Sølvkabler...Litt diy...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Sølv i teflon er testet av LMC her inne, vet jeg.
    Har inntrykk av at det ikke er smart. Tror det er nevnt i denne tråden her også.
    Prøv bomull eller silke, enkelt og raskt å teste dette.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Sølv i teflon er testet av LMC her inne, vet jeg.
    Har inntrykk av at det ikke er smart. Tror det er nevnt i denne tråden her også.
    Prøv bomull eller silke, enkelt og raskt å teste dette.

    Teflon bygger ekstremt lett opp statisk elektrisitet, allikevel bruker svært mange high-end produsenter dette som isolasjon.
    Vil tro at dette har enda større effekt på flate kabler enn på runde.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror dere kanskje misforstod hva jeg mente med mine ord her. Jeg planlegger ikke sølvkabel i teflon. Jeg planlegger en sølv i silke med linolje kabel som jeg kan sammenligne med min eksisterende forsølvet kobber med teflon kabel jeg i dag bruker.
    Det jeg trenger innspill på er hva optimalt tverrsnitt og konfigurasjon for høytalerkabel er. Jeg antar at det ikke er enighet om dette. Har lest gjennom tråden og finner ingen klare anbefalinger.
    0,4 mm x 4 mm gir 1,6 mm2. Burde være nok.
    En annen måte å tenke på er å sette sammen mange små runde tråder. Tar jeg utgangspunkt i rund d=0,5 mm sølvtråd så trenger jeg 8 stk for å oppnå 1,6 mm2. Hver og en må da isoleres med silke og dette er mye mere arbeidskrevende. Ser at mange kabelprodusenter likevel har valgt denne konfigurasjonen. Blant annet mine nåværende Oblivion.
    Har mange små solid core ledere store nok fordeler fremfor en flat solid core?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Lyden bliver mindre fyldig med Duelund.
    Hva mener du egentlig? Brukte han rundt tverrsnitt i høytalerkablene?
    Altid flad.
    Hadde noe med motstand å gjøre, husket jeg elektronikken min riktig. Magnetfelt som dannes rundt en rund leder, lager et magnetfelt som "bremser" visse frekvenser. flate ledere har I så henseende en fordel (se flatline).

    Enda verre er det med kabler av forskjellige materialer, og stranded\multicore uten individuell skjerming av ledere.


    Mange filosofer og teorier her. Anti Cable har forstått litt av greia for oss som mener sølv blir litt for "mye av det gode".
    føler jeg får mere "punch" med solid core.

    Til og med noen som har prøvd seg med tinn legering (les Supra) som totalt bremser og roter til diskanten (øvre register\frekvenser)!
    Tinn har ingenting med lyd og gjøre...knapt nok elektro\lodding.

    Beste signalkabel jeg har laget, var av en bit flatvalset solid core av rent kobber hentet fra en svindyr Tara Labs høyttalerkabel som jeg ikke husker navnet på (kostet vist 8000 pr m)

    Husk ved filosofering rundt teorier, at diskant går i yttersiden av leder, mens bass går i senter. (men det viste dere vel:))

    Hemi
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen.
    Jeg ble plutselig borte fra dette forumet da jeg kjøpte ny båt som har spist min oppmerksomhet og forum-tid i 2 sesonger. Her forleden plukket jeg opp delene til høytalerkablene som skal lages etter Drossel / Palvig / Duelund teori. Har akkurat tredd 0,3 mm x 10 mm flatt sølv inn i silkestrømpene fra Kina. Sølvet fra KA Rasmussen. Renset først overflaten til lederne med Blårens (forøvrig også glimrende på vinyl LP og gelcoat før cut og voksing) da denne ikke etterlater produktrester. Har isolert endene på lederne med maskeringstape. Skal nå dyppe kabelen i rå svensk linolje.
    Husker ikke helt dette, men skulle ikke hele greia tørke i stekovn på 50 grader i noen timer? Dette for at linolja skal tørke og ikke lukte så veldig.
    Deretter er det vel bare å skru på terminalene og spille.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte ett par høyttalerkabler på ebay. Det er kan telles på to hender omtrent det som tilbys der. En del gode til rundt tre tusen, og det kunne gjøres med bomull også hvis jeg husker rett. Men jeg prøvde meg på eBays billigste som kom fra Malaysia. fabrikkprodusert i nordost flatlinestil. Jeg har ikke brukt disse da jeg ble misfornøyd med lyden med en gang. Er det noen andre som har erfaring med dem?

    Edt: Beklager off topic Billa. Flotte de flate kablene.
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke helt dette, men skulle ikke hele greia tørke i stekovn på 50 grader i noen timer? Dette for at linolja skal tørke og ikke lukte så veldig.
    Deretter er det vel bare å skru på terminalene og spille.
    Du må ikke, men "bakeprosessen" går mye raskere i steikeovnen med døra på gløtt. I friluft og romtemperatur, går det fort et par uker før linoljen tørker/herder. I steikeovnen er det gjort f.eks over natta.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    OK, de drypper og stinker nå. Skal legge de i stekovnen så snart de er nogenlunde tørre. Lurt å gjøre dette mens høvdingen (kona) er bortreist.
    image.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.629
    Torget vurderinger
    23
    Får egentlig håpe du IKKE hører kablene :D Blir nok bra dette - du har gjort alle ting riktig

    Tagliatelle Sterling!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Får egentlig håpe du IKKE hører kablene :D Blir nok bra dette - du har gjort alle ting riktig

    Tagliatelle Sterling!
    Takk, ligger hjemme med feber og halsvondt. Mest under pleddet, men tenkte jeg skulle gjøre noe fornuftig.
    Gleder meg som en guttunge på lille Julaften til å teste resultatet i morgen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.661
    Antall liker
    3.354
    “I hope that while so many people are out smelling the flowers, someone is taking the time to plant some.”

    Gammel diy-ord
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Måtte smile og når jeg så kablene i ovnen. True diy og en dose galskap. Blir spennende å høre hvordan du synes de låter kontra de grå sakene fra Fagernes.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Må sige at jeg ik bruker Duelund kabler mere. Lyden bliver for hård og skinger i mit opset. Har noget Duelund inspireret højttaler kabel men ik interconnect.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg tok på for mye tran her, de vil da ikke tørke.... Etter utallige timer i stekeovn på 50 C havnet de på verandaen denne morgenen. Fortsatt bløte og seige. Tørkeforholdene er jo ikke gode på høsten, 6 grader og overskyet ute nå.
    Hvor lang tid kan jeg forvente det tar før linolja stivner og herder etter så mange timer i stekeovnen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er sikkert ok til våren:)
    Linolje bruker laaaaaaaaang tid på å tørke.
    Har prøvd dette selv, det tok votter og vinter før det tørka.
    Til slutt så bare koblet jeg de opp, med en fin eim av linolje i stua.
    Man må lide for god lyd.

    Steinar.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da har lukta gitt seg litt og kabelen koblet WBT sølvspader. Måtte smale inn tverrsnittet litt og lage en u-form på enden for å få kabelen inn i terminalen.
    image.jpg
    image.jpg

    Står og går med Isotek sin ufo-lyd cd.

    Det var umulig å unngå at linolja trekte gjennom maskeringstapen og inn på kontakt punktene. Gnikket av med tørr klut og brukte Blårens, men er ikke sikker på om det ble helt rent og oljefritt.

    Hva er det som løser linolje? Sitrusrens kanskje!
    Kan det ha påvirke lyden?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.964
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Du kunne også klippet et snitt midt i kabelen slik at enden blir som en bukse med to ben. Så legger du beina over hverandre og vips går de inn i wbt terminalene..
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Rødsprit, det tror jeg at vi har i garasjen.
    Splitte kabelen på langs. God idee. Det kom jeg ikke på.
    Lyden, for tidlig å si sikkert. Stram, detaljert, sømløs, men litt bakpå. Foreløpig. Nesten som at lydnivået ble lavere. Måtte skru opp mere. Har lyttet bare noen spor før det ble middag og fotballkamp.:cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Rødsprit, det tror jeg at vi har i garasjen.
    Splitte kabelen på langs. God idee. Det kom jeg ikke på.
    Lyden, for tidlig å si sikkert. Stram, detaljert, sømløs, men litt bakpå. Foreløpig. Nesten som at lydnivået ble lavere. Måtte skru opp mere. Har lyttet bare noen spor før det ble middag og fotballkamp.:cool:
    helt tør?
    Er linolien
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Nei, linolja er langt fra tørr ennå. Klebete men ikke flytende.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Nei, linolja er langt fra tørr ennå. Klebete men ikke flytende.
    Når den er helt tør så bliver det en helt anden lyd. Mere detaljeret og klar.
    Godt å høre. Den er allerede ganske så bra. Jeg tror dette blir helt konge når alt er på plass.:cool:
    Kommer tilbake med lytteinntrykk når linolja har herdet.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Da har lukta gitt seg litt og kabelen koblet WBT sølvspader. Måtte smale inn tverrsnittet litt og lage en u-form på enden for å få kabelen inn i terminalen.
    Vis vedlegget 342392 Vis vedlegget 342393
    Står og går med Isotek sin ufo-lyd cd.

    Det var umulig å unngå at linolja trekte gjennom maskeringstapen og inn på kontakt punktene. Gnikket av med tørr klut og brukte Blårens, men er ikke sikker på om det ble helt rent og oljefritt.

    Hva er det som løser linolje? Sitrusrens kanskje!
    Kan det ha påvirke lyden?
    Men... Er kablene ferdige her ? Med alle respekt. .. ikke særlig pene ??
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Vad fyller linoljan för funktion?
    Jag har själv 0.8mm silvertråd och bomullsstrumpa från Svalander hemma, tänkte prova 4-fläta som högtalarkabel.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da har lukta gitt seg litt og kabelen koblet WBT sølvspader. Måtte smale inn tverrsnittet litt og lage en u-form på enden for å få kabelen inn i terminalen.
    Vis vedlegget 342392 Vis vedlegget 342393
    Står og går med Isotek sin ufo-lyd cd.

    Det var umulig å unngå at linolja trekte gjennom maskeringstapen og inn på kontakt punktene. Gnikket av med tørr klut og brukte Blårens, men er ikke sikker på om det ble helt rent og oljefritt.

    Hva er det som løser linolje? Sitrusrens kanskje!
    Kan det ha påvirke lyden?
    Men... Er kablene ferdige her ? Med alle respekt. .. ikke særlig pene ??
    Ja takk, pene blir de ikke. Linolja setter ujevn farge på den blekete silken. Kanskje trekke ny tørr silke sttømpe over den andre!
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor ikke trekke de med pyntestrømpe ?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Vad fyller linoljan för funktion?
    Jag har själv 0.8mm silvertråd och bomullsstrumpa från Svalander hemma, tänkte prova 4-fläta som högtalarkabel.
    Her må jeg referere til tidligere innlegg og våre danske venner. Linolje hindrer oppbygging av statisk elektrisitet. Drossel og Palvik kan sikkert forklare.

    Når det gjelder plast så skal det ikke brukes i dette konseptet.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg og andre jeg kender har aldrig nogensinde oplevet det.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil anbefale alle å legge filler med linolje og andre oljer og malinger på et sikkert sted slik at selvantenning ikke oppstår. Kablene kan tørkes på et sikkert sted ute til de tørker. Vi ønsker ikke noe uhell. Linolje er forøvrig benyttet mye i båtpuss og jeg har aldri hørt at den har selvantent.

    Mine er ganske tørre nå, men ikke helt herdet. Jeg skal gjøre som Drossel anbefaler å vente til de er herdet før jeg skriver et endelig lytteinntrykk. Men dette er slik jeg opplevde det i går kveld:
    Dette er lyden av ingenting. Ren flyt av musikk uten betoninger og hørbar påvirkning. Lyden hos meg er nå svært detaljert, sømløs og homogen. Dette gir detaljer og rominformasjon jeg tidligere ikke har hørt. Bassen ser ikke ut til å bli noe problem. Tvert imot. Bassen er svært dyp faktisk oppleves den fysisk. Samtidig er mellombassen kontant og punchy uten fett. Mye mere enn tidligere så skiller anlegget nå både kilde og opptak. Det legges ikke på noe romantisk slør eller oppfeting i nedre mellomtone og bass. NB! Jeg opplever ingen kanter, betoninger eller fremhevninger i noen frekvensområder. Lyder blir derfor ikke hard eller kantete, men kun oppløst med innsikt i kilde og opptak.

    Kan allerede nå fastslå at dette blir bedre enn forsølvet kobber i teflon.

    Jeg skal nå fremover lage noen XLR kabler med flate sølvskinner. Kjøpte to sett med Xhadow plugger som jeg skal benytte. Kjekt, ingen lodding. Denne gangen skal jeg terminere før jeg tilsetter linolje. Kabelsettet skal får tørke på et sikkert sted ute. Dette vil nok ta litt tid.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg skal nå fremover lage noen XLR kabler med flate sølvskinner. Kjøpte to sett med Xhadow plugger som jeg skal benytte. Kjekt, ingen lodding. Denne gangen skal jeg terminere før jeg tilsetter linolje. Kabelsettet skal får tørke på et sikkert sted ute. Dette vil nok ta litt tid.
    Hvis du terminerer før linoljebad vil du få olje inn i pluggen. Oljen vil krype langs sølvskinnen.
    Sølvskinner kommer ofte med 92% sølv. Vet du hva du har kjøpt?

    Rundsølv som signalkabel er mye enklere i praktisk bruk, da skinnene kun kan bøyes to veier og er veldig lite fleksible..
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal nå fremover lage noen XLR kabler med flate sølvskinner. Kjøpte to sett med Xhadow plugger som jeg skal benytte. Kjekt, ingen lodding. Denne gangen skal jeg terminere før jeg tilsetter linolje. Kabelsettet skal får tørke på et sikkert sted ute. Dette vil nok ta litt tid.
    Hvis du terminerer før linoljebad vil du få olje inn i pluggen. Oljen vil krype langs sølvskinnen.
    Sølvskinner kommer ofte med 92% sølv. Vet du hva du har kjøpt?

    Rundsølv som signalkabel er mye enklere i praktisk bruk, da skinnene kun kan bøyes to veier og er veldig lite fleksible..
    99,99%, se innlegg nr 9 side 1
    Rundsølv er nok enklere ja, men er det bedre!!!
    Linolja kryper ja... Da blir det et jævla søl.
    Veldig vanskelig å håndtere denne 0,2 x 2 mm flate lederen. Knekker lett i terminalen.
    Jeg er litt rådvill nå! Lederen er for bred til å gå inn uten modifikasjoner. Har prøvd å splitte den og legge de oppå hverandre, men det knekker lett.

    image.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Glødet sølv er mykere.
    Kanskje det hjelper å varme opp endene.
    Tror det skal mange grader til, over endel tid, for å endre mykheten.
    Kan hende noen har noe erfaring med dette. Tror det har vært prøvd tidligere.

    Rund er ikke bedre, bare enklere å jobbe med, men det må være glødet det også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som er rent sølv er mykt som fy.
    Heter egentlig finsølv og er 99,9 % rent.
    Renere kan de ikke garantere att det er, Da må man ta materialanalyse av sølvet.
    Dette får du bekreftet ved å ringe Nogusra.
    Svigerfar er Gull og Sølvsmed.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn