke se bort ifra at jeg er en mer trenet lytter enn deg, Gago. Ihvertfall på å skille Cd lyd fra SACD lyd. Hvis så var tilfelle, ville du ha vanskelig med å svelge det?Gago skrev:Espen R skrev:Kremt..kremt..det er faktisk en sannhet som ikke er helt sann.Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
bambusvås og tåkeprat.
RoDa skrev:Så trenet som du er i å lytte til vinyl, så hører nok du klart hvilken forskjell det er på SACD og CD.Gago skrev:bambusvås og tåkeprat.Espen R skrev:Kremt..kremt..det er faktisk en sannhet som ikke er helt sann.Gago skrev:se det fra den positive siden: 851 låter bedre på vanlige cd'er enn det de fleste sacd-spillere låter på sacd...
R
baluba skrev:Det er forøvrig ikke bra å påstå at man er bedre øvet som lytter enn andre.
Grunnen til separate DACer er blitt populære, er vel først og fremst framveksten av alskens hardisk-baserte avspillingsløsninger.Odd J skrev:Tilsvarende: Er den sterke fokuseringa på DAC'er nå for tida et tegn på redbook CD-formatets innebygde svakheter? Slik at det er helt nødvendig med en topp-DAC for å gjøre gull av gråstein?
Dette er ikke helt korrekt. Saken er den at SACD måtte bygges på DVD plattformen med tilsvarende lagringskapasitet. Dette var utganspunktet. Sony ønsket at SACD skulle være 2-kanals 128fs, men det var Philips som presset på for multikanal i tillegg, derfor ble det 64fs.Oblivion skrev:1 bit bitstream med 256fs fungerte veldig bra, og mitt ankepunkt mot SACD - DSD var det at det kun var 64fs som ikke er tilstrekkelig - noe som "konstruktørene" forstod ganske raskt og SACD PRO og andre varianter ble planlagt og vurdert - men toget var gått og SACD mer eller mindre en flopp..
Det er heller ikke helt korrekt. Min Vacuumstate Sony modifiserte SACD spiller er modda på den måten at S-Tact D/A konverteren er skippet, det samme er hele det analoge utgangstrinnet på spilleren. I stedenfor har Allen Wright designet et enkelt lavpassfilter som står for analogiseringa av DSD. Dette lavpassfiltret består i prinsippet av 3 stk JFET transistorer. Og vi snakker her om 64fs. (700mV på utgangen)EDIT:
Med 1 bit bitstream - om det heter DSD eller noe annet er uvesentlig, men med 256fs eller høyere trengs det kun 4 stk. JFET effekt transistorer for å lage utgangstrinnet.
Ok. Jeg misforstod deg litt.Oblivion skrev:Her snakker vi forbi hverandre..Espen R skrev:Det er heller ikke helt korrekt. Min Vacuumstate Sony modifiserte SACD spiller er modda på den måten at S-Tact D/A konverteren er skippet, det samme er hele det analoge utgangstrinnet på spilleren. I stedenfor har Allen Wright designet et enkelt lavpassfilter som står for analogiseringa av DSD. Dette lavpassfiltret består i prinsippet av 3 stk JFET transistorer. Og vi snakker her om 64fs. (700mV på utgangen)
Mitt eksempel var 4 stk. JFET effekt transistorer uten lavpassfilter etc..
Kapasitetene i JFET sørger for filtreringen og en har en 25 Watt forsterker.
Med de nye effekt JFET fra SemiSouth Lab kan en realisere 100 - 200 - 400 watt eller mer...
Og dette er balansert og ikke single end..
Men da bør det være 256fs eller høyere for at switche støyen ikke skal lage problemer.
Selvfølgelig kan ting filtreres, men...
Nei det sa jeg ikkeEspen R skrev:Du sa ikke noe om hvorfor den nye SABRE DACen med 32 bits arkitektur på Oppo spilleren er nødvendig for å få optimal CD lyd?
Men sammenlign OPPO BD83 standard mot OPPO BD83 SE mot en High-End spiller...
EDIT:
Og jeg vil legge til at jeg ikke snakker om teori fra forskjellige kilder,
men løsninger jeg har fysisk koblet opp og spiller musikk på...
... the return of the Hafler matrix?Valentino skrev:Ja, den eneste anken jeg har mot et slikt femakanalssystem er at det også må kunne brukes til å spille disse gammeldagse tokanalsopptakene...
HDMI er kun digital, så ingen D/A i spilleren.larkrla skrev:Dere som nyter multikanals SACD; hva slags pre- bruker dere? Flerkanals analog ala ARC MP-1/Parasound P7, eller en digital prosessor? Og i det siste tilfellet; bruker dere analog 5.1 ut av spilleren, eller PCM over HDMI?
Hvis man bruker en digital prosessor; kan man ta i bruk dennes evt digitale romkorreksjon hvis man velger å bruke spillerens analoge utganger? Eller må man da bruke PCM over HDMI?
Er det forresten vanlig at man, ved bruk av HDMI, kan velge om D/A-konverteringen skal foregå i spilleren eller i en evt digital prosessor?
Er det helt avgjørende at alle høyttalerne er like, eller "holder det" at de er av høy kvalitet og er nøytrale for å oppnå en opplevelse som overgår 2-kanals SACD? Med andre ord; er alle kanalene like viktige?
Jeg spør fordi jeg frem til nå har forholdt meg til SACD (og film) i 2 kanaler, men er i gang med planlegging av utvidelse til 5.1 (evt 7.1)
Mvh,
Lars
Det er viktigere ved multikanal musikk enn film at også bakhøyttalerne er av god kvalitet. Ikke nødvendigvis samme som fronthøyttalerne, men ikke for store tonale avvik i forhold til fronthøytt.larkrla skrev:Er det helt avgjørende at alle høyttalerne er like, eller "holder det" at de er av høy kvalitet og er nøytrale for å oppnå en opplevelse som overgår 2-kanals SACD? Med andre ord; er alle kanalene like viktige?