Sølvkabler...Litt diy...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Det som er rent sølv er mykt som fy.
    Heter egentlig finsølv og er 99,9 % rent.
    Renere kan de ikke garantere att det er, Da må man ta materialanalyse av sølvet.
    Dette får du bekreftet ved å ringe Nogusra.
    Svigerfar er Gull og Sølvsmed.
    Det er finsølv 99,9% KA Rasmusen jeg bruker. Jeg skrev "knekker" og det er vel ikke riktig. Det ryker eller slites av inne i den sirkulære skruterminalen i Xhadow pluggen. Årsaken til dette er at jeg har splittet endene og lagt de oppå hverandre for deretter å skru de fast. Mye tøyning der inne. Tverrsnittet er veldig tynt 0,2 mm og lederen revner lett.
    Har en plan for dette: Finner et halvsirkulært tverrsnitt og presser den flate sølvtråden ned i halvsirkelen slik at den formes i enden. Deretter trer jeg den i den sirkulære hullet og skrur til.
    Når jeg har fått til dette så linolje behandler jeg leder med silke uten terminalene. Skrur på terminalene etter at linolja har tørket for å unngå søl.
    Alltid litt vanskelig første gangen jeg gjør noe nytt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sølv kan ha høyere renhet en 99,9%
    Nogusra fortalte de hadde opplevd 99.95%
    Grunnen til att jeg skriver dette er att mange påstår 99,99%
    Men da får de som sier de har fått dette slå materialanalysen i bordet før jeg tror noe på de.

    Steinar.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Sølv kan ha høyere renhet en 99,9%
    Nogusra fortalte de hadde opplevd 99.95%
    Grunnen til att jeg skriver dette er att mange påstår 99,99%
    Men da får de som sier de har fått dette slå materialanalysen i bordet før jeg tror noe på de.

    Steinar.
    Rasmussen leverer også 99.99%.
    99.99% og til og med sertifisert 99.999(5N) er tilgengelig fra flere andre aktører.
    Noen påstår at de leverer bedre enn 6N, og da begynner varselampene å blinke.

    Det er midlertid viktig at sølvet er glødd.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål: Hva er toleransene for lengde avvik for ledere i en 80 cm xlr kabel Skjønner at alle ledere bør være like lange, men etter knoting med å feste lederne i terminalene ble det et avvik på noen mm.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Et lite spørsmål: Hva er toleransene for lengde avvik for ledere i en 80 cm xlr kabel Skjønner at alle ledere bør være like lange, men etter knoting med å feste lederne i terminalene ble det et avvik på noen mm.
    Spiller neppe noen rolle. Avviket når det gjelder kablingen inne i utstyret er ofte større.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Sølv kan ha høyere renhet en 99,9%
    Nogusra fortalte de hadde opplevd 99.95%
    Grunnen til att jeg skriver dette er att mange påstår 99,99%
    Men da får de som sier de har fått dette slå materialanalysen i bordet før jeg tror noe på de.

    Steinar.
    Det finnes til og med mynter i 99.99%: Canadian Meaple leaf.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Anyway så glem alt om sterling sølv. Det er ubrugeligt til hifi.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Har blitt noen kilo sølv de siste årene ja ;)

    diy prosjekt (52).jpg


    Xhadow er absolutt best til dette formålet ja;) og et lite tips billa.. bruk hansker når du jobber med sølv.Da ungår du fett/svette som reagerer med at sølvet korodere/blir sort...men rent finsølv 99,99% fra Rasmussen korodere nesten ikke.. Bruk stålull og glatt/dra langs overflaten på sølvet.. jeg "twister" sølvet for da blir ikke kabelen så vannskelig og bøye. deretter brenner du bort stålullstøv og fettrester med en gassflamme..slike man brenner overflaten til creme brulet ;) eller lignende..så i bomullstrømpen etterpå...så kan du lage et sett uten linolje og et sett som jeg beskriver...kansje du blir overasket av resultatet;)

    diy prosjekt (48).jpg


    Sense..
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig, "I sense quality"
    Men dette med stålull er litt omdiskutert.
    Har dere prøvd Nille sin vindusklut. Denne har svært god rubbing effekt i tillegg til microfiber effekten, altså tar opp små korn og dritt. Bruker den på båten og gir god glans på stålrekker uten kjemikalier. Den klarer nok ikke å slipe metallet, men har likevel svært god rense effekt uten kjemikalier. Armaturer skinner også. Kan kanskje være god på sølv kabelen.
    Hvor stor er effekten av helt ren og rubbet overflate tro!
    Ren rubbet overflate kan jo kombineres med linolje også!
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Hahahahahahahahahaha...
    Denne tråden er det reneste vrøvl.
    sølv, gull, kopper; ...does'nt matter!
    Konduktivitet totalt sett er eneste parameter man trenger forholde seg til mhp ulike ledningsmaterialer, noe annet er ren overtro.
    Hilen elektroingeniør.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hahahahahahahahahaha...
    Denne tråden er det reneste vrøvl.
    sølv, gull, kopper; ...does'nt matter!
    Konduktivitet totalt sett er eneste parameter man trenger forholde seg til mhp ulike ledningsmaterialer, noe annet er ren overtro.
    Hilen elektroingeniør.
    Ja så kan du jo ikke gøre for det. Du er for evigt skaDET AF DIN UDDANNELSE. sÅDANNE TYPER SOM DIG GIDER VI IKKE BRUGE TID PÅ.LiVET ER FOR KORT TIL DET. pÅ FACEBOOK KUNNE DU BLOKERES. Det kan du desværre ikke her.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det har du helt rett i (aurora innlegg 251). Det er mange som er både vitenskapsmenn og religiøse på en gang, men det går bare ikke "i hop" (les kabelovertro=religion). Å ytre sannheter her er som å lage karikaturer av mohammed. Menneskehjernen er uransakelig, det innser jeg!
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ja, det har du vel helt rett i (aurora innlegg 251). Jeg er bare ikke en del av det..! Det er mange som er både vitenskapsmenn og religiøse på en gang, men det går bare ikke "i hop" (les kabelovertro=religion). Å ytre sannheter her er som å lage karikaturer av mohammed. Menneskehjernen er uransakelig, det innser jeg!
    Kender en som laver prototyper til spaceudstyr og som har gode ører og har sat sig ud over uddannelsens hjernevask.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Nå har du redigert innleget 3 ganger;) se å få det ut nå da.. vi venter i spenning på hva ditt neste trekk er:) eller hva ditt skarpe sinn vil vise oss videre... evnen til å se, det du ser, kan du.. det er dette med skylapper vettu...de sannhetene..som vi ytrer så bastant(for deg tydeligvis) må du bare la fare.. et godt tips vil bare ganske enkelt å unngå sider, som kansje villeder (ditt)/din (ego) utdannelse.For all del ikke ta del her nå, dette er ting som nok vil gå langt over ditt lærde hode.....synes du ikke det er flott at Billia lager kablene selv da? det må du jo unne oss,selv om det for deg, tråkker litt i læreboka...?

    Til nå synes jeg tråden her har vært flott...god tone vil jeg si.....Dette å bygge og sette sammen er bare helt fenomenalt gøy...for da er det meste lov serru;)

    sense

    Ja, det har du vel helt rett i (aurora innlegg 251). Jeg er bare ikke en del av det..! Det er mange som er både vitenskapsmenn og religiøse på en gang, men det går bare ikke "i hop" (les kabelovertro=religion). Å ytre sannheter her er som å lage karikaturer av mohammed. Menneskehjernen er uransakelig, det innser jeg!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For all del, - alt er lov, og alle gjør som de vil med innholdet i lommeboka si. Om det er logisk eller fornuftig ut fra fysikkens lover er et annet spørsmål,men det som her predikes, er at dette overgår alle fysikkens grunnlover og at de/vi som har en mer eller mindre solid utdannelse i dette overhodet ikke forstår noe av dette. Det gjør tydeligvis kun de som ikke er fordervet av kunnskaper i fysikk og elektronik..... jaja...... noen liker mora og andre liker dattera, heter det i et ordtak... :)
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Nå har vel ikke dere kabelskeptikere, (vitenskapsmenn,ingeniører eller andre selverklærte forståsegpåere) noe i denne fine DIY tråden å gjøre



    ELAM2.jpg
     
    Sist redigert:

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    For all del, - alt er lov, og alle gjør som de vil med innholdet i lommeboka si. Om det er logisk eller fornuftig ut fra fysikkens lover er et annet spørsmål,men det som her predikes, er at dette overgår alle fysikkens grunnlover og at de/vi som har en mer eller mindre solid utdannelse i dette overhodet ikke forstår noe av dette. Det gjør tydeligvis kun de som ikke er fordervet av kunnskaper i fysikk og elektronik..... jaja...... noen liker mora og andre liker dattera, heter det i et ordtak... :)
    Ja, men jeg skulle like å vite konkret "hvem som liker mora og hvem som liker dattera...."
    Dvs, at forum burde kke tillate kallenavn; alle burde publisere under sitt fulle navn. Jeg kan stå for det, hvem andre vil ha navn/adresse på alle sine innlegg tidligere?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har du forsåvidt rett i, Mystic, men nicknames har sine fordeler og ulemper. Hva vi gjør yrkesmessig og hva vi gjør privat henger ikke nødvendigvis sammen, men når det gjør det, er det for mitt vedkommende en kobling jeg ikke ønsker å offentliggjøre. Når man publiserer noe i et forum som dette, er det vel for å få kommnetarer og evt positiv/negativ/konstruktiv kritikk. Da må man også både forvente og tåle at det stilles kritiske spørsmål med grunnlaget for de vurderinger som gjøres. Hvis man utelukkende forventer et hallelujakor for klart kontroversielle meninger er man etter min mening på feil spor i livet. Jeg tror jeg anser meg ferdig med ultrareligiøse temaer som dette. Jeg lurer egentlig bare litt på hvordan man kan greie å bry seg om musikken, når man samtidig innpå det hysteriske leter etter potensielle mikroskopiske feil med alle deler av anlegget........
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Aurora.. her er ingen prediken føler jeg..bare en ihuga innteresse til diy... nyskjerighet..
    en solid utdannelse er bra....men nå er det jo noen som har skrevet den boka du leste fra også...kombinerer du din tillærte visdom med nyskjerrighet og en porsjon livserfaring,ja da vil nok nye stier åpne seg..små små parametre i fysikken kan faktisk gjøre en stor og for noen en overaskende forskjell...Vi snakker ikke om natt og dag forskjeller i kabelverdenen..det er nyanser.. nyanser som faktisk gjør for noen den store(gledes) forskjellen;)

    En oppservasjon rundt sølv.. var på et oppdrag oppe på en inntaksstasjon i bergen.. skulle sette opp et kamereanlegg.. forskyningslinjen til sotra var der 130kv anlegg... når vi jobbet der måtte de kjøre strømmen i sløyfer... og de benyttet anledningen til og ta litt vedlikehold på kontaktpunktene med det samme.. her pusset de store plater med rent sølv..spurte hvorfor..jo sølvet leder bedre og skaper et bedre kontaktpunkt en feks kobber.. kontaktorer bruker sølv..mobilstasjoner er det extremt mye sølv og sølv på kobber...jo så sølv må vi like:)MEN det koster da.

    For all del, - alt er lov, og alle gjør som de vil med innholdet i lommeboka si. Om det er logisk eller fornuftig ut fra fysikkens lover er et annet spørsmål,men det som her predikes, er at dette overgår alle fysikkens grunnlover og at de/vi som har en mer eller mindre solid utdannelse i dette overhodet ikke forstår noe av dette. Det gjør tydeligvis kun de som ikke er fordervet av kunnskaper i fysikk og elektronik..... jaja...... noen liker mora og andre liker dattera, heter det i et ordtak... :)
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    For all del, - alt er lov, og alle gjør som de vil med innholdet i lommeboka si. Om det er logisk eller fornuftig ut fra fysikkens lover er et annet spørsmål,men det som her predikes, er at dette overgår alle fysikkens grunnlover og at de/vi som har en mer eller mindre solid utdannelse i dette overhodet ikke forstår noe av dette. Det gjør tydeligvis kun de som ikke er fordervet av kunnskaper i fysikk og elektronik..... jaja...... noen liker mora og andre liker dattera, heter det i et ordtak... :)
    Alt er ikke forklaret endnu, nogle udtrykker det på følgende måde , jo mere vi forsker jo mere opdager vi hvor lidt vi ved.
    Det eneste som efter min mening ligger fast er alt ser ud til at være i en form for balance, eller at alt søger mod en balance, eller noget bliver revet ud af balance, for derefter at søge mod balance igen, "såkaldt yin og yang".

    Som Diy er det jo netop ikke pengepungen det går så hårdt ud over, her kan man stort set vælge frit fra alle hylder også den øverste uden hensyn til økonomi.

    Strøm er grundlæggende elektronmagiske bølger som lys radar radio osv og virker i hovedprincippet på samme måde, vi har en guidet vej for strømmen som er selve lederen, men de samme lyd-fænomener som man oplever med en fast leder, gør sig også gældende ved såkaldt displacement current, kondensatorer, trafoer osv hvor der ikke er en direkte forbindelse.
    Derudover er der observeret ændringer ved udglødning, kuldebehandling (gyro-behandling), og overflade behandling såsom polering slibning osv, plus lederens form rund eller fladvalset eller andre former.


    Det ender ud i at Isolering har en betydning for lyden, som også lederen har , og kombinationen af de to ,lederen og isoleringen.
    Isoleringen kan være mange forskelige ting , det samme kan lederen.
    Men der er fælles tone for sølvkabler og en for kobberkabler , men alligevel er der forskel på de enkelte kabler i hver sin gruppe.

    Men der er også lydforskel på til-ledningen til en komponent, 1 cm uden isolering , lyden afhænger af om det er guld, sølv, eller kobber, eller om kobbertråden er platineret med enten med sølv eller guld, det er i sandhed mærkeligt, men det kan demonstreres så ingen er i tvivl.

    jeg har demonstreret det for flere ingeniører , men mange ingeniører bære , og er beskyttet med asbest/ teflon dragter i mod sådanne fænomener, de prøver febrilsk at finde alle mulige andre forklaringer på hvad de faktisk lige har siddet og hørt/oplevet.
    Nemlig at der er forskel på eksempelvis lyden af kobber og sølv, og det sidste træk fra ingeniøren er altid vi må lave en blindtest, , eller min hjerne må have spillet mig et pus, eller der er noget galt med anlægget.

    Klart man skal være kritisk, men det er der også mange som arbejder med diy og professionelt audio udstyr som er, og samtidig oplever disse lydforskelle som jeg beskriver , og ikke alle er håbløse idioter og religiøse tumper som nogle ynder at udtrykke det.


    Jeg kan ikke frigøre mig fra at jeg fornemmer at dette har noget med enten resonans eller overgangene fra det ene materiale til det andet at gøre, og naturligvis hvordan vores ører! og ikke måleinstrumenter opfatter dette, for der er begrænset koalition i mellem måling og den hørte lyd, det erkender de fleste.

    Jeg læste denne populær videnskabelige artikel Og måske det omtalte er kimen til en grundlæggende forklaring/selve kernen i det mange oplever omkring lyd.

    Igen det er vigtigt at påpege at det Ikke kun "gale hi-fi entusiaster", som oplever disse ting, men også veluddannede ingeniører, tekniker osv, men det kræver naturligvis en hvis overvindelse at erkender at man ikke kan forklarer alt fuldstændigt.

    Til trådstarter kan jeg anbefale at arbejde mere med dæmpning af kablet, måske med en skærm, eller på andre måder.
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også litt redd for stålull..

    Har noen prøvd fin rubbing? Jeg benytter en veldig finkornet rubbing fra Aglaze på båten som gir ekstrem finish. Den etterlater lite produktrester som er lett å fjerne med mikrofiberklut.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Whistler : Du kan jo kjenne på sølvflaten før og etter.. du glatter/tetter.. overflaten.. mikroriper blir/er det uansett... Nå er det vel sølvtråd du bruker i kablene dine.. du kan jo teste det på de hvis de er av litt tykkelse da :)
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Jeg stter den ene enden a sølvkabelen i en skrustikke..deretter drar jeg med stålull uten såpe i lengderettningen..starter ved skrustikken til enden.. så på nytt igjen.blir fort en 7-8 ganger dette... deretter en god runde med gassflammen for og brenne bort urenheter..under denne prossesen faller sølvkabelen litt sammen og blir mykere og seigere... drar jeg for hardt..strekker kabelen seg ...

    nå er jo dette det jeg har kommet til etter mye prøving...

    sense...
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    For all del, - alt er lov, og alle gjør som de vil med innholdet i lommeboka si. Om det er logisk eller fornuftig ut fra fysikkens lover er et annet spørsmål,men det som her predikes, er at dette overgår alle fysikkens grunnlover og at de/vi som har en mer eller mindre solid utdannelse i dette overhodet ikke forstår noe av dette. Det gjør tydeligvis kun de som ikke er fordervet av kunnskaper i fysikk og elektronik..... jaja...... noen liker mora og andre liker dattera, heter det i et ordtak... :)
    Ja, men jeg skulle like å vite konkret "hvem som liker mora og hvem som liker dattera...."
    Dvs, at forum burde kke tillate kallenavn; alle burde publisere under sitt fulle navn. Jeg kan stå for det, hvem andre vil ha navn/adresse på alle sine innlegg tidligere?

    lOl, hvorfor gjør du det ikke selv da?:confused:
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Får prøve å oppsummere inntrykkene etter å ha benyttet min hjemmelagede flatsølv 3 x 10 mm av 99,99% fintsølv fra K.A. Rasmussen i silkestrømpe og linolje over tid.
    - Det tar en del tid før linolja har herdet og slutter og avgi lukt
    - Kabelen trenger litt innspillingstid. FØR linolja har tørket helt så opplevde jeg variasjoner. Spesielt ille var det de første 3-4 timene. Deretter blir det sakte bedre. Dette til tross for at jeg har både stekt og tørket de vel og lenge. I relativt lang tid hørte jeg en betoning eller fremhevelse i øvre mellomtone. F.eks kunne noen trommer på slagverk stikke seg frem, men dette har jeg ikke hørt de siste 2 ukene og jeg antar at det var et innspillings / tørkefenomen. Jeg poengterer dette for at dere ikke skal gi opp om det lyder litt frempå i starten.
    - Jeg tror det er hensiktsmessig å benytte en stram strømpe og ikke en strømpe som er vid om det skal benyttes linolje. Linolje og strømpe kleber seg til lederen og en vid strømpe gir ujevn berøring. Vet ikke om dette påvirker signalet i noen særlig grad.

    Lyden:
    Dette må være lyden av nesten ingenting. Jeg tror denne kabelen har svært lite signatur og egenlyd. Sitter med en følelse av at alt som kan slippes igjennom faktisk slipper igjennom. Det er slik jeg ønsker at en kabel skal påvirke signalet. Lydsiganturen skal genereres i pick up eller dac, resten av kjeden frem til høytalerne skal forsterke og lede signalet.

    Bassen er nå rask og potent samt den går veldig dypt når dette foreligger på plata. Borte er den litt slepende feite bassen jeg hadde tidligere. Borte er også tillagt vekt i øvre bass og nedre mellomtone. Mellomtone og diskant er veldig oppløst og oppleves som raskere enn tidligere. Dette gir bedre dynamikk og transienter. Bredde høyde og dybde gjenngis stort der hvor dette foreligger på plata, men på innspillinger hvor artistene står tett gjengis det slik også. Plater med feit lyd gjengis med feit lyd. Solveig Slettahjel på Antology får en gedigen nærhet. Vokalen er svært innsiktsfull, varm og detaljert uten slør av noe slag. Det samme oppleves med Cohen og Bibb. Genesis blir lys og detaljert men ikke hard og flisete. Her vil jeg poengtere at lyden blir ikke hard og spiss, men oppløst og innsiktsfull.

    Sitter du med et godt balansert anlegg som ikke heller mot lys eller hard lyd, tror jeg denne kan passe veldig bra. Det er klart at noen ønsker seg feit "kobberlyd" og da passer denne kanskje ikke.

    En siste lille observasjon som kan ha betydning for noen men ikke alle. Jeg har i lang tid mistenkt at variasjoner i lydgjegivelse jeg har opplevd skyldes oppbygging av statisk elektristet. Variasjonene er i allefall kraftig redusert med sølv - silke - linolje høytaler kabelen, og jeg mistenker at dette kan skyldes linolje behandlingen. Gamle Duelund hadde kanskje rett!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hjelp, hvor får jeg tak i ubleket silkebånd eller silkestoff (altså ikke strømpe)?
    Prøvde å tre en veldig tynn 0,5 mm rund finsølv leder gjennom ei silkestrømpe, men det gikk ikke. Den penetrerte strømpa etter få cm og ville ikke følge strømpa.
    Jeg må derfor surre silke rundt lederen slik gamle Duelund gjorde. Noen som kan hjelpe?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ikke sikker på om du ville merket noe lydmessig forskjell om du brukte bomullstrømpe.
    Det forenkler produksjonen litt.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Er det enklere å tre sølvtråd gjennom en bomul strømpe enn en tilsvarende silke strømpe tro?
    Jeg tror problemet skyldes at sølv tråden er svært tynn og stikker lett igjennom veggene på strømpa.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har tredd noen meter 0,5mm sølv gjennom bomull.
    Har ikke møtt på nevneverdige problemer, annet enn at det tar tid.
    Silke kan jeg ikke svare for, da jeg ikke har forsøkt det.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kom over noen core silver isolert, riktig nok 0,5 mm- kan disse være et alternativ Og er diameteren stor nok som høytalerledning horn drivere ? Jeg skal ha et strekk på 8 meter

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hvis du har tenkt å bruke bare én tråd pr. pol, vil jeg si at det er for tynt.
    Sølvet bør dessuten være glødet. Det kan jeg ikke se at det står noe om.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sølv kjøper du i Norge i kvalitet som whistler skriver. Geometri og termineringer er vel så viktig.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Tok det som en selvfølge at den var glødet, men jeg bør kanskje gå for 1mm når lengden nærmer seg 10 meter.
    Hvor i Norge kan jeg bestille sølv tråd på nett? Får du ferdig isolert eller er det ikke til å oppdrive-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har inntrykk at flere har opplevelser med sølvtråder fra Rasmussen på Hamar. Lages ofte med bomullisser og WBT110ag eller bullet.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    E disse 0,8mm og 1 mm glødede sølvtrådene fra Rasmussen såpass bøylige at de kan bøyes i 90 grader? Skal legge disse i en kanal jeg har med diverse 90 graders knekker underveis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn