Digitale avspillere SACD-avdelingen. Vis oss!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.415
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kom over Sonys pressemelding fra 1999 for verdens første SACD-spiller

…og da tenkte jeg at vi har vel ingen SACD-spillertråd og siden formatet (og kodingen!) er sært er det helt på sin plass med en tråd for slike spillere. Plater også for den saks skyld. Super Audio Compact Disc er framleis Big in Japan og det er jo passe nerdete at det i utgangspunktet kun tillater analogt ut.
    En SACD-spiller er en analog kilde.
    IMG_5611.jpeg

Min er en Yamaha CD-S2100. Den er tokanals. Biblioteket er Beggars Banquet, Let it Bleed, 80 cm klassisk og mer på vei.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Denon DCD-2500NE her. Fabelaktig byggekvalitet og den beste CD-spilleren jeg har hørt, så den blir til den kneler. Har ikke så mange SACDer at det gjør noe og ingen planer om å kjøpe flere, så den ble kjøpt utelukkende fordi den i mine ører låter helt strålende på CD.

2500.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg spiller mye SACD, mest klassisk, og helst med kringlyd.
    En Oppo BDP105D henger fremdeles med i lytterommet, den har analog ut i 7 kanaler og allverdens innganger. Jeg bruker 4 kanaler til SACD.
    I stuen står en Sony BDP X800 som yter langt over sin prisklasse. Begger brukes til bluray, SACD og redbook cd.
    I hyllene står det noen hundre SACDer, og jeg kjøper fremdeles.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppo 105D, den har alt. Jeg leter fremdeles etter en etterfølger, men finner ingen som gjør alt dette. Har gitt opp å lete etter en 205D.
    Screenshot 2025-06-01 at 14.49.44.png

Her er grunnene til at jeg beholder den:
    1748782385591.png

1748782419913.png

Jeg begynte med å merke SACDer med gult mens de var sortert i de vanlige CDhyllene, før jeg gav opp merkingen og flyttet SACD til egne hyller og droppet merkingen. Legg til en fin bunke med Bluray PureAudio, som ikke fikk plass på bilde.

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.181
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kastet meg tidlig på bølgen og var en av de første til å motta en ny Cary Audio 306 SACD. Dette var hovedspilleren i mange år før den ble erstattet av en CD transport. Jeg har fremdeles mulighet for SACD avspilling i anlegg nummer to med Cambridge Audio CXUHD - som er en multiformat transport (uten dac).

cary.jpg
    cambridge.jpg
    cambridge cxuhd.jpg

brotevatn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2010
    Antall liker
    278
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kastet meg tidlig på bølgen og var en av de første til å motta en ny Cary Audio 306 SACD. Dette var hovedspilleren i mange år før den ble erstattet av en CD transport. Jeg har fremdeles mulighet for SACD avspilling i anlegg nummer to med Cambridge Audio CXUHD - som er en multiformat transport (uten dac).

Eg har også ein slik Cambridge, korleis får du Sacd ut? Er det kun HDMI som kan brukes?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.415
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha CD-S2100 i arbeid. Analogsignalet fra spilleren går til XLR-inngangen på MiniDSP ADept som står i midthyllen der det digitaliseres 24/96 og sendes til WiiM Ultraen. Det står selvfølgelig ANALOG i displayet på den. Snasen fjernis på toppen der.
    IMG_5627.jpeg

Montanaseksjonen måtte forsterkes med et par hjemmelagde vertikaldelere. Hylleknektene klarer ikke 15 kg alene.
    IMG_5628.jpeg

Samlingen per nå. Planen er å fylle på så mye at de tre store CD-boksene må lagres et annet sted.

Sist redigert:

-KP-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2016
    Antall liker
    786
    Sted
    Danmark
    Yamaha CD-S2100 i arbeid. Analogsignalet fra spilleren går til XLR-inngangen på MiniDSP ADept som står i midthyllen der det digitaliseres 24/96 og sendes til WiiM Ultraen. Det står selvfølgelig ANALOG i displayet på den. Snasen fjernis på toppen der.
    Vis vedlegget 1125148
    Montanaseksjonen måtte forsterkes med et par hjemmelagde vertikaldelere. Hylleknektene klarer ikke 15 kg alene.
    Vis vedlegget 1125149
    Samlingen per nå. Planen er å fylle på så mye at de tre store CD-boksene må lagres et annet sted.
    Jeg ser du bruger xlr på din Yamaha, har du prøvet rca også ?
    Hos mig giver rca signalet klart bedst lyd, mindre steril mere output og med mere pondus.

Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.671
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en sånn stående i Head-Fi avdelingen min
    DSC_0432.jpg

Fungerer bra som CD-transport (digital utgang) og helt OK på de få SACD'ene jeg har (Miles Davis, Coldplay og noen forskjellige samle-album)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.415
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser du bruger xlr på din Yamaha, har du prøvet rca også ?
    Hos mig giver rca signalet klart bedst lyd, mindre steril mere output og med mere pondus.
    Prøvde såvidt, men siden min ADept kun har en differensiell inngang ledig ble det XLR ut. Jeg synes det låter riktig.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.425
    @Valentino - kan jeg spørre om du erfarer at det er gjort nye og bedre mastere for SACD utgivelsene innen klassisk? Rent teknisk går vel egentlig eventuelle fordeler formatet er ment å by på tapt i PCM riggen?

Pioneeren min nådde ikke opp i sammenligning med vanlig CD og ekstern DAC. Samtidig mistenker jeg pop/rock albummene jeg den gang hadde var produsert på PCM DAW og derfor litt meningsløse DSD64 utgivelser.
    20250601_151903.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.415
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det aller meste som er gitt ut på SACD er tatt opp og mikset i PCM. Boulez' svært gode Mahler 3 er tatt opp i 24/48. Der har jeg mulighet til å sammenlikne min 16/44.1 rip med SACD samplet 24/96 med MiniDSP ADept, men jeg har ikke kommet dithen enda. Multikanalslaget på den var bra hos Stig Erik Tangen helt til Anne Sofie von Otter sang O Mensch, stor som et knappenålshode i senterkanalen...
    Standard-master hos SACD-pusher BIS er 24/96 PCM konvertert til DSD etter hva jeg forstår. SACD/DSD er med andre ord litt som vinyl, hehe. Meeen jeg synes vel at de få sammenlikningene jeg har gjort peker mot at SACD låter fredeligere enn CD rip i mitt oppsett (der det er en non integer 16/44,1 til 24/96 oppskalering i MiniDSP Flex Eight). I min bok er stort sett fredeligere bedre. Mindre graps.

disch

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    757
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    McIntosh MCD1100. Bruker den både til SACD, CD og som DAC for streaming fra Roon/Mac Mini.
    Svært godt fornøyd. Så langt bare rundt 40 SACD’er, mest for å teste og sammenligne.

IMG_1960.jpeg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lexicon.jpg

LEXICON RT10 (og de andre kildene)
    RT10 er bygget som en tanks, og selv om det er en spiller med noen år på nakken, gjør den en helt grei figur.
    Hadde hifihukommelsen vært hakket vassere, skulle jeg skrevet noe om hvordan RT10 gjør seg som sacd-spiller sammenliknet med et par andre som har vært innom, f eks en Denon dvd3930 og en Sony dvp 999es...... Mulig begge disse var noget "softere" i klangen, men om de var bedre - tja si det......
    Så får vi se hvor lenge den evt blir stående......
    Som cd-drivverk er den i tillegg jaggu ikke langt bak Pro-ject`en, som på sin side er oppgradert med ekstern psu fra Tomanek - noe som ga Pro-ject`en et seriøst løft! (langt mer merkbart en Sboosteren Lumin D2 er oppgradert med)
    Ikke så gale skussmål for en tilalderskommen Lexicon!

mvh
    Proffen

Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    591
    Hekter meg på med min SONY SCD-XA5400ES. Det føles bra å klikke inn kabelen i de metall xlr kontaktene som oser kvalitet. Det er stas å spille SACD. Synes det generelt er stas med fysiske format.
    Screenshot_20250603_233742_Chrome.jpg
    Screenshot_20250603_233806_Chrome.jpg

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når vi først er igang. Her er noen utvalgte favoritter fra hylla. Musikk, framførelse og lyd i toppklasse.
    1749066683802.png

Jeg opplever fordelene med SACD størst på de store komplekse lydbildene, med kor og orkester, og i livlig akustikk.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.415
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg visste ikke at den Årstidene-innspillingen var gitt ut på SACD. Min er CD.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.513
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg visste ikke at den Årstidene-innspilingen var gitt ut på SACD. Min er CD.
    Husker ikke hvornår jeg kjøpte den, men den kommer langveis fra. Bruktkjøp fra et biblioteksalg.
    1749067828483.png
    1749068230697.png

Jeg har CDen også, nydelig sak den også, men måtte bare ha denne med en gang da jeg kom over den fra Canada. Jeg har aldri sammenliknet de to, for SACD er uansett noe annet med flere kanaler. Men denne må jeg trues med skytevåpen for å gi slipp på.

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Antall liker
    6.312
    Torget vurderinger
    1
    Gammel Denon DVD-1940. Funket greit til jeg kom over en billig Oppo :) Parkert på boden nå sammen med annet ræl...
    20250604_221823.jpg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.844
    Jeg, og kanskje flere andre, trenger litt grunnleggende begynner-info mht. spilling av super audio cd'er. Tror jeg har 20-30 stykker stående, og har naturligvis bare hørt de avspilt med vanlig CD-spiller, men det kunne være artig å høre de på "orntli-måten". Vet heller ikke om det finnes multi kanal eller bare stereo varianter, men uansett, så trenger jeg opplæring.
    Hvis man vil høre SACD i flere enn to kanaler, hva trengs da? Må man ha et komplett 5.1 (7.1) surround system, eller kan man leike seg med to bakhøyttalere (aktive) så man ikke trenger å forurense sitt vanlige system? Er det bare analog audio out, eller hvis HDMI out, må det da innom en ekstern dac, før det går videre?
    Sitter med en følelse av at jeg kanskje er litt "late to the game"
    I vanlig to kanal stereo avspilling, hva er det da en SACD kan tilføre som en vanlig CD ikke har?
    Steen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn