Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Selvfølgelig kommer også Lp og CD til å dø ut. Med "dø ut" menes her at det på et tidspunkt ikke vil bli utgitt flere tittler på disse formatene, akkurat som på SACD.
En viss forskjell på volum på utgivelsene på CD, LP og SACD. Ser du ingen relevans i dette?
Joda. Poenget mitt er at alt har sin tid. Jeg skjønner at SACD vil ha en mye kortere syklus enn CD og Lp.
At musikken i fremtiden vil distribueres via nettet, det er vel få som bestrider. Men jeg er fryktelig glad for at SACD er her i dag som et mellomstepp på veien mot at digitale high-rez filer for lyd og bilde blir tilgjengelig (i bredt omfang) via nettet.
Nja, jeg er redd dette kan trekke ut.
Hvis et plateselskap (feks Mobile Fidelity) skal gjennutgi en godbit på SACD, feks Beatles eller David Bowie, så må de spørre rettighetshaverne. Det samme vil gjelde filnedlasting, hvis Mobile Fidelity skulle begynne med å selge nedlastbare hi-rez filer. Den henvendelsen vil lyde noenlunde slik: "Unnskyld Herr McCartney, er det greit at en PCM 24/192 blåkopi av mastertapene til Beatles legges ut i vår nettbutikk for nedlasting? Du vil få betalt pr nedlasting, selvsagt."
Problemstillingen her er 2-delt:
A - Hvis en blåkopi av mastertapen er lagt ut for nedlasting, så er løpet kjørt for senere gjenutgivelser. Kundene har ikke noe mer å strekke seg etter. Det er bedre business for rettighetshaverne å melke denne kua litt om gangen, i stedet for å slakte den med en gang.
B - Da Beatles Remasters ble sluppet, så googlet jeg på litt info. Fikk da
flere treff på torenter som tilbød gratis tyvkopi, enn butikker som hadde den for salg. Allerede ved introduksjonen var piratene i forkant av de legale butikkene! Så lenge Gjestemedlems meningsfeller laster ned musikk uten å betale, med henvisning til at
Venstre skal betale, så kan du regne med at McCartney og Bowie betakker seg.
-Og det er det vakre med SACD. Det er praktisk talt kopisikkert. Derfor tør rettighetshaverne å legge ut sitt hi-rez materiale på SACD. Slik er det trolig for store kjente artistnavn, i hvertfall. Og sånn blir det nok en stund fremover også. Forøvrig er prisene på en SACD i samme leie som hi-rez nedlastinger generelt, så hvorfor vente?