Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.205
    Kva betyr «hard konfrontasjon» her/no?
    Det betyr i klare ordelag at det er en helt uakseptabel løsning både for Ukraina sikkerhetssituasjonen for europa som helhet. Ikke pakke budskapet inn i silkepapir.

Tidligere president i Frankrike Francois Hollande ble intervjuet her forleden. Ingen statsledere i europa som har hatt flere møter og forhandlinger med Putin, enn Hollande. Hollande var med da Minsk1 og Minsk2 ble underskrevet med Putin. En avtale som ikke var verdt papiret det var skrevet på. Hva var budskapet til Hollande i intervjuet? Det eneste språket Putin forstår er rå maktbruk. Putin vil ikke stoppe med Ukraina. Det europa må gjøre er massiv støtte til Ukraina.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.007
    Som leder generelt, og i det enorme presset Zelenskyj har vært under i lang tid spesielt, så er det fristende men farlig å være oppsatt med samme stabssjef (for) lenge.

Utfordringen med å være stabssjef er at om man oppnår status som sjefens mest fortrolige, og dermed politisk dørvakt, så kommer man i en stilling hvor reell makt langt overgår ansvar. Det krever det en særdeles sterk moralsk så vel som profesjonell rygg å bære.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Kurkov i Dag og Tid skreiv litt om stabssjefar i Ukraina i siste nr. Fekk inntrykk av at desse er nesten uvanleg mektige i det ukrainske systemet, også med utstrekt semi-formell makt over både domstolar og regjeringsapparatet.

Men også ein typisk stoppestad for maktpolitikarar utan særleg karisma.

Anar inkje om Jermak.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.205
    Jermak var ikke spesielt godt likt av amerikanerne. Og bare bra med litt utskiftninger i kretsen rundt Zelenskyj.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.007
    ^ Kurkov i Dag og Tid skreiv litt om stabssjefar i Ukraina i siste nr. Fekk inntrykk av at desse er nesten uvanleg mektige i det ukrainske systemet, også med utstrekt semi-formell makt over både domstolar og regjeringsapparated.

Men også ein typisk stoppestad for maktpolitikarar utan særleg karisma.

Anar inkje om Jermak.
    Uten at jeg har fått med meg den artikkelen i Dag og Tid (takk for referanse, skal sjekkes) tror jeg ikke Ukraina er så spesielt i seg selv i så måte, og særlig ikke gitt kombinasjonen av både gammel og nyere historie.

Uttalelsene fra både Zelenskyj og Jermak i dag var politisk korrekte, men burde naturligvis ha blitt kommunisert og effektuert for måneder siden.

Ikke minst for å være i forkant av taktisk russisk propaganda, som i over et tiår har prøvd å så tvil i vesten om at Ukraina er så korrupt at vestlige kroner er bortkastet.

Og for å understreke at Ukraina, både til tross for og på grunn av krigen, alt har tatt flere grep (i eksistensiell krigstid) for å bekjempe korrupsjon på statlig nivå enn de fleste land som ligger langt foran hva gjelder aspirasjoner om EU-medlemskap.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Burma-Shave
    Torget vurderinger
    2

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Portugal

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.296
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Det betyr i klare ordelag at det er en helt uakseptabel løsning både for Ukraina sikkerhetssituasjonen for europa som helhet. Ikke pakke budskapet inn i silkepapir.

Tidligere president i Frankrike Francois Hollande ble intervjuet her forleden. Ingen statsledere i europa som har hatt flere møter og forhandlinger med Putin, enn Hollande. Hollande var med da Minsk1 og Minsk2 ble underskrevet med Putin. En avtale som ikke var verdt papiret det var skrevet på. Hva var budskapet til Hollande i intervjuet? Det eneste språket Putin forstår er rå maktbruk. Putin vil ikke stoppe med Ukraina. Det europa må gjøre er massiv støtte til Ukraina.
    Hollande sa dessverre også at de europeiske landene / Nato ikke må involveres direkte i Ukraina, vi må bare hjelpe Ukraina på en slik måte at de ikke taper krigen. Altså en fortsettelse av Staus Quo.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.205
    Hollande sa dessverre også at de europeiske landene / Nato ikke må involveres direkte i Ukraina, vi må bare hjelpe Ukraina på en slik måte at de ikke taper krigen. Altså en fortsettelse av Staus Quo.
    Jeg kan godt forstå at Nato ikke bør involveres direkte i krigen, isåfall vil Kina ganske raskt komme på banen og vi har en fullskala WW3.

Men jeg ser det som mer sannsynlig at Nato på et tidspunkt blir involvert i krigen, enn at det ikke skjer. Det er fordi det er investert så enormt mye i denne krigen, fra begge sider. At et tap for den ene parten ikke er til å leve med.

Forutsatt at det ikke blir et regimeskifte i russland de nærmeste årene, så skjer det at krigen bare fortsetter som i dag. Eller at Ukraina presses til en løsning hvor Putin får mye av det han vil ha, en slags halvveis kapitulasjon fra Ukraina. Mest sannsynlig, tror jeg
    Og følgende deretter har Carlo Masala beskrevet videre i boken «Hva hvis Russland vinner»? Og det er jo ikke lystig lesning.

Donald Trump kan godt bli den største katastrofen for den vestlige verden. Et amatørmessig bananrepublikk-diplomati av verste sort. Det mens Xi og Putin står urokkelig støtt på sine posisjoner.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt
    Militær styrke/kapasiteter og kultur, en klassiker
    Har man motivasjon stor nok kan man få til ganske så mye med lite
    og muligheter for tolkninger basert på egen kunnskap og wishful thinking..

summert; russerne er fortsatt og vil være en overhengende trussel for Europa. 2028 er et farlig årstall å henge seg opp i.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Portugal

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.339
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden frykten er så stor for et russisk angrep på flere europeiske land/NATO - land; hvor store styrker har Russland tilgjengelig (særlig når de er opptatt i Ukraina)? Det samme spørsmålet gjelder for materiell.

Selv aner jeg ikke, og bygger min tro på at det ikke vil skje på at det vil være fullstendig galskap òg intet å vinne på noe slikt for Russland.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.205
    Siden frykten er så stor for et russisk angrep på flere europeiske land/NATO - land; hvor store styrker har Russland tilgjengelig (særlig når de er opptatt i Ukraina)? Det samme spørsmålet gjelder for materiell.

Selv aner jeg ikke, og bygger min tro på at det ikke vil skje på at det vil være fullstendig galskap òg intet å vinne på noe slikt for Russland.
    Miltære styrker er én ting. Politisk samhold, styrke og besluttsomhet i en allianse er en annen ting.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Tro er ikke noe effektivt våpen til eget forsvar dessverre
    Det er jo flere tråder her på HiFiS som viser den ytterste galskap som er kreert i utgangspunktet fra tro…

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.205
    Lesverdig:
    "...Western analysts must avoid the trap of imagining that Russian forces cannot pose a meaningful short-term threat to frontline NATO states simply because they can hardly gain ground in Ukraine today."

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.339
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo flere tråder her på HiFiS som viser den ytterste galskap som er kreert i utgangspunktet fra tro…
    Det er også "tro" å anta at Russland vil angripe, derfor stilte jeg spørsmålene om militær og materiell styrke. Samt hva Russland har å vinne, til hvilken kostnad for de selv.

Jeg gidder da ikke gå rundt å frykte noe, dersom det ikke er en reell grunn til det.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.953
    Sted
    Oslo
    "Tror" her at @lars_erik benytter ordet i betydningen mening.
    Jeg også tror/mener at russerne er rasjonelle i sin galskap/brutalitet.
    Alle russernes militære intervensjoner har vært basert på at de "trodde" de enkelt ville oppnå sine mål.
    Alt tyder på at Putler "trodde" Spesial operasjonen ville være over iløpet av dager og at et puppet regime ville bli installert i Kyev.
    Jeg "tror" at selv Putler ikke "trodde" i sin villeste fantasi at krigen skulle snart gå inn i sitt femte år.
    Vi skal ta Putler på ordet, og han har sagt rett ut at det gamle russiske keiserriket er hans mål.
    Bad for Baltikum, men jeg "tror" ikke vi behøver å frykte russiske tanks på Finnmarksvidda

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    0
    Problemet her er at psykologien her er helt ulik. USA spiller poker, Rulland spiller sjakk og de europeiske landene ser ut til å spille bondesjakk!

Hvis Putin ser at USA "selger" Ukraina og at Europa ikke stiller opp slik at han ( Putin ) kan erklære seier i Ukraina vil dette kunne gi ham blod på tann.
    Russland har allerede uttalt at de mener Øst Finnmark er "Hellig" Russisk land som Norge ikke har noen rett til. Hvis Putin føler at NATO er vinglete og at USA ikke bryr seg,- Fanden vet hva Putin har på Trump??! -, risikerer vi at Putin ringer Støre med beskjed om at hvis ikke Norge fredelig og frivillig gir fra seg Finnmark og/eller Svalbard til Russland så vil Russland gjøre dette og hint. Noen som i sine villeste feberfantasier tror at Støre har ryggrad til å si "Fan heller!"?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.953
    Sted
    Oslo
    Et godt bilde; USA spiller poker, der bløff er en ikke uvesentlig del, sjakk er mere strategisk mellom to motstandere, mens et annet land spiller kinasjakk der man tar hensyn til at det er flere spillere rundt bordet.
    Bare kjøttvekta alene tilsier at framtida tilhører Kina og India, og at de to gamle stormaktene, USA og Russland, er i nedgang på alle fronter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    0
    "Tror" her at @lars_erik benytter ordet i betydningen mening.
    Jeg også tror/mener at russerne er rasjonelle i sin galskap/brutalitet.
    Alle russernes militære intervensjoner har vært basert på at de "trodde" de enkelt ville oppnå sine mål.
    Alt tyder på at Putler "trodde" Spesial operasjonen ville være over iløpet av dager og at et puppet regime ville bli installert i Kyev.
    Jeg "tror" at selv Putler ikke "trodde" i sin villeste fantasi at krigen skulle snart gå inn i sitt femte år.
    Vi skal ta Putler på ordet, og han har sagt rett ut at det gamle russiske keiserriket er hans mål.
    Bad for Baltikum, men jeg "tror" ikke vi behøver å frykte russiske tanks på Finnmarksvidda
    Nå vil vel ikke "det store slaget" stå mellom norske og russiske tanks på Finnmarksvidda. Vi holder oss vel til den gamle strategien om "stridende tilbaketrekning" til Lyngen der Ivan skulle stoppes. Det vi i en slik sammenheng bør huske er at denne strategien er tenkt ut av tyskerne på 40 tallet.
    Kanskje ikke det smarteste i dag?

Men det som har vært en gyldig regel i mange år er "Si vis pacem, para bellum!". Hvis du ønsker fred så forbered deg på krig!

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    0
    Et godt bilde; USA spiller poker, der bløff er en ikke uvesentlig del, sjakk er mere strategisk mellom to motstandere, mens et annet land spiller kinasjakk der man tar hensyn til at det er flere spillere rundt bordet.
    Bare kjøttvekta alene tilsier at framtida tilhører Kina og India, og at de to gamle stormaktene, USA og Russland, er i nedgang på alle fronter.
    Du tok poenget ganske så klokkeklart!

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Market Snodsbury
    For min del var overfallet på Ukraina i februar 2022 ein augeopnar.

Ikkje for moralen til Russland (eg trur ikkje at stormakter har så mykje moral), men for kor stor risiko dei var villige til å ta for å oppnå måla sine. Eg trudde heilt ærleg at den massive støtta NATO, USA og EU signaliserte til Ukraina, ville vera nok til å avskrekka frå eit ope militært angrep. Hybridkrig, ja, men ikkje eit ope angrep av dei dimensjonane.

Men direkte militær støtte var av bordet, så Putin vurderte risiko som akseptabel.

Det funka. Sjølvsagt, den russiske økonomien halta, men greidde å rulla i gang maskineriet for ein «totalt krig minus a-våpen» (takka vere Kina, sjølvsagt, men politisk-øknomiske alliansar er ein del av spelet).

Snart fire år etter står NATO som ein vesentleg svakare motstandar for Russland:

- USA er mindre å stola på
    - Europa mobiliserer, men samtidig er veikskapane meir openberre
    - Politisk meir splitta (putin-venlege høgrepopulistar pustar nær i alle dei store landa)

Eg trur ikkje på ein russisk invasjon av fastlandet med mål om å annektera nordkalotten, men eg føler meg ikkje lenger trygg på at vi ikkje kan få eit taktisk russisk angrep.

Dessutan, dersom vi ser veldig kynisk på det: Eit russisk angrep på norsk energi-infrastruktur offshore vil vera minst like problematisk som direkte militær (mellombels) okkupasjon av eit par fjordar i nord.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Absolutt helt enig, og de to er på evig jakt etter Natvig energi for å få og holde egen befolkning i ro. Etter hvert som de spiser og tømmer seg ut av sitt nærområde vil de flytte og se etter nye områder
    +
    når klimaendringene virkelig akselererer så blir det tilsvarende som når England nå produserer champagne; alt fokus ser mot nord, mot nord, og der finner man atter høge fjell og dype daler, og nordmenn, og .. russere

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er også "tro" å anta at Russland vil angripe, derfor stilte jeg spørsmålene om militær og materiell styrke. Samt hva Russland har å vinne, til hvilken kostnad for de selv.

Jeg gidder da ikke gå rundt å frykte noe, dersom det ikke er en reell grunn til det.
    Hehe, prøvde meg på en skjult en til deg som jeg oppfatter er en ganske så bestemt motstander av religion med alle sine konsekvenser…

absolutt enig, gidder ikke å frykte så særlig mye, men greit å være tankemessig forberedt.. sikkert yrkesskade i kombo med alderens erfaringsgrunnlag

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.957
    Sted
    Portugal
    Muligens ikke direkte angrep, men se hvordan de har påvirket Georgia.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poster referanse til en tidligere postet artikkel vedrørende den antatte trusselen fra russerne
    Kan være greit å lese, tenke litt, og kanskje ikke avfeie med mindre man faktisk har god fakta informasjon som tilsier motsatt
    Og har man det bør man tre frem og man vil bli fort rik..
    Men det holde nok ikke å referere til the usual suspects slik som FOR et al

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.339
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet må være "hva vinner Russland på et angrep av feks Norge?" òg "har de evne til det, til hvilken pris?" Altså ikke frykt eller tro.

Angrepet på Ukraina var ingen bombe, det burde vært forutsett.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.531
    Torget vurderinger
    1
    Angrepet på Ukraina i 2022 var forutsett. Likevel var det en del samtidige stemmer som hardnakket hevdet at angrepet ikke kom til å utfolde seg bl.a. fordi Russland angivelig ikke hadde noe å vinne på det, at styrke oppbyggingen i forkant nærmest var som å bruse litt kraftig med fjærene mv.

Mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn