SACD for dummies

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.598
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
...og da er vel mye av poenget borte med mindre man må.

Et gjenstående poeng er om man heller kan gå for en flerkanals analog pre enn en receiver/prosessor. Hva får man og hva mister man?

N

nb

Gjest
larkrla skrev:

Et gjenstående poeng er om man heller kan gå for en flerkanals analog pre enn en receiver/prosessor. Hva får man og hva mister man?
En flerkanals analog pre vil nok mangle støtte for de nye HD-formatene og neppe ha HDMI inn, det i seg selv gjør det uaktuelt til mitt bruk. Jeg kjører både lyd og bilde til reciever over HDMI, og det er herlig praktisk. Recievere er også temmelig rimelige sammenlignet med hva man får, i den grad det er et poeng. Enkelte har med hell bruk en god reciever som pre for å få støtte for alt mulig, men bruke eksterne effekttrinn.

Et sted å starte er kanskje å kjøpe en rimelig reciever for å se om multikanal i det hele er noe for deg. Det blir ganske dyrt å gi full gass med en gang. Recievere som takler "alt" får du til nesten ingen penger, så kostnaden blir ikke allverden om du vil selge den en gang i fremtiden. Eller bruk den på et anlegg nr 2, TV-stue eller whatever.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.598
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
nb skrev:
larkrla skrev:

En flerkanals analog pre vil nok mangle støtte for de nye HD-formatene og neppe ha HDMI inn, det i seg selv gjør det uaktuelt til mitt bruk. Jeg kjører både lyd og bilde til reciever over HDMI, og det er herlig praktisk. Recievere er også temmelig rimelige sammenlignet med hva man får, i den grad det er et poeng. Enkelte har med hell bruk en god reciever som pre for å få støtte for alt mulig, men bruke eksterne effekttrinn.

Et sted å starte er kanskje å kjøpe en rimelig reciever for å se om multikanal i det hele er noe for deg. Det blir ganske dyrt å gi full gass med en gang. Recievere som takler "alt" får du til nesten ingen penger, så kostnaden blir ikke allverden om du vil selge den en gang i fremtiden. Eller bruk den på et anlegg nr 2, TV-stue eller whatever.
Man trenger ikke støtte i preampen for de nye HD-formatene dersom dette ivaretas i spilleren og kan sendes analogt ut i 7.1 og tilsvarende inn i preampen. Dette er mulig m bla.a Oppo83, nye Denon-spillere. Feks Parasound P7 tar 7.1 analogt inn. Spørsmålet er vel om man orker alle kablene dette medfører...

For min egen del kommer jeg uansett til å gå for separate effekttrinn, receivere med alt er ikke aktuelt annet enn som nødløsning. Spørsmålet er ren digital prosessor eller flerkanals analog pre. Har fundert på dette en stund og blir ikke enig med meg selv.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.901
Torget vurderinger
96
larkrla skrev:
Dere som nyter multikanals SACD; hva slags pre- bruker dere? Flerkanals analog ala ARC MP-1/Parasound P7, eller en digital prosessor? Og i det siste tilfellet; bruker dere analog 5.1 ut av spilleren, eller PCM over HDMI?

Hvis man bruker en digital prosessor; kan man ta i bruk dennes evt digitale romkorreksjon hvis man velger å bruke spillerens analoge utganger? Eller må man da bruke PCM over HDMI?

Er det forresten vanlig at man, ved bruk av HDMI, kan velge om D/A-konverteringen skal foregå i spilleren eller i en evt digital prosessor?

Er det helt avgjørende at alle høyttalerne er like, eller "holder det" at de er av høy kvalitet og er nøytrale for å oppnå en opplevelse som overgår 2-kanals SACD? Med andre ord; er alle kanalene like viktige?

Jeg spør fordi jeg frem til nå har forholdt meg til SACD (og film) i 2 kanaler, men er i gang med planlegging av utvidelse til 5.1 (evt 7.1)

Mvh,

Lars
Jeg bruker en Lexicon MC 4 pre/prosessor. Den har ikke de nye HD formatene, men med 2 stk 100% analoge 5.1 innganger kan jeg nyte både SACD, DVD-Audio og HD lyd fra blu-ray. Og i 2 eller 5 kanaler :)

Når det gjelder høyttalere, er senterkanalen veldig viktig. Alle 3 høyttalere foran bør matche i klang og kvalitet. Man kan spare litt på bakhøyttalerne, men noe av illusjonen i en bra multikanal opptagelse tror jeg kan gå tapt ved for dårlige bakhøyttalere.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Odd J skrev:
I et femkanalsoppsett skal jo høyre og venstre front stå et godt stykke fra hverandre med en senter midt foran, alle like langt unna lytteposisjon. Dette skaper selvfølgelig et veldig bredt lydbilde. Men hva skjer når en spiller tokanals med taus senter? Hull i midten? Må frontene flyttes/justeres for hver gang en skifter fra to til fem og tilbake? Upraktisk i såfall.
Flytting skulle være unødvendig.

Tradisjonell tokanal er jo en likesidet trekant med lytteren i spissen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Folket har stemt: Vi foretrekker SACD!

Stereophile har spurt sine lesere om hva slags musikkformat de foretrekker: SACD!
Lp har måtte vike plassen, "download" på tredjeplass.

Veldig bra! SACD befester sin posisjon. Mange spennende utgivelser står for tur! Dem som har ført en negativ propagandakrig mot SACD kan være skikkelig misfornøyd nå.

http://cgi.stereophile.com/cgi-bin/displayvote.cgi

Topp Bunn